Varbó Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V.28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Általános indokolás

1. Előterjesztő:

Czakó Norbert

polgármester

dr. Nagy Petronella

jegyző

Varbó Község Önkormányzata 3/2021. (V.28.)
2020. évi zárszámadási rendeletének indokolása

Kelt, Varbó 2021. május 28.

Tisztelt Képviselő-testület!

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Varbó Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.

I.

BEVEZETŐ

Varbó Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2020. február 26-án fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

A 2020. évben az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Állami Számvevőszék ellenőrizte. Az ellenőrzésről készült jelentést a Képviselő-testület megtárgyalta, azt elfogadta. Az intézkedési tervben meghatározott feladatok teljesültek.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 138 641 678.-
Ft volt. Bevételként 220 191 587.- Ft került elszámolásra. Az év folyamán 234 609 988.- Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 124 223 277.- Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 0.- Ft került kimutatásra.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 1 331 396 222.- Ft, mely 1.9 %-kal (25 275 002.-Ft-tal) nőtt az előző évhez képest.

.

Az immateriális javak állománya nem változott a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva.

A tárgyi eszközök állománya 41 301 421 Ft. 3,6 %-os növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.

A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest 30 %-kal (3 020 000.- Ft-tal) csökkentek. Ennek oka, hogy az Önkormányzat tulajdonában lévő ÉMÁSZ részesedések kivezetésre kerültek a tőzsdéről, így értékesítésre került 3 020 000.- névértékű részvény.

A forgóeszközök állománya a mérleg fordulónapján 9 032 070.- Ft, mely 5 824 680.-.Ft-tal, azaz 181,6%-kal nőtt az előző évhez képest (hal állomány).

A csökkenés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 124 223 277.- Ft. 2020. év végén meglévő értékpapírok állománya 0.- Ft.

A követelések vonatkozásában csökkenés tapasztalható, mértéke 30 % az előző évhez képest.

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek, részesedések alakulása

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek összes állománya 0.- Ft.

A részesedések a kimutatásban szerepkő tételekből tevődnek össze.

Varbócska 2000 Kft 1 000 000.-Ft

Borsodvíz 295 000.-Ft

ÉRV Zrt. 28 500.-Ft

Tisztelt Képviselő-testület!

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe, például csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ben folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása, stb.). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben az orvosi rendelő részére új eszközök kerültek beszerzésre, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszik az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Tisztelt Képviselő-testület!

Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.

Varbó, 2021. május 28.

Czakó Norbert

polgármester