Kishuta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2006.(VI.30.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól
Hatályos: 2010. 03. 01- 2010. 03. 28Kishuta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2006.(VI.30.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól
Kishuta község Önkormányzata az 1990.évi LXV. Tv. (Ötv.) 16. §.(1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993.évi III. Törvény (továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. §. (3) bekezdésében, a 26. §-ában, a 32. § (1) és (3) bekezdésében, a 37/D. §(5) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B § (1) és (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, valamint a 92. §. (1)-(2) bekezdésében és ezek végrehajtása tárgyában kiadott kormányrendeletekben, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló többször módosított 1997. évi XXXI. tv-ben (továbbiakban Gyvt) 18. §. (1) bek. b, (2) bek, 21. §.(1) bek. 131. §-ában foglalt felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében a szociálisan rászorultak folyamatos ellátása, a rendkívül nehéz helyzetbe kerültek támogatása.
a) E rendelet célja továbbá, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelően - a jogszabályokkal összhangban – a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátások formáit, szervezeti kereteit, a jogosultság feltételeit, az eljárási és folyósítási szabályokat, azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
A rendelet hatálya
2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Kishuta község közigazgatási területén lakóhellyel ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező, és itt élő
a) magyar állampolgárokra,
b) letelepedési, bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre,
c) magyar hatóság által menekültként elismert személyekre,
d) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyekre, valamint
e) az Szt. 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
(2) E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat hatáskörére és illetékességére
II. A szociális ellátások, valamint a gyermekvédelem közös szabályai
1. Eljárási szabályok
3. § (1) E rendelet alkalmazásában: a jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, házastárs, egészségileg károsodott gyermek, egyedülálló, egyedül élő tartásra köteles és képes személy, szociális intézmény, rendszeres pénzellátás, kereső tevékenység, hajléktalan, aktív korú, nevelési ellátás, szoba félszoba, közcélú munka, fogyasztási egység az Szt. 4. §.(1) bekezdésében meghatározottak szerint értelmezendő.
(2) E rendelet alkalmazásában: gyermek, fiatalkorú, fiatal felnőtt, gyermek hozzátartozói, a gyermek tartására köteles személy, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység, gyámhatóság, gyermekvédelmi gondoskodás, veszélyeztetettség, tartós betegség a Gyvt. 5. §-ában meghatározottak szerint értelmezendő.
(3) Ahol a rendelet jövedelmet említ, a nevelési ellátás, az árvaellátást és a tartásdíj címén kapott összeget, annak a személynek kell a jövedelmeként figyelembe venni, akire tekintettel azt folyósítják.
4. § (1) A szociális ellátásra és gyermekvédelmi ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény (a továbbiakban Ket.) rendelkezéseit az Szt-ben, továbbá a Gyvt-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Az e rendeletben meghatározott szociális feladat, valamint a gyermekek védelmét biztosító hatósági feladat és hatásköröket
a) Kishuta község Önkormányzat Képviselő-testülete
b) Kishuta község Polgármestere, valamint
c) Kishuta község Jegyzője gyakorolja.
(3)
5. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátás iránti igényt -e rendelet eltérő szabályainak hiányában – Kishuta község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalában lehet előterjeszteni az igénylésre jogszabályban előírt formanyomtatványon, írásban, illetve ennek hiányában, szóban melyről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(2) A jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles saját és családja személyi körülményeiről, adatairól, vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és a jövedelem típusának megfelelő igazolást a jövedelemről tett nyilatkozathoz becsatolni.
2. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítése
6. § (1) A jogosulatlanul igénybevett ellátás megítélésére az Sztv. 17. §-ának illetve a Gyvt 133. §-ának rendelkezésit kell alkalmazni az alábbi kiegészítéssel:
a) A havonta rendszeresen folyósított ellátások esetében tört havi jogosulatlan igénybevétel esetén a visszakövetelendő összeget naptári napra számolva kell előírni.
b) Kérelemre a visszafizetés részletekben is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.
