Martonyi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (I.31.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális, valamint a gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2014. 02. 01- 2015. 02. 27

Martonyi Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében és a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. fejezet


Általános rendelkezések


1.A rendelet célja



1. § A rendelet célja, hogy Martonyi településen a szociális biztonság megteremtése, és megőrzése érdekében a képviselő-testület:

a) Martonyi község költségvetése terhére a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben megállapított ellátások mellett további ellátásokat határozzon meg,


b) ha jogszabály másként nem rendelkezik, szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális és gyermekvédelmi, pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a kérelmező nyilatkozatának és igazolásainak tartalmát, és azok benyújtásának részletes szabályait,


c) szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapításának, kifizetésének, valamint ellenőrzésének szabályait.


2. Hatásköri és általános rendelkezések




2. § (1) A képviselő-testület jelen rendelet 6.§ (4) bekezdésében foglalt segély iránti kérelmek elbírálásával kapcsolatos hatáskört a polgármesterre ruházza át.


(2) A szociális és gyermekvédelmi ellátásokra, azok megállapítására irányuló kérelmeket a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal szociális feladatot ellátó ügyintézőjéhez kell benyújtani.


(3) A kérelemhez a jövedelemigazoláson túl csatolni kell:

a) a 6. § (1) bekezdése esetén mindazon okiratokat, amelyek igazolják a kérelmező, és a kérelmező családjának átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe való kerülését,

b) a 6. § (2) bekezdése esetén a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök eseti, vagy havi költségéről igazolást,

c) a 6. § (3) bekezdése esetén a segélyre okot adó körülmények igazolására szolgáló okiratokat,  a 18. életévét betöltött igénylő esetén érvényes iskolalátogatási bizonyítványt,

d) a 6. § (4) bekezdésében foglaltak esetében a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot.


(4) A támogatás kérelemre, vagy hivatalból pénzben, vagy természetben állapítható meg.


(5) A természetbeni ellátás különösen az Erzsébet utalvány, a tankönyv és tanszervásárlás támogatása, tandíj, közüzemi díjak, gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás, gyógyszertámogatás, egészségügyi támogatás, tüzelő támogatás.


3. Az ellátások pénzügyi feltétele, pénzügyi források felhasználásának rendje




3. § (1) A szociális és gyermekvédelmi jellegű kiadások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi keretet az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.


(2) Az önkormányzat által nem kötelezően nyújtandó szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapítására csak abban az évben van lehetőség, melyben az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alapján, az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.


4. Az ellátások kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének általános szabályai



4. § (1) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított rendszeres pénzbeli ellátások kifizetése és folyósítása a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi feladatot ellátó szervezeti egységén keresztül, a jogosultság megállapítását követő hónap ötödik napjáig, a kérelmező nyilatkozata alapján átutalással, vagy postai úton történik.


(2) Az eseti jellegű ellátás kifizetése a megállapítást követően postai úton kerül biztosításra, amely természetbeni ellátás esetében a szolgáltatónak is utalható, a 6. § (4) bekezdés okán nyújtott önkormányzati támogatás kivételével, melyet házipénztárból 3 napon belül kell kifizetni.


(3) Az e rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal szociális feladatokat ellátó ügyintézője bármikor jogosult ellenőrizni.


(4) Az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentum, különösen számla, nyugta becsatolására hívható fel a támogatott, és az eljárás teljes szakaszában a kérelemben benyújtott adatok helytállóságának ellenőrzésére, a felhasználás rendeltetésszerűségére vonatkozóan helyszíni szemle tartható, a lakókörnyezet megtekinthető, és környezettanulmány készíthető.


(5) Amennyiben a (3) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapítást nyert, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, úgy a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal szociális és feladatokat ellátó ügyintézője az ellátás megszüntetése iránt intézkedik.


(6) Az e rendeletben megállapított feltételek hiányában nyújtott szociális ellátás megtérítésére, és a megtérítéssel kapcsolatos méltányosságra vonatkozóan a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szabályai szerint kell eljárni.

II. Fejezet


Pénzbeli ellátások


5. Az önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályai



5. § (1)  A képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt önkormányzati segélyt átmeneti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő családok és személyek részére, elsősorban a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben.


(2) Az Szt. 45. § (4) bekezdésében foglaltakon túl

a) rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

ab) a családot elemi csapás érte,

ac) tartós, legalább öt hónapot meghaladó kórházi kezelésben részesül,

ad) súlyos közlekedési baleset,

ae) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia.


b) létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha

ba) a kérelmező megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazoló módon veszélyeztetve van,

bb) olyan váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti a kérelmező létfenntartásának biztosítását.



6. § Önkormányzati segély biztosítható:

(1) Átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy, vagy család kiadásainak mérséklésére, amennyiben a kiadások olyan mértékűek, hogy azok veszélyeztetik a személy, vagy a család megélhetésének biztonságát, vagy életkörülményeire tekintettel támogatásra szorul.


