Kázsmárk Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (IV.28.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2021. 08. 04- 2024. 10. 07

Kázsmárk Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (IV.28.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

2021.08.04.

Kázsmárk Község Önkormányzatának Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Az önkormányzat

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kázsmárk Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 3831 Kázsmárk, Fő út 61.

(3) Az önkormányzat e-mail címe: onkormanyzat.kazsmark@gmail.com

(4) A Képviselő- testület szervei:

- a) a polgármester,
- b) a képviselő-testület bizottsága,
- c) a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal,
- d) a Társulás,
- e) a jegyző.
(5) Az Önkormányzat által ellátandó kormányzati funkcióit az 1. számú melléklet tartalmazza.

2. § (1) Az önkormányzat által alapított díj: „Kázsmárk Község Díszpolgára” cím.

(2) Az önkormányzat által alapított elismerés adományozásával kapcsolatos szabályokat az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.

Az önkormányzati jogok

4. § (1) Az önkormányzati jogok az Alaptörvényben rögzítettek szerint illetik meg az önkormányzatot.

(2) A képviselő-testület véleményt nyilváníthat és kezdeményezhet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben is. E jogával különösen abban az esetben élhet, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll kapcsolatban. Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett helyi közösség, érintett érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.

II. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI

A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei

5. § (1) A Képviselő-testület ellátja a jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) A Képviselő-testület a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2021. (III.8.) önkormányzati rendeletében (a továbbiakban: szociális rendelet) meghatározott egyes feladat-, illetve hatásköreit átruházza a polgármesterre, amely alapjána) a szociális rendeletben meghatározott rendkívüli települési támogatás vonatkozásában a polgármester átruházott hatáskörben, rendkívüli, sürgős esetben rendkívüli települési támogatást állapít meg,b) a szociális rendeletben meghatározott lakásfenntartási támogatás vonatkozásában a támogatással kapcsolatos döntések meghozatalára – átruházott hatáskörben – a Polgármester jogosult.1

(3) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdése alapján egyes hatásköreit átruházza azokra a társulásokra – a társulások döntéshozó szerveire – , amelyeknek tagja az önkormányzat.(4)Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.

A Képviselő-testület működése

6. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő képviselő és 1 fő polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(3) Kázsmárk Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.

(4) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.

(5) A képviselők kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.

(6) A megválasztott települési képviselő tiszteletdíjra jogosult az erről szóló helyi önkormányzati rendelet alapján.

Ülések tervezése, előkészítése

7. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése és előterjesztése a polgármester feladata.

(2) A munkaterv tervezetének elkészítéséhez a polgármester javaslatot kérhet:a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,b) a képviselő-testület bizottságaitól,c) a jegyzőtől,d) a polgármester által meghatározott szervektől,e) a fontosabb közszolgáltatást végző szervezetektől és az önkormányzat által alapított illetve fenntartott intézmények vezetőitől, (f) a település önszerveződő közösségeitől.2

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

- a) az ülések tervezett időpontját, helyét,
- b) a napirendek címét, előadóját,
- c) az előterjesztések előkészítésének határidejét,
- d) a bizottságoknak a megjelölését, ha az előterjesztést előzetesen bizottságoknak kell megvitatnia,
- e) a közmeghallgatás időpontját,
- f) a községi lakossági fórumok tervezett rendjét.
(4) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(5) A polgármester és alpolgármester tartós akadályoztatása esetén Nemesnyik Tünde képviselő hívja össze és vezeti azt.
(6) A Képviselő-testület évenként elfogadott munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 6 alkalommal tart rendes ülést (a továbbiakban: rendes ülés). A polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja (rendkívüli ülés).
(7) A polgármester az Mötv. 44. §-ában foglaltakon kívül, a téma sürgősségére tekintettel, rendkívüli ülést hívhat össze.
(8) Sürgősség, valamint katasztrófa esetén, az ok megjelölésével a Képviselő-testületi ülés eltérő időpontra is összehívható. Halaszthatatlan döntést igénylő ügyben az ülés napján, egyéb esetben az ülést megelőző napon a képviselőt értesíteni kell (SMS, telefon, e-mail). Az így összehívott ülésen csak az ülést összehívó által előterjesztett napirendi pont(ok) tárgyalhatók.
(9) A meghívó tartalmazza:
- a) az ülés helyét,
- b) kezdésének időpontját,
- c) a javasolt napirendi pontokat és azok előadóit,
- d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.
(10) A rendes ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket, a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, míg rendkívüli ülés esetén az ülést megelőzően legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni.
(11) A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meghívandók
- a) jegyző,
- b) intézményvezetők,
- c) a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal napirendi ponttal érintett ügyintézője,
- d) a napirendi pontok előterjesztői és a tárgyban illetékes vagy érintett szervezet vezetője,
- e) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,
- f) akiket a polgármester indokoltnak tart,
-g) az önkormányzat által meghatározott önszerveződő közösségek képviselői, tevékenységi körüket érintő kérdésben3.
(12) A Képviselő-testület éves munkatervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.

