Muhi Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015 (II.16.) önkormányzati rendelete
Muhi Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 02. 18- 2018. 07. 01Muhi Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015 (II.16.) önkormányzati rendelete
Muhi Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-02-18-tól 2018-07-01-ig
Muhi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Alapvető rendelkezések
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése Muhi Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat), székhelye 3552 Muhi, Rákóczi út 2.
- Az Önkormányzat Képviselő-testületének megnevezése: Muhi Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 3552 Muhi, Rákóczi út 2.
- A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltsége.
- Az Önkormányzat illetékességi területe: Muhi község közigazgatási területe.
2. §
A községet címer és zászló jelképezi.
II. Fejezet
A Képviselő-testület működése
2. A Képviselő-testület tagjai és ülései
3. §
A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő, amelyből 1 fő polgármester, 4 fő önkormányzati képviselő. A Képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
4. §
A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülést tart.
5. §
A Képviselő-testület munkaterve szerint, de évente legalább 6 alkalommal kötelező ülést tart (rendes ülés).
6. §
A polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában foglalt esetekben összehívja, ezentúl a munkatervtől eltérő időpontban összehívhatja a Képviselő-testület ülését (rendkívüli ülés).
3. A Képviselő-testület összehívásának rendje
7. §
- A Képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
- A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával előbb meg kell küldeni.
- Rendkívüli ülés telefonon is összehívható úgy, hogy időpontja és napirendje az ülést megelőző 8 órával korábban megismerhető legyen a képviselők által.
- A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
- az önkormányzati képviselőket,
- a jegyzőt és/vagy az aljegyzőt,
- a napirendi pont előterjesztésével kapcsolatban a hivatal illetékes köztisztviselőjét,
- akiket a polgármester vagy a képviselők javasolnak, illetve akiknek a jelenléte a napirendre való tekintettel indokolt.
4. Az ülések nyilvánossága
8. §
- A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a nyilvánosságot az alábbiak szerint kell értesíteni: a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével a 7. § (2) bekezdésében foglalt határidők figyelembevételével.
- A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az ülés vezetője a rendzavarókat az ülésről kiutasíthatja.
- A Képviselő-testület a levezető elnök javaslatára – vita nélkül – dönt arról, hogy a megjelenteknek felszólalási jogot ad.
- A felszólalás időtartamát a levezető elnök határozza meg.
5. A munkaterv
9. §
- A Képviselő-testület rendes ülését munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.
- A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni:
- az az önkormányzati képviselőktől,
- a képviselő-testület állandó bizottságától,
- a jegyzőtől.
- A munkatervnek tartalmaznia kell:
- a testületi ülések tervezett időpontjait,
- a napirendeket, azok előadóját, előkészítőjét, előkészítő tisztségviselőjét, és azon állandó bizottságokat, melyeknek meg kell tárgyalniuk az adott napirendi pontot,
- a napirend tárgyalásához külön meghívottak megnevezését,
- a közmeghallgatások időpontját.
- A munkaterv elfogadásáról a munkatervben meghatározott feladatok végrehajtásában érintetteket a munkaterv elfogadását követően a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltségének tájékoztatni kell.
6. Az ülések napirendje
10. §
- A Képviselő-testület üléseinek napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendet a Képviselő-testület állapítja meg. A napirendről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz. A polgármester a napirendi pontok megtárgyalása előtt a községet érintő közérdekű ügyekről tájékoztatást adhat.
- A kérdések ismertetésére és a válaszadásokra valamennyi napirend megtárgyalását követően, az ülés bezárása előtt kerül sor.
- az önkormányzati képviselőktől,
- a képviselő-testület állandó bizottságától,
- a jegyzőtől.
11. §
- A polgármester köteles a napirendek közé felvenni:
- a munkatervben elfogadott előterjesztéseket,
- az állandó bizottság által megtárgyalt és javasolt előterjesztéseket,
- a jegyző által tartalmukat tekintve előzetesen elbírált, képviselő-testületi hatáskörbe tartozó lakossági és egyéb beadványokat.
