Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2014 (XII.5.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 12. 08- 2022. 03. 01Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2014 (XII.5.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról1
Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésé d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat megnevezése, jogállása, szervei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Vámosújfalu Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 3941 Vámosújfalu, Csécsi Nagy Pál út 8.
(3) Az önkormányzathoz tartozó közigazgatási terület: Vámosújfalu település közigazgatási területe.
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.vamosujfalu.hu
(5) A Képviselő-testület szervei:
Az önkormányzat jelképei
2. § (1) Az önkormányzat színei: kék és sárga
(2) Az önkormányzat címere: Álló, kerek talpú a pajzs, amelynek kék mezejében természetes színű (barna), öttövű szőlőtőkéből négy szőlőszár ered. Az első a pajzs jobb oldalát, a második és harmadik venyige a pajzs felső élét, a negyedik venyige pedig a pajzs bal oldalát érinti. Az első venyigén egy zöld szőlőlevél, alatta pedig egy arany szőlőfürt lebeg. A második venyigén, a pajzsfő és a pajzsderék érintkezési magasságában egy zöld szőlőlevél hajlik alá. A harmadik venyigén ugyancsak egy aranyló szőlőfürt van. A negyedik venyigén pedig egy zöld lehajló szőlőlevél alatt szintén egy arany szőlőfürt helyezkedik el. A címer feltehetőleg a falu termelési struktúrájára utal, Tolcsva közelsége is igazolja, hogy itt kiváló szőlőtermést adó ültetvények voltak jellemzőek. A venyigéknek és a szőlőtőnek ez a különleges megrajzolása pedig annak az emléke lehet, hogy Vámosújfalun jelentős utak találkoznak. A kerek talpú pajzs alatt egy négyszeresen megtört, fecskefarkú aranyszalagon vörössel a felirat: VÁMOSÚJFALU. (1. melléklet)
(3) Az önkormányzat zászlója:
3. § Jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában a képviselő-testület és szervei használhatják a hivatali bélyegzőkön az önkormányzat címerét.
Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei
4. § (1) Az Önkormányzat a törvényben meghatározott kötelező feladat és hatáskörökön túl önként vállalhatja további feladat és hatáskörök ellátását az Mötv-ben meghatározott feltételek megléte esetén, a törvényben meghatározott módon.
(2) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek keretében a Pénzügyi – Szociális - Ügyrendi Bizottság véleményét ki kell kérni. Ideiglenes bizottság is létrehozható, s külső szakértők közreműködése is igénybe vehető.
(3) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó előterjesztés akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
Vámosújfalu község testvérközségi és nemzetközi kapcsolatai
5. § (1) Az önkormányzat testvérközségi kapcsolatot tart fenn: „Vámos Települések Szövetségén” belül Nemesvámos, Sajóvámos, Somogyvámos, Vámosatya, Vámosgálfalva, Vámosbalog, Vámoscsalád, Vámosgyörk, Vámosoroszi, Vámospércs, Vámosszabadi, Vámos, Vámosladány, Felsővámos, Vámosudvarhely, Vámosmikola, Vámoslucska.
(2) A testvérközségi és nemzetközi kapcsolatok ápolása a polgármester feladatkörébe tartozik.
II.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
6. § (1) Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) létszáma: 5 fő.
(2) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést, valamint közmeghallgatást tart. A képviselő-testület üléseit az önkormányzat székhelyén (3941 Vámosújfalu, Csécsi Nagy Pál út 8.) Tanácstermében tartja.
(3) Jelen rendeletben a helyben szokásos módon történő kihirdetésnek, közzétételnek vagy nyilvánosságra hozatalnak (a továbbiakban jelen §-ban együttesen: közzététel) az önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán történő kifüggesztés számít.
(4) A helyben szokásos módon történő közzétételnek számít az is, ha a közzététel
A képviselő-testület ülései
7. §
8. § A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább nyolc ülést tart.
9. §
A képviselő-testületi ülés összehívása
10. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületi ülést a Pénzügyi – Szociális - Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A Pénzügyi – Szociális - Ügyrendi Bizottság elnökének tartós akadályoztatása esetén az ülést korelnökként a legidősebb képviselő hívja össze és vezeti.
