Sajómercse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (XII. 5.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 12. 07

Sajómercse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (XII. 5.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.12.07.

Sajómercse Község Önkormányzata képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Sajómercse Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3656 Sajómercse, Petőfi út 27.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Sajómercse Község Önkormányzatának Képviselő-testülete

2. § (1) Weblapjának címe: www.sajomercse.hu

(2) E-mail címe: kolifu@sajomercse.hu

3. § (1) Az önkormányzat működése Sajómercse közigazgatási területére terjed ki.

(2) Az önkormányzat jelképeit, azok használatának rendjét önálló önkormányzati rendelet szabályozza.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

4. § Sajómercse Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

5. § Az Önkormányzat önként vállalt feladatot nem lát el.

6. § Az Önkormányzat államháztartási szakágazati besorolását, valamint kormányzati funkció felsorolását jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.

7. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4) – (5) bekezdése tartalmazza.

8. § Az Mötv.42. §-ában felsoroltokon kívül a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,

b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.

III. Fejezet

A képviselő testület működése

1. A Képviselő-testület üléseinek száma

9. § (1) A Képviselő-testület létszáma a polgármesterrel együtt 5 fő.

(2) A Képviselő-testület évente minimum 6 alkalommal munkaterv szerint ülést tart, és szükség szerint rendkívüli ülést.

10. § (1) A Képviselő-testület adott évi munkaterv szerint üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.

(2) A munkatervet minden év január 31-éig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – a gazdasági programot figyelembe véve – állít össze.

(3) A munkaterv tartalmazza

a) az ülések időpontját,

b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,

c) az előterjesztő megnevezését,

d) az előterjesztésben esetlegesen közreműködőket, meghívottakat

e) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget.

11. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,

b) ha a testületi ülés összehívását más hivatalos szervek kezdeményezik.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a Képviselő-testület összehívására van szükség.

2. A Képviselő-testület üléseinek összehívása

12. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet, és vezeti a Képviselő-testület ülését.

(3) A Képviselő-testület ülését lehetőség szerint az Önkormányzat székhelyére kell összehívni.

13. § A Képviselő-testület munkaterv szerinti üléseit a munkaterv szerint kell összehívni.

14. § A Képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze

15. § (1) A Képviselő-testület munkaterv szerinti ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált írásos előterjesztéseket, mely írásos előterjesztéseket előterjeszthetnek a polgármester, a települési képviselő, a bizottság, az illetékes országgyűlési képviselő, az illetékes járási hivatalvezető, a sajómercsei lakcímmel rendelkező állampolgárok. Az írásos előterjesztéseket a meghívó kiküldésének napját megelőző napig kell eljuttatni a jegyzőhöz. Elkésett előterjesztést a polgármester a soron következő munkaterv szerinti ülésen köteles beterjeszteni a Képviselő-testület részére.

(4) Az írásos előterjesztésben szereplő rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a Királdi Közös Önkormányzati Hivatal – 3657 Királd Alsótelep 26. – (továbbiakban: hivatal) tárgy szerinti illetékes személyeit.

(5) A meghívót és az írásos előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 3 nappal ki kell küldeni. A polgármester rendkívüli esetben dönthet az írásos előterjesztés képviselő-testületi ülés előtti kiosztásáról. A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi javaslat, előterjesztés kézbesítéséről, érintettekhez való eljuttatásáról.

16. § (1) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

a) a képviselőknek,

b) a jegyzőnek,

c) a nem állandó meghívottaknak

ca) az előterjesztőknek

cb) akiket az ülés összehívója megjelöl.

(2) A (1) bekezdés c) pontjában megjelöltek számára a meghívóban meg kell jelölni azt, illetve azokat a napirendi pontokat, melyekre a meghívás történik.

17. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.

(2) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására

a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b) elektronikus levélben (e-mailben),

c) egyéb szóbeli meghívással.

(3) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.

18. § (1) A Képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan a jegyzőt.

(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül, aki egy-egy napirendi pont tárgyalásában érintett

19. § (1) A Képviselő-testület üléséről a lakosság tájékoztatásáért a polgármester felelős. A tájékoztatás formái

a) a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,

b) a meghívó honlapon történő közzététele.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egy időben meg kell tenni.

3. A Képviselő-testület ülésének vezetése

20. § (1) A Képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) a zárt ülés tényének bejelentése,

d) napirendenként

da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása és a vita összefoglalása,

db) az eredmény/eredmények megállapítása számszerűen és a döntés ismertetése

e) a rend fenntartása,

f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

g) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről.

i.) az ülés bezárása

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok közül kötelező az a), b), c), d), e), f), h) pontokban meghatározott feladatok.

21. § (1) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

22. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

23. § (1) A Képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(3) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés b- c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(4) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személy vesz részt. A zárt ülés tartásához a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjához kapcsolódóan a polgármester kötelezően meghívja az érintettet.

24. § (1) Írásos vagy szóbeli előterjesztés nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat.

