Trizs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 01. 15- 2018. 03. 12

Trizs Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében,

143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:


1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei


1.§


Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Trizs Község Önkormányzata


2.§


Az Önkormányzat székhelye: 3724 Trizs, Petőfi Sándor út 19.


3.§

A Képviselő-testület szervei:

a)polgármester,

b)képviselő-testület bizottságai,

c) Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal,

d)jegyző


2. A Képviselő-testület működésének szabályai


4.§


A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.


5.§


(1) A Képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.

(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.

(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását képviselő-testület a megválasztást követő ülésen állapítja meg.


6.§


A Képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására „Szavazatszámláló Bizottságot” választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.


7.§


A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább nyolc rendes ülést tart.


8.§


(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű

akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke, hívja össze.

(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester, az Ügyrendi Bizottság  elnöke egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze


9.§


(1) A Képviselő-testület ülésének vezetésének feladatát a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén a Ügyrendi Bizottság elnöke látja el.

(2) A Képviselő-testület ülésének vezetésének feladatát a polgármester, az alpolgármester, az Ügyrendi Bizottság elnöke egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök látja el.


10.§


(1) A képviselő-testületet rendes ülését meghívóval kell összehívni.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

b) a javasolt napirendet,

c) a napirendi pontok előadóit,

d) az ülés összehívójának aláírását és pecsétjét.

(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három naptári nappal korábban megkapják.


(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és tanácskozási joggal meghívottak részére.


(5) A meghívó, valamint az előterjesztés kézhezvételét a képviselők, valamint a bizottsági tagok, elektronikus levélben, avagy telefonon visszajelzik az ülés összehívójának.


(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének anyaga az ülésen kerül kiosztásra.


(7) Zárt tárgyalású napirendi pontra vonatkozó írásos előterjesztést papír alapon, zárt borítékban csak a képviselők, és a jegyző kapják kézhez.


(8) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a község lakosságát helyben szokásos módon tájékoztatni kell.


(9) A rendelet kihirdetésére, illetőleg a közérdekű információk közlésére a helyben szokásos mód a Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal ülés helye szerinti kirendeltség hirdetőtáblájára való kifüggesztés.


(10) A zárt ülés tartását nem igénylő írásbeli előterjesztések a képviselők, valamint a bizottságok nem képviselőtagjai részére elektronikus formában, a Rendelet 1. mellékletében rögzített elektronikus levélcímre kerülnek megküldésre. Elektronikus levélcím hiányában, a képviselő, valamint a bizottsági tag kérelmére az írásbeli előterjesztések papír alapon, postacímre kerülnek megküldésre.


11.§


(1) A Képviselő-testület üléseit a Trizs Község Önkormányzata székhelyén lévő tanácskozóteremben tartja.

(2) A Képviselő-testület a Képviselő-testület döntése esetén indokolt esetben más épületben és teremben, vagy helyen is ülésezhet, ha azt az adott

körülmények indokolják és ott a tanácskozás feltételei biztosítottak.


12.§


A Képviselő-testület tagjainak a hallgatóságtól és a meghívottaktól elkülönített tanácskozó helyet kell kialakítani.

13.§

A képviselő köteles a képviselő-testületi ülésen

a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,

b)a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktanul szem előtt tartani,

c)a Képviselő-testület ülését vezető személy a Képviselő-testület méltóságának érdekében tett intézkedését tiszteletben tartani.


14.§


(1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.

(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a Képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.

(3) A meghívóban szereplő napirendhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.


15.§


Képviselő-testület rendes ülésén kötelező napirendi pontok:

a) beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról,

két ülés közötti fontosabb eseményekről,

b) tájékoztató az előző képviselő-testületi ülésén elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről

16.§


A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a)megnyitja az ülést,

b)megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,

c)vizsgálja a testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,

d)az ülés megnyitása előtt ismerteti a napirend előtti felszólalásokról, az esetleges zárt ülés elrendeléséről elhangzott kérelmeket, javaslatokat,

e)napirendi javaslatot terjeszt a Képviselő-testület elé döntésre,

f)közli a Képviselő-testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,

g)biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőknek, hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától.

h)minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,

i)megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a Képviselő-testület döntését,

j)tanácskozási szünetet rendel el.



17.§


(1) Ha a Képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottsági elnök által kijelölt bizottsági tag a bizottsági javaslatot ismerteti.