(2) Az ülés összehívását a polgármesternél írásban helyi népszavazás, népi kezdeményezés esetén jelen rendeletben meghatározott számú választópolgár indítványozhatja. Az indítványnak tartalmaznia kell az ülés időpontjára és a napirendre vonatkozó javaslatot.
(3) A képviselő-testület rendes üléseinek időpontját, helyét legalább 5 nappal az ülés előtt az önkormányzat hivatalos honlapján való közzététellel nyilvánosságra kell hozni. A közmeghallgatást igénylő napirendi pontokat tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 7 nappal az ülés előtt az önkormányzat hivatalos honlapján való közzététellel kell nyilvánosságra hozni.
(4) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni
a) a képviselő-testület tagjait;
b) a nemzetiségi önkormányzatok képviselő-testületeinek elnökeit;
c) a napirendi pont tárgyában érintett intézmény vezetőjét, a napirendi ponttal érintett egyéb személyt;
(5) A képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:
11. § (1) A 10. § (4) bekezdés a)-b) pontjában megjelölt személyek esetében a meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A (4) bekezdés c)-d) pontjában megjelöltek esetében a meghívóhoz a tevékenységi körüket érintő előterjesztéseket kell mellékelni.
(2) Nem küldhető ki azon előterjesztés,
12. § (1) Az előterjesztések bizottsági tárgyalása során keletkezett határozatokat és a módosító indítványokat a képviselők részére az ülés napját megelőző munkanapon kell kézbesíteni.
(2) A képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről a lakosságot a jegyző a meghívónak a önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetésével tájékoztatja. A jegyző a nyilvános ülés előterjesztéseit a kiküldéssel egyidejűleg az önkormányzat hivatalos honlapján is közzéteszi.
III.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSE
13. § (1) A képviselő-testületi ülés nyilvánossága az állampolgárok részvételi lehetőségét is biztosítja. Választójoggal nem rendelkező 18 éven aluli személyek a képviselő-testület ülésén csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.
(2) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(3) A képviselő-testület nyilvános ülésén a sajtó képviselői – e minőségük igazolását követően – a számukra fenntartott külön helyen tartózkodhatnak.
IV.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET PROGRAMJA
A munkaterv
14. §
V.
ELŐTERJESZTÉSEK
15. § (1) Előterjesztésnek minősül a jelen rendelet 15. § (2) bekezdésében megjelölt személyek és szervek által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló, jelentés és tájékoztató.
(2) A képviselő-testület elé előterjesztési joggal rendelkezik:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a jegyző,
d) a képviselő-testület bizottságai,
e) a települési képviselő,
f) az önkormányzat intézményének vezetője, az intézmény tevékenységét, működését érintő ügyben,
g) nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi önkormányzatot érintő ügyben.
(3) A (2) bekezdésben meghatározottakon túl előterjesztési joggal rendelkeznek azok a személyek és szervek, akiket a polgármester, illetve a képviselő-testület a munkatervében vagy külön határozattal előterjesztés, beszámoló, tájékoztató, jelentés beterjesztésére kér fel.
(3) Az előterjesztések csak a szakmai és törvényességi vizsgálat lefolytatását követően vehetők napirendre.
(4) Az önkormányzati hivatal az előterjesztés benyújtásától számított tizenöt napon belül lefolytatja a (3) bekezdésben meghatározott előterjesztés szakmai és törvényességi ellenőrzését. Amennyiben a szakmai és törvényességi ellenőrzés lefolytatása tizenöt napon belül nem lehetséges, a jegyző erről, a szakmai és törvényességi ellenőrzés elkészültének várható időpontjának – mely csak különösen indokolt esetben lehet több, mint az előterjesztés időpontjától számított harminc nap – megjelölésével tájékoztatja az előterjesztőt, valamint a polgármestert.
(5) A (4) bekezdésben megjelölt előterjesztés kizárólag akkor vehető fel a soron következő rendes képviselő-testületi ülés napirendjére, a polgármester ezt támogatja.
