Hernádszentandrás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 07Hernádszentandrás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hernádszentandrás Község Önkormányzata képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Hernádszentandrás Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye 3852 Hernádszentandrás, Fő út 41.
(3) Az önkormányzat hivatalának neve: Ináncsi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
2. Az önkormányzat jelképei
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló.
(2) Az önkormányzati jelképek részletes leírását és a használatukra vonatkozó szabályokat Hernádszentandrás Község Önkormányzata Képviselő-testületének Hernádszentandrás község jelképeiről és azok használatának rendjéről szóló 9/2007.(II.15.) önkormányzati rendelete tartalmazza.
3. Az önkormányzat feladat-és hatásköre
3. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-ában meghatározottak.
(2) A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körét a Mötv. 13. §-a rögzíti.
(3) Az önkormányzat kötelezően ellátja a Mötv. 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat.
(4) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni.
(5) A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) 1. melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzati feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását az 2. melléklet tartalmazza.
Képviselő-testület működése
4. § (1) A képviselő-testületnek tagja a polgármester és négy önkormányzati képviselő, névsorukat az 3. melléklet tartalmazza.
(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testületet és vezeti annak ülését.
(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
(4) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) az önkormányzati képviselőket
b) jegyzőt, aljegyzőt
c) az önkormányzati intézmények vezetőit (amennyiben a testület által tárgyalt napirend az intézményt érinti)
d) a tevékenységi körüket érintő napirendek tárgyalásához a nyilvántartásba vett önszerveződő közösségek, helyi civil szervezetek képviselőjét.
(5) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és tervezett időpontját ( nap és óra megjelöléssel), az ülésre javasolt napirendeket és előterjesztőiket, meghívó készítésének időpontját és a polgármester aláírását.
(6) A Képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
(7) A (6) bekezdésben foglaltaktól eltérően-halasztást nem tűrő esetben- az írott anyag kiküldésétől el lehet tekinteni. Az ülés összehívása történhet telefonon, e-mailben, vagy hivatalsegéd közreműködésével, de a sürgősség okát a testületi ülésen közölni kell.
(8) A munkaterv szerinti képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt legalább 5 nappal – rendkívüli ülés időpontjáról és napirendjéről az összehíváskor azonnal - tájékozatni kell a helyben szokásos módon, azaz a hirdetőtáblákon elhelyezett hirdetménnyel, valamint a település honlapján a meghívó közzétételével.
(9) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját, melynek előkészítése a polgármester feladata.
(10) A munkaterv tartalmazza a
a) képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját (hónap megjelöléssel)
b) a napirendek tárgyát és előterjesztőinek nevét
(11) A következő év munkatervének tervezetét a polgármester a képviselő-testület éves utolsó tervezett ülésén terjeszti elő.
(12) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni a képviselőktől, bizottság elnökétől, az önkormányzati intézmények vezetőitől.
(13) A képviselő-testület munkatervét annak elfogadását követő 15 napon belül meg kell küldeni a képviselőknek, bizottság tagjainak, végrehajtásában érintetteknek.
(14) Az önkormányzati képviselő köteles előzetesen írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottság ülésén megjelenésében akadályoztatva van.
(15) A Képviselő-testület üléséről, a bizottság üléséről igazoltan csak legkésőbb az ülés napján 08.00 óráig szóban vagy írásban a polgármesternek történő bejelentés alapján alapos indokkal lehet távol maradni.
(16) Igazolatlan távollétnek számít, ha a képviselő, a bizottsági tag az ülés közben indokolás nélkül véglegesen távozik.
(17) Ha a képviselő, bizottsági tag igazolatlanul vagy előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt a képviselő-testület, bizottság ülésén, akkor 1 havi tiszteletdíjra nem jogosult.
4. Nyilvánosság
5. § (1) A képviselő-testület és a bizottság ülései nyilvánosak.
(2) Az ülések, közmeghallgatás időpontjáról a lakosságot tájékoztatni kell a 4. §(8) bekezdésében meghatározottak szerint.
(3) A képviselő-testület évente 1 alkalommal közmeghallgatást tart melynek időpontját, helyét, tárgyát legalább 5 nappal a közmeghallgatás előtt a 4. § (8) bekezdésben meghatározott módon nyilvánosságra kell hozni.
(4) A képviselő-testület valamint a bizottság üléseire a közmeghallgatásra, a nyilvántartásba vett helyi önszerveződő közösségek, helyi civil szervezetek képviselőjét a tevékenységi körüket érintő napirend tárgyalásához esetileg, tanácskozási joggal meg kell hívni. Az önszerveződő közösségekről, helyi civil szervezetekről a Hivatal - bemutatott okiratuk és működési célkitűzésük alapján - nyilvántartást vezet, melyet a lakosság tájékoztatása érdekében a 4. § (8) bekezdésében meghatározott módon közzé kell tenni.
