Filkeháza Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2006.(VI.30.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól
Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28Filkeháza Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2006.(VI.30.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól
Filkeháza község Önkormányzata az 1990.évi LXV. Tv. (Ötv.) 16. §.(1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993.évi III. Törvény (továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. §. (3) bekezdésében, a 26. §-ában, a 32. § (1) és (3) bekezdésében, a 37/D. §(5) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B § (1) és (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, valamint a 92. §. (1)-(2) bekezdésében és ezek végrehajtása tárgyában kiadott kormányrendeletekben, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló többször módosított 1997. évi XXXI. tv-ben (továbbiakban Gyvt) 18. §. (1) bek. b, (2) bek, 21. §.(1) bek. 131. §-ában foglalt felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében a szociálisan rászorultak folyamatos ellátása, a rendkívül nehéz helyzetbe kerültek támogatása.
a) E rendelet célja továbbá, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelően - a jogszabályokkal összhangban – a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátások formáit, szervezeti kereteit, a jogosultság feltételeit, az eljárási és folyósítási szabályokat, azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
A rendelet hatálya
2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Filkeháza község közigazgatási területén lakóhellyel
II. A szociális ellátások, valamint a gyermekvédelem közös szabályai
1. Eljárási szabályok
3. § (1) E rendelet alkalmazásában: a jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, házastárs, egészségileg károsodott gyermek, egyedülálló, egyedül élő tartásra köteles és képes személy, szociális intézmény, rendszeres pénzellátás, kereső tevékenység, hajléktalan, aktív korú, nevelési ellátás, szoba félszoba, közcélú munka, fogyasztási egység az Szt. 4. §.(1) bekezdésében meghatározottak szerint értelmezendő.
(2) E rendelet alkalmazásában: gyermek, fiatalkorú, fiatal felnőtt, gyermek hozzátartozói, a gyermek tartására köteles személy, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység, gyámhatóság, gyermekvédelmi gondoskodás, veszélyeztetettség, tartós betegség a Gyvt. 5. §-ában meghatározottak szerint értelmezendő.
(3) Ahol a rendelet jövedelmet említ, a nevelési ellátás, az árvaellátást és a tartásdíj címén kapott összeget, annak a személynek kell a jövedelmeként figyelembe venni, akire tekintettel azt folyósítják.
4. § (1) A szociális ellátásra és gyermekvédelmi ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény (a továbbiakban Ket.) rendelkezéseit az Szt-ben, továbbá a Gyvt-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Az e rendeletben meghatározott szociális feladat, valamint a gyermekek védelmét biztosító hatósági feladat és hatásköröket
a) Filkeháza Önkormányzat Képviselő-testülete
b) Filkeháza Polgármestere, valamint
c) Filkeháza község Jegyzője gyakorolja.
(3)
5. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátás iránti igényt -e rendelet eltérő szabályainak hiányában – Filkeháza község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalában lehet előterjeszteni az igénylésre jogszabályban előírt formanyomtatványon, írásban, illetve ennek hiányában, szóban melyről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(2) A jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles saját és családja személyi körülményeiről, adatairól, vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és a jövedelem típusának megfelelő igazolást a jövedelemről tett nyilatkozathoz becsatolni.
2. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítése
6. § (1) A jogosulatlanul igénybevett ellátás megítélésére az Sztv. 17. §-ának illetve a Gyvt 133. §-ának rendelkezésit kell alkalmazni az alábbi kiegészítéssel:
a) A havonta rendszeresen folyósított ellátások esetében tört havi jogosulatlan igénybevétel esetén a visszakövetelendő összeget naptári napra számolva kell előírni.
b) Kérelemre a visszafizetés részletekben is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.
A szociális ellátás rendszere
7. § (1) E rendelet értelmében a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására az alábbi szociális ellátások nyújthatóak:
I. Pénzbeli ellátások
Pénzbeli ellátások folyósítása és kifizetése
8. § (1) Az e rendelet alapján megállapított pénzbeli ellátások kifizetésére –az e rendeletben foglalt eltérésekkel- a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 6. és 9. §-ában foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy ezen ellátások kifizetése a döntésről szóló határozat kézbesítését követően legkésőbb 5 napon belül a Polgármesteri Hivatal házipénztárából történik
Időskorúak járadéka
9. § (1) Az időkorúak járadékát a rászoruló személyek részére a képviselő-testület, 2007. január 1. napjától a jegyző állapítja meg, az Szt. 32/B §, - 32/D §- ban valamint e rendeletben leírtak alapján.