- A napirendi pontok tárgyalásának sorrendje a következő:
- polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről,
- rendeleti javaslatok,
- határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
- határozat meghozatalát nem igénylő napirendi pontok, (egyebek),
- beszámolók,
- tájékoztatók,
- kérdések,
- zárt ülés napirendi pontjai.
- Indokolt esetben a napirendek a (2) bekezdésben foglalt sorrendtől eltérően is megállapíthatóak.
- Az ülés meghívójának kiküldése után a polgármester halaszthatatlan döntést igénylő esetekben a napirendet kiegészítheti.
7. Testületi előterjesztések
12. §
- A testületi ülésre előterjesztést tehet:
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a Képviselő-testület bizottsága
- a jegyző,
- mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés előkészítésére felkér, illetve kötelez.
- Előterjesztésnek minősül:
- a rendeleti javaslat,
- a határozati javaslat,
- a beszámoló.
- a tájékoztató.
- A munkatervbe felvett napirendek előterjesztéseinek elkészítési határideje a munkatervben megjelölt időpont, egyéb esetekben a képviselő-testület által meghatározott határidő.
- A 11. § (1) bekezdésében foglaltakat a polgármester akkor alkalmazza, ha az előterjesztés határidőre, határozati javaslattal, rendelet-tervezettel és a kötelezően előírt mellékletekkel együtt került elkészítésre.
13. §
- Az előterjesztések írásban terjeszthetők elő a jegyző törvényességi vizsgálatát követően.
- Az előterjesztés előkészítője felelős az anyag elkészítéséért, annak szakmai megalapozottságáért, jogszabályi követelményeknek való megfeleléséért, a korábbi döntésekkel való összhang megteremtéséért, valamint a vonatkozó belső szabályzatban foglalt tartalmi és formai követelmények betartásáért. Az előkészítő részt vesz az általa készített előterjesztés bizottsági és képviselő-testületi tárgyalásán, ahol válaszol a felmerülő szakmai kérdésekre.
- A Képviselő-testület elé kerülő valamennyi előterjesztést még az anyag kiküldése előtt valamelyik tisztségviselőnek (polgármester, alpolgármester) ellen kell jegyeznie. E nélkül nem lehet az anyagokat kiküldeni.
- Amennyiben az előterjesztés határidőben nem készül el, vagy az a törvényességi követelményeknek mindenben nem felel meg, úgy az nem tárgyalható. Az előterjesztés tárgyalására a Képviselő-testület soron következő ülésén kerülhet sor, ha annak tartalmával kapcsolatban már törvényességi aggályok nem merülnek fel.
- Az előterjesztésekhez (határozati javaslat, rendelet-tervezet) kapcsolódó módosító javaslatokat a javaslattevő írásban az ülést megelőző nap 12,00 óráig nyújthatja be a polgármesterhez, indokolással ellátva.
8. Önálló indítványok
14. §
- A 12. §-ban felsorolt előterjesztőkön túl, az önkormányzati képviselő kezdeményezheti önálló indítványként előterjesztés napirendre történő felvételét.
- Az önkormányzati képviselő az önálló indítványát a képviselő-testület állandó bizottságánál, illetőleg a polgármesternél írásban terjesztheti elő legalább 15 nappal annak testületi tárgyalása előtt. Az önálló indítványnak meg kell felelnie az előterjesztésekre vonatkozó tartalmi és formai követelményeknek.
- A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítvány:
- rendeleti, vagy
- határozati javaslat
lehet.
9. Kérdés
15. §
- A kérdést írásban az ülést megelőzően legalább 8 nappal a jegyzőnél kell benyújtani.
- Az írásban határidőre benyújtott kérdésekre a képviselő-testület ülésén érdemi választ kell adni. Amennyiben az önkormányzati képviselő határidőn túl nyújtja be kérdését, vagy a kérdés összetettsége azt indokolja, úgy legkésőbb 15 napon belül a kérdést feltevő részére írásban érdemi választ kell adni.
- A kérdés, illetve a válasz időtartama:
- kérdés ismertetésére: 5 perc,
- válaszadásra: 5 perc.