A szociális ellátás rendszere
7. § (1) E rendelet értelmében a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására az alábbi szociális ellátások nyújthatóak:
I. Pénzbeli ellátások
Pénzbeli ellátások folyósítása és kifizetése
8. § (1) Az e rendelet alapján megállapított pénzbeli ellátások kifizetésére –az e rendeletben foglalt eltérésekkel- a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 6. és 9. §-ában foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy ezen ellátások kifizetése a döntésről szóló határozat kézbesítését követően legkésőbb 5 napon belül a Polgármesteri Hivatal házipénztárából történik
Időskorúak járadéka
9. § (1) Az időkorúak járadékát a rászoruló személyek részére a képviselő-testület, 2007. január 1. napjától a jegyző állapítja meg, az Szt. 32/B §, - 32/D §- ban valamint e rendeletben leírtak alapján.
(2) Kérelme alapján időskorúak járadékában részesül az,
a) aki a 62. életévét, illetőleg a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte és a vele együtt élő házastársa élettársa, jövedelme alapján számítva az egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 80%-át.
Aktív korúak ellátása
10. § (1) A körjegyző az aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg a Szociális törvény 33. §.(1) bekezdésében meghatározott személyek számára, a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel.
(2) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján
a) egészségkárosodott személynek minősül, vagy
b) az 55. életévét betöltötte, vagy
c) 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel - feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a Cst. szerinti gyermekgondozási támogatásban, gyermekgondozási díjban, terhességi gyermekágyi segélyben - és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bek.] nem tudják biztosítani, rendszeres szociális segélyre jogosult.
11. § a) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal.
b) A rendszeres szociális segélyre jogosult személyek vonatkozásában- az egészségkárosodott személyek kivételével- az együttműködésre kijelölt szerv a Pálházi Alapszolgáltatási Központ Családsegítőés Gyermekjóléti i Szolgálata (továbbiakban Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat)
(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében
1. a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát,
2. írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő programról
3. teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal kapcsolatot tartani, az általuk előírt időpontban megjelenni,
4. a szociális törvényben előírt kötelezettségeinek eleget tenni.
(3) A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat kötelezettségei:
12. § (1) A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed a
a) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal való kapcsolattartásra
b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,
c) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.
(2) A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:
a) foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés,
b) szinten-tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi – szociális – mentális állapotot javító, reszocializáció elősegítése, szociális esetkezelés, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás, intézményi kapcsolódás megőrzése,
c) más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról.
(3) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból:
a) az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál,
b) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,
c) a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,
d) a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre,
13. §
14. §
Lakásfenntartási támogatás
15. § (1) A Képviselő-testület az Szt. 38. §-39. §.-ában foglaltak szerint normatív lakásfenntartási támogatást állapít meg.
(2) Az elismerhető költség mértéke a mindenkor hatályos központi költségvetési törvényben meghatározott összeg .
(3) A támogatás mértéke a mindenkor hatályos szociális törvényben megjelölt képlet szerint számított összeg.
Ápolási díj
16. § (1) A szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület, 2007. január 1. napjától a jegyző az Szt.41. §-(1) bekezdésében és az Szt. 43/A.-43/B. §.(1) bekezdésében foglalt ápolási díjat állapít meg az Szt. –ben, és e rendeletben meghatározott feltételek szerint.
17. § (1) A képviselő-testület az Szt. -ben meghatározottak figyelembevételével méltányossági ápolási díjat (továbbiakban: ápolási díj) állapít meg a Szt.43/B. §.(1) bek. alapján annak a hozzátartozónak, aki 18. életévet betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását saját háztatásában végzi, vagy vele egy lakásban illetőleg egy településen lakik, feltéve, hogy
a) a családban az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedülálló esetén annak 350 %-át nem haladja meg, és
b) napi négy órát meg nem haladó kereső tevékenységet folytat az otthon történő munkavégzés kivételével.
(2) Az (1) bek. szerinti ápolási díj iránti kérelmet a Korm.rendelet 4.sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez az 5. §-ban meghatározottakon túl csatolni kell a háziorvos Korm.r. 5. sz. emelléklet szerinti igazolását, arra vonatkozó szakvéleményét, hogy az ápolt önmaga ellátására képtelen, állandó és tartós felügyeletre, ápolásra, gondozásra szorul. Az igazolás 8 napnál régebbi nem lehet. A háziorvosnak nyilatkoznia kell arról, hogy a beteg állapota végleges-e, vagy állapotának javulása egy éven belül várható.