(6) A (2) bekezdésben megjelölt előterjesztők az előterjesztést a polgármesternél nyújtják be a képviselő-testületi ülést legalább tizenöt nappal megelőzően.
16. §
Sürgősségi indítvány
17. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel, vagy nem a 10. § (3) bekezdés szerinti határidőben került kiküldésre. A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) A sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei:
a) a sürgősségi indítvány - a sürgősség tényének rövid indokolásával - legkésőbb 72 órával az ülés kezdetét megelőzően, írásban nyújtható be a polgármesternél,
b) ha a képviselő-testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, úgy azt a meghívóban közölt napirendi pontok előtt tárgyalja, kivéve ha a képviselő-testület másként dönt.
(3) Haladéktalan döntést igénylő ügy esetén a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott határidő betartása nem kötelező. A döntés haladéktalan voltát az előterjesztésben az előterjesztőnek minden esetben indokolnia kell.
VI.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE, SZAVAZÁS
18. §
19. § (1) A polgármester a képviselő-testületi ülés vezetése során
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívása az SZMSZ-ben foglaltak szerint történt,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) előterjeszti javaslatát a jegyzőkönyv hitelesítőire, az ülés napirendjét, ha szükséges bejelenti a zárt ülés tartását,
d) tájékoztatást ad a lejárt határidejű döntések végrehajtásának állásáról,
e) ismertetést ad a részére átruházott hatáskörben hozott döntéseiről,
f) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről.
(2) A polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet, amelyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.
(3) A meghívóban szereplő, de a polgármester által napirendre venni nem javasolt előterjesztések napirendre vételéről a képviselő-testület a (2) bekezdésben foglalt döntésében határoz.
(4) A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő, különösen, ha az előterjesztés nem a jelen rendeletben foglaltak szerint került előkészítésre vagy előterjesztésre, valamint ha az előterjesztéssel kapcsolatban törvényességi észrevétele van.
(5) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján dönt:
20. § (1) Az átruházott hatáskörök további gyakorlóinak előterjesztése alapján dönt a képviselő-testület az e hatáskörökben hozott döntésekről szóló beszámolók elfogadásáról.
(2) A polgármester az egyes előterjesztések felett külön-külön vitát nyit, javasolhatja egyes napirendi pontok összevont tárgyalását.
(3) Az írásbeli előterjesztést az előterjesztő szóban vagy írásban kiegészítheti, ha azt az anyag leadása és a képviselő-testületi ülés közötti időszakban bekövetkezett változások indokolják. A határozat vagy rendelet-tervezet kiegészítésének van helye, ha a határozat vagy a rendelet nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a rendelkezés jogszabály értelmében kötelező.
(4) Az írásbeli előterjesztést az előterjesztő szóban vagy írásban kijavíthatja, ha névcsere, hibás névírás, szám vagy számítási hiba vagy más hasonló elírás történt az előterjesztésben, a határozatban vagy rendelet-tervezetben.
(5) A napirendet az előterjesztő legkésőbb a határozathozatalt megelőzően visszavonhatja, ez esetben a képviselő-testület külön, egyszerű szótöbbséggel határoz az előterjesztés napirendről történő levételéről. Amennyiben az előterjesztő a napirendet nem vonja vissza, de a visszavonást a polgármester indokoltnak tartja, határozathozatal előtt ő is javasolhatja a képviselő-testületnek a napirendről levételt, mely erről külön, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(6) A képviselő-testület tanácskozásának rendje:
21. § (1) Ügyrendi kérdés:
a) napirendi pont tárgyalásának elhalasztására, elnapolására vonatkozó javaslat,
b) vita lezárására vonatkozó javaslat,
c) szavazás módjára vonatkozó javaslat,
d) napirendi pont bizottsági tárgyalásra utalására vonatkozó javaslat.
(2) Az ügyrendi javaslatokról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(3) Bármikor szót kérhet:
22. § A polgármester az ülésen megjelent állampolgároknak, napirenden szereplő ügyben, hozzászólási lehetőséget ad, amennyiben az állampolgár írásban, felszólalási jegyen szándékát és annak rövid tartalmát a jegyzőnek a napirendi pont megkezdéséig vagy annak szünetében jelezte.
