Keresztéte Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2011.(IV.9.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2015. 02. 20- 2016. 02. 14

Keresztéte Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet


Általános rendelkezések


1. §. (1)  Az önkormányzat hivatalos megnevezése:  Keresztéte Község Önkormányzata

            Székhelye:            3821 Keresztéte Fő út 1.


(2) Illetékességi területe: Keresztéte község közigazgatási területe


(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalra.



2. §. (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.


(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.

       


3. §. Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.



4. §. (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az  Encsi kistérség önkormányzataival.


(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselőtestületet.




                                                             II. Fejezet


                                               A képviselő-testület működése


  1. Az önkormányzati képviselők száma


5. §. A képviselő-testület tagjainak száma: 3 fő

            A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők  névsorát az  1 függelék tartalmazza.


  

  1. A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve


6. §. (1)  A képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.


(2) A képviselőtestület ülésére meg kell hívni:

                    a) a képviselőket,

                    b) a jegyzőt,

                    c) a napirendi pontok előadóit

                    d) akit a polgármester meghív


(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:

a) a jegyzőt

b) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott


A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:

a) a napirendi pont előadóját

b) akit a polgármester a napirendhez meghívott


(4) A képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén ifj. Musinszki Ede képviselő hívja össze.

                

(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.


(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalban meg lehet megtekinteni.


(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.

       


7. §. (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.


(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a) a polgármester

b) az alpolgármester

c) a települési képviselők

d) a jegyző



(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselőtestület üléseinek havi időpontját és napirendjét

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését



  1. A képviselő-testület ülésének vezetése


8. §.  (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az  alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén ifj. Musinszki Ede képviselő.


(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja az ülés határozatképességét

b) előterjeszti az ülés napirendjét

c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat


(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.


(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.

                  A javaslatról a képviselő-testület határoz.


  1. Az előterjesztés


9. §. (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen  javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.


(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.

A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


(3 Előterjesztést nyújthat be:

a.) a polgármester

b.) alpolgármester

c.) képviselőtestület tagjai

d.) jegyző

e.) önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére.




  1. A sürgősségi indítvány

                                      


10. §. (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.


(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:

Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző.



  1. A napirendek vitája


11. §. (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

            a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet

            b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.


(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2  percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.


(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.


(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselőtestülethez.


(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.


(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.


(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.



  1. A döntéshozatal - határozathozatal


12. §. (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat  egyenként  kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról       dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.


(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.


(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.


13. §. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


14. §. (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.


(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük  felolvasásakor  „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.  A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


15. §. (1) A titkos szavazás lebonyolítását ad hoc bizottság végzi.


(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.



  1. Önkormányzati rendeletalkotás


16. §. (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

             a) a települési képviselők

             b) a polgármester

             c) az alpolgármester

             d) a jegyző


(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása:

A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselőtestület elé terjeszti.


(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint az Önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán.


(5) A minősített többség: 2 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.



  1. A tanácskozás rendje


17. §. (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori  levezető elnök – gondoskodik, ennek során:

a.) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b.) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.


(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.

A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.


(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.



  1. A jegyzőkönyv


18. §. A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és    a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az       írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.




    III. Fejezet


  1. Polgármester, alpolgármester


19. §. (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.


(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.



  1. A Képviselő-testület bizottságai


20. §. A képviselőtestület állandó bizottságokat nem hoz létre.


IV. Fejezet


Lakossági fórumok


21. §. (1)  A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.




V. Fejezet


1. Az önkormányzat vagyona


22. §. A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.


2. Az önkormányzat költségvetése


23. §. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

            a) Az első forduló főbb elemei:

aa) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele

ab) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.

            b) A második forduló főbb elemei:

ba) a munkaértekezletet követően a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési   rendelet-tervezetét.



3. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése


24. §. A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint az Encsi Kistérség Többcélú Társulása Belsőellenőrzési Szervezetén keresztül látja el.



VI. Fejezet


Záró rendelkezések


25. §. (1)  A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) E Szervezeti és Működési Szabályzat hatályba lépésével hatályát veszti a Keresztéte Község Önkormányzat Képviselőtestületének 6/2007.(IV.04.) rendelete.


Keresztéte, 2011. április 08.




                 Nevelős Barnabás                                                             dr. Szatmári Fruzsina

                     polgármester                                                                             körjegyző




Kihirdetési záradék:


A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§.(2) bekezdése alapján Keresztéte Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2011.(IV.09.) önkormányzati rendelete 2011. április 09. napján az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján kihirdetésre került.


Keresztéte, 2011. április 09.


                                                                                              dr. Szatmári Fruzsina

                                                                                                          körjegyző