Képviselő-testület ülése

8. § (1) A képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, azokon fejti ki munkásságát és gyakorolja jogkörét.

(2) A Képviselő-testület ülésének megnyitásakor a polgármester – a jelenléti ív alapján – számszerűen megállapítja a jelenlévő képviselők létszámát, és megállapítja a határozatképességet.

(3) A polgármester a határozatképesség biztosítása érdekében az ülés megkezdésére 30 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el. Amennyiben az ülés ezen idő alatt sem határozatképes, az ülést – haladéktalanul - 5 napon belüli időpontra újra össze kell hívni, ugyanazokkal a napirendekkel. A határozatképtelenség miatt megismételt testületi ülésen csak az elmaradt napirendek tárgyalhatóak.

(4) A polgármester határozatképtelenség esetén az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható. Amennyiben a határozatképesség a szünet után sem állítható helyre, a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.

9. § (1) Az ülésen a polgármester minden előterjesztés felett – a tájékoztatók kivételével – vitát nyit. Előtte az előterjesztő vagy a polgármester rövid kiegészítést tehet.

(2) Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.

(3) Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat és azt szavazásra bocsátja.

10. § (1) A polgármester köteles biztosítani a Képviselő-testület működésének rendjét. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ. Ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja, rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.

(2) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik, úgy a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

Döntéshozatali eljárás

11. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit – ha jogszabály másként nem rendelkezik – nyílt szavazással, általában egyszerű szótöbbséggel hozza, amely kézfelemeléssel történik.

(2) Minősített szótöbbség szükséges az Mötv-ben meghatározott eseteken kívül, az önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése, megterhelése esetén.

(3) A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott döntési javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület.

(4) Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta az elfogadáshoz szükséges számú igen szavazatot, úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.

(5) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után, a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot.

(6) Abban az esetben, ha a Képviselő-testület a (5) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni.

(7) A Képviselő-testület esetenként, egyszerű szótöbbséggel dönthet név szerinti szavazás elrendeléséről. A név szerinti szavazás során a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ írásban rögzíti (igen, nem, tartózkodás).

12. § (1) A Képviselő-testület – indítvány alapján – esetenként dönt a titkos szavazásról.

(2) A titkos szavazást az ügyrendi bizottság bonyolítja le.

(3) Törvényben meghatározott esetben titkos szavazást tart.

(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.

(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.

(6) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a Képviselő-testület ügyrendi szünet elrendelése után azonnal megismételheti.

13. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit és határozatait – naptári év elejétől kezdődően – folyamatosan újrakezdi. A számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

- a) a helyi önkormányzati képviselők,
- b) a képviselő-testület bizottsága,
- c) a polgármester,
- d) az alpolgármester,
- e) a jegyző,
- f) a település önszerveződő közössége4.
(3) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.
(4) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(5) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.
(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

14. § (1) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

- a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,
- b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
- c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,
- d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
- e) hitelfelvételhez.
(3) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő 5 napon belül köteles ezt jelezni a jogszabálysértő döntést hozó, vagy jogszabálysértően működő képviselő-testület illetve annak szerve felé.
(4) A határozat tartalmazza:
- a) A határozat megjelölését
- b) a Képviselő-testület döntését,
- c) amit még a testület fontosnak tart,
- d) a végrehajtásra szolgáló határidőt, mely lehet határnap, vagy határozatlan idő,
- e) a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését
- f) e §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
(5) A meghozott döntések kihirdetésének helyben szokásos módja a Kázsmárk község hirdetőtábláján történő kifüggesztés, valamint a hivatalos honlapon történő közzététel. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával.

15. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni az Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.(

(2) Az ülésről szó szerinti jegyzőkönyv nem készül.

(3) A képviselő- testületi ülés jegyzőkönyvét az ülés megnyitását követően a polgármester által kijelölt képviselő hitelesíti, a jegyzőkönyv minden oldalát ellátja szignójával.

(4) A képviselő- testület jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A képviselő- testület jegyzőkönyvének hitelesítésére kijelölt személy köteles a jegyző jegyzőkönyv elkészüléséről szóló szóbeli tájékoztatást követően haladéktalanul a jegyzőkönyvet megismerni és a hitelesítést megtenni.

(6) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal Kázsmárki Kirendeltségén kell tárolni

(7) A testületi ülések jegyzőkönyvei a lakosság által – a zárt ülési jegyzőkönyvek kivételével – a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint Kázsmárk község honlapján megtekinthető.

(8) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezi: meghívó, jelenléti ív, írásos előterjesztés, javaslat, az elfogadott önkormányzati rendelet.

