Kázsmárk község képviselő testületének 9/2014 (X.21..)
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 10. 22- 2016. 07. 12Kázsmárk község képviselő testületének 9/2014 (X.21..)
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-10-22-tól 2016-07-13-ig
Kázsmárk képviselő- testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§
- Az Önkormányzat elnevezése: Kázsmárk Község Önkormányzata
(2) Székhelye: 3831 Kázsmárk, Fő út 61.
(3) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök Kázsmárk Község Képviselő-testületét illetik meg.
(4) A Képviselő-testületet a polgármester képviseli, de meghatározott ügyekben, vagy esetenként, erre más személyt is felhatalmazhat.
(5) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei: a polgármester valamint Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
2.§.
A Képviselő-testület tagjai, feladat- és hatásköre
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
(2) A képviselő- testület névsorát az 1. számú melléklet tartalmazza
(3) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztást követő ülésen az
esküt tesz.
(4) A képviselők kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.
(5) A megválasztott települési képviselő tiszteletdíjra jogosult az erről szóló helyi önkormányzati rendelet alapján.
3.§.
A Képviselő-testület által ellátandó kormányzati funkciók
Az Önkormányzat által ellátandó kormányzati funkcióit az 2. számú melléklet tartalmazza.
4. §
A POLGÁRMESTER
- A polgármester meghatározott kereteken belül látja el feladatait és gyakorolja önkormányzati és hatósági hatásköreit.
- A polgármester képviseli az önkormányzatot.
- A polgármestert vagyonnyilatkozattételi kötelezettség terheli.
- A polgármester tisztségét főállásban látja el.
- A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester látja el a polgármesteri teendőket.
- A képviselő- testület a hatáskörébe tartozó hatásköröket a polgármesterre átruházhat. A polgármester átruházott hatáskörben látja el az Önkormányzati segélyben való részesítésről történő döntést, valamint a közterület használatról való rendelkezést is.
5. §
AZ ALPOLGÁRMESTER
A képviselő-testület – a saját tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
Az alpolgármester a polgármester akadályoztatása esetén látja el feladatait.
Az Alpolgármester akadályoztatása esetén a polgármester által megjelölt személy látja el az alpolgármesteri teendőket.
6. §
A JEGYZŐ
- A képviselő-testület - pályázat alapján – felsőbb szintű jogszabályokban meghatározott módon, illetve a pályázati kiírásban meghatározott képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
- A Munkáltatói jogok gyakorlója a gesztor település Polgármestere
- Vezeti a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatalt, valamint ellátja a Közös Hivatal dolgozói feletti munkáltatói jogokat.
- A jegyzőt terheli a törvényességi jelzés (szignalizációs) kötelezettsége.
- A jegyző hatásköre, illetékessége Kázsmárk- Léh- Rásonysápberencs településekre terjed ki.
- Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal székhelye:
3831, Kázsmárk Fő út 61.
Kirendeltségei:
3832, Léh Kossuth út 4.
3833, Rásonysápberencs Rákóczi u. 99.
- A Közös Hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfő 8 órától 12 óráig
kedd 8 órától-12 óráig
szerda nincs ügyfélfogadás
csütörtök 8 órától- 15 óráig
péntek 8 órától 12 óráig
- A jegyző ügyfélfogadást a Közös Hivatal székhelyén tartja.
II. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET
MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI
7. §.
A Képviselő-testület munkaterve
(1) A Képviselő-testület üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik. A következő évre vonatkozó munkatervet az év utolsó ülésére kell beterjeszteni.
(2) A munkatervre vonatkozó javaslatokat a polgármesterhez kell benyújtani.
A Képviselő-testület munkatervének programjára javaslatot tehetnek:
- települési képviselők,
- a helyi kisebbségi önkormányzat,
- jegyző
- óvodavezető
A munkatervnek tartalmaznia kell:
- az ülések időpontját, helyét,
- az évi rendendes képviselő- testületi üléseket
- a napirend tárgyát, előterjesztőjét, (külön előadó esetén annak megnevezését)
- az előterjesztés előkészítésének határidejét
- a közmeghallgatás(ok) időpontját, napirendjét,
- a napirend tárgyalásához (amennyiben szükséges) külön meghívottakat.
(3)A munkaterv előterjesztésével egyidejűleg a Képviselő-testületet tájékoztatni kell a munkatervbe be nem került javaslatokról.