(2) Kérelme alapján időskorúak járadékában részesül az,
a) aki a 62. életévét, illetőleg a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte és a vele együtt élő házastársa élettársa, jövedelme alapján számítva az egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 80%-át.
Aktív korúak ellátása
10. § (1) A körjegyző az aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg a Szociális törvény 33. §.(1) bekezdésében meghatározott személyek számára.
11. § (1) a.) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal.
12. § (1) A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed a
1. a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal való kapcsolattartásra
2. az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,
3. a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.
(2) A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:
1. foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés,
2. szinten-tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi – szociális – mentális állapotot javító, reszocializáció elősegítése, szociális esetkezelés, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás, intézményi kapcsolódás megőrzése,
3. más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról.
(3) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból:
1. az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál,
2. a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,
3. a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,
4. a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre,
5. a rendszeres szociális segély természetben történő folyósításához szükséges nyilatkozatban valótlan adatokat közöl.
Foglalkoztatás helyettesítő támogatásra való jogosultság egyéb feltételei
12/A. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult személy, foglalkoztatás helyettesítő támogatás megállapítására való jogosultságának az Szt. 33. §.-ában foglaltakon felüli egyéb feltételeként kötelessége gondoskodni arról, hogy lakókörnyezete rendezett legyen.
(2) A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a kérelmező, illetve az ellátás jogosultja:
a) az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy-egy db. szeméttároló edényt elhelyez és rendeltetésszerű használata
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a vízelvezető árok és átereszek, a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, télen a gyalogosközlekedésre szolgáló terület sikosságmentesítése
e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
g) állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.
(3) A kérelmező köteles az (2) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.
(4) Ha a lakókörnyezet a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a körjegyző ötnapos határidő tűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját -az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével- a kifogásolt hiányosságok megszüntetésére, melynek teljesítéséről helyszíni szemlén győződik meg.
(5) Az Szt. 34 § (2) valamint 36 § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a személynek, aki ezen rendelet 12/A §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.
(6) A jogosultság feltételeként e rendelet 12/A §-ában foglalt szabályok betartását az önkormányzat a Körjegyzőségi Hivatal bevonásával ellenőrzi.
13. §
14. §
Lakásfenntartási támogatás
15. § (1) A KÉpviselő-testület az Szt. 38. §-39. §.-ában foglaltak szerint normatív lakásfenntartási támogatást állapít meg.
(2) Az elismerhető költség mértéke a mindenkor hatályos központi költségvetési törvényben meghatározott összeg .
(3) A támogatás mértéke a mindenkor hatályos szociális törvényben megjelölt képlet szerint számított összeg.
Ápolási díj
16. §
17. §
18. §
Önkormányzati segély
17. § .
(1) Az önkormányzati segély megállapítására a Szt 45. §-ában meghatározott esetekben kerülhet sor, ha a rászoruló egy főre számított családi jövedelemhatára az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, egyedül élő esetében annak 250 %-át.
(2) Az önkormányzati segély mértéke – rászorultsághoz igazodva – alkalmanként, minimum 3 000.-Ft, maximum 10 000.-Ft lehet.
(3) Elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó tartós táppénzes állomány, betegség baleset, közeli hozzátartozó halála esetében hivatalból vagy kérelemre is évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható az önkormányzati segély.
Temetési segély
23. § (1) Közeli hozzátartozó halála miatt kérelmet, legfeljebb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani.
(2) Az e paragrafusban szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszersegély, tüzelősegély, ruhavásárlás, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítésére, valamint gyógyszertámogatás céljából.
(3) Az önkormányzati segély iránti kérelmeket a Kishutai Közös Önkormányzati Hivatalhoz e rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani az abban szereplő mellékletek csatolásával.