23. § (1) A zárt ülésen tárgyalásra kerülő előterjesztések a zárt ülés elrendelését követően kerülnek kiosztásra. A zárt ülés kezdetét követően a polgármester legfeljebb harminc perc időtartamú olvasási szünetet rendelhet el.
(2) A zárt ülés vége előtt a polgármester gondoskodik arról, hogy a zárt ülés előterjesztéseinek kiosztott példányai a képviselőktől igazolt módon visszavételre, összegyűjtésre kerüljenek.
VII.
HATÁROZATHOZATAL
24. § (1) A határozatképtelenség okából elmaradt képviselő-testületi ülés megváltoztatott napirenddel is összehívható.
(2) A titkos szavazás hagyományos módon, urna igénybevételével történhet.
25. § (1) A szavazás rendje:
A Képviselő-testület döntései
Határozat
26. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben az ülés dátumával, valamint a döntés tartalmára utaló tömör címmel kell ellátni.
(2) A képviselő-testület határozatának megjelölése: Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének [sorszám]/[év]. ([hónap]. [nap].) határozata a [cím]-ról/ről. A zárójelben szereplő „([hónap].[nap].)” megjelölés a határozathozatal dátumát tartalmazza, a sorszámot és a napot arab sorszámmal, a hónapot római sorszámmal kell megjelölni.
(3) A határozat tartalmazza a végrehajtásért felelős nevét, a végrehajtás határidejét.
(4) A képviselő-testületi határozatokról az önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.
(5) A határozatokat a képviselő-testületi ülést követő 5 munkanapon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek.
Végzés
27. § A képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott végzésének megjelölése: Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének [sorszám]/[év]. ([hónap]. [nap].) végzése a [cím]-ról/ről. A végzésre egyebekben a határozatra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
Rendelet
28. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata, ennek során különösen
29. § (1) A rendelet-tervezet csak indokolással, a társadalmi egyeztetés feldolgozott véleményeivel és a bizottsági véleményekkel nyújtható be a képviselő-testület elé. A képviselő-testületet – a 28. § (6) bekezdés megfelelő pontjának megjelölésével – tájékoztatni kell annak tényéről is, ha a társadalmi egyeztetés során fel nem dolgozott vélemények érkeztek. Az előterjesztő vagy a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő – nem társadalmi egyeztetés keretében érkezett – javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
(2) A képviselő-testület – amennyiben az adott képviselő-testületi ülésen történő elfogadáshoz különös érdek nem fűződik – a társadalmi egyeztetés során beérkezett véleményekre, különösen azok nagy számára tekintettel úgy is rendelkezhet, hogy a rendelet-tervezetet napirendről leveszi és arról közmeghallgatás megtartását követően hoz döntést.
(3) A beérkezett és feldolgozott véleményről, annak figyelembe vételéről, mellőzéséről vagy elutasításáról a véleményt adót az általa megjelölt e-mail címen a képviselő-testület döntését követő öt munkanapon belül értesíteni kell. Amennyiben a véleményező az értesítésre e-mail címet nem jelöl meg, a feladói e-mail címre – ennek sikertelensége esetén a település hivatalos honlapján közzétett hirdetményben – kell az értesítést megküldeni.
(4) A rendelet-tervezethez kapcsolódó képviselői, bizottsági, módosító indítványokat írásban lehet benyújtani a polgármesternél vagy a jegyzőnél. Módosító indítvány legkésőbb az ülést – ülésszak esetén a kezdőnapot – megelőző munkanapon 16.00 óráig, írásban nyújtható be.
(5) A képviselő-testület által elfogadott önkormányzati rendelet kihirdetése az önkormányzati hivatal hivatalos hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik. Az önkormányzati rendeletet a kifüggesztéssel egyidejűleg az önkormányzat hivatalos honlapján is meg kell jelentetni.
(6) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, a nyilvántartásért és annak tartalmáért a jegyző felelős.
(7) Az önkormányzati rendeletet meg kell küldeni azon szerveknek és szervezeteknek, amelyek részére az feladat-, vagy hatáskört állapít meg.
