Kázsmárk Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (IV. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2021. 04. 29a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Részletes indokolás
Az 1–28. §-hoz és az 1. melléklethez
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
1./ A rendelet-tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása
A rendeletnek társadalmi hatása nincs.
2./ A rendelet-tervezet környezeti és egészségi hatása
A rendelet-tervezetnek környezeti és egészségi hatása nincs.
3./ A rendelet-tervezet adminisztratív terheket befolyásoló hatása
A rendelet elfogadásával adminisztratív terhek nem keletkeznek
4./ A jogszabály megalkotásának szükségessége
A rendelet megalkotását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény teszi szükségessé.
5./ A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek
A jogszabály alkalmazásához a személyi, tárgyi, szervezeti feltételek rendelkezésre állnak.
INDOKOLÁS
1. §
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdés a./ pontjában foglaltak alapján a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben kell rendelkezni az önkormányzat hivatalos megnevezéséről, székhelyéről.
2. §
Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i./ pontja felhatalmazást ad a helyi önkormányzatoknak arra is, hogy elismerő címeket alapítsanak.
3. §
Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i./ pontja értelmében a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között önkormányzati jelképeket alkothat, alapíthat. E felhatalmazás alapján a tervezet 2. §-a deklarálja önkormányzati jelképként a címert, a zászlót és a polgármesteri láncot.
4. §
Az Alaptörvény értelmében az önkormányzatot önkormányzati jogok illetik meg.
5. §
A 2011. év CLXXXIX. törvény 10. § (1) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladat– és hatásköröket. A 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (2) bekezdése felhatalmazást ad arra, hogy a képviselő-testület - a kizárólag hatáskörébe utaltakon kívül – hatásköreit a polgármesterre, bizottságaira, jegyzőre, társulására ruházza át. E joggal élve a Képviselő-testület a helyi szociális rendeletében meghatározott egyes hatáskörét átruházta, melyről egyrészről az SZMSZ, másrészről az egyes önkormányzati rendelet rendelkezik.
6. §
A 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (2) bekezdése kimondja: „az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti”. A 63. § alapján a polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt és erről okmányt ír alá.
A 1990. évi LXV. törvény 19. § (1) bekezdése pedig a városi képviselők számára írja elő az eskütételi kötelezettséget.
A Képviselő-testület működésére vonatkozó általános előírásokat tartalmazza
7. §
Az ülések tervezésére, előkészítésére vonatkozó részletes szabályokat határozza meg. A Képviselő-testület minden évben elkészíti a következő évre tervezett üléseinek időpontjára, az ott tárgyalandó napirendekre, a közmeghallgatás időpontjára vonatkozó munkatervet. A munkaterv összeállításához javaslatokat tevők körét is részletesen tartalmazza ez a rendelkezés.
A 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésének c./ pontja értelmében az SZMSZ-ben kell rendelkezni a Képviselő-testület üléseinek összehívásáról. E körben rendelkezik a tervezet a képviselők indítványa alapján összehívandó ülésről, az írásbeli anyagok kiküldésének határidejéről, a meghívandók köréről, és a nyilvánosság biztosítása érdekében a Képviselő-testület ülésének időpontja, tervezett napirendjei közzétételének módjáról
8-10. §
A képviselő-testület ülésére vonatkozó általános szabályok meghatározása. A 2011. évi CLXXXIX. törvény 45. §-a kimondja: a képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester, több alpolgármester esetén a polgármester által kijelölt alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezik a képviselő-testület összehívásának, vezetésének módjáról. A 2011. évi CLXXXIX. törvény 47. § (1) bekezdése kimondja, a határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni. E törvényi rendelkezésnek megfelelően a tervezet megállapítja azokat az eljárási szabályokat, amelyek e kötelezettség végrehajtását szolgálják.
11-15. §
A döntéshozatali eljárásra vonatkozó szabályokat tartalmazza.
16. §
Az együttes ülésre vonatkozó szabályokat tartalmazza.
17. §
A Képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei kerültek rögzítésre.
18. §
A Képviselő-testület bizottsága, működése, feladat és hatásköreit rögzíti ezen passzus.
19. §
A polgármesterre vonatkozó szabályok meghatározása. A polgármester képviseli a képviselő-testületet. A testület két ülése közötti időszakban számos olyan eseményre és intézkedésre kerülhet sor, amelyekről a testületet tájékoztatni kell, illetve joggal várnak a képviselők egy rövid beszámolót.
20. §
Az alpolgármesterre vonatkozó szabályok rögzítése.
21. §
Közös Önkormányzati Hivatalra és a jegyzőre vonatkozó általános szabályok rögzítése.
22. §
A társulásokra vonatkozó szabályok rögzítése, tekintettel arra, hogy mely társulásokban vesz rész az önkormányzat.
23. §
A képviselő-testület intézményeit és azok jogállását tartalmazza e paragrafus.
24. §
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés meghatározása.
25. §
Lakossági fórumra vonatkozó szabályok.
26. §
Közmeghallgatásra vonatkozó rendelkezések meghatározása.
27. §
Az önkormányzati gazdálkodás meghatározása, amelyet a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályoz.
28. §
Hatályba léptető rendelkezés rögzítése.