(4) A hivatal a hiánymentesen beadott kérelmeket döntésre előkészíti, azokat javaslatával a hatáskörrel rendelkező szervnek úgy továbbítja, hogy az lehetőleg a kérelmek beérkezésétől számított 30 napon, önkormányzati segély esetén 15 napon belül elbírálhassa.
(5) Az önkormányzati segély keretében szabályozott ellátásokkal kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja. A meghozott döntésekről a következő képviselőtestületi ülésen tájékoztatást ad.
II. Természetben nyújtott szociális ellátások
Köztemetés
24. § A közköltségen történő eltemettetésről a polgármester rendelkezik. A polgármester jogosult és egyben köteles megtenni azokat az intézkedéseket, amelyek az Szt. 48. §. (1)-(4) bekezdésében foglaltak alapján szükségessé válhatnak.
Közgyógyellátás
25. §
Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
26. §
III. Természetben nyújtott pénzbeli szociális ellátások
27. § (1) E rendelet alapján az alábbi pénzbeli szociális ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak:
a) lakásfenntartási támogatás
b) önkormányzati segély
c) temetési segély
(2) Pénzbeli ellátás helyett természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha
a) a kérelem erre irányul,
b) a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha
c) az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.
(3) Amennyiben beigazolódik, hogy a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, a támogatást a továbbiakban természetben folyósítandó támogatásra kell átváltoztatni.
(4) Természetbeni ellátás formái:
IV. Személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
28. § (1) Filkeháza község Önkormányzata a szociálisan rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében, a alábbi alapszolgáltatási intézményi ellátásokat biztosítja:
a)
b) étkeztetés
c) házi segítségnyújtás
d)
e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt ellátások közül az étkeztetést, a családsegítést és gyermekjóléti szolgálatot a Körzeti Alapszolgáltatási Intézményfenntartó Társulás keretében a Pálházai Körzeti Alapszolgáltatási Központ biztosítja.
A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételi rendje
29. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. A szociális étkeztetés, a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatást egységesen a Pálháza Körzeti Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem elbírálásához szükség szerint csatolni kell:
a) jövedelemigazolást,
b) a személyi adatok megállapítására szolgáló iratot,
c) orvosi igazolást az egészségügyi állapotról
(3) Az ellátásokra való jogosultságról a Pálházi Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.
Szociális és információs szolgáltatás
30. §
Étkeztetés
31. § (1) A Sztv. 62. §-ában meghatározott étkeztetéssel összefüggő feladatok ellátását Filkeháza község Önkormányzata társulás keretében a Pálháza Város Önkormányzata a Körzeti Alapszolgáltatási Központ által biztosítja.
(2) Felhatalmazza Pálháza Város Önkormányzatát, hogy az ellátásokra való jogosultság részletes feltételeit, eljárásrendjét rendeletben szabályozza.
32. § (1) Házi segítségnyújtás keretében az Szt. 63. §-a alapján kell gondoskodni:
Családsegítés
33. §
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
34. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ellátás Filkeháza község Önkormányzata a Sátoraljaújhelyi Kistérség Többcélú Társulása által kötött szerződés útján biztosítja.
A gyermekvédelem rendszere
I. A gyermekvédelmi ellátások formái, eljárási kérdések
35. § (1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésre, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
(2) A gyermekek védelmét Filkeháza község Önkormányzata pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapszolgáltatással biztosítja az alábbiak szerint:
a) pénzbeli és természetbeli ellátások:
II. Pénzbeli és természetbeni ellátások
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
36. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot a Gyvt. 19. §-ában és 20. §-ában leírtaknak megfelelően e rendelet 5. § és 35. § figyelembevétele alapján a jegyző állapítja meg.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
37. § (1) A képviselő-testület rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesítheti a gyermeket, fiatal felnőttet, ha az őt gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Időszakos létfenntartási gondnak, valamint létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni azt az állapotot, ha a gyermek, fiatal felnőtt közeli hozzátartozóinak alkalmanként váratlan többletkiadása jelentkezik, különösen
a) az átmeneti és tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése,
b) a gyermek nevelésbe vételének megszűnését követő gyámhivatali visszahelyezés,
c) a gyermek, fiatal felnőtt betegsége, iskoláztatása, vagy élelmezésének biztosítása
d) valamely családtag betegsége, munkanélkülisége vagy elemi kár miatt bekövetkezett rendkívüli kiadás
(3) Fiatal felnőtt részére az (2) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
Természetben nyújtott ellátások
38. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) Természetbeni ellátások különösen:
a) gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása;
b) gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása;
c) tandíj, kollégiumi díj átvállalása
d) tankönyv-, tanszerellátás költségeinek biztosítása
e) gyógykezelési díjhoz való hozzájárulás
f) gyógyászati segédeszközök beszerzéséhez való hozzájárulás
(3) Természetben kell nyújtani a támogatást abban az esetben, ha
a) a kérelem erre irányul,
b) a gyermek a gyermekintézmények étkeztetésében részt vesz, illetve részt vehet – az étkezési díj részben vagy egészben történő megfizetésével,
c) a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást beiskolázáshoz kérik – tankönyvcsomag, tanszer megvételével,
d) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja
Tanulmányi ösztöndíj támogatás
39. § (1) A képviselőtestület a középfokú tanintézet, egyetem, és főiskola nappali tagozatán tanuló fiatalkorú tanulót, és fiatal felnőtt hallgatót a szolgalmi idő alatt a választott iskolai végzettségre előírt időponton át tanulmányi ösztöndíj támogatásban részesítheti. A hallgató tanulmányainak megkezdését, befejezését iskolai igazolással, tanulmányainak folytatását félévenként iskolalátogatási igazolással köteles igazolni. Az ösztöndíj támogatást félévenként lehet kérni írásban. A képviselőtestület a döntésnél figyelembe veszi a hallgató illetve a tanuló tanulmányi eredményeit is. Tanulmányi ösztöndíj legalább jó tanulmányi átlag elérése esetén adható.
(2) Ha a hallgató tanulmányait önhibájából megszakítja a részére kifizetett ösztöndíj támogatást az önkormányzatnak köteles visszafizetni. A visszafizetés összegét méltányosságból a képviselőtestület mérsékelheti vagy elengedheti.
(3) A tanulmányi ösztöndíj minimális összege havi 3 000.-Ft.
III. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
40. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembevétel során a Gyvt. rendelkezései alapján az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
(3) A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az ellátást biztosító intézménynél nyújthatja be.
(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást nyújtó intézmény vezetője dönt:
Gyermekjóléti szolgáltatás
41. § (1) A Gyvt. 39. §-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatást Filkeháza község Önkormányzata a Pálháza Körzeti Alapszolgáltatási Központ útján, (továbbiakban: gyermekjóléti szolgálat) biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a védőnői szolgálattal, az iskolákkal illetve az óvodával együttműködve.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39–40. §-ai határozzák meg.
Gyermekek napközbeni ellátása
42. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formája: óvodai, bölcsődei és iskolai ellátás.
(3) Az óvodai és iskolai ellátás igénybevételére A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A gyermekek napközbeni ellátásán belül az étkeztetésért az Intézményfennetrató Társulás Által meghatározott térítési díjat kell fizetni.
IV. Gyermekvédelmi gondoskodás
43. § A gyermekvédelmi gondoskodás körébe tartozó védelembevételről, ideiglenes hatályú elhelyezésről, nevelésbevételről a Gyvt. Harmadik részében, valamint a Gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. évi (IX.10.) Korm. rendeletben foglaltak alapján a jegyző gondoskodik.
Térítési díjak megállapítása
1. Felnőttekre vonatkozó ellátások térítési díja
44. § (1) Térítési díjat csak az önkormányzat által
Gyermekétkeztetés térítési díja
45. § (1) A gyermekvédelemmel kapcsolatos személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásokért fizetendő térítési díjak:
Záró rendelkezések
46. § (1) Ezen rendelet a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 2006. július 1.-én lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Filkeháza község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 3/2003. (IV.1.) számú rendelete, valamint e rendelet módosításáról szóló 6/2003(VIII.14)kt. Sz. rendelet , a 3/2004.(II.10.) kt. Sz. rendelet, valamint a 7/2004(V.27.) kt. sz. rendelet.