10. Az ülés vezetése
16. §
- A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi Ellenőrző, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
- A levezető elnök feladatai:
- megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,
- előterjeszti a javasolt napirendet,
- napirendenként megnyitja a napirend tárgyalását, felkéri az előterjesztőt az előterjesztésben foglaltak rövid ismertetésére, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
- az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként szavazásra bocsátja,
- megállapítja a szavazás eredményét, napirendenként kihirdeti a képviselő-testület határozatát,
- biztosítja a képviselők kérdésfeltevési jogának gyakorlását,
- biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
- berekeszti az ülést.
- Az önkormányzati képviselő az ülés bármely szakában ügyrendi javaslatot tehet.
- Ügyrendi javaslaton az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő eljárási kérdésekre vonatkozó javaslatot kell érteni. Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
11. A tanácskozás rendjének fenntartása
17. §
- A hozzászólás a hozzászólásra jelentkezés sorrendjében történik.
- A Egy napirendi ponthoz a települési önkormányzati képviselő összesen maximum 5 perc időtartamban szólhat hozzá.
18. §
- A tanácskozás rendjének fenntartásáról a levezető elnök gondoskodik. Ennek során:
- figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő kifejezést használ, magatartást tanúsít,
- rendre utasítja, és szükség esetén megvonja a hozzászólás jogát attól a felszólalótól, aki az a) pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik.
- Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, a levezető elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
12. Az előterjesztések vitája
19. §
- A Képviselő-testület minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, amelynek során:
- az előterjesztést annak előkészítője röviden ismerteti,
- a polgármester vagy az érintett állandó bizottság elnöke vagy alelnöke ismerteti a bizottság véleményét,
- az előterjesztésekkel kapcsolatban az önkormányzati képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, melyekre válaszolni kell,
- a válaszadások után az önkormányzati képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak véleményüket, javaslataikat ismertethetik,
- amennyiben a tárgyalt napirendhez a levezető elnök képviselőként kíván hozzászólni, úgy azt a képviselőkre vonatkozó szabályok szerint teheti meg.
- A vitában résztvevők ugyanazon napirend tárgyalása során két alkalommal nyilváníthatnak véleményt.
- A hozzászólásokra adott válaszokat követően a levezető elnök lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja.
- A levezető elnök vagy bármelyik képviselő, illetve a jegyző javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt, és lehetőség szerint meghatározza a napirend tárgyalásának ismételt időpontját. Amennyiben az elnapolással az előterjesztő nem ért egyet, úgy lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a megtárgyalással kapcsolatos indokait ismertesse.
- Valamely napirendi pont tárgyalása során a levezető elnök az előterjesztő, valamint a feladatkörében érintett bizottsági elnök kérésére tárgyalási szünetet rendelhet el.
- A polgármester vagy az ülés levezető elnöke a (2) bekezdésben foglaltaktól indokolt esetben eltérhet.
13. A szavazás rendje
20. §
- A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
- A levezető elnök az előterjesztett, írásban is meglévő konkrét határozati javaslatokat szavazásra bocsátja.
21. §
- A határozathozatalhoz egyszerű többség szükséges. Minősített többség szükséges az Mötv.-ben és egyéb jogszabályban meghatározott esetekben.
- Minősített többség szükséges az (1) bekezdésben foglaltakon kívül:
- fegyelmi ügyekben,
- a Képviselő-testület hatáskörének átruházásához,
- kitüntetések adományozásához kell,
- helyi népszavazás kiírásához,
- településrendezési terv jóváhagyásához,
- hitelfelvételhez,
- önkormányzati vagyonnal való rendelkezéssel kapcsolatos döntés meghozatalához.
- Határozati javaslat és rendelet-tervezet esetében a módosító és kiegészítő javaslatokról szavazni kell.
22. §
- A szavazás nyílt vagy titkos. A nyílt szavazás névszerinti is lehet.