A képviselő- testület a munkaterven kívül rendkívüli ülés tartására jogosult.
(6) Az elfogadott munkatervet meg kell küldeni:
- a Képviselő-testület tagjainak,
- a kisebbségi önkormányzatoknak,
- jegyzőnek
- óvodavezetőnek
- a munkatervben érintett előadóknak
8.§.
A Képviselő-testület ülése
(1) A Képviselő-testület megválasztását követően alakuló ülést tart, továbbá rendes üléseket.
- A Képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése valamint a rend fenntartása a polgármester feladata.
(3) A Képviselő- testület 3831, Kázsmárk Fő út 61. szám alatti Önkormányzat Polgármesteri irodájában ülésezik, ettől eltérő helyszínen való ülésezésről a meghívóban kell rendelkezni.
(4) A képviselő- testület akkor határozatképes, ha a képviselők közül 4 fő jelen van.
(5) A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a Képviselő- testület ülését Juhászné Kupai Csilla hívja össze.
9.§.
Az alakuló ülés
(1) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester a választást követő 15 napon belül hívja össze.
(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
10.§.
Rendes ülés
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, az éves munkatervében meghatározott számú, de minimum 6 ülést tart.
- Az üléseket rendszerint bármely munkanapon össze lehet hívni. A Képviselő-testület rendes üléseit úgy kell összehívni, hogy az ülés napja ne essen ünnepnapot megelőző, vagy azt követő napra.
- A képviselő- testületi ülések az erre vonatkozó jogszabály eltérő rendelkezési hiányában nyíltak.
- Az előző ülést követő 20 óra után új napirendi pont tárgyalására nem kerülhet sor. Az ilyen okból elmaradt előterjesztések napirendre tűzésére és tárgyalására a napirendi pontok tárgyalásának elnapolására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(6) A polgármester a Képviselő-testület rendes ülését – indokolt esetben – az előzetesen meghatározottól eltérő időpontban is összehívhatja.
11. §.
(1) A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjére, azok tárgyalásának sorrendjére a polgármester a meghívóban tesz javaslatot.
(2) A polgármester köteles meghatározott módon az ülés napirendjére felvenni:
az előterjesztéseket,
az önálló indítványokat,
az interpellációkat,
tájékoztatókat,
bejelentéseket.
(3) A polgármester a napirend előtt tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről, a lejárt határidejű határozatokról, a közbeszerzési és egyéb pályázatokról.
12. §.
Rendkívüli ülés
- Nem minősül rendkívüli ülésnek, ha a meghívó és az írásos előterjesztés az ülést megelőző 12 nappal kézbesíthető.
- A rendkívüli ülés összehívása indokolt esetben történhet a polgármester által távközlési eszköz útján is.
(3) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni minden olyan esetben, amikor az adott napirendi pont tárgyalására nyitva álló határidő rövid, valamint a határidő lejárta közeleg.
13. §.
(1)A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványnak tartalmaznia kell:
a) a rendkívüli ülés összehívására tett kezdeményezés indokait
b) a határozat-tervezetet,
c) az ülés napirendjére, helyére, időpontjára vonatkozó javaslatot
(2) A polgármester, lehetőleg az indítványban megjelölt időpontban, de ha az indítvány ennél rövidebb időpontra szól, legkésőbb a benyújtástól számított 2. napra köteles összehívni a Képviselő-testület ülését.
14. §.
(1) A rendkívüli ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztést legalább a Képviselő-testületi ülés előtt 24 órával kell a képviselők és a jegyző valamint az előadók, előterjesztők részére kézbesíteni.
15. §.
(1) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen az a napirendi pont tárgyalható, amire az indítvány vonatkozott, valamint a meghívó kiküldése és a képviselő- testület ülés időpontja közötti időben felmerült, illetve az ’Egyebek’ napirendi pont is felvehető
(2) A napirendi pont beterjesztéséről a polgármester gondoskodik, az indítványozó, illetve képviselője a rendkívüli Képviselő-testületi ülés összehívásának és az indítvány napirendre tűzésének indokait ismertetheti.
16.§.
Napirendi pont tárgyalásának elnapolása
(1) A polgármester javasolhatja, az adott napirendi pont vitájának lezárásáig, napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a Képviselő-testület elnapolta, vagy amelyek tárgyalása határozat-képtelenség miatt maradt el, a következő ülés napirendjének elejére kell felvenni, kivéve ha az elnapolásról hozott határozatában a Képviselő-testület másként döntött.
