Alsótelekes község képviselő testületének 9/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 01. 01- 2019. 07. 31

Alsótelekes község képviselő testületének 9/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2015.01.01.

Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja meg szervezeti és működési rendjéről.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Alsótelekes Község Önkormányzata

(2) Az Önkormányzat székhelye, pontos címe: 33735 Alsótelekes, Béke.u.36.sz.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Alsótelekes Község Önkormányzat Képviselő-testülete

(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Alsótelekes Község közigazgatási területe

2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendelet- ben állapítja meg.

3. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozását külön rendeletben állapítja meg.

4. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 5 fő.

A képviselők aktuális névjegyzékét a SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.
II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

5. § Alsótelekes Község önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 20. § (1) bekezdése szerinti feladato- kat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

6. § A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)-(5) bekezdése tartalmazza.

7. § Az Mötv.42. §-ában felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik

a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,

b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

1. A képviselő-testület üléseinek száma

8. § A képviselő-testület rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.

9. § (1) Évente legalább 8 alkalommal kell rendes ülést tartani.

(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képvise-

lő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az (1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
(3) A munkatervet minden év január 31-éig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – a gazdasági programot figyelembe véve – állít össze.
(4) A munkaterv tartalmazza
a) az ülések időpontját,
b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését,
d) az előterjesztésben közreműködőket,

10. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,

b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,

c) ha a testületi ülés összehívását más hivatalos szervek kezdeményezik.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdé- sen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.

2. A képviselő-testületi ülések összehívása

11. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben maghatá- rozottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoz- tatása esetén e hatáskörét a polgármester által írásban kijelölt alpolgármester gyakorolja.

(2) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell össze- hívni.

(3) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő - testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.

12. § A képviselő-testület rendes üléseit lehetőség szerint a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.

13. § A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze.

14. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált elő- terjesztéseket.

(4) Az előterjesztésben szereplő rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gon- doskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes sze- mélyeit, valamint külső szakértőt.

(5) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni. A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintettek- hez való eljuttatásáról.

(6) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

a) a képviselőknek,

b) a jegyzőnek,

c) önkormányzati intézmény vezetőjének

d) a nemzetiségi önkormányzat elnökének,

e) az előterjesztőknek

f) akiket az ülés összehívója megjelöl.

(7) A (6) bekezdés e) pontjában megjelöltek számára a meghívóban meg kell jelölni azt, il- letve azokat a napirendi pontokat, melyekre a meghívás történik.

15. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írá- sos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.

(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására

a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b) elektronikus levélben (e-mailben),

c) egyéb szóbeli meghívással.

(3) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz törté- nő eljuttatását. Ez esetben el lehet tekinteni a 14. § (5) bekezdés szerinti határidőtől.

16. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjá- hoz kapcsolódóan

a) a jegyzőt,

b) a nemzeti önkormányzat elnökét

(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolófóan a meghívottak közül

a) az önkormányzat intézményének vezetőjét,

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívnak meg.

17. § (1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egyidőben meg kell tenni.

3. A képviselő-testület ülésének vezetése

18. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

d) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

d) napirendenként

da) a viza levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó meg- adása,

db) a vita összefoglalása

dc) az indítványok szavazásra való feltevése,

dd) a határozati javaslatok szavaztatása,

de) a szavazás eredményének megállapítása pontosa, számszerűen,

df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

e) a rend fenntartása,

f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásra és a szavazás eredményének kihirdetése,

g) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) tájékoztatása a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

i) az ülés bezárása,

19. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a megválasztott képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatkép- telen. A határozatképtelen ülést 3 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

20. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napi rendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napi- rendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

21. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön határozat nélkül dönt az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeretről, egy-egy hozzászólás maximális időtartamáról, és az ismételt hozzászólás számáról akkor, ha azt valamely képviselő a napirend megtárgyalá- sa során kezdeményezi.

(3) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(4) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(5) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek részt.

22. § (1) Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendeletalkotással összefüggő napirendet.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésen ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(3) A képviselő-testület ülésre írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

(4) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a képviselő-testület egy- szerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján vagy az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.

