Kány Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 6/2011.(IV.20.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2015. 02. 21- 2016. 02. 17Kány Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 6/2011.(IV.20.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2015-02-21-tól 2016-02-17-ig
Kány Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §.(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kány község Önkormányzata
Székhelye: 3821 Kány Fő út 10. szám
Levelezési címe: 3821 Kány Fő út 10. szám
(2) Illetékességi területe: Kány község közigazgatási területe.
(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselőtestület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalra.
2. §.§ (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
3. §.Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.
4. §.(1) A képviselőtestület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az Encsi kistérség önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselőtestületet.
II. Fejezet
A képviselőtestület működése
1. Az önkormányzati képviselők száma
5. §.A képviselőtestület tagjainak száma: három fő
A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
2. A Képviselőtestület üléseinek összehívása, munkaterve
6. §.(1) A képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.
(2) A képviselőtestület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit
d) akit a polgármester meghív
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a jegyzőt
b) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott
A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját
b) akit a polgármester a napirendhez meghívott
(4) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.
(5) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Közös Önkormányzati Hivatal hirdető tábláján közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a jegyzőnél meg lehet megtekinteni.
(6) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
(7) A képviselőtestület ülését a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén Szuhodolánszki Csabáné képviselő hívja össze.
7. §.(1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester
b) az alpolgármester
c) a települési képviselők
d) a jegyző
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselőtestület üléseinek havi időpontját és napirendjét
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését
3. A képviselőtestület ülésének vezetése
8. §.(1) A képviselőtestület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.
(2) A képviselőtestület ülését a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén Szuhodolánszki Csabáné képviselő vezeti.
A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét
b) előterjeszti az ülés napirendjét
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
(3) A képviselőtestület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.
A javaslatról a képviselőtestület határoz.
4. Az előterjesztés
9. §.(1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselőtestület vagy a képviselőtestület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
- a polgármester
- alpolgármester
- képviselőtestület tagjai
- jegyző
10. §.(1) A képviselőtestület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző.
5. A napirendek vitája
11. §.(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b) az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal
résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(5) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
6. A döntéshozatal – határozathozatal
12. §.(1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
13. §.A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
14. §.(1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.
2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
15. §.(1) A titkos szavazás lebonyolítását a jegyző végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
7. Önkormányzati rendeletalkotás
16. §.(1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők
b) a polgármester
c) az alpolgármester
d) a jegyző
(3) A rendelet-tervezet képviselőtestületi elfogadása:
A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselőtestület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni az Önkormányzat hirdetőtábláján.
(5) A minősített többség: 2 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
Rendeletek társadalmi egyeztetése
16/A.§.
(1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzati rendelet tervezetét és indokolását (a továbbiakban tervezet), valamint a rendelet tervezet koncepcióját.
(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a költségvetésről és annak módosításáról, a helyi adóról és annak módosításáról, a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeletek tervezeteit. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani azt a tervezetet, melynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, vagy az egyeztetésre bocsátással az önkormányzatot súlyos anyagi hátrány érné.
(3) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha az egyeztetés Kány község Önkormányzatának különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
A társadalmi egyeztetés formája
16./B.§.
(1) A társadalmi egyeztetés az önkormányzat által erre a célra kialakított e-mail címen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés) útján, postai úton, vagy szükség esetén lakossági fórum keretében történik. A lakossági fórum keretében történő véleményeztetésről a képviselőtestület dönt.
(2) Az (1) pontban meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről, koncepcióról. A névtelenül érkezett véleményeket figyelembe venni nem lehet.
(3) A tervezetet a község hivatalos honlapján az önkormányzat címszó alatt erre a célra kialakított felületen úgy kell közzétenni, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez és a vélemények kifejtéséhez, továbbá a beérkezett vélemények, javaslatok mérlegelésére.
A véleményezésre minimum 15 napot kell biztosítani úgy, hogy a véleményezés határideje nem akadályozhatja a képviselőtestületi ülések előkészítését.
(4) Az általános egyeztetésre történő megjelentetésre a községházán lévő hirdetőtáblán valamint a település honlapján fel kell hívni a lakosság figyelmét.
(5) A jogszabály előkészítéséért felelős jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról, összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség.
(6) Az elkészített összefoglalót az önkormányzati rendelet tervezettel együtt kell a képviselőtestület elé terjeszteni, és ezzel egy időpontban kell közzétenni. A közzétett tervezeteket a közzétételtől számított egy évig nem lehet a honlapról eltávolítani.
8. A tanácskozás rendje
17. §.(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester –illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a
tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához méltatlan
magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
9. A jegyzőkönyv
18. §. A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
III. Fejezet
1. Polgármester, alpolgármester
19. §.(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.
19/A.§. [1]
IV. Fejezet
Lakossági fórumok
20. §.(1) A képviselőtestület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
V. Fejezet
1. Az önkormányzat vagyona
21. §.A képviselőtestület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
2. Az önkormányzat költségvetése
22. §.A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele
- az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
b) A második forduló főbb elemei:
- az aktuális éves költségvetési törvény megjelenését követően a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét
3. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
23. §. A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselőtestület hivatala, valamint az Encsi Kistérség Többcélú Társulása Belsőellenőrzési Szervezetén keresztül látja el.
VI. Fejezet
Záró rendelkezések
24. §.(1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E Szervezeti és Működési Szabályzat hatályba lépésével hatályát veszti a 9/2007.(VII.06.) önkormányzati rendelettel módosított 6/2007.(IV.05.) önkormányzati rendelet.
kmf.
Mitró János Vaszily Szilárd
körjegyző polgármester
Hatályon kívül helyezte a 12/2011.(XI.23.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatálytalan: 2011. november 24-től.