Viszló Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Általános indokolás

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot. Az elfogadott rendeletnek a képviselő-testület elé történő terjesztését követő 30 napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba kell lépni.

Viszló Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé, véleményezés, tájékoztatás céljából.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról a rendelet megalkotásáról a polgármesternek kell gondoskodnia.

I.

BEVEZETŐ

Viszló Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. évben a jogszabályi határidőben fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről, az önkormányzat pénzügyi helyzetéről.

A költségvetés végrehajtása során a pénzeszközöknek a nagyobb részét működésre, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátására kellett fordítani, de fejlesztésre is sor kerülhetett.

Az önkormányzat 2020-ban beruházásra 610.850.-Ft-ot költött, felújításra összességében 23.742.245.-Ft-ot, ezek a feladatok elsősorban pályázati támogatásokból kerültek megvalósításra.

A beruházási feladatok között a közművelődési feladatokhoz bútorvásárlás történt, valamint irodai szekrényvásárlás, és a közfoglalkoztatáshoz szükséges eszközök beszerzésére került sor. A felújítási feladatok között egy nagy feladat került végrehajtásra, az önkormányzat épületének energetikai korszerűsítése pályázati támogatásból. A felújítás 2018. évben kezdődőtt, és sikerült befejezni a nehezülő gazdasági körülmények, a fejlesztési költségek, infláció növekedése ellenére is.

Az önkormányzat a gazdálkodás során felmerült gondokat a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte, továbbá sor került az előző évi költségvetési maradvány igénybevételére nagyrészt a felújítás befejezéséhez 38.462.946.-Ft összegben.

A 2020. évi költségvetésünket így összességében az előző évekhez hasonlóan a kiadások tekintetében a takarékosság jellemezte.

Az önkormányzatnak intézménye nincs, csak a falugondnoki szolgálatot működteti a lakossági igények kielégítése érdekében. Fontos feladatnak tartjuk a közterületek gondozását, utak karbantartását, zöldterületek gondozását.

A kiadások lehetséges csökkentésével sikerült a fizetőképességet biztosítani, az önkormányzat működőképességét, a költségvetési szervek működésének színvonalát megőrizni.

Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melynek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal a beszámoló vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák és pénztárak) 2020. január 1-jén 29.077.869.-Ft. Bevételként 80.445.766.-Ft került elszámolásra. Az év folyamán 64.591.343.-Ft kifizetését, és a korrekciós tételek rendezését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 18.548.036- Ft, túlnyomórészt bankszámlákon.

Többéves kihatással járó döntések

Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.

2020. évre áthúzódó beruházás nem volt. Az önkormányzati épület energetikai korszerűsítését mint felújítást, 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatként mutattuk ki. Más felújítás, beruházás, amely több évet is érintene, nincs.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

A közvetett támogatások tényleges összege 0 Ft.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 0 Ft került kimutatásra.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek, forrásainak értéke 2020. december 31-i állapot szerint 5.185.491.-Ft-tal, majd 3 %-kal csökkent az előző évihez képest a vagyonkimutatás alapján. A vagyon értéke így 193.252.004.-Ft. Az összes vagyonon belül, az eszközök oldalon nőtt a tárgyi eszközök értéke, beruházások, felújítások értéke, miközben csökkent az immateriális javak értéke, a pénzeszközök és követelések értéke. Forrás oldalon a mérleg szerinti eredmény csökkent, miközben nőtt a kötelezettség jellegű sajátos elszámolások összege.

Az önkormányzatnak a gazdasági társaságokban történő részesedése nem számottevő összegű.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe: csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

Az önkormányzati épület energetikai korszerűsítésével, mely tartalmazta a fűtés korszerűsítést is, a környezetvédelem terén léptünk előre, nem utolsó sorban szépült is a településkép.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.