- A nyílt szavazás kézfelnyújtással történik, a képviselők „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól
- Egyszerű többséget igénylő nyílt szavazásnál szavazategyenlőség áll fenn, ha az „igen” szavazatok száma megegyezik a „nem” és a „tartózkodó” szavazatok összegével. Ebben az esetben a levezető elnök még ugyanazon ülésnapon elrendelheti a szavazás megismétlését. Ismételt szavazategyenlőség esetén a témát a következő ülés napirendjére kell tűzni.
- A titkos szavazás írásban történik, lebonyolítására a Képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot hoz létre.
- Titkos szavazásnál a képviselők „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak. Szavazategyenlőség áll fenn, ha az „igen” és a „nem” szavazatok száma megegyezik. Ebben az esetben a szavazást meg kell ismételni, újabb egyenlőség esetén a képviselő-testület 15 napon belül megismételt ülésén történik az ismételt szavazás. A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni.
- Névszerinti szavazásnál a jegyző egyenként felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól.
23. §
A Mötv. 68. § (1) bekezdésében rögzített ismételt tárgyalás kezdeményezését a polgármester a Pénzügyi Ellenőrző, Gazdasági és Ügyrendi Bizottságnál nyújthatja be.
14. Jegyzőkönyv
24. §
- A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
- A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:
- az ülésről távolmaradó önkormányzati képviselők nevét,
- a tárgyalt napirendi pontok előadóinak nevét,
- az ülésen történt fontosabb eseményeket.
- Hangrögzítés esetén a visszahallgatás lehetőségét 5 évig biztosítani kell.
- A jegyzőkönyv mellékletei:
- meghívó,
- jelenléti ív,
- írásos előterjesztések, indítványok, kérdések,
- írásban benyújtott hozzászólások,
- jegyző írásos észrevételei,
- névszerinti szavazásról készült névsor.
- A Képviselő-testület ülésén készült jegyzőkönyvről és jegyzőkönyvből - az adatvédelemre vonatkozó szabályok figyelembevételével - másolat készíthető.
15. Rendeletek és határozatok végrehajtása
25. §
- A Képviselő-testület rendeleteiről és határozatairól, valamint a bizottságok határozatairól nyilvántartást kell vezetni.
- A nyilvántartás tartalmazza:
- a rendelet, határozat számát,
- a rendelet, határozat tárgyát,
- a rendelet, határozat meghozatalának idejét,
- a rendelet hatályba lépésének idejét,
- a rendelet kihirdetés céljából történő kifüggesztésének konkrét időpontját,
- a rendelet, határozat végrehajtására utaló megjegyzést,
- a határozat végrehajtásáért felelős nevét,
- a határozat végrehajtásának határidejét.
- A képviselő-testületi határozat megjelölési formája:
Muhi Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…../20…... (…..hó …..nap ) határozata
- A határozat végrehajtásáért felelős személy a határozat végrehajtásáról határidő lejárta után, a soron következő ülésen beszámol a Képviselő-testületnek.
26. §
- Az önkormányzati rendelet megjelölési formája:
Muhi Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…../20…... (…..hó …..nap ) önkormányzati rendelete
………………………………… rendelet tárgya
27. §
A jegyző a rendeletek hatályosulását évente egy alkalommal felülvizsgálja, és erről beszámolót terjeszt a Képviselő-testület elé.
16. Közmeghallgatás
28. §
- A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatás időpontjáról, helyszínéről, az esetleges javasolt témákról a lakosságot legalább egy héttel előtte tájékoztatni kell. A közmeghallgatás meghívóját hirdetmény útján közzé kell tenni.
- A Közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyekben a Képviselő-testülethez, az egyes települési önkormányzati képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.
- Közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat közérdekű bejelentésként kell kezelni.
- A Közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetlegesen tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyben szokásos módon, illetve az Önkormányzat honlapján a Közmeghallgatás időpontja előtt legalább 8 nappal korábban a település lakosságát tájékoztatni kell.
- A Közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyre a 24. § rendelkezései az irányadók.
17. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
29. §
- A választópolgárok részéről a helyi népszavazást a választópolgárok 25 %-a kezdeményezheti.