Együttes ülésre vonatkozó szabályok

16. § (1) A Képviselő-testület más önkormányzat(ok) Képviselő-testületével (testületeivel) az önkormányzatokat közösen érintő kérdésben szükség szerint együttes ülést tart.

(2) A Képviselő-testületek együttesen megtartott ülését – eltérő megállapodás hiányában – annak a településnek a polgármestere vezeti, ahol az együttes ülés megtartásra kerül.

III. FEJEZET
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK

A Képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei

17. § (1) A képviselő közfunkciójával összefüggő tevékenységéhez igényelheti a szükséges tájékoztatást és adminisztratív segítséget a jegyző útján, a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivataltól.

(2) A képviselő, amennyiben a testület ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízásban akadályoztatva van, azt köteles a polgármesternek bejelenteni.

(3) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.

(4) A képviselő köteles részt venni a testület munkájában és elvégezni a polgármester által rábízott feladatot.

(5) A Képviselő-testület személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására, annak ismertté válását követően azonnal, ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett személyes meghallgatását.

(6) Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját maximum 3 hónapig 50 %-al csökkentett mértékben folyósítja.

(7) A bizottság eljárásának lefolytatása után, a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti.

IV. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

A Képviselő-testület bizottsága, működése, feladat- és hatásköre

18. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozat –vizsgáló Bizottság.

(2) A bizottság tagjai: Bukovenszki László Elnök, Horváth Bertalan Bizottsági tag, Nemesnyik Tünde Bizottsági tag

(3) A bizottság feladata:

- a) az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálása,
- b) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,
- c) a titkos szavazások lebonyolítása,
- d) a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.
(4) A Bizottság ülését, szükség szerint, az elnök hívja össze és vezeti azt. Akadályoztatása esetén a korelnök látja el az elnöki teendőket.
(5) A Képviselő-testület egy-egy feladat végrehajtására céljelleggel ideiglenes bizottságot hozhat létre egyszerű szótöbbséggel elfogadott határozatával. Létszámát és működésének időtartamát a létrehozáskor állapítja meg.
(6) A bizottságok ügyviteli működési feltételeit a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.
V. FEJEZET
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL, A JEGYZŐ

A polgármester

19. § (1) Kázsmárk község polgármestere a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Kázsmárk község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel.

(3) A polgármester minden héten, hétfői napon 9.00 órától 12.00 óráig lakossági fogadóórát tart.

(4) Az Mötv. 68. § (3) bekezdése értelmében a polgármester, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, két ülés közötti időszakban, halasztást nem tűrő, önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következőkre terjed ki: A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében, átmeneti intézkedéseket hozzon.

(5) Az Mötv. 68. § (4) bekezdése értelmében a polgármester saját hatáskörében az önkormányzat költségvetését, vagyonát, tulajdonát érintő ügyben az éves költségvetési rendeletben meghatározott értékhatárig, alkalmanként dönthet forrásfelhasználásról.

Az alpolgármester

20. § (1) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.

(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.

Közös Önkormányzati Hivatal, jegyző

21. § (1) Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3831, Kázsmárk Fő út 61. Kirendeltségei: 3832, Léh Kossuth út 4.,3833, Rásonysápberencs Rákóczi u. 99.

(2) A Közös Hivatal ügyfélfogadási rendje: hétfő 8 órától 12 óráig, kedd 8 órától-12 óráig, szerda nincs ügyfélfogadás, csütörtök 8 órától- 15 óráig, péntek 8 órától 12 óráig

(3) A hivatal működésével kapcsolatos szabályokat a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(4) A Hivatal az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos teendők ellátásával kapcsolatos feladatkörében eljárva:

- a) biztosítja a Hivatalhoz tartozó önkormányzatok lakosságának a közszolgáltatásokhoz való magas színvonalú, a lehetőségek határai közötti gyors, könnyű és hatékony hozzáférését;
- b) biztosítja az önkormányzatok működéséhez, a képviselő-testületek, a polgármesterek vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítéséhez és végrehajtásához kapcsolódó feladatok ellátását, az elvárható és elérhető legmagasabb szakmai-igazgatási színvonalon;
- c) közreműködik a Hivatalhoz tartozó önkormányzatok egymás érdekeinek kölcsönös tiszteletben tartásán, megértésén alapuló, konszenzusra, korrektségre, közösen elfogadott szabályozó rendszerre épülő együttműködésében.
(5) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatás esetén – legfeljebb 6 hónapi időtartamra – a jegyzői feladatokat a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő hivatali köztisztviselő látja el.
(6) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testületi ülésen szóban jelezni.
(7) A jegyző vezeti a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatalt, valamint ellátja a Közös Hivatal dolgozói feletti munkáltatói jogokat.
(8) A jegyző ügyfélfogadást a Közös Hivatal székhelyén tartja.
VI. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, INTÉZMÉNYEI ÉS AZOK JOGÁLLÁSAI

A társulások

22. § (1) A Képviselő-testület feladatainak hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vehet részt.

