Muhi Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete
A települési támogatásról és egyéb szociális ellátásokról
Hatályos: 2019. 08. 29Muhi Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete
A települési támogatásról és egyéb szociális ellátásokról
2019-08-29-tól
Muhi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (1) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésének g) pontjában és a 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában megállapított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
A rendelet célja, hatálya
1. §
E rendelet célja, hogy Muhi község lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított pénzbeli és természetbeni juttatások helyi szabályait, rendelkezzék az ellátások igénybevételének jogosultságáról és módjáról, valamint az ellátások mértékéről.
2. §
E rendelet hatálya kiterjed Muhi község közigazgatási területén lakcímmel rendelkező természetes személyekre.
Hatásköri rendelkezések
3. §
Muhi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörét – a 10. §, a 11. § valamint a 20. §-ban foglaltak kivételével – a polgármesterre ruházza át.
Értelmező rendelkezések
4. §
E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használatos fogalmak meghatározása a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény – a továbbiakban: Szt. – 4. §-a alapján történik.
Eljárási szabályok
5. §
- A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásra irányuló eljárást:
- a kérelmező, vagy a törvényes képviselő, valamint meghatalmazottja (a továbbiakban: kérelmező) kérelmére, vagy,
- hivatalból lehet
megindítani.
- Az e rendeletben foglalt ellátásokra vonatkozó kérelmet a jogosultság megállapításához szükséges igazolások, nyilatkozatok csatolásával a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltségén (3552 Muhi, Rákóczi út 2.) – a továbbiakban: Kirendeltség – lehet benyújtani.
- A szociális ellátások elbírálásához a Kirendeltség köteles bekérni az Szt.-ben, továbbá a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet Korm. rendeletben, valamint e rendeletben meghatározott iratokat.
- A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.
- Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét – a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve – az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.
- E rendelet által szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles nyilatkozni saját és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól, valamint köteles ezeket igazolni. A vagyoni helyzetet a Korm. rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványon, míg a jövedelmet a (10) bekezdésben foglaltaknak megfelelően kell igazolni. Sürgős szükség esetén – ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján megadható, a bizonyítékok utólagos csatolása mellett.
- A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a Kirendeltség ellenőrizheti. Ennek érdekében a Kirendeltség:
- megkeresheti:
aa) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt,
ab) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
ac) a helyi gépjármű nyilvántartót,
ad) az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.
- környezettanulmányt készíthet.
- A házasság felbontását, továbbá a gyermektartásdíjat azt megállapító bírói határozattal vagy a tartásdíj megállapítása (végrehajtása) iránti eljárás megindításáról kiállított igazolással kell igazolni. Amennyiben a tartásdíj összegéről a szülők egyezséget kötöttek, úgy a tartásdíjra vonatkozó összegről a kérelmező nyilatkozata is elfogadható.
- A jövedelemszámításnál irányadó időszak a szociális ellátások esetében az Szt. 10. § (2) – (5) bekezdéseiben foglalt rendelkezések szerint kerül megállapításra.
- A jövedelmet:
- munkabérről (munkáltató által fizetett táppénzről) a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás,
- vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolása és a tárgyévben elért jövedelemről nyilatkozat,
- munkanélküli ellátás esetén az illetékes Kormányhivatal Munkaügyi Központjának megállapító határozata, és az utolsó havi ellátás összegét igazoló szelvény vagy bankszámlakivonat,
- a gyermekgondozási támogatások esetében az utolsó havi szelvény vagy bankszámlakivonat,
- nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a havi igazolószelvény, bankszámlakivonat. A kérelmező és a jövedelemszámítás szempontjából figyelembeveendő személyek által a nyugdíj-törzsszámot és a nyugdíjas nevét tartalmazó nyugdíjösszesítőt a kérelem benyújtásakor be kell mutatni.
- a családi pótlék és gyermektartásdíj esetén az utolsó havi postai feladóvevény vagy bankszámlakivonat,
- az állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén a gyámhivatal határozata,
- az ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény által kiállított igazolás,
- nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagáról szóló nyilatkozat,
- amennyiben a kérelmező, közeli hozzátartozója, továbbá a háztartásában életvitelszerűen vele együtt lakó más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozat és a Munkaügyi Központ igazolása arról, hogy regisztrált álláskereső és ellátásban nem részesül,
- az egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozata
(a továbbiakban együttesen: jövedelemigazolás) igazolja.
- A 16. életévet betöltött gyermek tanulói, valamint hallgatói jogviszonya iskolalátogatási igazolással igazolható.
- Az ellátások megállapítására irányuló eljárás során, ha a jogosultságot alátámasztó tényállás nem tisztázható, környezettanulmányt kell készíteni.
- A települési támogatás megállapításánál figyelemmel kell lenni a kérelmező részére az Önkormányzat által nyújtott egyéb támogatásokra is.
- Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek. Amennyiben pedig a támogatásra szorulók élethelyzete nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával segítsék elő helyzetük javítását.
- Nem jogosult a települési létfenntartási támogatásra az a kérelmező, aki a részére felajánlott közfoglalkoztatás lehetőségét visszautasítja, abban nem hajlandó részt venni.
A pénzbeli ellátások folyósításának és elszámolásának szabályai
6. §
- A pénzbeli ellátások folyósítása postai úton, pénzintézeti átutalással vagy pénztári kifizetéssel a jogosultság elbírálását követő hó 5. napjáig történik. Rendkívüli települési támogatás esetén, 3 munkanapon belüli pénztári kifizetés engedélyezhető, amennyiben az ügyfél a kifizetés sürgősségének indokoltságát írásban igazolja.
- A pénztári úton történő kifizetés a támogatásra jogosult részére, vagy teljes bizonyítóerejű magánokiratba foglalt írásbeli meghatalmazás alapján a jogosult meghatalmazottjának teljesíthető.
- A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítését az Szt. 17. §-a alapján kell elvégezni.
II. Fejezet
Települési támogatások
7. §
A Képviselő-testület e rendelet alapján a jogosultak részére pénzbeli és természetbeni támogatást nyújt.
Pénzbeli ellátások
8. §
A pénzbeli települési támogatás formái:
- rendkívüli települési létfenntartási támogatás,
- temetési támogatás,
- tanévkezdési támogatás,
- időskorúak év végi támogatása.
Természetbeni ellátások
9. §
A természetbeni támogatások formái:
- köztemetés,
- étkeztetés,
- házi segítségnyújtás,
- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
- családsegítés.
Rendkívüli települési létfenntartási támogatás
10. §
- Az Önkormányzat az Szt. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.
- Azokat a személyeket indokolt rendkívüli települési támogatásban részesíteni, akik:
- önmaguk, családjuk étfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy
- alkalmanként jelentkező többletkiadások, vagy
- a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
- A (2) bekezdés b) pontja szerinti nem várt többletkiadás:
- tartós betegség, gyermek, fiatal felnőtt betegsége, baleset, orvosi kezelés miatti,
- önhibáján kívüli munkanélkülivé válás miatti,
- elemi kár bekövetkezése miatti,
- nyugdíjkifizetés késedelme (kérelem elbírálása, rokkantsági fok megállapítása) miatti,
- válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása érdekében felmerülő,
- gyermek iskolakezdésének, élelmezésének biztosítása érdekében felmerülő,
- gyermek fogadásának előkészítéséhez szükséges,
- a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz szükséges,
- a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások.
- A (2) bekezdés a) – c) pontjában foglalt feltételek fennállása esetén rendkívüli települési támogatás annak a kérelmezőnek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
- A rendkívüli települési támogatás egy naptári évre ugyanazon kérelmező esetében kétszer adható, összege nem haladhatja meg az alkalmankénti 10.000 Ft-ot.
11. §
Különös méltánylást érdemlő esetben a Képviselő-testület – a kérelmező családjának egy főre jutó nettó jövedelmére tekintet nélkül – rendkívüli települési támogatásban részesítheti azt a kérelmezőt, amely a 10. § (2) – (3) bekezdésben foglalt feltételek valamelyikének megfelel.
Temetési támogatás
12. §
- A kérelmező családjában bekövetkezett hozzátartozó halála miatt felmerülő előre nem várt többletkiadás esetén az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújt annak a kérelmezőnek, akinek a nevére a temetési számla kiállításra került.
- Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatás abban az esetben nyújtható, ha a kérelmező a kérelmet a haláleset bekövetkezését követő 30 napon belül benyújtja.
- A kérelem mellé a kérelmező köteles benyújtani a temetés költségeit igazoló számlákat, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.
- Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatás mértéke 20.000 Ft, amely ugyanazon személy halála esetére csak egy jogosultnak állapítható meg.
- Az (1) bekezdésben foglalt hozzátartozó fogalmát a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja határozza meg.
Tanévkezdési támogatás
13. §
- [1]Települési tanévkezdési támogatásra jogosult az a muhi lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen Muhi településen élő:
- gyermek, fiatalkorú gyermek, aki az adott tanévben alapfokú oktatási intézmény (általános iskola),
- fiatalkorú gyermek, fiatal felnőtt, illetve felnőtt személy, aki az adott tanévben középfokú oktatási intézmény (szakiskola, középiskola, gimnázium),
- fiatal felnőtt, illetve felnőtt személy, aki az adott tanévben felsőfokú oktatási intézmény (főiskola, egyetem)
nappali tagozatára beiratkozott tanulója, illetve hallgatója.
- A tanévkezdési támogatás az (1) bekezdés szerinti gyermeket, fiatalkorú gyermeket, fiatal felnőttet, illetve felnőttet alanyi jogon illeti meg.
- Az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben az alapfokú oktatási intézménybe – általános iskolába – beiratkozott gyermekek tanulói jogviszonyának igazolását a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltsége szerzi be az érintett általános iskoláktól.
