Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014 (XII.3.)
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 12. 04- 2016. 03. 09Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014 (XII.3.)
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-12-04-tól 2016-03-09-ig
Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1.§
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kiskinizs Községi Önkormányzat
- Az önkormányzat székhelye: 3843 Kiskinizs, Rákóczi út 58.
- Az önkormányzat e-mail címe: kiskinizs@gmail.com
2.§
Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.kiskinizs.hu
3.§
Az Önkormányzat testvértelepülései: Márkod, Migléc
4.§
- Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.
- Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei
5.§
- A Képviselő-testület ellátja a jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
- A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköre:
- elhunyt személy eltemettetésének költségeihez biztosított önkormányzati segély a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 15/2013.(XII.23.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: szociális rendelet) 11. §-ban foglaltak szerint,
- köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítése a szociális rendelet 12. §-ban foglaltak szerint,
- szociális étkeztetés a szociális rendelet 14. §-ban foglaltak szerint.
- A Képviselő-testület jegyzőre átruházott feladat- és hatásköre: közgyógyellátás méltányosságból történő megállapítása a szociális rendelet 13 §-ban foglaltak szerint.
- Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.
A Képviselő-testület működése
6.§
- A képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő képviselő és 1 fő polgármester.
- A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.
Ülések tervezése, előkészítése
7.§
- A képviselő-testület évenként elfogadott munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 6 alkalommal tart rendes ülést. (továbbiakban: rendes ülés) A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja. (rendkívüli ülés )
- A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában foglaltakon kívül, a téma sürgősségére tekintettel, rendkívüli ülést hívhat össze.
- Sürgősség, valamint katasztrófa esetén, az ok megjelölésével a képviselő-testületi ülés eltérő időpontra is összehívható. Halaszthatatlan döntést igénylő ügyben az ülés napján, egyéb esetben az ülést megelőző napon a képviselőt értesíteni kell (SMS, telefon, telefax, e-mail). Az így összehívott ülésen csak az ülést összehívó által előterjesztett napirendi pont(ok) tárgyalhatók.
- A meghívó tartalmazza az ülés helyét, kezdésének időpontját a javasolt napirendi pontokat és azok előadóit.
- A rendes ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket, a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, míg rendkívüli ülés esetén az ülést megelőzően legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni.
- A meghívót a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint a település hivatalos honlapján is közzé kell tenni.
- A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meghívandók
- jegyző,
- intézményvezetők,
- a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal napirendi ponttal érintett ügyintézője,
- a napirend pontok előterjesztői és a tárgyban illetékes vagy érintett szervezet vezetője,
- akiket a polgármester indokoltnak tart.
- A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármester és alpolgármester tartós akadályoztatása esetén Riz István képviselő hívja össze és vezeti azt.
- A képviselő-testület éves munkatervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.
Képviselő-testület ülése
8.§
(1) A képviselő-testület ülésének megnyitásakor a polgármester – a jelenléti ív alapján – számszerűen megállapítja a jelenlévő képviselők létszámát, és megállapítja a határozatképességet.
(2) A polgármester a határozatképesség biztosítása érdekében az ülés megkezdésére 30 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el. Amennyiben az ülés ezen idő alatt sem határozatképes, az ülést – haladéktalanul - 5 napon belüli időpontra újra össze kell hívni, ugyanazokkal a napirendekkel. A határozatképtelenség miatt megismételt testületi ülésen csak az elmaradt napirendek tárgyalhatóak.
(3) A polgármester határozatképtelenség esetén az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható. Amennyiben a határozatképesség a szünet után sem állítható helyre, a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.
9.§
- Az ülésen a polgármester minden előterjesztés felett – a tájékoztatók kivételével – vitát nyit. Előtte az előterjesztő vagy a polgármester rövid kiegészítést tehet.
- Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.
- Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat és azt szavazásra bocsátja.
10.§
- A polgármester köteles biztosítani a képviselő-testület működésének rendjét. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ. Ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja, rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.
- Amennyiben a Képviselő-testület ülésén az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik, úgy a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
Döntéshozatali eljárás
11.§
- A képviselő-testület a döntéseit – ha jogszabály másként nem rendelkezik – nyílt szavazással, általában egyszerű szótöbbséggel hozza, amely kézfelemeléssel történik.