(8) A társadalmi egyeztetés során az önkormányzat tudomására jutott személyes adatok a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított egy évig kezelhetőek. A 29. § (3) bekezdésben foglalt hirdetményben erről és az egyéb adatvédelmi előírásokról az érintetteket előzetesen tájékoztatni kell.
VIII.
KÉRDÉS, INTERPELLÁCIÓ
30. § (1) A képviselő írásban
IX.
BESZÁMOLÓ, TÁJÉKOZTATÓ
31. § (1) A beszámoló
X.
A TANÁCSKOZÁS RENDJÉNEK FENNTARTÁSA
32. §
33. § (1) A polgármester:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól vagy ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása;
b) rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;
c) rendreutasítja azt a felszólalót, aki a felszólalás során a képviselő-testület tekintélyét vagy valamely képviselőt sértő kifejezést használ;
d) figyelmezteti az ülésen résztvevőt vagy jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, vagy magatartása a 32. § (3) bekezdésben foglaltakba ütközik;
e) megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli,
f) a képviselő kivételével, ismételt rendzavarás esetén, az ülésterem elhagyására hívhatja fel, ennek eredménytelensége esetén kivezettetheti az illető személyt.
(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja vagy elhagyja a polgármesteri széket, az ülés ezzel félbeszakad és csak akkor folytatódik, ha a polgármester ismét összehívja.
(3) A képviselő-testület ülésén az ülést levezető polgármesterre, alpolgármesterre vagy más képviselőre, a bizottsági ülések során a bizottság elnökére hárul a titokvédelem biztosítása.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
XI.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET JEGYZŐKÖNYVE
34. § (1) A jegyzőkönyvnek – az Mötv. rendelkezésein túl - tartalmaznia kell:
a) a jegyzőkönyv hitelesítőinek személyét és aláírását,
b) napirendi pontonként az előterjesztők nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét, a szóban előterjesztett határozati javaslatokat;
c) ismételt szavazás esetén az ismétlés okát;
d) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket és interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat;
e) a képviselő kérésére írásos különvéleményét vagy az általa elmondottak szó szerinti rögzítését.
(2) A polgármester vagy a képviselők 1/4-ének indítványára a testületi ülés egészéről vagy egy-egy napirendi pontjának tárgyalásáról, továbbá jelen rendelet 35. § (1) bekezdés a) pontja esetében szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni.
(4) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó,
b) előterjesztések
c) név szerinti szavazás esetén, az arról készült jegyzőkönyv,
d) a 24. § (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a titkos szavazás eredményét megállapító jegyzőkönyv,
e) jelenléti ív,
f) képviselő írásbeli beadványa.
(5) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről hangfelvétel alapján a jegyző gondoskodik.
(6) A választópolgárok az önkormányzat hivatalos honlapján és a községi könyvtárban betekinthetnek a képviselő-testületi ülés előterjesztéseibe – a zárt ülésen tárgyalt előterjesztések kivételével –, és a nyílt ülések jegyzőkönyveibe. A választópolgárok részére a zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét biztosítani kell.
(7) A jegyzőkönyvet – a polgármesteren és a jegyzőn túl – a jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.
XII.
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ, TANÁCSNOK,
KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
Települési képviselő
35. § (1) A települési képviselőt megilletik az Mötv-ben foglalt jogok és terhelik az azokban megállapított kötelezettségek.
(2) A települési képviselőt az (1) bekezdésben foglaltakon túl az alábbi jogok illetik meg:
a) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni; illetőleg kérésére a véleményét szó szerint rögzíteni kell a jegyzőkönyvben;
b) tiszteletdíjra jogosultság a külön rendeletben megállapítottak szerint;
c) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában;
d) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;
e) kapcsolatot tartani választókörzetének polgáraival, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel;
(3) A települési képviselő kötelezettségei az (1) bekezdésben foglaltakon kívül:
a) olyan magtartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára. A képviselő-testületi tagság kötelezi a viselőjét, hogy ne csak a közéletben, de a magánéletben is méltó legyen a megbízatásához;
b) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottsága ülésén való részvételben vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
c) a vele szemben felmerült kizárási okot a vita előtt, azt megelőzően bejelenteni;
d) felkérés alapján részvétel a képviselő-testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokban,
e) a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően a tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti titkot megőrizni, valamint az Alkotmányban és más jogszabályban a magántitokra és a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályokat betartani.