- A választópolgárok 10 %-a indítványozhat, illetve nyújthat be népi kezdeményezést.
III. Fejezet
Önkormányzati rendelet, az önkormányzat gazdálkodása
18. Önkormányzati rendeletalkotás
30. §
Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti.
- a polgármester,
- az önkormányzati képviselő,
- a Képviselő-testület állandó bizottsága,
- a jegyző.
19. Önkormányzati rendelet közzététele, hatálybalépése
31. §
- Az elfogadott önkormányzati rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
- A hirdetményt 15 napra kell kifüggeszteni és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját.
- A rendeletet az Önkormányzat hivatalos honlapján is meg kell jelentetni a lakosság tájékoztatása céljából.
20. Az Önkormányzat gazdálkodása
32. §
Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.
IV. Fejezet
Az önkormányzati képviselő
21. Jogai és kötelezettségei
33. §
- Az önkormányzati képviselőt megilletik a jogszabályokban foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek.
- Az önkormányzati képviselő, amennyiben megbízás alapján az önkormányzat képviseletében jár el, úgy csak a képviselő-testület döntésének megfelelő, vagy a polgármesterrel egyeztetett álláspontot képviselhet az önkormányzat nevében.
34. §
- A képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, a Hivatal dolgozója munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott képviselői munkája ellátásához szükséges önkormányzati ügyben érdemi választ adni.
- A képviselő írásban vagy szóban az ülést megelőzően köteles bejelenteni az ülés összehívójának, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, illetve a polgármesternek jelezni, ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályozva van.
- A képviselő a képviselő-testület ülésén, illetőleg a bizottság tagja a bizottság ülésén köteles részt venni.
- A polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát a Pénzügyi Ellenőrző, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság végzi, és egyúttal gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről. A képviselői vagyonnyilatkozatok a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozata kezelésének ügyrendjében foglaltak szerint nyilvánosságra hozatalra kerülnek.
- Amennyiben az önkormányzati képviselő a személyes érintettséget nem jelenti be, úgy annak jogkövetkezményeiről a képviselő-testület a tudomásra jutást követően dönthet.
- A tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
- A vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.
V. Fejezet
A Képviselő-testület bizottsága
22. A bizottság működése
35. §
- A bizottság intézkedést nem tehet, közvetlen utasítást a Hivatal Kirendeltsége részére nem adhat.
- A bizottság köteles megtárgyalni a munkatervbe felvett azon napirendeket, amelyek előterjesztője a bizottság, valamint amelyeket számára a Képviselő-testület a munkatervben meghatározott. Köteles megtárgyalni a költségvetési, a zárszámadási és a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet-tervezetet, illetve azok módosításait, továbbá a Képviselő-testület munkatervére vonatkozó javaslatot.
- A bizottság kötelesek megtárgyalni azokat az előterjesztéseket, amelyek megtárgyalására a polgármester a bizottságot felkéri.
36. §
- A Képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság.
- A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságát 3 fő képviselő taggal hozza létre.
- A Képviselő-testület állandó bizottsága tagjainak névsorát a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
37. §
- A bizottság elnökből, és tagokból áll.
- A bizottság elnökét távollétében az elnök által kijelölt bizottsági tag teljes jogkörrel helyettesíti.
38. §
- A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
- A bizottság elnökének feladata:
- a bizottság munkatervének elkészítése és végrehajtása,
- a bizottság munkájának szervezése és összehangolása,
- a bizottság képviselete,
- a jegyzőkönyv és az emlékeztető elkészítésének ellenőrzése,
- a bizottsági döntések, határozatok nyilvántartásának ellenőrzése.
39. §
- A bizottság a Képviselő-testületnek évente egy alkalommal beszámol tevékenységéről. A beszámoló tartalmazza a bizottság feladatkörében végzett tevékenységének jellemzőit, valamint az átruházott hatáskörben végzett tevékenységéről szóló részletes tájékoztatót, a bizottsági munka értékelését, a tárgyalt napirendeket saját előterjesztések, véleményezések vonatkozásában, a törvényességi észrevételeket.