- Az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a tanévkezdési támogatás folyósításához csatolni kell a középfokú oktatási intézmény által a tanuló nevére kiállított iskolalátogatási bizonyítványt.
- Az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben a tanévkezdési támogatás folyósításához csatolni kell a felsőfokú oktatási intézmény által a hallgató nevére kiállított hallgatói jogviszony fennállásáról szóló igazolást.
- A tanévkezdési támogatás összegének átvételére:
- az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a tanuló szülője, törvényes képviselője jogosult,
- az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben fiatalkorú gyermek, fiatal felnőtt tanuló esetén annak szülője, törvényes képviselője, felnőtt korú tanuló esetén saját maga, vagy az általa írásban meghatalmazott személy jogosult,
- az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben fiatal felnőtt hallgató esetében annak szülője, törvényes képviselője, felnőtt korú hallgató esetében saját maga, vagy az általa írásban meghatalmazott személy jogosult.
- A tanévkezdési támogatás folyósítása minden év augusztus 15-től október 30-ig terjedő időszakban – ügyfélfogadási napokon – történik, a támogatás összegének a Kirendeltség házipénztárából történő készpénzes kifizetés formájában.
- [2]A tanévkezdési támogatás összege:
- az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben: 7.000 Ft/tanuló,
- az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben: 10.000 Ft/tanuló,
- az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben: 15.000 Ft/hallgató.
Időskorúak év végi támogatása
14. §
- Időskorúak egyszeri, év végi települési támogatásra jogosult, aki muhi állandó lakóhellyel rendelkezik, és a tárgyév december 31-ig a 62. életévét betöltötte, illetve betölti.
- Az időskorúak év végi támogatása az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelelő személyeket alanyi jogon illeti meg.
- Az időskorúak egyszeri, év végi támogatásának folyósítására minden év november 1. és december 31. közötti időszakban történik, a támogatás összegének a Kirendeltség házipénztárából történő készpénzes kifizetés formájában.
- [3]Az időskorúak egyszeri, év végi települési támogatásának összege: 5.000 Ft/fő.
III. Fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
Köztemetés
15. §
- Az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetésének szabályait az Szt. 48. §, valamint a Korm. rendelet 34. § tartalmazza.
- A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.
Étkeztetés
16. §
- A szociálisan rászorultak részére Muhi Község Önkormányzata napi egyszeri meleg étkezést biztosít azoknak, akik azt önmaguk, továbbá eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
- a koruk,
- egészségi állapotuk miatt.
- A szolgáltatásért térítési díjat kell fizetni. Ennek összege azonos a mindenkori térítési díj összegével.
- Amennyiben a kérelmező egészségi állapota – a háziorvos igazolása alapján – indokolja, a szociális ebédet házhoz kell szállítani.
- A polgármester külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles szociális étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az étkeztetés biztosításának elmaradása veszélyezteti.
Házi segítségnyújtás
17. §
- A házi segítségnyújtást Muhi Község Önkormányzata a Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekvédelmi Intézményen (továbbiakban: MESZEGYI) keresztül látja el, az Szt. 63. §-ának megfelelően.
- A kérelem alapján a jogosultságot a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével, az intézményvezető javaslatára a Képviselő-testület állapítja meg.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
18. §
- Muhi Község Önkormányzata a MESZEGYI-nyel kötött szerződés útján biztosítja az ellátást az Szt. 65.§-nak megfelelően.
- A Muhi Község Önkormányzata a MESZEGYI-nyel kötött szerződés útján biztosítja az ellátást az Szt. 65.§-nak megfelelően.
- A szolgáltatásért az ellátott térítési díjat nem fizet.
Családsegítés
19. §
- A Képviselő-testület az Szt. 64. §-ában meghatározottak szerint, a szociális és mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzetekhez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából családsegítési szolgáltatás nyújt.
- Az Szt. 64. §-ában, illetve az Önkormányzat által meghatározott családsegítéssel összefüggő feladatokat Muhi Község Önkormányzata a MESZEGYI útján biztosítja.
- A családsegítő szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
20. §
Különös méltánylást érdemlő esetben a Képviselő-testület – tekintet nélkül a kérelmező jövedelmi helyzetére – természetbeni települési támogatásban részesítheti azt a kérelmezőt, aki önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud.
IV. Fejezet
Záró rendelkezések
21. §
- Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
- Hatályát veszti Muhi Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéről, a fizetendő térítési díjakról szóló 10/2013. (XII. 13.) önkormányzati rendelete.
Muhi, 2015. február 24.
Rácz József sk. polgármester | P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
A rendelet kihirdetésének napja: 2015. február 26.
P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
A rendelet szövegét a 4/2019.(VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019.08.29.-től
A rendelet szövegét a 4/2019.(VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019.08.29.-től
A rendelet szövegét a 4/2019.(VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019.08.29.-től