23. § (1) Az előterjesztések tartalmi elemei

a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

c) a téma ismertetése,

d) a jogszabályi háttér bemutatása,

e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,

f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek is- mertetése,

g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,

h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

i) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,

j) rendelettervezet, rendelettervezet indoklása,

k) rendelet tervezetnél a hatástanulmány.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelmények körül a polgármester határozza meg az adott előterjesztésnél alkalmazandó kötelező tartalmi elemeket.

24. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek meg- tételére az előterjesztő és a tárgy szerinti illetékes bizottság elnöke jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írábeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

25. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észre- vételekre.

26. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendelet javaslatot teszi fel szavazásra. A szavazás előtt ellenőrzi a testület határozatképessé- gét.

27. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei

a) a határozat szövege,

b) a végrehajtást igénylő döntéseknél

ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,

bb) a határozat végrehajtásának időpontja.

(3) A rendelet javaslat a rendelet szövegét tartalmazza.

28. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.

29. § A képviselő-testület a döntéseit a ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű több- séggel, vagy minősített többséggel hozza.

30. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képvi- selő) egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

(2) Az önkormányzat nem él az Mötv. 50. §-ban rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.

4. A képviselőtestület döntései

31. § (1) A képviselő-testület döntései

a) a határozat,

b) a rendelet.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz elfoga- dásáról.

32. § (1) A képviselő-testület a 34. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással

ab) a név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással

hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik először az igen szerinti válaszra, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.

(4) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, név szerinti sza- vazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(5) A név szerinti szavazás alkalmával minden képviselőt személy szerint szólítanak, és a képviselő által adott választ (igen, nem) a névsorban rögzíti. A név szerinti szavazás ténye a jegyzőkönyveben rögzítésre kerül.

33. § (1) A titkos szavazással dönt a képviselő- testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyek- ben akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott 3 fős Ad Hoc Bizottság gondoskodik. Az Ad Hoc Bizottság elnökének, tagjainak meghatározása külön határozathoza- tal nélkül történik, és csak adott alkalomra vonatkozik.

(3) A titkos szavazás során a képviselők a hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a szá- munkra megfelelő válasz (igen, nem) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés ve- zetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(4) A titkos szavazás eredményéről az Ad Hoc Bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszéki eredménye (mennyi az igen, a nem szavazat). Az Ad Hoc Bizottság elnöke és tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

34. § Az ülés vezetője a 32-33. §-ban meghatározottak alapján megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rend- deletet elfogadta, vagy elutasította.

35. § A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpont- ját (év, hó, nap megjelöléssel).

A határozatok jelölése a következő formában történik.
Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testületének
…../….. (….. …..) önkormányzati határozata a ………………………………………….-ról.
A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza képviselő-testület döntését szó szerin- ti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megneve- zését.

36. § A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

A rendeletek jelölése a következő formában történik:
Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testületének
…../….. (….. …..) önkormányzati rendelete a ………………………………….-ról.

37. § (1) A képviselőnek joga van az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilá- gosítás-kérési joggal írásban élni.

(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolat- ban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szerve- zet tevékenységi körével.

(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél az ülés előtt 3 nappal írásban kell benyújtani.

(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képvise- lő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülsét követő 30 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron kö- vetkező ülésen dönt.

38. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kézfel- emeléssel jelzik.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

(4) A hozzászólást a 24. § (2) bekezdés szerint korlátozni lehet.

39. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.

(3) Ha a (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő- testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

40. § (1) A testületi ülésen az elfogadott napirendi pontokon belül önálló napirendi pontként tájé- koztatást kell adni a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről.

(2) A testületi ülésen önálló naprendi ponton kívül is tájékoztatást kell adni az időszerű kér- désekről. A tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogo-sult személy.

41. § Az ülés napirendjére kitűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy az ülés annak levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá a jelenlévő, tanácskozási joggal rendel- kező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

5. A jegyzőkönyv

42. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja.

43. § (1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) be- kezdés f-m) pontokat.