- Minősített szótöbbség szükséges az Mötv.-ben meghatározott eseteken kívül, az önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése, megterhelése esetén.
- A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott döntési javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület.
- Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta az elfogadáshoz szükséges számú igen szavazatot, úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.
- Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után, a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot.
- Abban az esetben, ha a képviselő-testület a (5) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni.
- A képviselő-testület esetenként, egyszerű szótöbbséggel dönthet név szerinti szavazás elrendeléséről.
A név szerinti szavazás során a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ írásban rögzíti (igen, nem, tartózkodás).
12.§
- A képviselő-testület –indítvány alapján – esetenként dönt a titkos szavazásról.
- A titkos szavazást az ügyrendi bizottság bonyolítja le.
- Titkos szavazást tart
- választás
- kinevezés
- felmentés
- vezetői megbízás adása illetőleg visszavonása
- fegyelmi eljárás megindítása
- fegyelmi büntetés kiszabása tárgyában.
- Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület ügyrendi szünet elrendelése után azonnal megismételheti.
13.§
- A képviselő-testület rendeleteit és határozatait – naptári év elejétől kezdődően – folyamatosan újrakezdi. A számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
- A határozat tartalmazza:
- A határozat megjelölését (minta)
Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
122/2013.(X.30.) határozata
(cím)
- a képviselő-testület döntését,
- amit még a testület fontosnak tart,
- a végrehajtásra szolgáló határidőt, mely lehet határnap, vagy határozatlan idő,
- a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését
- e §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
- Rendelet alkotását kezdeményezheti a képviselő-testület tagja, a jegyző, társadalmi szervezet.
- A rendelettervezetet, illetőleg a rendeletalkotásra vonatkozó javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.
- A rendelettervezetet a polgármester irányításával a jegyző, valamint a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal tárgy szerint érintett dolgozója készíti el. Megbízható az előkészítéssel ideiglenes bizottság, továbbá külső szakértő is.
- A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
- A képviselő-testület által elfogadott rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
- A rendeletek kihirdetéséről, a határozatok érdekeltek részére történő eljuttatásáról, a rendeletek és határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
- A meghozott döntések kihirdetésének helyben szokásos módja a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés, valamint a hivatalos honlapon történő közzététel. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával.
14.§
- A testületi ülésről jegyzőkönyv és hangfelvétel is készül. A hangfelvétel a jegyzőkönyv készítését segíti, amelyet egy évig meg kell őrizni. Zárt ülésen tilos hang- és képfelvétel készítése.
- A testületi ülések jegyzőkönyvei a lakosság által – a zárt ülési jegyzőkönyvek kivételével – a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint Kiskinizs község honlapján megtekinthető.
- A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezi: meghívó, jelenléti ív, írásos előterjesztés, javaslat, az elfogadott önkormányzati rendelet.
Együttes ülésre vonatkozó szabályok
15.§
- A képviselő-testület más önkormányzat(ok) képviselő-testületével (testületeivel) az önkormányzatokat közösen érintő kérdésben szükség szerint együttes ülést tart.
- Együttes ülést kell tartani a közösen fenntartott és működtetett intézményeket érintő napirendek tárgyalásakor és a döntések meghozatalakor.
- A képviselő-testületek együttesen megtartott ülését – eltérő megállapodás hiányában – annak a településnek a polgármestere vezeti, ahol az együttes ülés megtartásra kerül.
A képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei
16.§
- A képviselő közfunkciójával összefüggő tevékenységéhez igényelheti a szükséges tájékoztatást és adminisztratív segítséget a jegyző útján a Halmaji Közös Önkormányzati Hivataltól.
- A képviselő amennyiben a testület ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízásban akadályoztatva van, azt köteles a polgármesternek bejelenteni.
- A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
- A képviselő köteles részt venni a testület munkájában és elvégezni a polgármester által rábízott feladatot.
- A képviselő-testület személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására, annak ismertté válását követően azonnal, ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett személyes meghallgatását.
- Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját maximum 3 hónapig 50 %-al csökkentett mértékben folyósítja.
- A bizottság eljárásának lefolytatása után, a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti.
A képviselő-testület bizottságai
17.§
- A képviselő-testület 3 főből álló ügyrendi bizottságot hoz létre.
