Keresztéte Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2011.(IV.9.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 12. 07- 2015. 01. 14Keresztéte Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2011.(IV.9.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2014-12-07-tól 2015-01-14-ig
Keresztéte Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §. (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Keresztéte Község Önkormányzata
Székhelye: 3821 Keresztéte Fő út 1.
(2) Illetékességi területe: Keresztéte község közigazgatási területe
(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalra.
2. §. (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
3. §. Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.
4. §. (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az Encsi kistérség önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselőtestületet.
II. Fejezet
A képviselő-testület működése
- Az önkormányzati képviselők száma
5. §. A képviselő-testület tagjainak száma: 3 fő
A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1 függelék tartalmazza.
- A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve
6. §. (1) A képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.
(2) A képviselőtestület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit
d) akit a polgármester meghív
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a jegyzőt
b) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott
A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját
b) akit a polgármester a napirendhez meghívott
(4) A képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén ifj. Musinszki Ede képviselő hívja össze.
(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.
(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalban meg lehet megtekinteni.
(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
7. §. (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester
b) az alpolgármester
c) a települési képviselők
d) a jegyző
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselőtestület üléseinek havi időpontját és napirendjét
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését
- A képviselő-testület ülésének vezetése
8. §. (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén ifj. Musinszki Ede képviselő.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét
b) előterjeszti az ülés napirendjét
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.
A javaslatról a képviselő-testület határoz.
- Az előterjesztés
9. §. (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3 Előterjesztést nyújthat be:
a.) a polgármester
b.) alpolgármester
c.) képviselőtestület tagjai
d.) jegyző
e.) önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére.
- A sürgősségi indítvány
10. §. (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző.
- A napirendek vitája
11. §. (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselőtestülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
- A döntéshozatal - határozathozatal
12. §. (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
13. §. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
14. §. (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
15. §. (1) A titkos szavazás lebonyolítását ad hoc bizottság végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
- Önkormányzati rendeletalkotás
16. §. (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők
b) a polgármester
c) az alpolgármester
d) a jegyző
(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása:
A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselőtestület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint az Önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán.
(5) A minősített többség: 2 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
- A tanácskozás rendje
17. §. (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:
a.) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b.) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.
A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
- A jegyzőkönyv
18. §. A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
III. Fejezet
- Polgármester, alpolgármester
19. §. (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.
- A Képviselő-testület bizottságai
20. §. A képviselőtestület állandó bizottságokat nem hoz létre.
IV. Fejezet
Lakossági fórumok
21. §. (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
V. Fejezet
1. Az önkormányzat vagyona
22. §. A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
2. Az önkormányzat költségvetése
23. §. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
aa) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele
ab) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
b) A második forduló főbb elemei:
ba) a munkaértekezletet követően a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét.
3. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
24. §. A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint az Encsi Kistérség Többcélú Társulása Belsőellenőrzési Szervezetén keresztül látja el.
VI. Fejezet
Záró rendelkezések
25. §. (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E Szervezeti és Működési Szabályzat hatályba lépésével hatályát veszti a Keresztéte Község Önkormányzat Képviselőtestületének 6/2007.(IV.04.) rendelete.
Keresztéte, 2011. április 08.
Nevelős Barnabás dr. Szatmári Fruzsina
polgármester körjegyző
Kihirdetési záradék:
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§.(2) bekezdése alapján Keresztéte Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2011.(IV.09.) önkormányzati rendelete 2011. április 09. napján az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján kihirdetésre került.
Keresztéte, 2011. április 09.
dr. Szatmári Fruzsina
körjegyző