(3) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

25. § Az előterjesztések tartalmi elemei

a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

b) a téma ismertetése,

c) a jogszabályi háttér bemutatása,

d) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,

e) rendelettervezet, rendelettervezet indoklása,

f) rendelet tervezetnél előzetes hatásvizsgálat.

26. § A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő és a jegyző jogosult.

27. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(2) A napirendi pont vitáját a polgármester foglalja össze, egyúttal ő vagy az előterjesztő reagál az elhangzott észrevételekre.

28. § A polgármester a vita lezárása után a módosító javaslattal kiegészített eredeti határozati vagy rendelet javaslatot, elutasított módosítást követően az eredeti határozati vagy rendelet javaslatot teszi fel szavazásra.

29. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztés.

(2) A határozati javaslat részei

a) a szövege,

b) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve és annak időpontja,

(3) A rendelet témájú előterjesztés a rendelet szövegét tartalmazza.

30. § A szavazás előtt a jegyző köteles jelzéssel élni, ha törvénysértést észlel.

31. § A Képviselő-testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel vagy minősített többséggel hozza.

32. § Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének - legalább 3 képviselő - egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

4. A Képviselő-testület döntései

33. § (1) A Képviselő-testület döntései

a) a határozat,

b) a rendelet.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz elfogadásáról.

(3) A képviselő-testület rendeleteit, normatív határozatait a Községházán az Önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a saját honlapján hirdeti ki.

34. § (1) A képviselő-testület a 33. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással

ab) név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik.

(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.

(4) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(5) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ - igen, nem, tartózkodom - a névsorban rögzíti.

35. § (1) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.

(2) A titkos szavazás során a képviselők szavazólapon a számunkra megfelelő válasz (igen, nem, tartózkodom) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő egyet sem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(3) A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye. A szavazólapok a szavazást követően a jegyzőkönyv mellékletét képezik. Az Ügyrendi Bizottság jelen lévő minden jelenlévő tagja által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

36. § Az ülés vezetője megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület, amit a szavazásra feltett, javaslatot elfogadta vagy elutasította.

37. § (1) A képviselőnek joga van az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilágosításkérési joggal élni.

(2) Felvilágosításkérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

38. § A képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségét köteles bejelenteni.

39. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülésen részt vevők az ülésen a hozzászólási szándékukat jelzik.

(3) Az ülésen részt vevők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

(4) A hozzászólást a polgármester korlátozhatja 2 perc időtartamra.

(5) Amennyiben a képviselő nem tartja be a (2)–(4) bekezdés szerinti hozzászólási rendet, és hozzászólási jog nélkül szól hozzá, az ülés vezetője a képviselőt felhívja az érintett szabályok betartására. A hozzászólási jog ismételt megsértése esetén az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselőnek - az ülés rendjének betartására való kötelezettségének megszegése miatt egy hónapra 50 %-kal csökkentsék a tiszteletdíját. A képviselő-testület az ügyben képviselő-testületi határozatot hoz.

40. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

41. § A testületi ülésen önálló napirendi ponton kívül is tájékoztatást kell adni az időszerű kérdésekről. A tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogosult személy.

42. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy amennyiben az ülés vezetője a határozatképesség hiányát állapítja meg, továbbá amennyiben a jelenlévő képviselő-testületi tagoknak további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

5. A jegyzőkönyv

43. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja.

44. § (1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés f-m) pontokat.

(2) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(3) A jegyzőkönyvet egy példányban kell készíteni, melyet a jegyző kezel.

45. § A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) a képviselők kérése alapján a képviselői indítványokat,

IV. Fejezet

A közmeghallgatás, lakossági fórumok

46. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, illetve a jegyző távolléte esetén a távollétében helyettesítő.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(4) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(5) A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

47. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pontokat.

(2) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.

48. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.

49. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

V. Fejezet

A települési képviselő

50. § (1) A települési képviselő – az Mötv. 32. § (2) bekezdés i)-k) pontjában meghatározottakon túl – köteles

a) tájékoztatni a választópolgárokat a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) előre bejelenteni, legkésőbb az ülés napján, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni

51. § (1) A települési képviselők tiszteletdíjáról és a természetbeni juttatás szabályairól az önkormányzat képviselő-testülete az Mötv. 35. § (1) bekezdése szerint rendeletet alkotott.

(2) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29-31. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg és ezen előírásoknak megfelelően szükséges eljárni.

(3) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.

(4) Az Mötv.-ben, illetve e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a képviselő-testület határozattal egy hónap időtartamra megvonja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a megvonás újra alkalmazásra kerül.

VI. Fejezet

Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai

52. § A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző,

d) a közös önkormányzati hivatal,

e) a társulás.

6. A polgármester és az alpolgármester

53. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő.

(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72-73. §-a, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 39. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait az Mötv. 69-70. §-a tartalmazza.

(3) A polgármester lemondására az Mötv.-ben meghatározottakat kell alkalmazni.

54. § (1) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

d) fogadóórát tart,

e) nyilatkozik a sajtónak.