(3) Az ápolási díj iránti kérelemhez a (2) bekezdésében leírtakon túlmenően csatolni kell:
a) az ápolt és az ápoló közös nyilatkozatát, hogy nem állt fenn közöttük, vagy az ápolt és az ápoló közeli hozzátartozója között tartási, életjáradéki, illetőleg öröklési szerződés,
b) az ápoló nyilatkozatát, hogy:
18. § (1) Az ápolási díjra való jogosultságot a Szt. 42. §. (2) bekezdésében foglalt esetekben meg kell szüntetni, figyelemmel a Szt. 42. §. (3) bekezdésére.
(2) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha:
Átmeneti segély
19. § (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segély nyújtható.
(2) Az átmeneti segély formái:
20. § (1) Alkalmankénti átmeneti segély akkor adható, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő személy esetén a 250%-át.
(2) Alkalmankénti átmeneti segély évente legfeljebb négyszer adható ugyanazon személynek (családnak).
(3) Az alkalmanként adott átmeneti segély egyhavi összege esetenként legalább 3.000,- Ft, legfeljebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszerese lehet.
(4) Jövedelem-kiegészítő támogatásként akkor állapítható meg átmeneti segély, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén a 150%-át és az önkormányzattól más rendszeres szociális pénzbeli ellátásban nem részesül.
(5) A jövedelem-kiegészítő támogatásként adott átmeneti segély havi összege nem haladhatja meg az 5000,- Ft-ot, s legfeljebb 6 hónapra nyújtható.
21. § (1) Átmeneti segélyre jogosult – függetlenül kereseti és vagyoni viszonyaitól
22. § (1) Az átmeneti segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
(2) Amennyiben a rászorultsággal, illetve a nyújtott átmeneti segély céljának megfelelő felhasználásával kapcsolatban kétség merül fel a kérelmező köteles a polgármesteri hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a környezettanulmány készítésénél a közreműködést megtagadja a kérelem elutasítható.
(3) Indokolt esetben az átmeneti segélyben részesített személy kötelezhető a segély felhasználásáról történő elszámolásra. Ebben az esetben a határozatban a felhasználás célját és a felhasználásról történő elszámolási kötelezettséget is meg kell határozni.
(4) Az átmeneti segély természetbeni ellátás formájában is nyújtható, mely lehet élelmiszer, tüzelő, ruházat, közüzemi díjak kifizetése. A beszerzésekről a családsegítő szolgálat útján kell gondoskodni, a közüzemi díjak átutalásáról a jegyző gondoskodik.
(5) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi – jövedelmi helyzettől függetlenül – évente egy alkalommal elsősorban karácsony előtt a községben lakóhellyel rendelkező öregségi nyugdíjban részesülő személyek hivatalból pénzbeli vagy természetbeni átmeneti segélyben részesülnek.
Temetési segély
23. § (1) Temetési segély állapítható meg annak, aki
II. Természetben nyújtott szociális ellátások
Köztemetés
24. § A közköltségen történő eltemettetésről a polgármester rendelkezik. A polgármester jogosult és egyben köteles megtenni azokat az intézkedéseket, amelyek az Szt. 48. §. (1)-(4) bekezdésében foglaltak alapján szükségessé válhatnak.
Közgyógyellátás
25. § (1) Közgyógyellátásra való jogosultságot a jegyző méltányosságból annak a szociálisan rászorult személynek állapíthat meg, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj, mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetében annak 250%-át, és a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10%-át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása iránti kérelmet a Korm. Rendelet 9.sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, csatolva hozzá a szükséges mellékleteket, és jövedelemigazolásokat.
(3) Az (1) bekezdés szerinti jogosultság megállapítására, megszüntetésére irányuló eljárás során az Szt. 49. §-52. §-a és a Korm. rendelet közgyógyellátásra vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni.
Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
26. § A Szt. 54 §.- ában foglaltak alapján a jegyző a szociálisan rászorult személynek az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából hatósági bizonyítványt állít ki.
III. Természetben nyújtott pénzbeli szociális ellátások
27. § (1) E rendelet alapján az alábbi pénzbeli szociális ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak:
a) lakásfenntartási támogatás
b) átmeneti segély
c) temetési segély
(2) Pénzbeli ellátás helyett természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha
a) a kérelem erre irányul,
b) a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha
c) az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.
(3) Amennyiben beigazolódik, hogy a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, a támogatást a továbbiakban természetben folyósítandó támogatásra kell átváltoztatni.