5. A képviselő-testület ülésének menete
6. § (1) A Képviselő-testület üléseiről jelenléti ívet kell vezetni, melyet minden jelenlévőnek alá kell írnia.
(2) A polgármester a képviselő-testületi ülés vezetése során
a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést
b) megállapítja a határozatképességet és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri
c) előterjeszti az ülés napirendjét
d) napirendi pontonként vezeti a vitát
e) szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, rendelet tervezetet
f) megadja, illetve megvonja a szót
g) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától vagy ismétlésbe bocsátkozik
h) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását
i) biztosítja az ülés zavartalan rendjét
(3) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
(4) A képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében
a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.
(5) Ha a nyilvános ülésen megjelent érdeklődők a tanácskozás rendjét megzavarják, rendre utasíthatók, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezhetők. Szükség esetén, legfeljebb 1 óra időtartamra szünet rendelhető el.
(6) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 perc időtartamban, szóban kiegészítést tehet, ha az új információkat tartalmaz
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni legfeljebb 5 perc időtartamban.
(7) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor legfeljebb 5 perc időtartamban. Ha ugyanaz a személy ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik a polgármester a második és a további hozzászólásokat 1 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(8) A képviselő-testület tagjai, valamint a bizottság, a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.
(9) Az előterjesztő-figyelemmel a vitában elhangzottakra- az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy visszavonhatja.
(10) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(11) Bármely képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(12) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület- az elhangzás sorrendjében- majd az eredeti határozati javaslatról.
6. Szavazás
7. § (1) Szavazni csak személyesen lehet. Szavazás közben a szavazást indokolni nem lehet.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentésének elmulasztása esetén amennyiben a képviselő-testület egy szavazattöbbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról vagy visszavonásáról és újratárgyalásáról külön határozattal dönt a képviselő-testület. A mulasztó képviselőt a polgármester figyelmeztetésben részesíti.
(4) Név szerinti szavazás tartását bármelyik képviselő indítványozhatja, a szavazás megkezdése előtt, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(5) Név szerinti szavazásánál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselő-testület tagjainak névsorát, a jelenlévő önkormányzati képviselők nevük felolvasásakor „igen” – „nem” „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. A leadott szavazatok a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben név szerint rögzítésre kerülnek.
(6) Titkos szavazást bármely képviselő kezdeményezhet, a kezdeményezésről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(7) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság jelenlévő tagjai bonyolítják le.
(8) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik, urna igénybevételével.
(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet készít az Ügyrendi Bizottság elnöke, távolléte esetén elnökhelyettese, mely tartalmazza a szavazás helyét, napját kezdő és befejező időpontját, a bizottság tagjainak a nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazás eredményét.
(10) Az Ügyrendi Bizottság elnöke, távolléte esetén elnökhelyettese a szavazás eredményét ismerteti a képviselő-testülettel.
(11) A titkos szavazásról szóló jegyzőkönyv a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.
(12) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt.
a) a napirend elfogadásáról
b) az ügyrendi kérdésekről
c) a napirend tárgyalásának lezárásáról,
d) kérdés, interpellációra adott válasz elfogadásáról.
7. Kérdés és interpelláció
8. § (1) A képviselő-testület tagja a képviselő-testület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel. Kérdés intézhető a polgármester, alpolgármester, bizottság elnöke, a jegyző, aljegyző felé.
(2) A kérdésre a megkérdezettnek lehetőleg a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A kérdést legfeljebb 3 perces időkeretben lehet feltenni és a válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg a 3 percet. Amennyiben összetett probléma felvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 15 napon belül, írásban kell választ adni.
(3) A képviselő-testület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, valamint a jegyzőhöz, aljegyzőhöz önkormányzati ügyekben, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.
(4) Az interpellációt a polgármesternél az ülést megelőző 3 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt, írásban kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
(5) Amennyiben az interpellációt a képviselő-testület ülését megelőző 3 napon belül nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 30 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő testületi ülésen tájékoztatást adni.
(6) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásáról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
8. Előterjesztés
9. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) rendelet tervezet,
b) határozati javaslat,
c) beszámoló,
d) tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) polgármester, alpolgármester,
b) bizottság elnöke,
c) bármely képviselő,
d) jegyző,
e) mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés benyújtására kötelez.
(3) Az előterjesztést a (5) bekezdés kivételével írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 8 nappal kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki gondoskodik azok eljuttatásáról a képviselőknek, illetve a bizottság tagjainak. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását.
(4) A kiküldött írásbeli előterjesztésekkel kapcsolatban bármelyik képviselő, illetve bizottsági elnök, módosító indítványt nyújthat be.
(5) Szóbeli előterjesztést kivételesen, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni napirendek közé.
