Kishuta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2006.(VI.30.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól

Hatályos: 2015. 03. 01- 2020. 08. 30

Kishuta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2006.(VI.30.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi szabályairól

2015.03.01.

Kishuta község Önkormányzata az 1990.évi LXV. Tv. (Ötv.) 16. §.(1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993.évi III. Törvény (továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. §. (3) bekezdésében, a 26. §-ában, a 32. § (1) és (3) bekezdésében, a 37/D. §(5) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B § (1) és (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, valamint a 92. §. (1)-(2) bekezdésében és ezek végrehajtása tárgyában kiadott kormányrendeletekben, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló többször módosított 1997. évi XXXI. tv-ben (továbbiakban Gyvt) 18. §. (1) bek. b, (2) bek, 21. §.(1) bek. 131. §-ában foglalt felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében a szociálisan rászorultak folyamatos ellátása, a rendkívül nehéz helyzetbe kerültek támogatása.

a) E rendelet célja továbbá, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelően - a jogszabályokkal összhangban – a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátások formáit, szervezeti kereteit, a jogosultság feltételeit, az eljárási és folyósítási szabályokat, azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Kishuta község közigazgatási területén lakóhellyel ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező, és itt élő

a) magyar állampolgárokra,

b) letelepedési, bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre,

c) magyar hatóság által menekültként elismert személyekre,

d) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyekre, valamint

e) az Szt. 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

(2) E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül a rendkívüli települési támogatás szociális ellátásra vonatkozóan:

a) arra a rászorulóra, akinek az ellátás hiánya az életét, testi épségét veszélyezteti, valamint

b) az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira.

II. A szociális ellátások, valamint a gyermekvédelem közös szabályai

1. Eljárási szabályok

3. § (1) E rendelet alkalmazásában: a jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, házastárs, egészségileg károsodott gyermek, egyedülálló, egyedül élő tartásra köteles és képes személy, szociális intézmény, rendszeres pénzellátás, kereső tevékenység, hajléktalan, aktív korú, nevelési ellátás, szoba félszoba, közcélú munka, fogyasztási egység az Szt. 4. §.(1) bekezdésében meghatározottak szerint értelmezendő.

(2) E rendelet alkalmazásában: gyermek, fiatalkorú, fiatal felnőtt, gyermek hozzátartozói, a gyermek tartására köteles személy, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység, gyámhatóság, gyermekvédelmi gondoskodás, veszélyeztetettség, tartós betegség a Gyvt. 5. §-ában meghatározottak szerint értelmezendő.

(3) Ahol a rendelet jövedelmet említ, a nevelési ellátás, az árvaellátást és a tartásdíj címén kapott összeget, annak a személynek kell a jövedelmeként figyelembe venni, akire tekintettel azt folyósítják.

4. § (1) A szociális ellátásra és gyermekvédelmi ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény (a továbbiakban Ket.) rendelkezéseit az Szt-ben, továbbá a Gyvt-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az e rendeletben meghatározott szociális feladat, valamint a gyermekek védelmét biztosító hatósági feladat és hatásköröket

a) Kishuta község Önkormányzat Képviselő-testülete

b) Kishuta község Polgármestere, valamint

c) Kishuta község Jegyzője gyakorolja.

(3)

5. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátás iránti igényt -e rendelet eltérő szabályainak hiányában – Kishuta község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalában lehet előterjeszteni az igénylésre jogszabályban előírt formanyomtatványon, írásban, illetve ennek hiányában, szóban melyről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(2) A jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles saját és családja személyi körülményeiről, adatairól, vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és a jövedelem típusának megfelelő igazolást a jövedelemről tett nyilatkozathoz becsatolni.

a.). Ezek különösen:
munkáltató által kiadott kereseti igazolás,
rendszeres pénzellátásokról az azt megalapozó határozat, vagy a kifizetésről szóló szelvény (pld. nyugdíjszelvény),
egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, vagy kifizetési bizonylat, igazolás, szerződés,
mezőgazdasági jövedelmekből származó jövedelmi igazolás,
adóbevallás, vagy annak hiteles másolata.
b.) Amennyiben a kérelmező aktív korú és rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, csatolni kell az illetékes munkaügyi központ igazolását, a munkanélküliség tényének regisztrálásáról.
c.) Ha a családban, illetve a háztartásban a külön jogszabályban meghatározott tanköteles koron túli, nappali tagozatos képzésben részesülő gyermek, fiatal felnőtt él, a tanulmányok folytatását minden esetben iskolalátogatási bizonyítvánnyal (igazolással) kell igazolni.
(3) Az iratokat az ügyfél a kérelem benyújtásától számított 15 napon belül köteles becsatolni.
(4) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.
(5) A jogosultság megállapításakor
a) a havi rendszerességgel járó - nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó - jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a b) pont szerinti számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.
Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell kiszámítani.
c) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni
ca) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
cb) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
A vállalkozási tevékenység akkor tekinthető megszűntnek, ha a vállalkozói engedélyt, illetve az őstermelői igazolványt visszaadták vagy visszavonták, illetőleg a társas vállalkozást törölték a cégjegyzékből.
(6) Az ellátást kérelmező fel kell hívni arra, hogy a havi jövedelemre vonatkozó adatok az adóhatóságtól kért adatszolgáltatás, valamint szakértő igénybevételével ellenőrizhető.
(7) A szociális rászorultságtól függő ellátások igénylése esetén a kérelmező köteles nyilatkozni arról, hogy a saját ellátására tartási-életjáradéki- vagy öröklési szerződést kötött –e.
(8) A Polgármesteri Hivatal az igénylő szociális helyzetéről szükség esetén környezettanulmányt készít. Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az életkörülmények az eljáró hatóság előtt ismertek.
(9) Ha az eljáró hatóság hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (1) és (2) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, vagy kétség merül fel annak valóságtartama tekintetében, fel kell hívni a kérelmezőt az általa lakott lakás illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Fenntartási költségnek minősülnek az ingatlan használatához kötődő, közüzemi díjak, a lakbér, a kötelező és önkéntes biztosítás díja, az adó és adó jelegű befizetések, valamint a hiteltörlesztés.
(10) Ha a pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az ellátás a kérelem benyújtásától esedékes.
(11) Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását haladéktalanul, legkésőbb 15 napon belül köteles bejelenteni az ellátást megállapító hatóságnál.

2. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítése

6. § (1) A jogosulatlanul igénybevett ellátás megítélésére az Sztv. 17. §-ának illetve a Gyvt 133. §-ának rendelkezésit kell alkalmazni az alábbi kiegészítéssel:

a) A havonta rendszeresen folyósított ellátások esetében tört havi jogosulatlan igénybevétel esetén a visszakövetelendő összeget naptári napra számolva kell előírni.

b) Kérelemre a visszafizetés részletekben is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

II. Fejezet

A szociális ellátás rendszere

7. § (1) E rendelet értelmében a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására az alábbi szociális ellátások nyújthatóak:

pénzbeli szociális ellátások:
a.)
b.)
c.)
d.)
e) rendkívüli települési támogatás

I. Pénzbeli ellátások

Pénzbeli ellátások folyósítása és kifizetése

8. § (1) Az e rendelet alapján megállapított pénzbeli ellátások kifizetésére –az e rendeletben foglalt eltérésekkel- a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 6. és 9. §-ában foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy ezen ellátások kifizetése a döntésről szóló határozat kézbesítését követően legkésőbb 5 napon belül a Polgármesteri Hivatal házipénztárából történik

Időskorúak járadéka

9. §

Aktív korúak ellátása

10. §

11. §

12. §

Az aktív korúak ellátására, valamint a rendkívüli települési támogatásra való jogosultság egyéb feltételei

12/A. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult személy, foglalkoztatás helyettesítő támogatás megállapítására való jogosultságának az Szt. 33. §.-ában foglaltakon felüli egyéb feltételeként kötelessége gondoskodni arról, hogy lakókörnyezete rendezett legyen.

(2) A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a kérelmező, illetve az ellátás jogosultja:

a) az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy-egy db. szeméttároló edényt elhelyez és rendeltetésszerű használata

b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,

c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,

d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a vízelvezető árok és átereszek, a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, télen a gyalogosközlekedésre szolgáló terület sikosságmentesítése

e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:

ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,

eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,

f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,

g) állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.

(3) A kérelmező köteles az (2) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.

(4) Ha a lakókörnyezet a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a körjegyző ötnapos határidő tűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját -az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével- a kifogásolt hiányosságok megszüntetésére, melynek teljesítéséről helyszíni szemlén győződik meg.

(5) Az Szt. 34 § (2) valamint 36 § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a személynek, aki ezen rendelet 12/A §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.

(6) A jogosultság feltételeként e rendelet 12/A §-ában foglalt szabályok betartását az önkormányzat, a közös hivatal bevonásával, valamint a járási hivatal ellenőrizheti.

13. §

14. §

Lakásfenntartási támogatás

15. § (1) A képviselő-testület a 2014. 12.31-ig megállapított normatív lakásfenntartási támogatást jogosultsági időn belül folyósítja.

(2)

(3)

Ápolási díj

16. §

17. §

18. §

Önkormányzati segély

19. §

Rendkívüli települési támogatás

(1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a személy, aki önmaga, vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.
(2) A rendkívüli települési támogatás megállapítására a Szt 45. §-ában meghatározott esetekben kerülhet sor, ha a rászoruló egy főre számított családi jövedelemhatára az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, egyedül élő esetében annak 250 %-át.
(3) A rendkívüli települési támogatás mértéke – rászorultsághoz igazodva – alkalmanként, minimum 3 000.-Ft, maximum 10 000.-Ft lehet.
(4) Elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó tartós táppénzes állomány, betegség baleset, közeli hozzátartozó halála esetében hivatalból vagy kérelemre is évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható a rendkívüli települési támogatás. Ebben az esetben a rendkívüli települési támogatás összege maximum 50 000.-Ft-ig terjedhet.
(5) Közeli hozzátartozó halála miatt kérelmet, legfeljebb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani.

20. § (1)

(2) Az e paragrafusban szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszersegély, tüzelősegély, ruhavásárlás, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítésére, valamint gyógyszertámogatás céljából.

(3) Az önkormányzati segély iránti kérelmeket a Kishutai Közös Önkormányzati Hivatalhoz e rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani az abban szereplő mellékletek csatolásával.

(4) A hivatal a hiánymentesen beadott kérelmeket döntésre előkészíti, azokat javaslatával a hatáskörrel rendelkező szervnek úgy továbbítja, hogy az lehetőleg a kérelmek beérkezésétől számított 30 napon, önkormányzati segély esetén 15 napon belül elbírálhassa.

(5) Az önkormányzati segély keretében szabályozott ellátásokkal kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja. A meghozott döntésekről a következő képviselőtestületi ülésen tájékoztatást ad.

21. §

22. §

Temetési segély

23. §

II. Természetben nyújtott szociális ellátások

Köztemetés

24. § A közköltségen történő eltemettetésről a polgármester rendelkezik. A polgármester jogosult és egyben köteles megtenni azokat az intézkedéseket, amelyek az Szt. 48. §. (1)-(4) bekezdésében foglaltak alapján szükségessé válhatnak.

Közgyógyellátás

25. §

Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság

26. §

III. Természetben nyújtott pénzbeli szociális ellátások

27. § (1) E rendelet alapján az alábbi pénzbeli szociális ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak:

a)

b) rendkívüli települési támogatás

c)

(2) Pénzbeli ellátás helyett természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha

a) a kérelem erre irányul,

b) a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha

c) az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.

(3) Amennyiben beigazolódik, hogy a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, a támogatást a továbbiakban természetben folyósítandó támogatásra kell átváltoztatni.

(4) Természetbeni ellátás formái:

a.) a közüzemi díj szolgáltató részére történő átutalása
b.)
c.) építőanyagok vásárlása
d.) élelmiszercsomag biztosítása, élelmezési utalvány adása
e.) tüzelő biztosítása
f.) a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díja
g.) a támogatás meghatározott célra történő átutalása

IV. Személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

28. § (1) Kishuta község Önkormányzata a szociálisan rászorultak ellátása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében, a alábbi alapszolgáltatási intézményi ellátásokat biztosítja:

a) nappali ellátás

b) étkeztetés

c) házi segítségnyújtás

d) családsegítés

e)

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt ellátások közül a nappali ellátást, az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a családsegítést és gyermekjóléti szolgálatot a Körzeti Alapszolgáltatási Intézményfenntartó Társulás keretében a Pálházai Körzeti Alapszolgáltatási Központ biztosítja.

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételi rendje

29. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. A nappali ellátás, a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatást egységesen a Pálháza Körzeti Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem elbírálásához szükség szerint csatolni kell:

a) jövedelemigazolást,

b) a személyi adatok megállapítására szolgáló iratot,

c) orvosi igazolást az egészségügyi állapotról

(3) Az ellátásokra való jogosultságról a Pálházi Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

Szociális és információs szolgáltatás

30. § (1) A Szociális törvény 62. §-ában meghatározott étkeztetéssel összefüggő feladatok ellátását Kishuta község Önkormányzata társulás keretében a Pálházi Alapszolgáltatási Központ által biztosítja, amely szakmai programjában, valamint Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzített módon és formában az egyes jogszabályokban előírtak alapján látja el az étkeztetés feladatait.

(2) Az Idősek klubja működési költségeit az önkormányzat szakfeladatként tartja nyilván.

Étkeztetés

31. § (1) A Sztv. 62. §-ában meghatározott étkeztetéssel összefüggő feladatok ellátását Kishuta község Önkormányzata társulás keretében a Pálháza Város Önkormányzata a Körzeti Alapszolgáltatási Központ által biztosítja.

(2) Felhatalmazza Pálháza Város Önkormányzatát, hogy az ellátásokra való jogosultság részletes feltételeit, eljárásrendjét rendeletben szabályozza.

(3) A településen élő fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek, hajléktalan személyek vagy szenvedélybetegek részére lehetőséget kell biztosítani az étkeztetés igénybevételére, illetve segítséget kell nyújtani a saját lakóhelyükön történő étkeztetés biztosítására.

(4) A szociális étkeztetés iránti kérelmet a 9/1999.(XI.24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon – az ellátás igénybevételét megelőzően kérelemre kiadott – e rendelet 9. sz. melléklete szerinti jegyzői jövedelem igazolással együtt kell benyújtani az ellátást nyújtó intézmény vezetőjéhez. A jövedelem igazolás iránti kérelmet a hivatkozott Kormányrendeletben megjelölt nyilatkozatok és bizonyítékok csatolásával kell benyújtani a körjegyzőségre.

(5) Jogosultsági feltételként jövedelmi helyzet nem határozható meg.

(6) Intézményi térítési díjat az alábbiak szerint határozza meg :

A már 2007-ben is szociális étkeztetésben részesülő étkezőknél 430.-Ft/adag
2008.-ban belépő új étkezők esetében:
- akinek családjában a megállapított egy főre eső jövedelem
a nyugdíjminimum 150 %-át nem haladja meg 388 Ft/adag
- akinek családjában a megállapított egy főre eső jövedelem a
a nyugdíjminimum 150 %-a és 300 % kötött van 430 Ft/adag.
- akinek családjában a megállapított egy főre eső jövedelem a
a nyugdíjminimum 300 %-át meghaladja 497 Ft/adag
Az önkormányzat által nyújtott kedvezmények után az ellátott által fizetendő térítési díj mértéke :
akinek a megállapított jövedelme az öregségi nyugdíjminimum:
- 150 %-át nem haladja meg a jövedelem 8,6 %-a, de legalább
100.-Ft/fő/adag
- 150%-a és 300 %-a között van a jövedelem 10 %-a,
- 300 % -át meghaladja a jövedelem 11,5 %-a.
A személyi térítési díj megállapításánál figyelembe vehető havi jövedelmet
naptári napra kell átszámolni, úgy hogy a rendszeres havi jövedelem összegét harminccal kell osztani.

Házi segítségnyújtás

32. § (1) Házi segítségnyújtás keretében az Szt. 63. §-a alapján kell gondoskodni:

a.) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak
b.) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
c.) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.

Családsegítés

33. § (1) Az Szt. 64. §-ában meghatározott családsegítéssel összefüggő feladatok ellátását Kishuta község Önkormányzata a Pálházi Alapszolgáltatási Központon keresztül biztosítja. A Központ a Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzített módon és formában az egyes jogszabályokban előírtak alapján látja el a családsegítés feladatait.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

34. §

III. Fejezet

A gyermekvédelem rendszere

I. A gyermekvédelmi ellátások formái, eljárási kérdések

35. § (1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésre, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.

(2) A gyermekek védelmét Kishuta község Önkormányzata pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapszolgáltatással biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli és természetbeli ellátások:

- rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény,
b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgálat,
- gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi.
(3) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások iránti kérelmet a 149/1997.(IX.10.)Korm.rendelet 3. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni az e rendelet 5. §-ában leírtakon túl:
a) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot,
b) a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást;
c) közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében – ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást – az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról.

II. Pénzbeli és természetbeni ellátások

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

36. § (1) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot a Gyvt. 19. §-ában és 20. §-ában leírtaknak megfelelően e rendelet 5. § és 35. § figyelembevétele alapján a jegyző állapítja meg.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

37. §

Természetben nyújtott ellátások

38. § (1)

(2) Természetbeni ellátások különösen:

a) gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása;

b)

c) tandíj, kollégiumi díj átvállalása

d) tankönyv-, tanszerellátás költségeinek biztosítása

e) gyógykezelési díjhoz való hozzájárulás

f) gyógyászati segédeszközök beszerzéséhez való hozzájárulás

(3) Természetben kell nyújtani a támogatást abban az esetben, ha

a) a kérelem erre irányul,

b) a gyermek a gyermekintézmények étkeztetésében részt vesz, illetve részt vehet – az étkezési díj részben vagy egészben történő megfizetésével,

c)

d) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja

Tanulmányi ösztöndíj támogatás

39. § (1) A képviselőtestület a középfokú tanintézet, egyetem, és főiskola nappali tagozatán tanuló fiatalkorú tanulót, és fiatal felnőtt hallgatót a szolgalmi idő alatt a választott iskolai végzettségre előírt időponton át tanulmányi ösztöndíj támogatásban részesítheti. A hallgató tanulmányainak megkezdését, befejezését iskolai igazolással, tanulmányainak folytatását félévenként iskolalátogatási igazolással köteles igazolni. Az ösztöndíj támogatást félévenként lehet kérni írásban. A képviselőtestület a döntésnél figyelembe veszi a hallgató illetve a tanuló tanulmányi eredményeit is. Tanulmányi ösztöndíj legalább jó tanulmányi átlag elérése esetén adható.

(2) Ha a hallgató tanulmányait önhibájából megszakítja a részére kifizetett ösztöndíj támogatást az önkormányzatnak köteles visszafizetni. A visszafizetés összegét méltányosságból a képviselőtestület mérsékelheti vagy elengedheti.

(3) A tanulmányi ösztöndíj minimális összege havi 3 000.-Ft.

III. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Általános szabályok

40. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.

(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembevétel során a Gyvt. rendelkezései alapján az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.

(3) A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az ellátást biztosító intézménynél nyújthatja be.

(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást nyújtó intézmény vezetője dönt:

- az ellátások igénybevételéről (kivéve, ha a gyermekjóléti szolgálat szolgáltatása hatósági rendelkezésen alapul)
- a szolgáltatásért fizetendő személyi térítési díjról (kivéve normatív kedvezményt ).

Gyermekjóléti szolgáltatás

41. § (1) A Gyvt. 39. §-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatást Kishuta község Önkormányzata a Pálházi Alapszolgáltatási Központon keresztül biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a védőnői szolgálattal, az iskolákkal illetve az óvodával együttműködve.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

(4) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39–40. §-ai határozzák meg.

Gyermekek napközbeni ellátása

42. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formája: óvodai, bölcsődei és iskolai ellátás.

(3) Az óvodai és iskolai ellátás igénybevételére A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A gyermekek napközbeni ellátásán belül az étkeztetésért az Intézményfennetrató Társulás Által meghatározott térítési díjat kell fizetni.

IV. Gyermekvédelmi gondoskodás

43. § A gyermekvédelmi gondoskodás körébe tartozó védelembevételről, ideiglenes hatályú elhelyezésről, nevelésbevételről a Gyvt. Harmadik részében, valamint a Gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. évi (IX.10.) Korm. rendeletben foglaltak alapján a jegyző gondoskodik.

IV. Fejezet

Térítési díjak megállapítása

1. Felnőttekre vonatkozó ellátások térítési díja

44. § (1) Térítési díjat csak az önkormányzat által

a.) házi segítségnyújtás
b.) étkeztetés
formájában nyújtott szolgáltatás alapján lehet megállapítani.
(2) A térítési díjakat a Sztv. 114.-115.-116. §-ai alapján kell megállapítani.
Gyermekétkeztetés térítési díja

45. § (1) A gyermekvédelemmel kapcsolatos személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásokért fizetendő térítési díjak:

- óvodai ellátások és az iskolai étkeztetés keretében biztosított ellátásokhoz tartozóan az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni. (továbbiakban: étkeztetési díj)
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetés térítési díját az Intézményfenntartó Társulás legkésőbb az éves költségvetésének elfogadásával állapítja meg. A megállapított díjat évente egyszer felülvizsgálhatja.
(3) Az étkeztetés intézményi térítési díja nem haladhatja meg az élelmezés nyersanyagköltségére, az étel előállítására valamint az üzemeltetésre az adott évre betervezett éves kiadásoknak a tervezett ellátott létszámra jutó napi összegét. A napok számaként csak a tervezett étkezési napok számát lehet figyelembe venni.
(4) Ha az ellátást betegség vagy más ok miatt a jogosult nem kívánja igénybe venni, távol maradást az intézmény vezetőjénél kell írásban bejelenteni. A kötelezett a távolmaradás idejére mentesül az étkezési térítési díj megfizetése alól.
(5) A Gyvt. 148. § (5) bekezdésében meghatározottak alapján az étkeztetési térítési díjhoz normatív kedvezményt kell biztosítani.
V. Fejezet

Záró rendelkezések

46. § (1) Ezen rendelet a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 2006. július 1.-én lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni. (2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Kishuta község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 3/2003 (IV.14.). számú rendelete, valamint e rendelet módosításáról szóló 6/2003(VIII.21)kt. Sz. rendelet , a 3/2004.(II.9.) kt. Sz. rendelet, valamint a 9/2004(IX.29.) kt. sz. rendelet, valamint a 4/2004. (II.9) kt. Sz. rendelet.