(4) Természetbeni ellátás formái:
IV. Személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
28. § (1) Kishuta község Önkormányzata a szociálisan rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében, a alábbi alapszolgáltatási intézményi ellátásokat biztosítja:
a) nappali ellátás
b) étkeztetés
c) házi segítségnyújtás
d) családsegítés
e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt ellátások közül a nappali ellátást saját maga biztosítja, az étkeztetést a Pálházi Alapszolgáltatási Központ, míg a házi
A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételi rendje
29. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. A nappali ellátás iránti kérelmet az Idősek Klubja vezetőjéhez kell benyújtani, míg az étkeztetés iránti a kérelmet a Pálházi Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez, a házi segítségnyújtás, családsegítés és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás iránti kérelmet a Sátoraljaújhelyi Egyesített Szociális Intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem elbírálásához szükség szerint csatolni kell:
a) jövedelemigazolást,
b) a személyi adatok megállapítására szolgáló iratot,
c) orvosi igazolást az egészségügyi állapotról
(1) Az ellátásokra való jogosultságról az étkeztetés és nappali ellátás kivételével a Sátoraljaújhelyi Egyesített Szociális Intézmény vezetője dönt.
Szociális és információs szolgáltatás
30. § (1) A nappali ellátás a Szt. 65/F-ában meghatározottak alapján vehető igénybe. Működését Kishuta Község Önkormányzata az Idősek Klubján (3994 Kishuta, Kossuth út 51.) keresztül biztosítja. Az Idősek Klubja a Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzített módon és formában az egyes jogszabályokban előírtak alapján látja el a nappali ellátás feladatait.
(2) Az Idősek klubja működési költségeit az önkormányzat szakfeladatként tartja nyilván.
Étkeztetés
31. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, aki kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az (1) bekezdés szerinti étkeztetésről más módon gondoskodni.
(3) A településen élő fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek, hajléktalan személyek vagy szenvedélybetegek részére lehetőséget kell biztosítani az étkeztetés igénybevételére, illetve segítséget kell nyújtani a saját lakóhelyükön történő étkeztetés biztosítására.
(4) A szociális étkeztetés iránti kérelmet a 9/1999.(XI.24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon – az ellátás igénybevételét megelőzően kérelemre kiadott – e rendelet 9. sz. melléklete szerinti jegyzői jövedelem igazolással együtt kell benyújtani az ellátást nyújtó intézmény vezetőjéhez. A jövedelem igazolás iránti kérelmet a hivatkozott Kormányrendeletben megjelölt nyilatkozatok és bizonyítékok csatolásával kell benyújtani a körjegyzőségre.
(5) Jogosultsági feltételként jövedelmi helyzet nem határozható meg.
(6) Intézményi térítési díjat az alábbiak szerint határozza meg :
Házi segítségnyújtás
32. § (1) Házi segítségnyújtás keretében az Szt. 63. §-a alapján kell gondoskodni:
Családsegítés
33. § (1) Az Szt. 64. §-ában meghatározott családsegítéssel összefüggő feladatok ellátását Kishuta község Önkormányzata a Sátoraljaújhelyi Egyesített Szociális Intézményen keresztül biztosítja. A Központ a Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzített módon és formában az egyes jogszabályokban előírtak alapján látja el a családsegítés feladatait.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
34. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ellátást Kishuta község Önkormányzata a Sátoraljaújhelyi Kistérség Többcélú Társulása által kötött szerződés útján biztosítja.
