Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2014.(XI.26.) önkormányzati rendelete

FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2014. 11. 27- 2018. 03. 14

Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontja, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv.. 53. § bekezdésében, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. 10.§ (6) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján, Felsődobsza Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint állapítja meg:


1.§    (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)

(2)Székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.

(3) Az Önkormányzat képviselő-testületének megnevezése:

Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).

(4) A képviselő-testület hivatalának elnevezése:

Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatala (a továbbiakban:  hivatal).

(5) A képviselő-testület székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.

(6) A képviselő-testület bizottságainak elnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ü Bizottság);

(7) Az önkormányzat működési területe: Felsődobsza Község közigazgatási területe.

(8) Az önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben az önkormányzat elnevezését, székhelyét, és a település nevét.


2.§       Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.felsodobsza.hu


3.§       (1) Az önkormányzat által alapított jelképek:

a)         községi címer, és

b)         községi zászló

c)         pecsét

(2) Az önkormányzat által alapított jelképekkel kapcsolatos szabályokról az önkormányzat önálló rendeletet alkot.


4. §      A bélyegzőhasználat rendje:

(1) Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző

(2) A Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni.


5.§       Az önkormányzat helyi kitüntető címeket és díjakat alapít, és adományoz, melyek alapításáról és adományozásának szabályairól önálló önkormányzati rendeletet alkot.


6. §      (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint a kistérség önkormányzataival.

(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.


7. §      (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő

(2) A polgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.


8. §      (1) A képviselő-testület munkaterv szerint, de évente 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a)   a képviselőket,

b)   a jegyzőt,

c)   az aljegyzőt,

d)   a napirendi pontok előadóit

e)   a Hivatal belső egységeinek vezetőit

f)    a nemzetiségi önkormányzat elnökét a nemzetiséget érintő napirend tárgyalásakor

g)   akit a polgármester meghív

(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:

  1. a jegyzőt,
  2. az aljegyzőt,
  3. akit a polgármester a teljes ülésre meghívott

(4) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:

  1. a napirendi pont előadóját,
  2. a helyi települési nemzetiségi önkormányzatok elnökét,
  3. akit a polgármester a napirendhez meghívott

(5) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.

(6) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.

(7) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, valamint a Felsődobsza Község hivatalos honlapján közzé kell tenni azzal, hogy a képviselő-testület nyilvános ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségében meg lehet tekinteni.

(8) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.


9. §   (1) A munkaterv tervezetének elkészítéséről a polgármester iránymutatása alapján a jegyző gondoskodik, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv készítéséhez:

a) javaslatot kell kérni:

aa) a képviselőktől,

ab) a bizottságoktól,

ac) a helyi települési nemzetiségi önkormányzattól.

b) javaslatot tehetnek:

ba) a hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetői,

bb) a helyi közszolgáltatást nyújtó szervek,

bc) az önkormányzati intézmények vezetői.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az ülés napirendjét és előadóit,

c) azokat a témákat, amelyeket valamely bizottság nyújt be, vagy amelyhez bizottsági állásfoglalás szükséges,

d) az előterjesztések elkészítésének felelőseit,

e) a napirend megtárgyalásához külön meghívottak megnevezését,

f) a közmeghallgatás időpontját,

g) az előterjesztések leadásának határidejét.

(4) A munkatervet meg kell küldeni:

a) a települési képviselőknek,

b) a bizottságok nem képviselő tagjainak,

c) a munkatervben érintett előadóknak,

d) a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,

e) hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetőinek.


(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését



10. §    (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

  1. megállapítja az ülés határozatképességét
  2. javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére
  3. előterjeszti az ülés napirendjét
  4. napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.

(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.

A javaslatról a képviselő-testület határoz.


11. §    (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

  1. A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.

(3) A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(4) Előterjesztést nyújthat be:

  1. a polgármester
  2. képviselő-testület tagjai
  3. jegyző
  4. aljegyző
  5. önkormányzati intézmények vezetői,
  6. települési nemzetiségi önkormányzat,
  7. tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére


12. §    (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.

(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:

Sürgősségi indítványt ¾a sürgősség tényének rövid indokolásával¾ legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, a képviselők, a jegyző.


13. §    (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

  1. az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
  2. az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.

(2) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(3) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(4) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(5) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


14. §    (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.

(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.

(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.

(4) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


15.§     A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


16.§     (2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.

A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


17. §    (1) A titkos szavazás lebonyolítását a korelnök képviselő végzi.

(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.


18. §    (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.

(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

  1. a települési képviselők
  2. a polgármester,
  3. a nemzetiségi önkormányzat,
  4. a jegyző
  5. az aljegyző.

(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása:

A polgármester vagy a jegyző, illetve az aljegyző a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.

(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, illetve a település hivatalos honlapján.

(5) A minősített többség: 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.


19. §    (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, távolléte esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén a korelnök gondoskodik, ennek során:

  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
  2. rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.

A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.


20. §    (1) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.

(2) A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást is mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

(3) A hozott határozatot meg kell küldeni a jogszabályban meghatározott szervnek, személynek is.