(2) A tárgyalt napirendeknél az Mötv. 52. § (1) bekezdés g) pontjaként legalább a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerinti jegyzőkönyvbe rögzíteni.

(3) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés 1) pontjaként a szavazás számszerű ered- ményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben. hogy hányan szavaztak igen- nel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.

(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot é rövidebb rendeletet a jegyzőkönyv szövegébe kell építeni, terjedelmesebb rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegy- zőkönyv mellékleteként elhelyezett rendelet szöveggel fogadja el. A rendelet szövegét ez eset- ben a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(5) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőség- ben vannak jelen.

(6) A jegyzőkönyvet 3 példányban kell készíteni, könyvszerűen le kell fűzni, hogy abból lapo- kat ne lehessen eltávolítani.

a) egy példányt a jegyző kezel (ez az irattári példány),

b) egy példányt elektronikusan meg kell küldeni a kormányhivatalnak,

c) egy példány a képviselő-testületi példány, mely a polgármester részére kerül átadásra.

(7) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, vagy

e) a képviselők kérése alapján

ea) a képviselői indítványokat,

eb) a képviselői hozzászólásokat,

44. § (1) Az Mötv.52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegy- zőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondos-kodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit külön kell beköttetni.

IV. Fejezet

A közmeghallgatás, a helyi fórumok és az önszerveződő közösségek

45. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(4) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonat- kozó szabályokat kell alkalmazni.

46. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

47. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pon-tokat.

(2) A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először a képviselő-testületi ülésen előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak.

(3) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.

(4) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog meg- adásával egyezik meg.

48. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.

49. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok be- tartásával jegyzőkönyvet készít.

50. § (1) A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fon- tosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel falugyűlést ( a további- akban: fórum) tarthat.

(2) A fórum meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni az- zal az eltéréssel, hogy a fórum levezetésére a képviselő-testület által felkért – a képviselő- testület ülésén tanácskozási joggal rendelkező – személy jogosult.

(3) A fórumon csak a fórum levezetésére felkért képviselő köteles részt venni.

(4) A fórumon elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére meghatározott szabályok szerint.

V. Fejezet

A települési képviselő

51. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.

52. § (1) A települési képviselő – az Mötv. 32. § (2) bekezdés i)-k) pontjában meghatározottakon túl – köteles

a) tájékoztatni a választópolgárokat a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hi- telét óvni,

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatá- rozott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

53. § (1) A települési képviselők járandóságairól az önkormányzat képviselő-testülete az Mötv. 35. § (1) bekezdése szerint külön rendeletben dönt.

(2) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29-31/A. §-ban meghatározottak sze- rint szűnik meg.

(3) A képviselők összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.

VI. Fejezet

Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai

54. § A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző,

d) a közös önkormányzati hivatal

e) a társulás.

6. A polgármester és az alpolgármester

55. § (1) A polgármester társadalmi megbízatású tisztségviselő.

(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72-73. §-a, a vagyonnyi- latkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 29. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésének sza- bályait az Mötv. 69-70/A. §-a tartalmazza.

56. § (1) A polgármester lemondására az Mötv.-ben meghatározottakat kell alkalmazni.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányá- ban az alpolgármesternek, illetve ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan akadályozva van a 13. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.

57. § (1) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetek- kel,

d) nyilatkozik a sajtónak.

(2) A polgármester az Mötv. 67. § e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskö- rébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

58. § (1) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés kö- zötti időszakban felmerül, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati ha- táridő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati fő- összeg 5%-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettség- vállalás esetén,

c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot ve- szélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

59. § (1) A képviselő-testület tagjai sorából társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.

7. A képviselő-testület bizottságai

60. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó és ideiglenes bi- zottságokat hoz létre.

61. § A képviselő-testület állandó bizottsága: Ügyrendi Bizottság

62. § (1) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak száma: 3 fő.

(2) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak nevét az SZMSZ 2. függeléke rögzíti.