(6) Az előterjesztés tartalmi és formai követelményei:
a) az előterjesztés első része tartalmazza
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket
ab) a tárgykört érintő jogszabályokat, mindazon adatokat, körülményeket, amelyek a döntés meghozatalát segítik
b) az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot vagy rendelet tervezetet
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét
(7) A bizottság feladat és hatáskörébe tartozó esetekben az előterjesztések csak az érintett bizottság véleményének és a jegyző jogszerűségi jelzése ismeretében tűzhetők napirendre.
9. Jegyzőkönyv.
10. § (1) A testületi ülésről, bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a jegyző évente beköttet és elhelyez az irattárban.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52 § (1.) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét és az érkezésük időpontját,
c) az ülés bezárásának időpontját.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az előterjesztéseket, jelenléti ívet, a titkos szavazásról szóló jegyzőkönyvet, a polgármester és a jegyző aláírásával ellátott rendeletet.
10. A képviselő-testület döntései
11. § (1) Az önkormányzati rendelet tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki gondoskodik a rendelet kihirdetéséről, nyilvántartásáról, szükség esetén kezdeményezi a rendelet módosítását, vagy a hatályon kívül helyezését.
(2) A rendelet kihirdetése a helyben szokásos módon, Hernádszentandrás Község Önkormányzata hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.
(3) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.
(4) A Képviselő-testület normatív határozatának megjelölése magában foglalja a határozat megnevezését, a határozat számát arab számmal, „/” jellel elválasztva a határozathozatal évét, zárójelben közzétételének hónapját római számmal, napját arab számmal, továbbá a „önkormányzati határozata” kifejezést és a határozat címét a következők szerint:„Hernádszentandrás Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2013.(I.30.) önkormányzati határozata a (cím megjelölése)”
(5) A határozatnak a megjelölésén kívül tartalmazni kell:
a) Képviselő- testület döntését
b) a szükséges intézkedéseket
c) a végrehajtásért felelős megnevezését
d) a végrehajtás határidejét
(6) A testületi határozatokról a jegyző betűrendes és határidős nyilvántartást vezettet. A határozatokat elfogadásukat követő 3 munkanapon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelősnek.
(7) A testületi határozatokat naptári évenként arab egyessel kezdődően, folyamatosan kell számozni.
11. Az önkormányzat, Képviselő-testület szervei
12. § (1) A képviselő-testület szervei: a polgármester, az Ügyrendi Bizottság, a Hivatal, a Jegyző, Ináncs-Forró-Fancsal Mikrotérség Szociális Alapszolgáltató Intézményfenntartó Társulása, Ináncs, Csobád Községek Köznevelési Intézményfennntartó Társulás, Encsi Többcélú Kistérségi Társulás,Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás.
(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(3) A polgármester az Mötv. 67. §- ában meghatározott feladatai ellátása során:
a) képviseli az önkormányzatot,
b) segíti a képviselők munkáját,
c) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról,
d) gondoskodik helyi fórumok szervezéséről,
e) kapcsolatot tart az országgyűlési képviselőkkel, más település polgármestereivel, pártok, társadalmi szervezetek, civil szervezetek vezetőivel, egyházak vezetőivel.
(4) A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdésében szabályozott esetben szociális ügyekben döntést hoz.
(5) A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése esetén a két ülés közötti időszakban felmerülő önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtásáról döntést hoz.
(6) A polgármester, a Hivatalban hétfői napokon 800 - 1000 óra között tart fogadónapot.
(7) A polgármester illetményét a képviselő-testület állapítja meg.
(8) A polgármester a tisztségéről történő lemondása esetén lemondását az alpolgármesternek, ennek hiányában a korelnöknek adja át, részére juttatja el.
(9) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, ha az alpolgármesteri tisztség betöltetlen, akkor a korelnöknek adja át.
12. Az alpolgármester
13. § (1) Az alpolgármesterek száma 1 fő.
(2) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármester a polgármester helyettesítéséhez és a rábízott feladatok ellátásához szükséges időt a Hivatalban tölti.
13. Ügyrendi Bizottság
14. § (1) A Képviselő-testület 3 fő képviselő-testületi taggal Ügyrendi Bizottságot, (a továbbiakban: Bizottság) hoz létre.
(2) A tagok névsorát az SZMSZ. 4. melléklet tartalmazza.
(3) A Bizottságot annak elnöke képviseli.
(4) A Bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.
(5) A Bizottsági ülésre állandó meghívott a polgármester, alpolgármester, jegyző, és aljegyző.
(6) Az Ügyrendi Bizottság feladat és hatásköre:
a) ellátja a képviselők, nem képviselő bizottsági tagok és a polgármester összeférhetetlenségével, valamint a vagyonnyilatkozataikkal kapcsolatos vizsgálati, nyilvántartási, kezelési és ellenőrzési feladatokat,
b) ellátja a képviselő-testület titkos szavazásának lebonyolításával kapcsolatos teendőket,
c) figyelemmel kíséri az önkormányzat szerveinek szabályszerű működését.