(4) Ha a Képviselő-testületi tag települési képviselő nem tud részt venni a képviselő-testület ülésén, igazolással való hiányzását az ülés előtt minimum 1 nappal, rendkívüli ülés esetén pedig legkésőbb az ülés napján előzetesen köteles bejelenteni a polgármesternél.
(5) Bizottsági tag igazolással való hiányzását a (4) bekezdés szerint teheti meg, kiegészítve, hogy a bejelentést az illetékes bizottság elnökénél kell megtenni.
36. § (1) A képviselő-testületi, bizottsági ülésről két egymást követő alkalommal igazolatlanul távol maradó képviselő tiszteletdíját 3 hónap időtartamra 25%-kal csökkenteni kell.
(2) Az Mötv. 33. § (2) bekezdésében meghatározott kötelezettségét elmulasztó képviselő tiszteletdíját 6 hónap időtartamra 50%-kal csökkenteni kell.
A képviselő-testület bizottságai
37. § (1) A bizottságok létszámát, összetételét, feladatait, a képviselő-testület által a bizottságra átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
(2) Egy képviselő több bizottság tagjának is megválasztható, elnöki tisztséget azonban csak egy bizottságban tölthet be.
38. § A képviselő-testület a bizottságnak feladatot állapíthat meg. A bizottság a hatáskörébe utalt pénzeszköz felosztásáról dönt. A felosztott összeg utalása csak időarányosan történhet.
39. § (1) Az állandó bizottságok tagjainak száma 3 fő. A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi - Szociális - Ügyrendi Bizottság
(2) A vagyonnyilatkozatok vizsgálatát a Pénzügyi – Szociális - Ügyrendi Bizottság végzi.
40. § (1) Ideiglenes bizottságot bármely, a képviselő-testület által indokoltnak ítélt feladat ellátására létre lehet hozni, különösen
a) egyes önkormányzati rendeletek előkészítésére, felülvizsgálatára;
b) a munkatervben meghatározott valamely napirendi pont előkészítésére;
c) a község egészét vagy lakosságának jelentős részét érintő beruházási, felújítási, közbeszerzési, környezetvédelmi feladatok végrehajtásának megszervezésére, összehangolására;
d) társulási, hazai és nemzetközi megállapodások előkészítésére.
(2) Ideiglenes bizottság elnöke lehet más állandó vagy ideiglenes bizottság elnöki tisztét ellátó képviselő is.
A bizottságok működése
41. § (1) A bizottságok maguk állapítják meg működésük részletes szabályait.
42. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívót ezzel egyidejűleg az ügyrendben meghatározottak szerint közzé kell tenni. Amennyiben a bizottság által tárgyalt ügy más bizottság feladatkörét is érinti, úgy a bizottság elnöke összevont tárgyalást kezdeményezhet.
(2) A bizottság ülését a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa megbízott képviselő bizottsági tag vezeti. Összevont tárgyalás esetén az ülést a legidősebb elnök vezeti.
43. § (1) A bizottság tevékenységéről választási ciklusonként legalább egy alkalommal és a ciklus végén mindenképpen köteles a képviselő-testület előtt beszámolni.
(2) A beszámolási kötelezettség időpontját a képviselőtestület éves munkatervében határozza meg.
(3) A képviselő-testület éves munkatervében határozza meg azokat a témaköröket, melyek előkészítését, véleményezését kéri a bizottságoktól.
XIII.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTEREK,
A JEGYZŐ ÉS AZ ALJEGYZŐ
A polgármester
44. § Vámosújfalu Község Polgármestere tisztségét főállásban látja el.
45. § (1) A képviselő-testületnek a polgármesterre átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
(2) A polgármester
a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát;
b) feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése;
c) segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját;
d) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.
Az alpolgármester
46. § (1) A képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választhat.
(2) Az alpolgármesterek feladatait a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester és az alpolgármester hetente egyszer, előre meghirdetett napon fogadóórát tart.
A jegyző, aljegyző
47. § A jegyző
a) rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
b) a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
48. § (1) A jegyző és az aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetére, de legfeljebb hat hónap időtartamra – a polgármester által, a jegyző javaslatára írásban ezzel megbízott, a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő –, az önkormányzati hivatal állományába tartozó köztisztviselő bízható meg a jegyzői feladatok ellátásával.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetére, de legfeljebb hat hónap időtartamra – a polgármester által írásban ezzel megbízott, a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő –, az önkormányzati hivatal állományába tartozó köztisztviselő bízható meg a jegyzői feladatok ellátásával.
(3) A képviselő-testület jegyzőre átruházott hatásköreit az 4. melléklet tartalmazza.
(4) A jegyző és az aljegyző a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal alapító okiratában meghatározott napokon és időpontokban ügyfélfogadást tart a Közös Hivatal Vámosújfalui Kirendeltségén.
XIV.
AZ ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
49. § (1) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 89. § (1) bekezdése értelmében a munkaidő az önkormányzati hivatalban heti negyven óra. Az ebédidő harminc perc, amely a napi munkaidőn belül, 11.30 és 12.00 óra között kerülhet kiadásra. A fizikai dolgozók változó munkarendben foglalkoztathatók, munkarendjüket a jegyző állapítja meg.
(2) Az ügyfélfogadási idő az önkormányzati hivatal kirendeltségén
50. § (1) Az önkormányzat a jegyző és önkormányzati hivatal útján a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal megkötött együttműködési megállapodásokban rögzített feltételek alapján
XV.
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI
51. § Az önkormányzat feladat- és hatáskörei gyakorlása közül társulásra ruházza át
XVI.
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
52. §
XVII.
KÖZMEGHALLGATÁS
53. § (1) A képviselő-testület előtt közmeghallgatást kell tartani:
a) építés helyi rendjének szabályozása a környezet természeti, táji és épített értékeinek fejlesztése és védelmével kapcsolatos döntés előtt,
b) ha a képviselő-testület előzetesen úgy döntött,
c) ha a megválasztott képviselők fele indítványozza az ügy tárgyának megjelölésével,
d) ha a választójoggal rendelkező lakosság 1%-a az ügy tárgyának megjelölésével kéri.
(2) A közmeghallgatás idejét, helyét és napirendjét a helyben szokásos módon kell közzétenni.
(3) A közmeghallgatást a Faluházban, vagy a testület által határozatban meghatározott helyen kell megtartani.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, arról jegyzőkönyv készül, tartalmára, készítésére a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok érvényesülnek.
(5) A polgármester a közmeghallgatás alkalmával elhangzott hozzászólásokat értékeli, a közmeghallgatás alkalmával elhangzott felszólalások tartalmát megvizsgálja és a közérdekű bejelentések és panaszok intézésére vonatkozó hatályos jogszabály szerint intézi. Az érdekelteket tájékoztatni kell a közmeghallgatás módjáról.
XVIII.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
A költségvetés
54. § (1) Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete Pénzügyi – Szociális - Ügyrendi Bizottsága az önkormányzatnál és intézményeinél:
a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit;
b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;
c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát.
(2) A bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
XIX.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
55. § (1) A rendelet kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg Vámosújfalu Község Képviselő-testülete Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (IV. 7.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(2) A képviselő-testület, a tisztségviselők valamint a jegyző hatásköreit megállapító jogszabályi nyilvántartás vezetéséért a jegyző a felelős, s a hatályos feladat- és hatásköri nyilvántartás a jegyzőnél tekinthető meg.
(3) A képviselő-testület rendeletei megtekinthetőek:
a) az Önkormányzati Hivatalban,
b) az önkormányzat hivatalos honlapján.
(4) Az önkormányzat által használt kormányzati funkciókat a 5. melléklet tartalmazza.
(5) A rendelet függelékei:
1. Képviselő-testület tagjainak névsora
Az önkormányzati rendeletet a Vámosújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete 15. §-a hatályon kívül helyezte 2022. március 2. napjával.