(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.

(3) Az előterjesztő legfeljebb tíz percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.

(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb két perc idő tartamban szól hozzá.

A két perc letelte után a polgármester a szót megvonja.

(5) A vitában elhangzottakra az előterjesztő amennyiben kíván, legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.

(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.

(7) A polgármester a vita lezárását követően ismerteti az előterjesztett és a módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.

(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.


18.§


Amennyiben megállapítást nyer, hogy egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezte, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönthet, és a képviselő figyelmét felhívja arra, hogy a jövőben bejelentési kötelezettségét ne mulassza el.


19.§


(1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, azzal, hogy elhagyja a székét.

(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.


20.§


(1) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a rendes képviselő-testületi ülések előterjesztéseit, jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait az önkormányzat hirdető tábláján  közzé kell tenni.

(2) A nyílt képviselő-testületi üléseket úgy kell megszervezni, hogy a lehetőleg a hallgatóság a képviselő-testületi ülésnek helyt adó teremben helyet tudjon

foglalni.

21.§


(1) A képviselő-testület döntéseit főszabály szerint nyílt szavazással hozza.

(2) Nyílt szavazás történhet:

a)kézfelemeléssel,

b)név szerinti szavazással.

(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő

azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.

(4) A szavazás módjának megválasztását adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva "igen" vagy "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.

(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt az elnöknek átadja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.


22.§


(1) Törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.

(2) A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti.


23.§


(1) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazó lapon, urna igénybevételével történik.

(2) Titkos szavazásnál 3 tagú ideiglenes szavazatszámláló bizottság jár el.

(3) A bizottság tagjaira a képviselő-testületi ülést vezető személy tesz javaslatot.

(4) A bizottság tagjait és elnökét a testület minősített többséggel választja. Megbízatásuk a szavazás eredményének ismertetéséig tart.


24.§


(1) Titkos szavazást követően a szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.


(2) Szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:

k)a szavazás helyét és időpontját,

l)kezdetét és végét,

m)szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

n)a szavazás során felmerült körülményeket,

o)szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatokat,

p)szavazás eredményét.


(3) Szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá.

(4) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.



3. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyzőjelzési kötelezettsége


25.§


Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a)helyi képviselők,

b)a képviselő-testület bizottságai,

c)polgármester,

d)alpolgármester,

e)a jegyző,

f) trizsi székhelyű bejegyzett egyesületek, polgári jogi társaságok.


26.§


(1) A rendeleti javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.

(2) Polgármester gondoskodik a rendeleti javaslatnak a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.

(3) A rendeleti javaslat kidolgozását a jegyző segíti.


27.§


A rendelet-tervezeteket és azok indokolását – a 28.§-ban foglalt kivételekkel – társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.


28.§


(1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a)az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,

b)a helyi adókról

c)a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,

d)a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.

(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése

esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.


29.§


(1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 5. napon 16.00 órától kell közzétenni az önkormányzat hirdetőtábláján. A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő-testületi ülést megelőző 2. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a Képviselő-testület.

(2) A véleményeket az önkormányzatnál kell leadni.

(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:

a)a véleményadó nevét,

b)a véleményadó lakóhelyét,

c)a véleményadó elérhetőségét.

(4) A vélemény leadásával a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.

(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbítására, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.

(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait. Az erről szóló dokumentumot a hirdetőtáblán a képviselő-testületi ülést megelőző nap 24.00 óráig közzé kell tenni.


30.§


(1) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

(2) A tervezetről szóló döntést követő három hónap elteltével a rendelet szerint közzétett dokumentumok eltávolításra, a papíron beküldött vélemények megsemmisítésre kerülnek.


31.§


(1) A rendelet-tervezetet a testületi ülést megelőző 3 nappal a képviselő-testület tagjainak kézbesíteni kell.

(2) Ha a rendeleti javaslathoz módosító javaslat érkezik, szavazás során módosító indítványról kell először szavazni.

(3) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.


32.§


Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon közzé kell tenni. Az önkormányzati rendelet a kifüggesztés napján tekinthető kihirdetettnek.

33.§


Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

a)kitüntetések, elismerő címek létrehozásához, adományozásához,

b)titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c)helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,

d)településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,

e)hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz.


34.§


Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésén köteles ezt jelezni a Képviselő-testület felé:


4. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve


35.§


A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyv kivételével, a Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében elérhetővé kell tenni.