14. Ináncsi Közös Önkormányzati Hivatal
15. § Az Mötv. 84. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkört Ináncs Község Önkormányzatával és Csobád Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján a Hivatal látja el.
15. Jegyző, Aljegyző
16. § (1) A jegyzőre, aljegyzőre vonatkozó rendelkezéseket a Hivatal SZMSZ-e tartalmazza.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra- a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Hivatal dolgozói közül a jogszabályi előírásoknak megfelelő végzettségű köztisztviselőt bíz meg.
(3) A jegyző jelzi a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.
16. Az önkormányzat társulásai
17. § (1) Ináncs-Forró-Fancsal Mikrotérség Szociális Alapszolgáltató Intézményfenntartó Társulása:
a) Szociális alapszolgáltatás: családsegítés, szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása
b) Gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgáltatás
(2) Ináncs, Csobád Községek Köznevelési Intézményfennntartó Társulása:
a) Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai
b) Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai
c) Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai
d) Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
e) Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
f) Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása
g) Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében
h) Munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben.
(3) Encsi Többcélú Kistérségi Társulás:
a) oktatás és nevelés,
b) óvodai igazgatási feladatok,
c) belső ellenőrzés,
d) nem kiemelt építésügyi feladatok,
e) közterület-felügyelet (kiemelten a térfigyelő kamerák működtetése),
f) Biztos Kezdet Gyerekházak működtetése,
g) felnőttoktatás,
h) szolgáltatás-szervezési feladatok,
i) közös társulási, kistérségi ágazati pályázatok készítése, megvalósítása,
j) gyerekesély pályázatok készítése, megvalósítása,
k) környezet- és természetvédelem, hulladékkezelés,
l) esélyegyenlőségi program megvalósítása,
m) közfoglalkoztatás,
n) vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, bel- és csapadékvíz elvezetés,
o) közszolgáltatások szervezésének elősegítése,
p) elepülésfejlesztési, településrendezési feladatok segítése,
q) települési pályázatok készítése, megvalósítása,
r) civil szervezetek pályázatainak készítése, megvalósítása,
s) máshová nem sorolt egyéb közösségi, társadalmi tevékenység.
(4) Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás:
a) a társult önkormányzatok közigazgatási területén összehangolt fejlesztés, közös programok kialakítása abból a célból, hogy a Hernád-völgyén és térségén elősegítse az elhagyott hulladékból képződő illegális hulladék lerakók felszámolását, lehetőség esetén uniós vagy hazai támogatás elnyerésére pályázatot készítsen és nyújtson be az önkormányzatok közreműködésével,
b) az illegális hulladéklerakók felszámolása és a felhagyott hulladék lerakók rekultivációs munkáinak elvégzése,
c) A társult önkormányzatok gazdasági – társadalmi - tájképi - környezeti helyzetének, adottságainak megfelelően a térség menedzselése, kapcsolatrendszer kiépítése,
d) A társult önkormányzatok érdekeinek összehangolása, információcsere, kölcsönös tájékoztatás, szakmai tanácsadás.
17. Együttműködés a nemzetiségi önkormányzatokkal
18. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a településen működő roma nemzetiségi önkormányzattal.
(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére az alábbiak szerint biztosítja a működéséhez szükséges feltételeket:
a) a Hivatalban a nemzetiségi önkormányzatok munkáját nemzetiségi feladatellátással megbízott ügyintéző segíti,
b) az önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok üléseinek összehívásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátását (gépelés, sokszorosítás, postázás stb.),
c) az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat üléseinek megtartásához a Hivatalban helyiséget biztosít,
d) a Hivatal, mint a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának végrehajtó szerve ellátja a gazdálkodási feladatokat.
(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezhetik a Képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhetnek, továbbá a Képviselő-testület részére javaslatot tehetnek.
(4) A polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve a tájékoztatás megadása iránt intézkedni.
(5) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában a Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, azok beszerzéséről a polgármester gondoskodik.
(6) Az (5) bekezdés szerinti véleményezési, egyetértési jog gyakorlására a véleményezési, egyetértési jog jogosultjának az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidő áll rendelkezésére.
(7) A települési nemzetiségi önkormányzat a Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a nemzetiségi önkormányzat elnöke útján a polgármesternek küldi meg. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a Képviselő-testületet az előterjesztő tájékoztatja.
18. Önkormányzat gazdálkodása
19. § (1) A Képviselő - testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot.
(2) A Képviselő - testület az önkormányzat költségvetését egy fordulóban tárgyalja.
(3) A költségvetési rendelet és a zárszámadásról szóló rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a Képviselő - testület elé.
Záró rendelkezések
20. § (1) Ez a rendelet 2024. október 7-én 15 órakor lép hatályba.