21. §    (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


22. §    (1) A mindenkori Ügyrendi Bizottság feladatai:

  1. Részt vesz a vagyonnyilatkozat-tételi eljárások lefolytatásában.
  2. Javaslatot tesz a polgármester tiszteletdíjára és jutalmazására.
  3. Kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést.


23. §    (1) A hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási ideje:


Hétfő                           800―1200

Kedd                          800―1200

Szerda                         800―1200

Csütörtök                    ügyfélfogadási szünet

Péntek                         800―1200


Ebédszünet hétfőtől csütörtökig 12-től 12:45-ig tart.

(2) A polgármester fogadóórát tart minden hét keddi napján 10.00 órától 11.30 óráig.

(3) A jegyző ügyfélfogadást minden hét keddi napján 10.00 órától 11.30 óráig.

(4) A képviselő-testület tagjai fogadóórát tartanak minden hét keddi napján 11.00 órától 12.00 óráig.

(5) Minden egyéb ügyben az Abaújszántói Közös Önkormányzati Hivatal hivatali ügyintézői az alábbi ügyfélfogadási időben fogadják a lakossági ügyfeleket:

  1. Az előadók, főelőadók, tanácsosok, fogalmazók, ügyintézők

hétfőn, szerdán 8-tól 15 óráig,

pénteken8-tól 12 óráig tartanak ügyfélfogadást.

  1. A pénztár az ügyintézők ügyfélfogadási ideje tart nyitva.
  2. Ebédszünet hétfőtől csütörtökig 12-től 12:45-ig tart.

(6) A jegyző abaújszántói ügyfélfogadási rendje:

A jegyző ügyfélfogadást tart minden hét hétfői és szerdai napján 8.00 órától 12.00 óráig.


24. §    (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről az ülést megelőző 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.


25. §    A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.


26. §    A költségvetési rendelet elfogadása egy fordulóban történik.

a)         A rendelet elfogadásának főbb elemei:

a.a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele

a.b) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.

a.c) a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét


27. § A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint Szilágyiné Fekszi Erika belső ellenőrön keresztül látja el.


28. §    (1) Az önkormányzat együttműködik a helyi nemzetiség életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében közvetlen választással létrehozott roma nemzetiségi önkormányzattal.

(2) A települési nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés keretében a polgármester szükség szerint egyeztető megbeszélést kezdeményez a települési nemzetiségi önkormányzat elnökével.

(3) Az önkormányzat biztosítja a helyi roma nemzetiségi önkormányzat (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) működési feltételeit a következő módon:

a) a hivatalban a nemzetiségi önkormányzat munkáját nemzetiségi referensi feladatokkal megbízott ügyintézők segíti,

b) az önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzat üléseinek összehívásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátását (adminisztrálás, gépelés, sokszorosítás, postázás stb.),

c) az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat üléseinek megtartásához a hivatalban helyiséget biztosít, továbbá külső helyszínen történő testületi ülés megszervezéséhez (pl. közmeghallgatás) igény esetén segítséget nyújt,

d) a hivatal, mint a nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve ellátja a gazdálkodási feladatokat.

(4) A (3) a)-d) pontokban foglaltak részletes meghatározására az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok által kötendő megállapodásban kerül sor. A megállapodást szükség szerint, de évente legalább egyszer felül kell vizsgálni.

(5) Az Igazgatási és Szociális Osztály a nemzetiséget érintő szociális ügyekben kérheti a nemzetiségi önkormányzat együttműködését.






Záró rendelkezések


28. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Felsődobsza Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2012. (IV.27.) önkormányzati rendelet.






          Luterán András                                                                                         Dr. Szunyogh Szabolcs
          polgármester                                                                                                        jegyző



1. függelék a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelethez


FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAINAK,

TISZTSÉGVISELŐINEK NÉVSORA, JELÖLŐ SZERVEZETÜK MEGNEVEZÉSE


1. Polgármester:           Luterán András                                   FIDESZ-KDNP


2. Alpolgármester:        Gönczi Miklós                         FIDESZ-KDNP



3. Képviselők:


Sivák Imre                                          független

Untisz László                                       független

Tóth László                                         független

                                  


2. függelék a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelethez


FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLET

BIZOTTSÁGÁNAK TAGJAI


I. Ügyrendi Bizottság


1. Sivák Imre                                      helyi képviselő, bizottsági elnök

2. Tóth László                         helyi képviselő, bizottsági tag

3. Untisz László                                  helyi képviselő, bizottsági tag






  1. melléklet a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelethez


AZ ÖNKORMÁNYZAT ALAPTEVÉKENYSÉGE


  1. 0411233         Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
  2. 041237           Közfoglalkoztatási mintaprogram
  3. 013320           Köztemető-fenntartás és – működtetés
  4. 045160           Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
  5. 064010           Közvilágítás
  6. 041236           Országos közfoglalkoztatási program
  7. 011130            Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége

8.   041231            Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

9.   041232            Start-munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás

10. 107051            Szociális étkeztetés

11. 999999            Technikai kormányzati funkció

12. 066020            Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások