Vágáshuta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2009.(III.31.) önkormányzati rendelete

Vágáshuta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2009. (III.31.) sz. rendelete az eges szociális ellátásokról és szolgáltatásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 03. 11

Vágáshuta Községi  Önkormányzat Képviselőtestületének

5/2009. III.31.) sz. rendelete

az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról.


Vágáshuta Községi Önkormányzat Képviselőtestülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló, módosított 1993.évi III.törvény ( továbbiakban Tv.)  1.§-ának (2)  bekezdésében,  a 10,§-(1) bekezdésében,. a 32.§-ának (3) bekezdésében, a 25 §.(1).bek. b. pontjában, 37/D.(3) bekezdésben, a 38 §-ának  (9) bekezdésében , a 43/B §. (1) és (3). bekezdésében., a 46,§-ának  (1) bekezdésében  , 47.§. (2) bekezdésében, , a 48.§. (4) bekezdésében, az 50 §.-ának (3), 62.§.(1)  bekezdésében , a 92 §. ( 1) és (2) bekezdésében és a 132 §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján  az alábbi rendeletet alkotja.


I.FEJEZET


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet célja

1.§.


E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza a  vonatkozó magasabb jogszabályok figyelembevételével a pénzben  és természetben nyújtható szociális ellátások  és helyi formáit, igénybevételének szabályait, az ellátásra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit.

A rendelet hatálya


2.§.


20 E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül az önkormányzati segély szociális ellátásra vonatkozóan:


II.FEJEZET


SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK.


3.§


(1) Az önkormányzat szociális rászorultság esetén a rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli szociális ellátásokat állapítja meg:

a)   11

b)   ápolási díj

c)  21  önkormányzati segély

d). családalapítási támogatás

e) 22  önkormányzati segély



(2) Az önkormányzat  szociális rászorultság esetén a rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi természetbeni ellátásokat állapítja meg:

a). átmeneti segély

b) köztemetés

c) 12 

d) közgyógyellátás.

5  e.)egyéb szociális  juttatások: szociális tűzifa,  élelmiszercsomag, szociális földprogram keretében biztosított juttatások.

4.§


13

Ápolási díj


5.§


(1). A Tv. 41.§-nak  (1) bekezdésében foglalt jogosultságokon felül  a Tv. 41-44. §-inak figyelembevételével  a képviselőtestület ápolási díjat állapíthat meg annak a személynek is, aki az önmaga ellátására képtelen, állandó és tartós felügyeletre, gondozásra szoruló, 18.életévét betöltött hozzátartozójának ápolását látja el, elsősorban akkor, ha


  a).   a beteg hozzátartozó ápolása címén  munkahelyétől fizetés nélküli szabadságot kényszerült 

         kényszerült igénybe venni, vagy


  b).  a beteg ellátását más hozzátartozó keresetveszteség nélkül nem tudja megoldani.


(2). Nem állapítható meg az ápolási díj, ha az ápoló családjában az 1 főre eső jövedelem a öregségi nyugdíjminimumot, egyedül élő esetén ennek 150 %-t meghaladja.            


(3) 14


(4) Meg kell  szünteti az ápolási díjat, ha a gondozást végző személy nem tesz eleget ápolási kötelezettségének.

Ezek a kötelezettségek a következők

  • higéniai feltételek biztosítása
  • orvosi ellátás igénybevétele, gyógyszerek biztosítása
  • étkezés biztosítása.
  • az ápolási díjat igénybe vevő neki felróható magatartás miatt ( pl. elhanyagolja az ápoltat,

olyan életvitelt folytat, amely kizárja, hogy megfelelően el tudja látni az ápoltat pl. rendszeresen ittas állapotban van )  nem tesz eleget ápolási kötelezettségének.


(5). Az ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzésébe bevonható a  házi szoc.gondozó is.


 (4)Az ápolási díj megállapítására, felülvizsgálatára és megszüntetésére a Tv. 41-44 §-a az irányadó.



 23 Önkormányzati segély


6 .§


(1)Az önkormányzati segély megállapítására a Szt 45. §-ában meghatározott esetekben kerülhet sor, ha a rászoruló egy főre számított családi jövedelemhatára az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300  %-át nem haladja meg.

(2) Az önkormányzati segély mértéke – rászorultsághoz igazodva – alkalmanként, minimum 2 000.-Ft,  maximum 10 000.-Ft lehet.

(3) Elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó tartós táppénzes állomány, betegség baleset, közeli hozzátartozó halála esetében hivatalból vagy kérelemre is évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható az önkormányzati segély.

Ebben az esetben a önkormányzati segély összege maximum 50 000.-Ft-ig terjedhet.

A rendelet 8. §-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

(1) Közeli hozzátartozó halála miatt kérelmet, legfeljebb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani.

(2) Az e paragrafusban szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszersegély, tüzelősegély, ruhavásárlás, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítésére, valamint gyógyszertámogatás céljából.

(3) Az önkormányzati segély iránti kérelmeket a Kishutai Közös Önkormányzati Hivatalhoz e rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani az abban szereplő mellékletek csatolásával.

(4) A hivatal a hiánymentesen beadott kérelmeket  döntésre előkészíti, azokat javaslatával a hatáskörrel rendelkező szervnek úgy továbbítja, hogy az lehetőleg a kérelmek beérkezésétől számított 30  napon, önkormányzati segély esetén 15 napon belül elbírálhassa.

(5) Az önkormányzati segély keretében szabályozott ellátásokkal kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja. A meghozott döntésekről a következő képviselőtestületi ülésen tájékoztatást ad.

Családalapítási támogatás


7.§


(1) 15 000 Ft családalapítási támogatásban részesül az a szülő, aki a gyermek születési anyakönyvi kivonatával igazolja, hogy  gyermeke született.

 ( 2) A  családalapítási támogatás megállapítása a polgármester hatáskörében tartozik.




Temetési segély


8.§.


(1) A temetési segélyre jogosult az a hozzátartozó, aki a saját nevére kiállított számlával igazolja, hogy  az elhunyt  eltemettetéséről gondoskodott.

.

(2)  A temetési segély megállapítása  jövedelemtől függetlenül történik, összege 10000 Ft.


(3)A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség  120000 Ft.


(3) A temetési segély megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.


Köztemetés

9.§.


A köztemetés elrendelésével kapcsolatos hatásköröket a polgármester gyakorolja  a Tv. 48.§.(1).bek. alapján.


Közgyógyellátás

10.§.


(1) A szociálisan rászorult személy részére egészségének megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére a képviselőtestület  méltányosságból közgyógyellátási igazolvány kiállítását rendelheti el annak a személynek, akinek


a). akinek a családjában az 1 főre eső jövedelem  nem éri el az öregségi nyugdíjminimum  legkisebb összegének 230-t, egyedül állónál pedig a 250 %-t és


b), akiknek havi rendszeres gyógyító ellátás költsége  eléri vagy meghaladja  az öregségi nyugdíjminimum  20 _%-t.



III.fejezet


SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK.



Személyes gondoskodást nyújtó alapellátások.

11-§.


(1).A önkormányzat a szociális gondoskodást nyújtó alapellátások megszervezésével gondoskodik  elsősorban az időskorúak, egyedülállók,  betegek és fogyatékosok, hajléktalanok, szociálisan rászorult személyek ellátásáról.


(2). Az önkormányzat a következő  szociális alapellátásokat biztosítja:

       a)   falugondnoki szolgálat

b    étkeztetés

  1. házi segítségnyújtás
  2. családsegítés
  3. jelzőrendszeres segítségnyújtás
  4. támogató szolgálat.


(3).A  falugondnoki szolgáltatással kapcsolatos szabályokat külön rendelet szabályozza.


(4). Étkeztetést biztosít az önkormányzat azoknak  a személyeknek, akik  egészségi állapotuk, idős koruk , vagy egyéb ok miatt  a napi legalább egyszeri  meleg étkezést mást módon nem tudják biztosítani.



 (5).Házi segítségnyújtás keretében elsősorban azon időskorú , vagy egészségi állapotuk miatt  segítségre szoruló személyek otthonukban  történő  alapvető gondozási, ápolási feladatainak ellátása történik, akik ezeket a feladatokat elvégezni már nem tudják, vagy nincs aki gondoskodjon róluk.


(6) Családsegítés keretében a szociális vagy mentálhigéniás problémákkal küzdő, vagy egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló családok  részére nyújt segítséget az önkormányzat  szakképzett családgondozó segítségével.


 (7) Jelzőrendszeres  házi segítségnyújtás keretében  elsősorban az egyedül élő, telefonnal nem rendelkező személyek részére biztosít segélyhívó készüléket az önkormányzat.  


(8) Támogató szolgáltatást a fogyatékos személyek vehetik igénybe elsősorban lakáson kívüli közszolgáltatások elérésére, illetve lakókörnyezetükben  történő speciális segítségnyújtás céljából.


(9). A személyes gondoskodásért fizetendő  intézményi és személyi térítési díjak mértékét

a rendelet 1. és 2. számú melléklete tartalmazza.


(10) Az étkeztetést az önkormányzat ellátási szerződés keretében ,  a házi szociális gondozást, családsegítést , jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, támogató szolgáltatást társulás keretében látja el.


(11). Az étkeztetés igénybevételére vonatkozó kérelmeket a Körjegyzőségre kell benyújtani, engedélyezése, az ellátás megszüntetése a polgármester hatáskörébe tartozik.  A házi szociális gondozást, családsegítést , jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, támogató szolgáltatás iránti igényt az ellátást biztosító Egyesített Szociális Intézménynek kell jelezni, és  annak engedélyezése, megszüntetése az intézmény vezető hatáskörébe tartozik.


(12) A személyes szolgáltatást igénybevevők által fizetendő térítési díjak mértékét az önkormányzat rendeletének figyelembevételével az intézményvezető állapítja meg.



12. §


6


13. §.


7


                                                                 3  IV.FEJEZET


15 Aktív korúak támogatására és normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltételei

14. §


16 (1) Az aktív korúak ellátását és a normatív lakásfenntartási támogatást kérelmező személy az Szt. 33.§-ában  és a  38,. §. (2) bekezdésében foglalt feltételeken felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének és ingatlana környezetének rendben tartására az alábbiak szerint:


(2) Kérelmező az (1) bekezdésben  felsoroltakat  a jogosultság megállapítását követően is köteles fenntartani.


17 (3) Az Szt. 34.§ (2), valamint 36.§ (2) bekezdéseiben foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktívkorúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, továbbá normatív lakásfenntartási támogatásban részesülőnek, aki ezen rendelet 14.§. (1)  bekezdésében  foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.


18 (4)  Az egyéb jogosultsági feltételek fennállását  az ellátás megállapításakor vizsgálni kell, de az ellátás folyósításának időtartama alatt  hivatalból  bármikor ellenőrizhető .ú. Az ellenőrzésről feljegyzés készül, illetve ha az egyéb jogosultsági feltételek nem teljesülnek fényképfelvétel is készíthető  az ellátás megszüntetésének dokumentálására.


(5) Az ellenőrzésbe a szociális ügyintéző mellett a képviselőtestület tagjai és a családgondozó is bevonhatók.


(6) 19

Rendszeres szociális segélyre vonatkozó külön rendelkezések

15.§

(1) Az Szoc..t.örvény  37. § (1) bekezdés b)-d) pontjában nevesített személyek részére a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és akkor folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában vállalja, hogy együttműködik  a Sátoraljaújhelyi Kisetérség Szociéois  és Gyermekjóléti Alapellátás Szolgáltatási Társulás   keretében működő Egyesített Szociállis Intézmény  családgondozójával.



(2).Az együttműködési kötelezettség tartalma:


a). nem foglalkoztatott személy köteles az Egyesített Szociális Intézmény családgondozóját a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül személyesen felkeresni.


b) nem foglalkoztatott személy az első megjelenést követő  30 napon belül köteles a családgondozójával a törvényben  meghatározott beilleszkedési programról írásbeli megállapodást kötni és az abban foglaltakat teljesíteni


c). Havonta 2 alkalommal a megjelölt időpontban a családgondozónál megjelenni.


d) A segélyre való jogosultság felülvizsgálatában  az önkormányzattal köteles együttműködni.


 (3) .Az együttműködés megszegésének minősül:


a) ha a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem veteti nyilvántartásba magát a családgondozónál.


b) az előírt  határidőn belül nem köt  megállapodást a beilleszkedési programról, illetve az abban foglaltakat nem teljesíti.


c)   nem jelenik meg a  családgondozónál a megjelölt időpontban,


  1. a segély jogosultságának  felülvizsgálata során nem működik együtt az önkormányzattal, a felülvizsgálathoz szükséges  iratokat, bizonyítékokat nem  csatolja.


(4) Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő  együttműködési kötelezettsége  teljesítésében ténylegesen akadályozott, ennek okát  köteles haladéktalanul, személyesen vagy írásban közölni, illetve az akadály megszűnését követő 3 munkanapon  belül a mulasztás okát igazolni a családgondozónál.


(5) Amennyiben  a rendszeres szociális segélyben részesülő együttműködési kötelezettségének  önhibájából nem tett eleget, a családgondozó 3 munkanapon belül értesíti a települési önkormányzatot.


(6) Az együttműködés intézményi feltételeinek biztosítása  érdekében a települési önkormányzat, az  Egyesített Szociális Intézmény megállapodást köt.



16.§.


(1) A beilleszkedést segítő programok – a rendszeres szociális segélyben részesülő személyek  szociális és mentálhigéniás  helyzetéhez igazodva – a következők lehetnek:


a). szocializációs program, életvitelt,  életmódot formáló program

b). tanácsadás

c)  munkaerő-piaci  esélynövelő program, melynek célja az egyén visszavezetésének elősegítése  az aktív foglalkoztatási szférába                    


4   V.FEJEZET

Eljárási szabályok


                                                                       17.§.


(1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet a Körjegyzőségen  kell benyújtani.


(2)A kérelmező kérelmét - a szociális ellátások elbírálásához, az a Szoc. tövényben  és végrehajtási rendeleteiben előírt kötelező, valamint ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmast bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást  meg kell szüntetni.


(3) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmek hivatalos igazolásokkal kell igazolni. Hivatalos igazolásnak minősül: munkáltatói igazolás, nyugdíjszelvény a nyugdíjas igazolvánnyal vagy a nyugdíjösszesítővel együtt, postai feladóvevény, számlakivonat. Az egyéb nem havi rendszeres jövedelem igazolására a kérelmező írásbeli nyilatkozatát kell elfogadni.



(4) Az önkormányzattól kapott támogatásokról nem kell külön igazolást csatolni, azt az ügyintéző a helyi nyilvántartások alapján jegyzi fel az ügyiraton.



8 (5) Az egyéb szociális juttatásban részesülő  személy esetében  is vizsgálni kell a 14 §. (1) bekezdésében előírt jogosultsági feltételek meglétét , elsőként a pályázat benyújtásakor, ezt követően a kiosztás előtt.


9 (6) Az egyéb szociális juttatásokból ki kell zárni azt , aki  felszólítás ellenére sem teszt eleget

a jogosultsági feltételek között meghatározott követelményeknek.


10 (7) Az ellenőrzést végzők személyére a rendelet 14.§.(5) bekezdése az irányadó.

                                              


VI.fejezet 


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK.


Hatálybalépés


18.§.


(1).Ez a rendelet a kihirdetés napján lép  hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.  Ezzel egyidejűleg hatályukat  vesztik  a szociális  ellátásokról és szolgáltatásokról szóló  10/2006. (VI.20.),  12/2006.(  IX.25.) ,  16/2007. (XII.15..) ,

5/2008..(IV.14., 2/2008. (II.13.), a 6/2008. (VII.2.) és az 1/2009. (I.30.)  sz. rendeletek,

(2). A rendelet kihirdetéséről a körjegyző hirdetőtáblán történő kifüggesztés útján gondoskodik.



Frank Tamás                                                                                                 Madzin Gézáné

polgármester                                                                                                 körjegyző


A rendelet kihirdetve:  2009. 03.31.

