Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014 (XII.3.)

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2016. 11. 25- 2017. 07. 19

Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


Általános rendelkezések

1.§


  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése:    Kiskinizs Községi Önkormányzat
  2. Az önkormányzat székhelye: 3843 Kiskinizs, Rákóczi út 58.
  3.  Az önkormányzat e-mail címe: kiskinizs@gmail.com


2.§


Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.kiskinizs.hu


3.§



Az Önkormányzat testvértelepülései: Márkod, Migléc


4.§


  1. Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.
  2. Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.


A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei

5.§


  1. A Képviselő-testület ellátja a jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
  2. A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköre:
  1. elhunyt személy eltemettetésének költségeihez biztosított önkormányzati segély a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 15/2013.(XII.23.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: szociális rendelet) 11. §-ban foglaltak szerint,
  2.  köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítése a szociális rendelet 12. §-ban foglaltak szerint,
  3. szociális étkeztetés a szociális rendelet 14. §-ban foglaltak szerint.
  1. A Képviselő-testület jegyzőre átruházott feladat- és hatásköre: közgyógyellátás méltányosságból történő megállapítása a szociális rendelet 13 §-ban foglaltak szerint.
  2. Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.


A Képviselő-testület működése

6.§


  1. A képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő képviselő és 1 fő polgármester.
  2. A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.


Ülések tervezése, előkészítése

7.§


  1. A képviselő-testület évenként elfogadott munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 6 alkalommal tart rendes ülést. (továbbiakban: rendes ülés) A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja. (rendkívüli ülés )
  2. A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában foglaltakon kívül, a téma sürgősségére tekintettel, rendkívüli ülést hívhat össze.
  3. Sürgősség, valamint katasztrófa esetén, az ok megjelölésével a képviselő-testületi ülés eltérő időpontra is összehívható. Halaszthatatlan döntést igénylő ügyben az ülés napján, egyéb esetben az ülést megelőző napon a képviselőt értesíteni kell (SMS, telefon, telefax, e-mail). Az így összehívott ülésen csak az ülést összehívó által előterjesztett napirendi pont(ok) tárgyalhatók.
  4. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, kezdésének időpontját a javasolt napirendi pontokat és azok előadóit.
  5. A rendes ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket, a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, míg rendkívüli ülés esetén az ülést megelőzően legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni.
  6. A meghívót a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint a település hivatalos honlapján is közzé kell tenni.
  7. A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meghívandók
  1. jegyző,
  2. intézményvezetők,
  3. a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal napirendi ponttal érintett ügyintézője,
  4. a napirend pontok előterjesztői és a tárgyban illetékes vagy érintett szervezet vezetője,
  5. akiket a polgármester indokoltnak tart.
  1. A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármester és alpolgármester tartós akadályoztatása esetén Riz István képviselő hívja össze és vezeti azt.
  2. A képviselő-testület éves munkatervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.


Képviselő-testület ülése

8.§


(1) A képviselő-testület ülésének megnyitásakor a polgármester – a jelenléti ív alapján – számszerűen megállapítja a jelenlévő képviselők létszámát, és megállapítja a határozatképességet.

(2) A polgármester a határozatképesség biztosítása érdekében az ülés megkezdésére 30 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el. Amennyiben az ülés ezen idő alatt sem határozatképes, az ülést – haladéktalanul - 5 napon belüli időpontra újra össze kell hívni, ugyanazokkal a napirendekkel. A határozatképtelenség miatt megismételt testületi ülésen csak az elmaradt napirendek tárgyalhatóak.

(3) A polgármester határozatképtelenség esetén az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható. Amennyiben a határozatképesség a szünet után sem állítható helyre, a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.


9.§


  1. Az ülésen a polgármester minden előterjesztés felett – a tájékoztatók kivételével – vitát nyit. Előtte az előterjesztő vagy a polgármester rövid kiegészítést tehet.
  2. Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.
  3. Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat és azt szavazásra bocsátja.


10.§


  1. A polgármester köteles biztosítani a képviselő-testület működésének rendjét. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ. Ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja, rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.
  2. Amennyiben a Képviselő-testület ülésén az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik, úgy a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.




Döntéshozatali eljárás

11.§


  1. A képviselő-testület a döntéseit – ha jogszabály másként nem rendelkezik – nyílt szavazással, általában egyszerű szótöbbséggel hozza, amely kézfelemeléssel történik.
  2. Minősített szótöbbség szükséges az Mötv.-ben meghatározott eseteken kívül, az önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése, megterhelése esetén. 
  3. A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott döntési javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület.
  4. Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta az elfogadáshoz szükséges számú igen szavazatot, úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.
  5. Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után, a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot.
  6. Abban az esetben, ha a képviselő-testület a (5) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni.
  7. A képviselő-testület esetenként, egyszerű szótöbbséggel dönthet név szerinti szavazás elrendeléséről.

A név szerinti szavazás során a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ írásban rögzíti (igen, nem, tartózkodás).


