Rakacaszend Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 29a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Általános indokolás
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot. Az elfogadott rendeletnek a képviselő-testület elé történő terjesztését követő 30 napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba kell lépni.
Rakacaszend Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé, véleményezés, tájékoztatás céljából.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról a rendelet megalkotásáról a polgármesternek kell gondoskodnia.
I.
BEVEZETŐ
Rakacaszend Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. évben a jogszabályi határidőben fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről, az önkormányzat pénzügyi helyzetéről.
A bevételeink alakulásáról:
A ténylegesen teljesített bevétel 324.073.404,-Ft volt.
A teljesített bevételből:
-költségvetési bevétel: 259.629.910 .-Ft.
-finanszírozási bevétel: 64.443.494 .-Ft.
A működési bevételek jelentős része az önkormányzat működési támogatásából (az állami normatívából, a start munkához átadott állami támogatásból, kiegészítő támogatásokból) állt. Saját, önkormányzatunknál képződő működési bevételeink (készletértékesítés, szolgáltatások ellenértéke stb.), valamint a közhatalmi bevételeink (helyi adóból származó bevétel, gépjárműadóból származó bevétel).
A bevételek további jogcímenkénti alakulását részletesen és összegszerűen a rendelethez csatolt számszaki anyag tartalmazza.
Kiadásaink alakulásáról:
A teljesített kiadások összege 162.873.616,-Ft volt. Az év során igyekeztünk minden szempontból takarékosan gazdálkodni. A teljesített kiadásból:
- költségvetési kiadás: 161.489.450,- Ft.
- finanszírozási kiadás 1.384.166,- Ft.
1.A működési kiadások: Ennek keretében gondoskodtunk a kötelező feladataink ellátásáról, amennyire tehettük, igyekeztünk jó színvonalon végezni feladatainkat. Ezen belül:
- legnagyobb arányú tétel az önkormányzati dolgozók (közmunkások, falugondnok) bére, valamint a képviselők, polgármester tiszteletdíja, együttesen, éves szinten 77.786.644,- Ft,
- a munkaadót terhelő szociális hozzájárulás8.210.429,- Ft,
-a dologi kiadások összege 40.678.369,- Ft,
-a lakosság részére kifizetett szociális juttatás 1.261.000,- Ft,
-egyéb működési célú kiadás 1.098.141,- Ft.
-Finanszírozási kiadások 1.384.166,- Ft
(államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése.)
2.Felhalmozási kiadások főösszege 32.454.867.- Ft.
a zárszámadás 3-4. mellékletében tételesen bemutatásra kerül.
2020. évben költségvetési maradványunk 161.199.788,-Ft, mely összeg felhasználása 2021. évben fog megtörténni, egyrészt szabad pénzmaradványként, másrészt kötelezettséggel terhelt a kapott pályázati támogatások. felhasználásával.
Az elmúlt évben önkormányzatunk továbbra is szervezte az aktív korú nem foglalkoztatott lakosok részére a közfoglalkoztatást. Éves szinten 60 fő közmunkás folyamatos foglalkoztatásáról tudtunk gondoskodni, melyhez a támogatást a munkaügyi központtól megkaptuk.
Az egyes feladatokra ténylegesen teljesített kiadások összegét a mellékelt kimutatások részletesen tartalmazzák.
Önkormányzatunknak hitelállománya nincs. Többéves kihatással járó kötelezettségvállalás nem történt.
A költségvetés végrehajtása során a pénzeszközöknek a nagyobb részét működésre, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátására kellett fordítani, de fejlesztésre is sor kerülhetett.
Az önkormányzat 2020-ban beruházásra 1.586.688.-Ft-ot költött, felújításra összességében 30.868.179.-Ft-ot, ezek a feladatok elsősorban pályázati támogatásokból kerültek megvalósításra.
A beruházási feladatok között a közfoglalkoztatási programok végrehajtásához szükséges eszközök (fűrész, fűnyíró, fűkasza, betonkeverő) és állatállomány (malac, sertés,tyúk) beszerzésére került sor. Az önkormányzati munkavégzéshez vásárlásra kerültek számítástechnikai eszközök, szivattyú, porszívó.) A felújítási feladatok között egy nagy feladat került elkezdésre, a roma szegregációs pályázat keretében a szolgáltató pont kialakítása és az ehhez kapcsolódóan a Kertalja u. 15. sz. ingatlan felújítása, első részszámla kifizetésre került. Kisebb volumenű feladatként elkezdődött a játszótér felújítása, itt is az első részszámla kifizetésére került sor. Az önkormányzati iroda felújítása megtörtént, itt laminált padló került elhelyezésre, és járólap.
Az önkormányzat a gazdálkodás során felmerült gondokat a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte, továbbá sor került az előző évi költségvetési maradvány igénybevételére, elsősorban a felújítás megkezdéséhez 62.973.124.-Ft összegben.
A 2020. évi költségvetésünket így összességében az előző évekhez hasonlóan a kiadások tekintetében a takarékosság jellemezte.
Az önkormányzatnak intézménye nincs, csak a falugondnoki szolgálatot működteti a lakossági igények kielégítése érdekében. Fontos feladatnak tartjuk a közterületek gondozását, utak karbantartását, zöldterületek gondozását.
A kiadások lehetséges csökkentésével sikerült a fizetőképességet biztosítani, az önkormányzat működőképességét, a költségvetési szervek működésének színvonalát megőrizni.
Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tett, melynek továbbítása a MÁK felé megtörtént.
A hivatal a beszámoló vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.
II.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák és pénztárak) 2020. január 1-jén 65.161.673-Ft. Bevételként 254.807.136.-Ft került elszámolásra. Az év folyamán 161.489.450.-Ft kifizetését, és a korrekciós tételek rendezését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 158.479.359.- Ft, túlnyomórészt bankszámlákon.
Többéves kihatással járó döntések
Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.
Önkormányzatunk legnagyobb projektje a roma szegregációs pályázat keretében a szolgáltató pont kialakítása és ehhez kapcsolódó ingatlan felújítások. Ezt a feladatot ebben az évben elkezdtük, az első részszámlák kifizetése megtörtént.
Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.
Közvetett támogatások
A közvetett támogatások tényleges összege 0 Ft.
Adósság állomány alakulása
2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 0 Ft került kimutatásra.
Vagyoni helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek, forrásainak értéke 2020. december 31-i állapot szerint 501.964.-Ft.
Az önkormányzatnak a gazdasági társaságokban történő részesedése nincs.
A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe: csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában.
A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A szegregációs pályázat keretében a felújítási munka elkezdésével a roma lakosság életkörülményeit tudjuk javítani, a szolgáltató pont az ő szükségleteik kielégítésére készül. A játszótér felújításával megszűnik a balesetveszély. Ezen munkák elvégzésével nem utolsó sorban szépül a településkép.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.