                  


                                                           Madzin Gézáné

                                                            körjegyző

































    

1  1.sz. melléklet.


A szociális étkezésben részesülők térítési díja.



A R. 1. melléklete helyébe a következő rendelkezés lép.


1.melléklet.


- nyugdíjminimum 150 %-ig                                                 a jövedelem                24 %

- nyugdíjminimum 150 %-tól  300 %-ig                                a jövedelem                25 %

- nyugdíjminimum  300 %                                                     a jövedelem                26 %  


2  2.sz. melléklet


A személyes gondoskodást nyújtó  szociális ellátások jogszabály szerinti intézményi térítési díja


Megnevezés

Intézményi térítési díj

Házi segítségnyújtás:


    Térítésmentes

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás:

   Napi térítési díj




  Szociálisan nem rászoruló személyek

    térítési díja

        

           110 Ft/ nap    ,

           - ebből önkormányzat által átvállalt

              összeg 110 Ft/nap

                


            150 Ft/nap                                                               

Támogató szolgáltatás:

   Személyi segítés óradíja

   Szállító szolgáltatás kilométerdíja

   A szociálisan nem rászoruló személyek

   térítési díja

      - személyi  segítés esetén

      - személyi szállításnál


              50 Ft/ óra

              10 Ft/ km



            200 Ft/óra

            200 Ft/km.


    Családsegítő szolgáltatás

            térítésmentes

    Gyermekjóléti szolgáltatás

            térítésmentes


_____________________________________

1 Módosította az 5/2010.(II.15.) sz. önk. rendeletének 1 §-a, hatályos 2010.03.01-től             

2 Módosította a 7/2010 (IV.27.)  sz. önk. rendeletének 1. §-a, hatályos 2010. 04. 27-től

3 Módosította a 20/2011. (II.15.) sz. önk. rendelet, hatályos 2014. 02. 24-től

4 Módosította a 2/2011. (II.15.) sz. önk. rendelet 2 §-a, hatályos 2011. 02. 24-től

5 Módosította a 8/2011. (IV.29.) sz. önk. rendelet 1. §-a, hatályos 2011. május 01-től

6 Módosította a 8/2011. (IV.29.) sz. önk. rendelet 2. §-a, hatályos 2011. 05. 01-től

7 Módosította a 8/2011. (IV.29.) sz. önk. rendelet 2. §-a, hatályos 2011. 05. 01-től

8 Módosította a 8/2011. (IV.29.) sz. önk. rendeletének 3. §-a, hatályos 2011. 05. 01-től

9 Módosította a 8/2011. (IV.29.) sz. önk. rendeletének 3. §-a, hatályos 2011. 05. 01-től

10 Módosította a 8/2011. (IV.29.) sz. önk. rendeletének 3. §-a, hatályos 2011. 05. 01-től

11 Módosította a 2/2012 (II.1.) sz. önk. rendeletének 1. §-a, hatályos 2012. 02. 01-től

12 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 1. §-a, hatályos 2012. 02.01-től

13 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 2. §-a, hatályos 2012. 02.01-től

14 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 3. §-a, hatályos 2012. 02.01-től

15 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 4. §. (1) bekezdése, hatályos 2012. 02. 02-től

16 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 4. § (2) bekezdése, hatályos 2012. 02. 02-től

17 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 4. § (3) bekezdése, hatályos 2012. 02. 02-től

18 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 4. §. (4) bekezdése, hatályos 2012. 02. 02-től

19 Módosította a 2/2012. (II.1.) sz. önk. rendelet 4. § (5) bekezdése, hatályos 2012. 02. 02-től

20 Módosította a 14/2013. (XII.18.) sz. önk. rendelet 1. §-a, hatályos 2014. január 01-től

21 Módosította a 14/2013. (XII. 18.) sz. önk. rendelet 2. §-a, hatályos 2014. január 01-től

22 Módosította a 14/2013. (XII. 18.) sz. önk. rendelet 2. §-a, hatályos 2014. január 01-től

23 Módosította a 14/2013. (XII.18.) sz. önk. rendelet 3. §-a, hatályos 2014. január 01-től