17.§.
A tárgyra térés, a szó megvonása
(1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra.
(2) Az elnök az (1) bekezdés szerinti második felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
18.§.
Az ülés félbeszakítása
Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést félbeszakíthatja. Ha a polgármester nem talál meghallgatásra, elhagyja a tanácskozási irodát, az ülés ezzel félbeszakad és polgármesteri összehívásra folytatódik.
19.§.
Rendfenntartás
Ha a képviselő felszólalása során a Képviselő-testület vagy bármely személy tekintélyét személyiségi jogait megsérti, vagy a Képviselő-testület tagjait sértő kifejezést használ, illetve az SzMSz-nek a tanácskozás rendjére és a szavazás szabályaira vonatkozó előírásait megszegi, a polgármester rendre utasítja.
20.§.
Az előterjesztés tárgyalásának részletes vitavezetési szabályai
(1) A polgármester napirendi pontonként megnyitja az előterjesztés tárgyalását.
Megadja a szót az előterjesztőnek, az előadónak, aki(k) az előterjesztéshez szóbeli kiegészítést fűzhetnek. Az előterjesztő az előterjesztést a vita megnyitásáig módosíthatja, visszavonhatja, ill. a vita lezárásáig, átdolgozásra visszakérheti.
(2) A képviselők az előterjesztőhöz, az előadóhoz, az adott előterjesztés tárgyalására meghívott szakértőhöz kérdést intézhetnek, akik kötelesek az azonnali válaszadásra valamint a soron következő képviselő- testületi ülésre beterjesztett írásbeli válaszadásra.
(3) Az előterjesztéshez módosító javaslatot bármely települési képviselő, a polgármester, a jegyző nyújthatnak be. A módosító javaslatot a napirend vitájának megnyitása előtt kell bejelenteni, de a polgármester engedélyezheti a vita során is, a módosító javaslat előterjesztését. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, akkor a javaslattevő kérésére az engedély megadásáról a Képviselő-testület vita nélkül határoz. Indokolt esetben a polgármester elrendelheti a módosító javaslat írásban történő benyújtását. A módosító javaslatot indokolni kell.
(4) Ha az előterjesztés rendelet vagy határozat módosítására irányul, akkor a módosító javaslat nem terjedhet ki a rendelet, ill. a határozat előterjesztéssel nem érintett részeire, kivéve, ha ez a szabályszerű módosító javaslat tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges.
(5) A kérdések, válaszok, módosító javaslatok elhangzása után a polgármester megnyitja a napirend vitáját.
(6) A hozzászólásra jelentkezőknek az elnök a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
21.§.
Felszólalás ügyrendi kérdésben
(1) Az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi javaslatot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésben bármelyik képviselő szót kérhet és javaslatot tehet. (Ügyrendi javaslat)
(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után ehhez felszólalásra jelentkezőknek, hozzászólás engedélyezhető. Egyébként a Képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.
22. §.
A vita lezárása
(1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.
(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. A vita lezárása esetén, az, aki hozzászólási szándékát a lezárásra vonatkozó javaslat elhangzása előtt jelezte, még szót kaphat.
23.§.
A döntéshozatal szabályai
(Határozathozatal, rendeletalkotás)
(1) A Képviselő-testület, döntést igénylő kérdésben, határozatot – a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A Képviselő- testületi rendeleteket az Önkormányzat hirdetőtábláján kell kifüggeszteni.
(3) Szavazategyenlőség esetén az adott napirendi pont újra tárgyalásra kerül. Amennyiben az újratárgyalást követően is szavazategyenlőség van, akkor a Képviselő—testület ülését 48 órán belül ismét össze kell hívni.
24.§.
A szavazás rendje
(1) A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2)A képviselő a vita megkezdése előtt köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt.
25. §.
(1) A Képviselő-testület döntéseit, az SzMSz-ben és más jogszabályban meghatározott kivételekkel, nyílt szavazással hozza.
A nyílt szavazás kézfelemeléssel történhet.
(2) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felöl kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételni. A napirendi pont végszavazása után a részszavazások (pl. módosító indítványok esetében) nem ismételhetők meg.
(3) Nyílt szavazás esetén, legalább három képviselőnek a szavazás megkezdése előtt benyújtott javaslatára, név szerinti szavazást kell tartani.