- A Képviselő-testület állandó bizottságának feladat- és hatásköreit a Szervezeti és Működési Szabályzat 3. számú függeléke tartalmazza.
- A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre.
- Az ideiglenes (ad hoc) bizottság működésére, határozatképességére, határozat hozatalának módjára a testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.
- A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
VI. Fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző és a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal
23. A polgármester
40. §
- A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el, a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló külön törvény szerint.
- A polgármester tevékenységét kötetlen munkaidőben végzi.
- A polgármester távolléte (szabadság, tartós kiküldetés, betegség) esetén erről köteles az alpolgármestert, annak akadályoztatása esetén a Ügyrendi Bizottság elnökét tájékoztatni.
41. §
- Az Mötv. rendelkezésein túl a polgármester felelős:
- az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,
- a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezéséért,
- a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért,
- az önkormányzati intézményekkel való kapcsolattartásért,
- a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel való kapcsolattartásért,
- a jogszabály által előírt egyetértési jogának gyakorlásáért.
- A polgármester a Képviselő-testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséről, felelős a javaslatok megalapozottságáért, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a testületnek a végrehajtásról történő tájékoztatásáért.
- A polgármester a jogszabályokban meghatározott saját hatáskörben gyakorolható jogosultságokon kívül a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül nem vállalhat kötelezettséget, nem köthet megállapodást.
- A megállapodásokon, kötelezettségvállalásokon minden esetben fel kell tüntetni a testületi határozat számát. A képviselő-testületi határozat számának feltüntetése nélkül jog, kötelezettség nem keletkezhet az önkormányzatra nézve. Szerződésnek tekintendő okiratot minden esetben ellen kell jegyeztetni a jegyzővel.
24. Az alpolgármester
42. §
- A Képviselő-testület az Alakuló ülésén a megválasztott települési önkormányzati képviselők közül, a polgármester javaslatára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, titkos szavazással, minősített többséggel 1 fő alpolgármestert választ. Az alpolgármester nevét a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
- Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
- A Képviselő-testület az alpolgármesterre nem ruházhat át hatáskört.
- Ha a Képviselő-testület Alakuló ülésen nem került sor az alpolgármester megválasztására, akkor a polgármesternek minden soron következő rendes- és rendkívüli ülésen az alpolgármester személyére javaslatot kell tennie.
25. A jegyző, aljegyző
43. §
- A jegyző részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
- A jegyző az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásának keretében:
- a polgármester irányításával és a Közös Önkormányzati Hivatal, illetve a Kirendeltség közreműködésével előkészíti a Képviselő-testület és a Bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a Képviselő-testület működésével és tevékenységével kapcsolatos szervezési, és ügyviteli feladatokat, a testületi üléseken gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról,
- rendszeres tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
- tájékoztatja a Képviselő-testületet a Közös Önkormányzati Hivatal, illetve a Kirendeltség munkájáról, az ügyintézésről.
- A jegyző önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos feladatai:
- kezdeményezheti rendelet alkotását,
- végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével, kihirdetésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
- gondoskodik az önkormányzati rendeletek megismertetéséről és végrehajtatásáról.
- A jegyző egyéb feladatai:
- megszervezi a Közös Önkormányzati Hivatal, illetve a Kirendeltség munkáját, elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását, minősítését és teljesítményértékelését, szabályozza a kiadványozás, kötelezettségvállalás, az utalványozás, szakmai teljesítésigazolás és pénzügyi ellenjegyzés rendjét,
- gondoskodik a Közös Önkormányzati Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről,
- ellátja az államigazgatási tevékenység végzésével kapcsolatos feladatokat, és azokat a megadott határidőn belül elvégzi.
- A jegyző a Kirendeltségen a Közös Önkormányzati Hivatal ügyrendjében meghatározott napokon tart ügyfélfogadást.
- A jegyzőt akadályoztatása esetén munkájában a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal aljegyzője helyettesíti.
- A jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület bizottságának és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.
26. A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal
44. §
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Sajóörös Község Önkormányzata, Nagycsécs Község Önkormányzata és Muhi Község Önkormányzata közös hivatala.