(3) A bizottság a belső működési szabályait – az MÖTV és az SZMSZ keretei között – maga

állapítja meg.
(4) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására – ideiglenes bi-
zottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, az
erről szóló jelentésének a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

63. § (1) Az Ügyrendi Bizottság részletes feladatai:

- közreműködik az önkormányzati rendelettervezetek előkészítésében, illetve vélemé- nyezi azokat,
- figyelemmel kíséri az SZMSZ rendelkezéseinek hatályosulását, indokolt esetben in- tézkedést kezdeményez,
- figyelemmel kíséri a közrend, közbiztonság alakulását, javaslatot tesz különféle intéz- kedések megtételére, a közbiztonság megerősítésére.
- a polgármesteri és képviselői összeférhetetlenségre irányuló kezdeményezést kivizs- gálja
- a polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozat nyilvántartása, ellenőrzése
- - közreműködik község szociális rendeleteinek előkészítésében, a rendelettel kapcso- latos feladatok kidolgozásában, végrehajtásában, illetve a végrehajtásának ellenőrzé- sében,
- - dönt a képviselő-testület által átruházott ügyekben,
- - közreműködik a lakosság szociális és egészségügyi helyzetének javítását elősegítő, önként vállalt feladatok végrehajtásában,
- - figyelemmel kíséri a község lakosságának életkörülményeit, egészségügyi helyzetét, a jellemző feszültségek alapján, azok mérséklése érdekében javaslattevő, koordinációs feladatokat lát el,
- - részt vesz az önkormányzat hatáskörében lévő, egészségügyi alapellátás körébe tarto- zó feladatok meghatározásában, végrehajtásuk segítésében,
- - segítséget nyújt a község sportéletének szervezésében, rendezvények bonyolításában,
- - véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló éves beszá- moló tervezetét,
- - figyelemmel kíséri költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés,- csökkenés) alakulását,
- - vizsgálja a hitelfelvétel indokait, ennek gazdasági megalapozottságát,
- - közreműködik az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás alapelveinek kidolgo- zásában és a vagyon hasznosítására készülő javaslatok kidolgozásában,
- - figyelemmel kíséri az önkormányzat gazdasági társaságokban levő befektetéseinek alakulását.
- - véleményezi a község területfejlesztési, területrendezési koncepcióját,
- - véleményezi a képviselő-testület gazdasági programját, elősegíti annak megvalósulá- sát,
- - figyelemmel kíséri a kommunális szolgáltatás helyzetét, javaslatot készít a fejleszté- sekre,
- - figyelemmel kíséri a vízellátás, csatornázás és egyéb műszaki infrastruktúra fejleszté- sére vonatkozó tervek végrehajtását,
- - közreműködik az épített és természeti környezet védelmével, rendezésével kapcsola- tos koncepciók kidolgozásában, a feladatok összehangolásában,
-
- - közreműködik az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás alapelveinek kidolgo- zásában és a vagyon hasznosításával kapcsolatos javaslatok előkészítésében,
- - elősegíti a község idegenforgalmi stratégiáját és propagálását, az idegenforgalommal kapcsolatos fejlesztési feladatokat,
- - véleményezi az intézményvezetői álláshelyekre benyújtott pályázatot, pályázatokat,
- - segítséget nyújt a község művelődési életének szervezésében.

8. A jegyző

64. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívül kiemelt feladatai

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogsza- bályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok vál- tozásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve ren- delet-nyilvántartás formájában,

f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

g) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal va- ló harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

h) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

65. § (1) A 67. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről.

Az alkalmazható kihirdetési módok:
a) kötelező jelleggel az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára és a honlapra történő kihe- lyezéssel,
b) nem kötelező jelleggel
ba) könyvtárban, művelődési házban történő kihelyezés,
bb) helyi sajtóban való közzététel,
bc) helyi televízióban való közzététel.
(2) A 67. § (2) bekezdés e)-f) pontokban meghatározott határozat-nyilvántartás formái
a) a határozatok nyilvántartása
sorszám szerint,
b) a határozat-kivonatok nyilvántartása sorszám szerint növekvő sorrendben,
c) a határozatok betűrendes nyilvántartása,
d) a határozatok határidő nyilvántartása.
(3) A 67. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott rendelet nyilvántartás formái
a) rendelet-nyilvántartás sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével, valamint a rendeletet módosító rendeletekre való hivatkozással,
b) rendeletek sorszám szerint, növekvő sorrendben,

66. § (1) A jegyző kinevezése a 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkálta- tói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyako- rolja.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfel-

jebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a Kormányhivatal a Közös Önkor- mányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételek- nek megfelel. Ha a Közös Önkormányzati Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízza meg.