26. §.
(1) A Képviselő-testület titkos szavazást tart az Mötv.-ben meghatározott ügyekben.
(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(3) A szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület a képviselők közül háromtagú – elnökből és két tagból álló – szavazatszámláló bizottságot választ.
(4)A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(5) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
- a szavazás tárgyát, helyét, napját, kezdetének és befejezésének időpontját,
- a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
- a szavazás során felmerült, jogi jelentőséggel bíró körülményeket,
- a szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatait,
- a szavazás eredményét.
(6) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják.
(7) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek – a jegyzőkönyv ismertetésével – jelentést tesz, amelynek elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
27. §.
Titkos szavazással lebonyolított választás, kinevezés, megbízás, kitüntetés esetén, – amennyiben kettőnél több jelölt van és a jelöltek egyike sem kapja meg a szükséges szavazatot, – a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre ismételt szavazást kell tartani.
28.§.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
- A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
- Az ülésről szó szerinti jegyzőkönyv nem készül.
- A képviselő- testületi ülés jegyzőkönyvét az ülés megnyitását követően a polgármester által kijelölt képviselő hitelesíti, a jegyzőkönyv minden oldalát ellátja szignójával.
- A képviselő- testület jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- A képviselő- testület jegyzőkönyvének hitelesítésére kijelölt személy köteles a jegyző jegyzőkönyv elkészüléséről szóló szóbeli tájékoztatást követően haladéktalanul a jegyzőkönyvet megismerni és a hitelesítést megtenni.
- A jegyzőkönyv hitelesítő nem akadályozhatja a jegyző nemzeti jogszabálytár útján történő közzétételi kötelezettségét.
29.§.
A képviselő- testület intézményei és azok jogállása
A képviselő- testület a tartja fenn a Kázsmárki Szivárvány Óvodát Rásonysápberencs településsel társulásba, valamint önállóan a Konyhát, amely önállóan működő és nem önállóan gazdálkodó szervezet.
Bizottság
30.§.
- A képviselő- testület Vagyonnyilatkozat –vizsgáló Bizottság működik.
- A bizottság tagjai: Hornyák Tibor Elnök
Kecskés Attila Bizottsági tag
Farkas Dénes Bizottsági tag
- A képviselő- testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre. Az Ügyrendi Bizottság tagjai: Juhászné Kupai Csilla Elnök
Czikó Vince tag
Budai Zsolt tag
- Ügyrendi Bizottság a képviselők méltatlansági eljárását lefolytatja, valamint a tiszteletdíj mértékének csökkentéséről dönt a tiszteletdíjról szóló önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint.
III. Fejezet
A lakossági fórumok rendje
Közmeghallgatás
31.§.
(1)A Képviselő- testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a közmeghallgatást megelőző 15 napon belül az értesítést ki kell függeszteni az Önkormányzat hirdető tábláján.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
32. §.
Helyi népszavazást a felsőbb szintű jogszabályokban meghatározottak szerint lehet kezdeményezni.
33. §.
- Népi kezdeményezést legalább a választó-polgárok 7 %-a nyújthat be írásban a polgár-mesterhez, minden olyan ügyben, amelyről felsőbb szintű jogszabály rendelkezik.
(2)A Képviselő-testület köteles megtárgyalni azt a népi kezdeményezést, melyet legalább a választópolgárok 10 %-a indítványozott.
IV. fejezet
A társulás
34. §.
(1) Az Önkormányzat feladat ellátási terheinek csökkentése érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A társulásban való részvétel nem veszélyeztetheti az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának fenntartását.
V. Fejezet
Az Önkormányzat vagyona, gazdálkodása
35. §.
(1) Az Önkormányzat vagyona feladatok ellátását, a Község fejlődésének elősegítését szolgálja.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi kereteit és szabályait a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben határozza meg.
(3) Az éves költségvetést a Képviselő-testület külön megtartott rendes ülésen tárgyalja.
(4) Az Önkormányzat intézményeinek pénzügyi ellenőrzését látja el.
VII.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
36. §
(1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
37. §
Jelen SZMSZ hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 4/2011.(V.26.) önkormányzati rendelet valamint ennek módosítása a 2/2014.(III. 31.) rendelet.
Kázsmárk, 2014. október 20.
P. H.
Bortnyik Béla | Varga- Jancsó Réka |
polgármester | jegyző |