A gyermekvédelem rendszere
I. A gyermekvédelmi ellátások formái, eljárási kérdések
35. § (1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésre, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
(2) A gyermekek védelmét Kishuta község Önkormányzata pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapszolgáltatással biztosítja az alábbiak szerint:
a) pénzbeli és természetbeli ellátások:
II. Pénzbeli és természetbeni ellátások
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
36. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot a Gyvt. 19. §-ában és 20. §-ában leírtaknak megfelelően e rendelet 5. § és 35. § figyelembevétele alapján a jegyző állapítja meg.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
37. § (1) A képviselő-testület rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesítheti a gyermeket, fiatal felnőttet, ha az őt gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Időszakos létfenntartási gondnak, valamint létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni azt az állapotot, ha a gyermek, fiatal felnőtt közeli hozzátartozóinak alkalmanként váratlan többletkiadása jelentkezik, különösen
a) az átmeneti és tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése,
b) a gyermek nevelésbe vételének megszűnését követő gyámhivatali visszahelyezés,
c) a gyermek, fiatal felnőtt betegsége, iskoláztatása, vagy élelmezésének biztosítása
d) valamely családtag betegsége, munkanélkülisége vagy elemi kár miatt bekövetkezett rendkívüli kiadás
(3) Fiatal felnőtt részére az (2) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
Természetben nyújtott ellátások
38. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) Természetbeni ellátások különösen:
a) gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása;
b) gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása;
c) tandíj, kollégiumi díj átvállalása
d) tankönyv-, tanszerellátás költségeinek biztosítása
e) gyógykezelési díjhoz való hozzájárulás
f) gyógyászati segédeszközök beszerzéséhez való hozzájárulás
(3) Természetben kell nyújtani a támogatást abban az esetben, ha
a) a kérelem erre irányul,
b) a gyermek a gyermekintézmények étkeztetésében részt vesz, illetve részt vehet – az étkezési díj részben vagy egészben történő megfizetésével,
c) a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást beiskolázáshoz kérik – tankönyvcsomag, tanszer megvételével,
d) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja
Tanulmányi ösztöndíj támogatás
39. § (1) A képviselőtestület a középfokú tanintézet, egyetem, és főiskola nappali tagozatán tanuló fiatalkorú tanulót, és fiatal felnőtt hallgatót a szolgalmi idő alatt a választott iskolai végzettségre előírt időponton át tanulmányi ösztöndíj támogatásban részesítheti. A hallgató tanulmányainak megkezdését, befejezését iskolai igazolással, tanulmányainak folytatását félévenként iskolalátogatási igazolással köteles igazolni. Az ösztöndíj támogatást félévenként lehet kérni írásban. A képviselőtestület a döntésnél figyelembe veszi a hallgató illetve a tanuló tanulmányi eredményeit is. Tanulmányi ösztöndíj legalább jó tanulmányi átlag elérése esetén adható.
(2) Ha a hallgató tanulmányait önhibájából megszakítja a részére kifizetett ösztöndíj támogatást az önkormányzatnak köteles visszafizetni. A visszafizetés összegét méltányosságból a képviselőtestület mérsékelheti vagy elengedheti.
(3) A tanulmányi ösztöndíj minimális összege havi 3 000.-Ft.
III. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
40. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembevétel során a Gyvt. rendelkezései alapján az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
(3) A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az ellátást biztosító intézménynél nyújthatja be.
(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást nyújtó intézmény vezetője dönt:
Gyermekjóléti szolgáltatás
41. § (1) A Gyvt. 39. §-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatást Kishuta község Önkormányzata a Sátoraljaújhelyi Egyesített Szociális Intézményen keresztül biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a védőnői szolgálattal, az iskolákkal illetve az óvodával együttműködve.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39–40. §-ai határozzák meg.
Gyermekek napközbeni ellátása
42. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: óvoda, általános iskolai napközi.
(3) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló – többször módosított – 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A gyermekek napközbeni ellátásán belül az étkeztetésért az Intézményfennetrató Társulás Által meghatározott térítési díjat kell fizetni.
IV. Gyermekvédelmi gondoskodás
43. § A gyermekvédelmi gondoskodás körébe tartozó védelembevételről, ideiglenes hatályú elhelyezésről, nevelésbevételről a Gyvt. Harmadik részében, valamint a Gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. évi (IX.10.) Korm. rendeletben foglaltak alapján a jegyző gondoskodik.
Térítési díjak megállapítása
1. Felnőttekre vonatkozó ellátások térítési díja
44. § (1) Térítési díjat csak az önkormányzat által
45. § (1) A gyermekvédelemmel kapcsolatos személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásokért fizetendő térítési díjak:
Záró rendelkezések
46. § (1) Ezen rendelet a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 2006. július 1.-én lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni. (2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Kishuta község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 3/2003 (IV.14.). számú rendelete, valamint e rendelet módosításáról szóló 6/2003(VIII.21)kt. Sz. rendelet , a 3/2004.(II.9.) kt. Sz. rendelet, valamint a 9/2004(IX.29.) kt. sz. rendelet, valamint a 4/2004. (II.9) kt. Sz. rendelet.