(2) A polgármester fogadóórája: minden hétfői nap 14.00-15.00 óra között

(3) A polgármester az Mötv. 67. § (1) bekezdés e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

55. § A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerül, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettségvállalás esetén,

c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

56. § (1) Az alpolgármester társadalmi megbízatású, feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.

(2) A képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester fogadóórája: minden hónap első hétfői nap: 14.00 – 15.00 óráig

7. A képviselő-testület bizottságai

57. § (1) A képviselő-testület állandó jelleggel Ügyrendi Bizottságot szükség szerint ideiglenes bizottságot hoz létre.

(2) A bizottságok nem rendelkeznek nem képviselő-testületi tag taggal.

58. § (1) Az ügyrendi bizottság tagjainak száma 3 fő.

(2) A képviselő-testület elé az ügyrendi bizottság által benyújtandó előterjesztések:

a) átruházott jogkörben hozott döntésekről való beszámolás,

b) a polgármester jutalmazására, az alpolgármester díjazására, jutalmazására vonatkozó előterjesztés,

c) az önkormányzati honlappal összefüggő előterjesztések,

d) az éves tevékenységéről szóló beszámoló

e) a vagyonnyilatkozat ellenőrzési eljárás eredményéről szóló tájékoztató.

(3) Az ügyrendi bizottság feladat- és hatásköre:

a) az Mötv. 37. §-ban meghatározott a képviselő vagy a polgármester összeférhetetlenségére irányuló kezdeményezés kivizsgálása,

b) a polgármester és alpolgármester jutalmazására vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a képviselő-testület elé,

c) figyelemmel kíséri az önkormányzati honlap adattartalmát, azzal kapcsolatban kezdeményezést tesz.

d) a szervezeti és működési szabályzat célszerűségének, helyi igényeknek, adottságoknak való megfelelőségének nyomon követése.

e) tevékenységéről évente beszámolót készít, és azt a képviselő-testület elé terjeszti

f) az Mötv. 39. § (3) bekezdésében foglalt vagyonnyilatkozat nyilvántartás,

g) az Mötv. 39. § (3)-(4) bekezdésében foglalt vagyonnyilatkozat ellenőrzése, ha az ellenőrzésre kezdeményezés érkezik,

(4) A bizottság feladata, hogy a (3) bekezdés szerinti ügyekkel kapcsolatban szervezze és ellenőrizze a döntések végrehajtását.

59. § (1) A bizottság tagjaira vonatkozó szabályokat az Mötv. 57-61. §-a határozza meg.

(2) A bizottság működésének szabályaira a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell a Mötv. 60. §-ában meghatározott eltérésekkel alkalmazni.

(3) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a hivatal látja el.

8. A jegyző

60. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

g) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert.

61. § (1) A 60. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről.

(2) A 60. § (2) bekezdés e)–f) pontokban meghatározott határozat-nyilvántartás formái

a) a határozatok nyilvántartása sorszám szerint,

b) a határozatok határidő nyilvántartása.

(3) A 60. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott rendelet-nyilvántartás formái

a) rendelet-nyilvántartás sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével, valamint a rendeletet módosító rendeletekre való hivatkozással,

b) rendeletek sorszám szerint, növekvő sorrendben.

62. § (1) A jegyző kinevezése az Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Királdi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatokat a Királdi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere által kijelölt, a hivatal – a mindenkori jogszabályi feltételeknek megfelelő végzettséggel rendelkező – köztisztviselője látja el.

9. A Közös Önkormányzati Hivatal

63. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Királdi Közös Önkormányzati Hivatal néven Közös Önkormányzati Hivatalt hozott létre.

(2) A Királdi Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz.

(3) A Királdi Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjében, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembevételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.

10. Társulás

64. § A képviselő-testület jogi személyiséggel rendelkező társulásai:

a) Putnok és Térsége Önkormányzati Társulás: átruházott hatáskör: házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés

b) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás: átruházott hatáskör: hulladékgazdálkodás

VII. Fejezet

Cégszerű aláírás

65. § (1) Cégszerű aláírással kell ellátni minden olyan iratot, amelyen megkövetelt a cégszerű aláírás és az önkormányzat kötelezettséget vállal, jogot szerez, vagy amely más jelentős jogkövetkezménnyel járó nyilatkozatot tartalmaz. A cégszerű aláíráskor a névviselés szabályai szerinti személynevet és az önkormányzat hivatalos bélyegzőjének lenyomatát kell alkalmazni. Cégszerű aláírásra jogosult a polgármester, illetve az általa felhatalmazott személy.

(2) Bankok, illetve pénzintézetek felé a cégszerű aláírást csak a bankszerű aláírási joggal rendelkező személyek tehetnek.

VIII. Fejezet

A képviselő testület gazdasági programja

66. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

67. § Hatályát veszti a Sajómercse Község Önkormányzata Képviselő- testületének3/2018.(III.22.) önkormányzati rendelete című Sajómercse községi Önkormányzat Képviselő- testületének 3/2018.(III.22.)önkormányzati rendelete.

68. § Ez a rendelet 2024. december 7-én lép hatályba.