36.§


A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

a)meghívó,

b)írásos előerjesztések, javaslatok,

c)jelenléti ív,

d)titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,

e)a jegyző esetleges törvényességi észrevétele,

f)név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv,

g)az elfogadott önkormányzati rendelet


5. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre


37.§


A Képviselő-testület állandó bizottsága Trizs Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi bizottsága, mely ellátja vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és összeférhetetlenségi bizottsági feladatokat.


38.§


(1) A Képviselő-testület ügyrendi bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.

(2) Az ügyrendi  Bizottság három önkormányzati képviselőtagból áll.

(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak felsorolását a Rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(4) Az Ügyrendi bizottság feladatait a Rendelet 3. melléklete tartalmazza.


39.§


A bizottságok működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Rendelet Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni az alábbi

eltérésekkel:

a)a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő

tagja jogosult összehívni a bizottság ülését, míg a levezetést az

elnök akadályoztatása esetén a bizottsági tagok által választott tag folytatja le,

b)a bizottságok az üléseiket Trizs Község Önkormányzat székhelyén kötelesek tartani, kivéve ha a körülmények az ülés más helyen tartását indokolják. Az ülés helyének megváltoztatásáról a bizottság elnöke dönt, azonban döntését a Képviselő-testület előtt a soron következőtestületi ülésen indokolni köteles.

c)A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és az ülésen megjelent bizottsági tagok írják alá.


6. A polgármester


40.§


(1) A polgármester főállásban  látja el feladatait.

(2) A polgármester minden hétfői napon 8-10 óra között, és minden szerdai napon 15-16 óra között ügyfélfogadást tart.

(3) A (2) bekezdéstől eltérő időben a polgármester munkarendje kötetlen.


41.§


A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi, szociális ügyekkel kapcsolatos hatásköreit:

a)temetési - önkormányzati segély iránti kérelem elbírálása

b)gyermekszületési –önkormányzati támogatás elbírálása


42.§


A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

a)ivóvízellátás,


43.§


A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

a)közvilágításról való gondoskodás,

b)a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,

c)környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);

d)szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

e)helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,

f)honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,

g)helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok,

h)település közbiztonsága

44.§


(1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(2) Az alpolgármester minden hónap első hétfőjén 8-10 óra között ügyfélfogadást tart.

(3) Az alpolgármester látja el a közfoglalkoztatottak munkavégzésének koordinálását, valamint a közterületek karbantartásának megszervezését.


7. A Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző


45.§


(1) A Ragály Közös Önkormányzati Hivatal Ragály Község Önkormányzata, Alsószuha Község Önkormányzata, Imola Község Önkormányzat

a, Szuhafő Község Önkormányzata, Trizs Község Önkormányzata és Zubogy Község Önkormányzata közös hivatala.

(2) A Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3724 Ragály, Rákóczi Ferenc út 16.

(3) A Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltségei:

a) 3726 Alsószuha, Dózsa György. út 3.

b) 3725 Imola, Kossuth Lajos út  35

c) 3726 Szuhafő, Kossuth Lajos út  36.

d.) 3724 Trizs, Petőfi Sándor út 19

d) 3723 Zubogy, Szabadság út  51.


46.§


(1) A Ragályi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.


8. A közmeghallgatás


47.§


Közmeghallgatást kell tartani szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal a féléves beszámoló elfogadása után vagy más fontos ügyben a Képviselő-testület döntése szerint.


48.§


A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intéznek, illetve közérdekű javaslatokat tesznek.


49.§


(1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 8 nappal a lakosságot.

(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő testületi ülés szabályai vonatkoznak

(3) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat, közérdekű

bejelentésként kell kezelni.

(4) A közmeghallgatás napján azt követően a képviselő-testület falugyűlést tart.



9. Záró rendelkezések


50.§


(1) A rendelet 2015.január 15 napján lép hatályba.

(2) Az Önkormányzat kormányzati funkcióit a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.

 

(3) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 2.függeléke tartalmazza.


(4) Hatályát veszti: Trizs  Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2007. (V. 27.) önkormányzati rendelet.



Mácsi Istvánné sk.                                                                                 dr. Takács Krisztina sk.

polgármester                                                                                                aljegyző



A rendelet kihirdetve: 2014.december 31.


                                                                                                          dr. Takács Krisztina sk.

                                                                                                                      aljegyző