12.§


  1. A képviselő-testület –indítvány alapján – esetenként dönt a titkos szavazásról.
  2. A titkos szavazást az ügyrendi bizottság bonyolítja le.
  3. Titkos szavazást tart
    1. választás
    2. kinevezés
    3. felmentés
    4. vezetői megbízás adása illetőleg visszavonása
    5. fegyelmi eljárás megindítása
    6. fegyelmi büntetés kiszabása tárgyában.
  4. Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület ügyrendi szünet elrendelése után azonnal megismételheti.


13.§


  1. A képviselő-testület rendeleteit és határozatait – naptári év elejétől kezdődően – folyamatosan újrakezdi. A számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
  2. A határozat tartalmazza:
    1. A határozat megjelölését (minta)


Kiskinizs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

122/2013.(X.30.) határozata

(cím)


  1. a képviselő-testület döntését,
  2. amit még a testület fontosnak tart,
  3. a végrehajtásra szolgáló határidőt, mely lehet határnap, vagy határozatlan idő,
  4. a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését
  5. e §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
  6. Rendelet alkotását kezdeményezheti a képviselő-testület tagja, a jegyző, társadalmi szervezet.
  7. A rendelettervezetet, illetőleg a rendeletalkotásra vonatkozó javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.
  8. A rendelettervezetet a polgármester irányításával a jegyző, valamint a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal tárgy szerint érintett dolgozója készíti el. Megbízható az előkészítéssel ideiglenes bizottság, továbbá külső szakértő is.
  9. A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
  10. A képviselő-testület által elfogadott rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
  11. A rendeletek kihirdetéséről, a határozatok érdekeltek részére történő eljuttatásáról, a rendeletek és határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
  12. A meghozott döntések kihirdetésének helyben szokásos módja a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés, valamint a hivatalos honlapon történő közzététel. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával.


14.§


  1. A testületi ülésről jegyzőkönyv és hangfelvétel is készül. A hangfelvétel a jegyzőkönyv készítését segíti, amelyet egy évig meg kell őrizni. Zárt ülésen tilos hang- és képfelvétel készítése.
  2. A testületi ülések jegyzőkönyvei a lakosság által – a zárt ülési jegyzőkönyvek kivételével – a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint Kiskinizs község honlapján megtekinthető.
  3. A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezi: meghívó, jelenléti ív, írásos előterjesztés, javaslat, az elfogadott önkormányzati rendelet.



Együttes ülésre vonatkozó szabályok

15.§


  1. A képviselő-testület más önkormányzat(ok) képviselő-testületével (testületeivel) az önkormányzatokat közösen érintő kérdésben szükség szerint együttes ülést tart.
  2. Együttes ülést kell tartani a közösen fenntartott és működtetett intézményeket érintő napirendek tárgyalásakor és a döntések meghozatalakor.
  3. A képviselő-testületek együttesen megtartott ülését – eltérő megállapodás hiányában – annak a településnek a polgármestere vezeti, ahol az együttes ülés megtartásra kerül.


A képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei

16.§


  1. A képviselő közfunkciójával összefüggő tevékenységéhez igényelheti a szükséges tájékoztatást és adminisztratív segítséget a jegyző útján a Halmaji Közös Önkormányzati Hivataltól.
  2. A képviselő amennyiben a testület ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízásban akadályoztatva van, azt köteles a polgármesternek bejelenteni.
  3. A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
  4. A képviselő köteles részt venni a testület munkájában és elvégezni a polgármester által rábízott feladatot.
  5. A képviselő-testület személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására, annak ismertté válását követően azonnal, ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett személyes meghallgatását.
  6. Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját maximum 3 hónapig 50 %-al csökkentett mértékben folyósítja.
  7. A bizottság eljárásának lefolytatása után, a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti.


A képviselő-testület bizottságai

17.§


  1. A képviselő-testület 3 főből álló ügyrendi bizottságot hoz létre.
  2.                A bizottság tagjainak névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.
  3. A bizottság feladata:
  1. az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálása,
  2. a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,
  3. a polgármester tiszteletdíjának emelésére, jutalmazására vonatkozó javaslat előkészítése,
  4. a titkos szavazások lebonyolítása,
  5. a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.
  1. Az Ügyrendi Bizottság ülését, szükség szerint, az elnök hívja össze és vezeti azt. Akadályoztatása esetén a korelnök látja el az elnöki teendőket.
  2. A képviselő-testület egy-egy feladat végrehajtására céljelleggel ideiglenes bizottságot hozhat létre egyszerű szótöbbséggel elfogadott határozatával. Létszámát és működésének időtartamát a létrehozáskor állapítja meg.
  3. A bizottságok ügyviteli működési feltételeit a Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.


A polgármester

18.§


  1. A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Kiskinizs község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel.
  2. A polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek, valamint az önkormányzat és a külföldi partnertelepülések kapcsolatait és együttműködését.
  3. A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
  4. A polgármester illetményéről és jutalmazásáról, törvényi keretek között, az ügyrendi bizottság javaslatára, a képviselő-testület dönt.
  5. A polgármester minden héten csütörtöki napon 13,00 órától 16,00 óráig lakossági fogadóórát tart.
  6. A Mötv. 68 § (3) bekezdése értelmében a polgármester, a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, két ülés közötti időszakban, halasztást nem tűrő, önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következőkre terjed ki:

A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében, átmeneti intézkedéseket hozzon.