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3586 Sajóörös, Jókai u. 2.
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségei:
- Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Nagycsécsi Kirendeltsége, 3598 Nagycsécs, Apponyi út 50.,
- Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltsége, 3552 Muhi, Rákóczi út 2.
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati hivatal vezetője a jegyző.
VII. Fejezet
Záró és hatályba léptető rendelkezések
45. §
- Ez a rendelet 2015. február 18. napján lép hatályba.
- Hatályát veszti Muhi Község Önkormányzatának a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2011. (VI.02.) számú önkormányzati rendelete.
- A rendelet függelékei:
- számú függelék: A Képviselőtestület tagjainak névsora
- számú függelék: A Képviselő-testület állandó bizottsága tagjainak névsora
- számú függelék: Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörei
- számú függelék: Önkormányzat szakfeladatai
- számú függelék: Az önkormányzat által fenntartott intézmények és az önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások
Muhi, 2015. február 14.
Rácz József sk. polgármester | P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
A rendelet kihirdetésének napja: 2015. február 16.
P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
- számú Függelék
az 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelethez
Muhi Községi Önkormányzat Képviselő-testületének tagjai
- Rácz József polgármester
- Balogh László alpolgármester
- Óvári Kálmán települési önkormányzati képviselő
- Uzelman Anna Ildikó települési önkormányzati képviselő
- Uzelman Gábor települési önkormányzati képviselő
- számú Függelék
az 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelethez
Muhi Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
Ügyrendi Bizottságának tagjai
- Óvári Kálmán elnök
- Uzelman Anna Ildikó képviselő tag
- Uzelman Gábor képviselő tag
- számú Függelék
az 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelethez
Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörei
A Szervezeti és Működési Szabályzat 39. § (2) bekezdése alapján, a bizottság főbb feladat- és hatáskörei:
A bizottság – feladatkörében – előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
Képviselő-testület munkaterve tartalmazza azon napirendeket, amelyek a bizottság állásfoglalásával, véleményével nyújthatók be.
A bizottság főbb feladat- és hatáskörein belül:
- A bizottság közreműködik az önkormányzat költségvetési, pénzügyi-ellenőrzési, vagyongazdálkodási, az önkormányzat szervezeti és működési, rendeletalkotási, illetve egyéb szervezési feladatainak ellátásában.
- A bizottság közreműködik az önkormányzati rendeletek tervezeteinek kidolgozásában, a működési területét érintő kérdésekben.
- A bizottság az önkormányzat vagyonrendeletében meghatározott szabályozás szerint javaslatot tehet az önkormányzati vagyon fejlesztésére, illetve a fejlesztési program összeállítására.
- Közreműködik a Képviselő-testület titkos szavazással, választással, kinevezéssel és vezetői megbízással kapcsolatos döntéseinek lebonyolításában.
- Közreműködik az önkormányzati rendeletek és határozatok végrehajtásának ellenőrzésében.
- Kétévenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeleteket és határozatokat, javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére vagy új rendelet alkotására.
- Közreműködik a helyi népszavazás előkészítésében és lebonyolításában.
- A bizottság javaslatot tehet az intézmények vezetőinek bérezésére, jutalmazására.
Ügyrendi Bizottság vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos működésének speciális szabályai
A Bizottság feladat- és hatásköre:
- A képviselők és polgármester vagyonnyilatkozatainak gyűjtése.
- A vagyonnyilatkozatok nyilvántartása.
- A vagyonnyilatkozatok olyan kezelése, mely lehetővé teszi a nyilvánosság biztosítását.
- A vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség megtételéhez információ és nyomtatvány biztosítása a Képviselő-testület hivatalán keresztül.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás lefolytatása, ennek keretében:
a képviselő felszólítása (a saját és hozzátartozóinak) az ellenőrzéshez szükséges azonosító adatok írásbeli bejelentésére,
a felszólításra szolgáltatott azonosító adatok megfelelő őrzése, és az ellenőrzést követő 8 napon belüli törlése,
a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményének a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás.