67. § Az aljegyzőre vonatkozó szabályokat az Mötv. 82. § (5) bekezdése határozza meg.

9. A Közös Önkormányzati Hivatal

68. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 82. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hozott létre Rudabánya, Izsófalva és Alsótelekes településekkel.

(2) Az 81) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Rudabányai Közös Önkormányzati Hiva-tal Alsótelekesi Kirendeltsége.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkor- mányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Kö- zös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és mű- ködési szabályzata tartalmazza.

(4) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjé- ben, valamint ügyfélfogadási rendjét – az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével – a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.

VII. Fejezet

A társulásokra vonatkozó szabályok

69. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület elsősorban a megyei köz- gyűléssel, más települések képviselő-testületeivel, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, köz- szolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít társulásokat.

(2) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a vá- lasztópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.

(3) A társulások célja és rendeltetése:

a) tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése,

b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek

összehangolása.
c) a lakossági közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsola-
tos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása.
(4) Az önkormányzat társulásai a következők:
a) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
b) Rudabánya és Környéke Szociális Szolgáltató és Intézményműködtető Intézményi
Társulás
c) Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás
Belső ellenőrzés
VIII. Fejezet

Az önkormányzat vagyona, az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

70. § A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, meg- terhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosításra külön rendeletet alkot.

71. § (1) Az önkormányzat saját intézményeinek pénzügyi ellenőrzéséről a kistérségi társulás Belső Ellenőrzési Csoportja útján gondoskodik.

(2) A kistérség Belső Ellenőrzési Csoportja az éves ellenőrzési tervben foglaltaknak megfelelően, illetve a rendkívüli ellenőrzés keretében lefolytatott vizsgálati

megállapításait haladéktalanul jelenti a képviselő-testületnek. A vizsgálat által feltárt szabálytalanságok megszüntetésére Intézkedési Terv készül. Amennyiben az Intézkedési Tervben foglaltakkal a képviselő-testület nem ért egyet,a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevé- teleivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
IX. Fejezet

A képviselő-testület gazdasági programja

72. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján mű- ködik.

(2) A gazdaság program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesz- téséről a polgármester gondoskodik.

X. Fejezet

Vagyonnyilatkozat

73. § Az Mötv. 39. §-a alapján a képviselő-testület tagjai vagyonnyilatkozat-tételre kötelesek.

XI. Fejezet

Záró rendelkezések

74. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit viszont 2014.10.12. napjától kell alkalmazni

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti:

a) Alsótelekes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/1999. (II.11.) önkormányzati rendelete Alsótelekes Község Önkormányzata képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési szabályairól.

b) Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testületének 7/2002. (VI.25.) önkormányzati rendelete Alsótelekes Község Önkormányzata képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési szabályzatairól szóló 2/1999. (II.11.) önkormányzati rendelet módosítása.

c) Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testületének 2/2003. (II.11.) önkormányzati rendelete Alsótelekes Község Önkormányzata képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési szabályzatairól szóló 2/1999.(II.11.) önkormányzati rendelet módosítása.

d) Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testületének 7/2010.(X.13.) önkormányzati rendelete Alsótelekes Község Önkormányzata képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési szabályzatairól szóló 2/1999.(II.11.) önkormányzati rendelet módosítása

e) Alsótelekes Község Önkormányzat képviselő-testületének 3/2011 .(II.15.) önkormányzati rendelete Alsótelekes Község Önkormányzata képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési szabályzatairól szóló 2/1999.(II.11.) önkormányzati rendelet módosítása