- A bizottság tagjainak névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.
- A bizottság feladata:
- az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálása,
- a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,
- a polgármester tiszteletdíjának emelésére, jutalmazására vonatkozó javaslat előkészítése,
- a titkos szavazások lebonyolítása,
- a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.
- Az Ügyrendi Bizottság ülését, szükség szerint, az elnök hívja össze és vezeti azt. Akadályoztatása esetén a korelnök látja el az elnöki teendőket.
- A képviselő-testület egy-egy feladat végrehajtására céljelleggel ideiglenes bizottságot hozhat létre egyszerű szótöbbséggel elfogadott határozatával. Létszámát és működésének időtartamát a létrehozáskor állapítja meg.
- A bizottságok ügyviteli működési feltételeit a Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.
A polgármester
18.§
- A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Kiskinizs község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel.
- A polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek, valamint az önkormányzat és a külföldi partnertelepülések kapcsolatait és együttműködését.
- A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
- A polgármester illetményéről és jutalmazásáról, törvényi keretek között, az ügyrendi bizottság javaslatára, a képviselő-testület dönt.
- A polgármester minden héten csütörtöki napon 13,00 órától 16,00 óráig lakossági fogadóórát tart.
- A Mötv. 68 § (3) bekezdése értelmében a polgármester, a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, két ülés közötti időszakban, halasztást nem tűrő, önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következőkre terjed ki:
A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében, átmeneti intézkedéseket hozzon.
- A Mötv. 68. § (4) bekezdése értelmében a polgármester saját hatáskörében az önkormányzat költségvetését, vagyonát, tulajdonát érintő ügyben az éves költségvetési rendeletben meghatározott értékhatárig, alkalmanként dönthet forrásfelhasználásról.
Az alpolgármester
19.§
- Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
- Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
Közös Önkormányzati Hivatal, jegyző
20.§
.
- A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése: Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal
- A hivatal működésével kapcsolatos szabályokat a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásának módja:
- Képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő hivatali köztisztviselő helyettesíti a jegyzőt.
- Amennyiben a hivatalban nem dolgozik képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselő, a polgármesterek a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal vezetőjénél kezdeményezik a helyettesítő jegyző kinevezését.
- A képviselő-testület igazgatási szünetet rendelhet el december hónapban, a két ünnep között, szabadság terhére. Rendkívüli élethelyzet esetén hívható telefonos elérhetőséget, valamint az anyakönyvvezető telefonos elérhetőségét, erre az időszakra is biztosítani kell.
- A jegyző Halmaj településen munkanapokon minden szerdán 8-12 óráig, míg Kiskinizs társtelepülésen minden hét keddjén 8-12 óráig ügyfélfogadást tart.
- Amennyiben a jegyző a jogszabálysértést észlel, köteles azt a testületi ülésen szóban jelezni, valamint jelzését írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A társulások
21. §
- A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vehet részt.
- A képviselő-testület a társulásokban történő részvételéről, annak feltételeiről határozattal dönt.
- A polgármester a társulási szerződés tervezetet köteles a képviselő-testület elé terjeszteni, melyben a társulás jogállása, feladatai rögzítésre kerülnek.
- A társulások esetleges tagdíjait az Önkormányzat költségvetése tartalmazza.
Lakossági fórumok
22.§
- A képviselő-testület a lakossági fórumok szervezéséről esetenként dönt.
Közmeghallgatás
23.§
- A képviselő-testület évente egyszer előre meghirdetett - a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen - közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatás tartásáról a lakosságot legalább öt nappal előbb, a helyben szokásos módon értesíteni kell.
Az önkormányzat gazdálkodása
24.§
- Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos kérdéseket a képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.
- A képviselő-testület költségvetését két fordulóban fogadja el.
- A képviselő-testület zárszámadási rendeletének elfogadása egyfordulós.
A helyi népszavazás, népi kezdeményezés
25.§
A képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeit, az eljárás rendjét önkormányzati rendeletben szabályozza.
Záró rendelkezések
26. §
Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti a 6/2011.(V.2) valamint a 10/2012.(XII.14.) önkormányzati rendelet.
Orosz Miklósné s.k. Tóth Ferencné s.k.
polgármester jegyző