A nyilvántartás szabályai:
- A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyilvántartást a Bizottság vezeti. A nyilvántartásokat évenként kell vezetni.
- A bizottság elnöke – az önkormányzati hivatalon keresztül – gondoskodik a vagyonnyilatkozat-tételhez szükséges nyomtatványok beszerzéséről.
- A bizottság a megválasztott képviselők számára a megválasztást követő 7 napon belül írásos tájékoztatást ad a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségükről, a kötelezettség elmulasztásának következményeiről.
- A tájékoztatással egyidőben adatszolgáltatást kér a képviselőktől és a polgármestertől a velük egy háztartásban lévő hozzátartozóik számáról és nevéről. (Az adatszolgáltatás határideje 5 nap.)
- A bizottság a hozzá visszaérkező adatszolgáltatásokat nyilvántartásba veszi.
- A bizottsághoz visszaérkezett adatszolgáltatás alapján, azok beérkezését követő 3 napon belül a képviselők, illetve a polgármester rendelkezésére bocsátja a vagyonnyilatkozat nyomtatványokat:
a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozat nyomtatványát személyenként 2 példányban, valamint
a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot a hozzátartozók számának megfelelően 2-2 példányban.
A nyomtatvány első példányát a bizottságnak kell leadni, míg a második példány a vagyonnyilatkozatot adó személy példánya.
- A bizottság gyűjti a képviselők, illetve a polgármester vagyonnyilatkozatát, valamint a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat.
- A bizottság a beérkezett vagyonnyilatkozatokat nyilvántartásba veszi, feltünteti a vagyonnyilatkozatok beérkezési időpontját.
- A bizottság a vagyonnyilatkozat benyújtására vonatkozó határidő lejártakor ellenőrzi a nyilvántartását. A jogkövetkezmények ismertetése mellett ismételten felszólítja a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségre azokat, akik ezen kötelezettségüknek határidőre nem tettek eleget. (Amennyiben a hozzátartozói vagyonnyilatkozat hiányzik, akkor is az érintett képviselő, polgármestert kell felszólítani a kötelezettség teljesítésére.)
- A bizottság elnöke a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozata nyilvánosságát biztosítja. A vagyonnyilatkozatok megtekintésének módjáról, feltételeiről a Bizottság elnöke a helyben szokásos módon tájékoztatja a lakosságot. A vagyonnyilatkozatok bizottsági példányait páncélszekrényben, illetve tűzbiztos lemezszekrényben kell őrizni a nyilvántartásokkal együtt.
- A hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat szintén a Bizottság őrzi. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nem nyilvánosak, ezért azokat elkülönítetten kell kezelni. Az őrzésük páncélszekrényben, illetve tűzbiztos lemezszekrényben történhet. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatba csak a Bizottság tagjai tekinthetnek be a képviselő, polgármester vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során.
- A volt képviselő hozzátartozójának vagyonnyilatkozatát a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével a nyilvántartásból törölni kell.
A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás:
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglalt adatok valódiságtartalmának ellenőrzése.
- A Képviselő-testülethez, polgármesterhez, önkormányzati hivatalhoz beérkezett, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló kezdeményezést haladéktalanul át kell adni a Bizottságnak.
- számú Függelék
az 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelethez
Muhi Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület kezelés
066020 Város- községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
081043 Iskolai, diáksport- tevékenység és támogatása
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatás
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082070 Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása
091220 Köznevelési intézmény 1-4. évf. tanulók nevelésével, oktatásával
összefüggő működtetési feladatok
096010 Óvodai intézményi étkeztetés
096020 Iskolai intézményi étkeztetés
107051 Szociális étkeztetés
107054 Családsegítés
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
- számú Függelék
az 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelethez
Az Önkormányzat által fenntartott intézmények és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolása
Az önkormányzat által fenntartott intézmények:
- Falugondnoki szolgálat
- Muhi Pöttömkert Óvoda
Az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások:
- Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
- Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás
- Miskolc Kistérség Többcélú Társulás
- Mezőcsát és Térsége Területfejlesztési Önkormányzati Társulás