(2) A társulásban való részvétel nem veszélyeztetheti az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának fenntartását.

(3) Kázsmárk Község Önkormányzata az alábbi Társulásokban vesz részt:

- a) Kázsmárk- Rásonysápberencs Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulás (székhely: Kázsmárk)
- b) Szikszói Kistérségi Társulás (mint társult tag)
- c) Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladékkezelési Önkormányzati Társulás (mint társult tag)
(4) A képviselő- testület az (1) bekezdés a) pontban írt Társulásra átruházza az óvodai nevelési feladatok ellátását.
(5) A képviselő- testület az (1) bekezdés b) pontban írt Társulásra átruházza az orvosi ügyeleti feladatok ellátását.
(6) A képviselő- testület az (1) bekezdés c) pontban írt Társulásra átruházza az szilárdhulladék-kezelési önkormányzati feladatok ellátását.

A képviselő- testület intézményei és azok jogállása

23. § A képviselő- testület a tartja fenn a Kázsmárki Szivárvány Óvodát Rásonysápberencs településsel társulásba, valamint önállóan a Konyhát, amely önállóan működő és nem önállóan gazdálkodó szervezet.

VII. FEJEZET
A LAKOSSÁGI FÓRUMOK, KÖZMEGHALLGATÁS, NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT

Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés

24. § (1) Az önkormányzat a helyi nemzetiség életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében, folyamatos együttműködésre törekszik a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzattal. Igény és lehetőség szerint – a jogszabályi keretek között – támogatja annak a működését.

(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzattal a helyiséghasználatra, feltételek biztosítására, feladatok ellátására vonatkozóan közigazgatási szerződésben megállapodik, amelyről Szervezeti és Működési Szabályzat 2. számú függeléke rendelkezik.

(3) A megállapodást szükség szerint, általános vagy időközi választás esetén az alakuló ülést követő harminc napon belül felül kell vizsgálni.

(4) Kázsmárk Község Önkormányzatának Képviselő-testülete köteles meghívni a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét azon üléseire, amelyen a roma nemzetiséget érintő kérdésekről dönt.

(5) A (4) bekezdésben foglalt esetekben a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke részére meghívót kell küldeni.

(6) A Nemzetiségi Önkormányzat a roma nemzetiséget érintő kérdésben javaslatot, kezdeményezést nyújthat be a képviselő- testület felé, melyet a képviselő- testület a soron következő képviselő- testületi ülésen köteles napirendre tűzni. A javaslat, kezdeményezés tárgyában hozott döntésről a polgármester a Nemzetiségi Önkormányzatot írásban tájékoztatja.

(7) A közoktatással kapcsolatos egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására a Njtv. 27. §.-ban a nemzetiségi kulturális önigazgatással kapcsolatos ügyben egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására a Njtv. 35. §.-ban foglaltak alapján kell eljárni.

Lakossági fórumok

25. § (1) Lakossági fórumot lehet tartani a település lakosságának egészét, vagy jelentős részét érintő döntések sokoldalú előkészítése érdekében.

(2) A lakossági fórum előkészítése, összehívása, vezetése a polgármester feladata.

(3) A lakossági fórum helyét, időpontját, témáját a fórum előtt legalább 5 nappal a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

(4) A képviselő-testület a lakossági önszerveződő közösségekkel együttműködik. Az együttműködés formái:
a) részvétel a közösség összejövetelein,
b) a képviselő-testület ülésén való tanácskozási jog biztosítása5.

Közmeghallgatás

26. § (1) A Képviselő-testület évente egyszer előre meghirdetett - a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen - közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás tartásáról a lakosságot legalább öt nappal előbb, a helyben szokásos módon értesíteni kell.

Az önkormányzat gazdálkodása

27. § Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos kérdéseket a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.

Záró rendelkezések

28. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2019. (X.18.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet6

1

A 14/2021. (VII.30.) önkormányzati rendelettel megállapított szöveg. Hatályos: 2021.08.04. napjától

2

A 7/2021. (V.5.) önkormányzati rendelet iktatta be. Hatályos: 2021.05.06. napjától

3

A 7/2021. (V.5.) önkormányzati rendelet iktatta be. Hatályos: 2021.05.06. napjától

4

A 7/2021. (V.5.) önkormányzati rendelet iktatta be. Hatályos: 2021.05.06. napjától

5

A (4) bekezdés a) b) pontját a 7/2021. (V.5.) önkormányzati rendelet iktatta be. Hatályos: 2021.05.06. napjától

6

Kázsmárk Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 7/2021. (V.5.) önkormányzati rendeletével megállapított szöveg. Hatályos: 2021.05.06. napjától.