  1. A Mötv. 68. § (4) bekezdése értelmében a polgármester saját hatáskörében az önkormányzat költségvetését, vagyonát, tulajdonát érintő ügyben az éves költségvetési rendeletben meghatározott értékhatárig, alkalmanként dönthet forrásfelhasználásról.


Az alpolgármester

19.§


  1. Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
  2. Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.


Közös Önkormányzati Hivatal, jegyző

20.§

.

  1. A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése: Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal
  2. A hivatal működésével kapcsolatos szabályokat a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
  3. A jegyzői tisztség betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásának módja:
    1. Képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő hivatali köztisztviselő helyettesíti a jegyzőt.
    2. Amennyiben a hivatalban nem dolgozik képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselő, a polgármesterek a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal vezetőjénél kezdeményezik a helyettesítő jegyző kinevezését.
  4. A képviselő-testület igazgatási szünetet rendelhet el december hónapban, a két ünnep között, szabadság terhére. Rendkívüli élethelyzet esetén hívható telefonos elérhetőséget, valamint az anyakönyvvezető telefonos elérhetőségét, erre az időszakra is biztosítani kell.
  5. A jegyző Halmaj településen munkanapokon minden szerdán 8-12 óráig, míg Kiskinizs társtelepülésen minden hét keddjén 8-12 óráig ügyfélfogadást tart.
  6. Amennyiben a jegyző a jogszabálysértést észlel, köteles azt a testületi ülésen szóban jelezni, valamint jelzését írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.


A társulások

21. §


  1. A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vehet részt.
  2. A képviselő-testület a társulásokban történő részvételéről, annak feltételeiről határozattal dönt.
  3. A polgármester a társulási szerződés tervezetet köteles a képviselő-testület elé terjeszteni, melyben a társulás jogállása, feladatai rögzítésre kerülnek.
  4. A társulások esetleges tagdíjait az Önkormányzat költségvetése tartalmazza.


Lakossági fórumok

22.§


  1. A képviselő-testület a lakossági fórumok szervezéséről esetenként dönt.


Közmeghallgatás

23.§


  1. A képviselő-testület évente egyszer előre meghirdetett - a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen - közmeghallgatást tart.
  2. A közmeghallgatás tartásáról a lakosságot legalább öt nappal előbb, a helyben szokásos módon értesíteni kell.


Az önkormányzat gazdálkodása

24.§


  1. Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos kérdéseket a képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.
  2. A képviselő-testület költségvetését két fordulóban fogadja el.
  3. A képviselő-testület zárszámadási rendeletének elfogadása egyfordulós.


A helyi népszavazás, népi kezdeményezés

25.§


A képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeit, az eljárás rendjét önkormányzati rendeletben szabályozza.


Záró rendelkezések

26. §


Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti a 6/2011.(V.2) valamint a 10/2012.(XII.14.) önkormányzati rendelet.







                                               Orosz Miklósné                                   Tóth Ferencné

                                                 polgármester                                        jegyző



1.sz. melléklet ,,

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló

                                                                     8/20104. (XII.3.) önkormányzati rendelethez.


Alaptevékenységi besorolás:

Államháztartási szakágazat:           841105  Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége


Kormányzati funkció:


kor.funk.                                              megnevezés


011130                 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320                 Köztemető-fenntartás és- működtetés

013350                 Az önkormányzati vagyonnal és gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080                 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

041232                 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233                 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237                 Közfoglalkoztatási mintaprogram

045120                 Út, autópálya építése

045160                 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410                 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030                 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

063020                 Víztermelés,- kezelés,- ellátás

064010                 Közvilágítás

066010                 Zöldterület-kezelés

066020                 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatás

072111                 Háziorvosi alapellátás

081030                 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041                 Versenysport-és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081071                 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082042                 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044                 Könyvtári szolgáltatások

082092                 Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

104037                 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107051                 Szociális étkeztetés

107052                 Házi segítségnyújtás

107055                 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás



  1. számú függelék

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló

8/2014.(XII.03.) önkormányzati rendelethez


A képviselő-testület tagjainak névsora


Orosz Miklósné                   polgármester                         Kiskinizs, Rákóczi út 79.

Zsirosné Molnár Ildikó          képviselő                               Kiskinizs, Rákóczi út 34.

Győri Dóra                          képviselő                               Kiskinizs, Rákóczi út 83.

Riz Attila                             képviselő                              Kiskinizs, Petőfi út 3.

Riz István                            képviselő                               Kiskinizs, Rákóczi út 4.







2. számú függelék

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló

8/2014.(XII.03.) önkormányzati rendelethez


Az Ügyrendi Bizottság névsora


Riz István                            elnök     

Győri Dóra                           tag

Riz Attila                             tag














 Kiegészítve a 3/2016.(III.10.) önkormányzati rendelet 1. §

Módosította a 10/2016.(X.03.) önkormányzati rendelettel 1. §

Módosította a 14/2016.(XI.25.) önkormányzati rendelet 1.§


Mellékletek