(2) Eseti gyógyszerkiadás mérséklésére – elsősorban természetben – különösen

a) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást, jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy

b) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszer és gyógyászati segédeszköz mértéke együttesen olyan nagymértékű, hogy az nem képesek viselni.


(3) Gyermek és fiatal felnőtt szociális rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra.


(4) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.



7. § (1) A 6. § (1), (2) és (3) bekezdése alapján önkormányzati segély akkor nyújtható, ha a kérelmező megfelel az 5. § (2) bekezdés b) pontjában írt feltételeknek és

a) egyedülálló személy esetén az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át, vagy

b) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át.


(2) A 6. § (2) bekezdésében biztosítható támogatási forma iránti igény további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer és gyógyászati segédeszköz költsége esetenként érje el a 10.000.-Ft-ot.


(3) Az (1) bekezdés szerinti jövedelemhatárok nem vonatkoznak az 5. § (2) bekezdés a) pont szerinti esetekre.


(4) A 6. § (1), (2) és (3) bekezdése alapján biztosított önkormányzati segély nem haladhatja meg esetenként 10.000-Ft-ot.


(5) Az 5. § (2) a) pont szerinti feltételek bekövetkezése esetén az adható támogatás összege 50.000.-Ft, amelynél a támogatottnak, és családjának korábban adott önkormányzati segélyek összegét figyelmen kívül kell hagyni.



8. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra jogosult az a személy, akinek jövedelme, vagy akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 400 %-át.


(2) Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként biztosított önkormányzati segély összege esetenként 20.000-Ft.


(3) A helyben szokásos legalacsonyabb temetési költség 100.000-Ft.


6. Aktív korúak ellátása



9. § (1) Az önkormányzat jegyzője az Szt. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján rendszeres szociális segélyt állapít meg annak a nem foglalkoztatott személynek, aki:

a)megfelel az aktív korúak ellátására vonatkozó jogosultság jövedelmi és vagyoni feltételeinek,  és

b)aki a kérelem benyújtását megelőzően a Szt. 33.§ (1) bek. f) vagy g) pontjában foglalt együttműködési kötelezettségének eleget tett és

c)az alábbi feltételek egyikének megfelel (a közfoglalkoztatásban történő részvételét akadályozó vagy kizáró családi körülményei, egészségi, mentális állapota megfelel az alábbiakban foglaltak egyikének):

ca) olyan gyermeket nevel, akire tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak és ápolási díjban nem részesül, vagy

cb) gyermekét egyedül nevelő szülőnek minősül, vagy

cc) három vagy több fiatalkorú gyermek eltartásáról gondoskodik családjában, vagy

cd) súlyos, tartósan beteg hozzátartozóját ápolja, az ápolást maga végzi, és nem részesül ápolási díjban, vagy

ce) átlagtól eltérő általános készségek, képességek, kompetenciák, alacsony tudásszint, 1-5 osztályos végzettség jellemzi, mely nem teszi lehetővé a rendszeres és elvárható munkavégzést, teljesítményt, vagy

cf) megállapított egészségkárosodása az 50%-ot nem éri el, és átmeneti járadékra, rendszeres átmeneti járadékra nem jogosult, vagy

cg) krónikus, daganatos vagy pszichés betegségben szenved, melyet szakorvos által kiállított igazolással tud bizonyítani, vagy

ch) állapotos, vagy

ci) mentális (egészségi, fizikai) állapota nem teszi lehetővé a közfoglalkoztatásban való részvételt, és állapotáról a Bódvaszilasi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás családgondozója igazolást állított ki.


(2) Az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az Szt. 37. § (1) bekezdés b), c) pontja, valamint e rendelet 9. § (1) bekezdése alapján rendszeres szociális segélyre jogosult, a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni a Bódvaszilasi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás családgondozójával (a továbbiakban: Családsegítő Szolgálat).



(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy köteles a Családsegítő Szolgálatnál:

a)  az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül felkeresni és ott nyilvántartásba vetetni magát,

b)  részt venni az egyéni élethelyzethez igazodó, beilleszkedést elősegítő program kidolgozásában,

c)  írásban megállapodást kötni a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül,

d)  teljesíteni a megállapodásban vállaltakat,

e)  köteles közreműködni legalább háromhavonta történő személyes találkozás létrejöttében.


(4) A Családsegítő Szolgálat feladatai az együttműködés keretében:

a)  figyelemmel kíséri a rendszeres szociális segélyre vonatkozó határozatban megállapított határidő betartását és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát,

b)  a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján – a megjelenéskor – nyilvántartásba veszi,

c)  tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

d)  a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt.

e)  folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább 3 havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

f)  legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról és amennyiben szükséges a segélyre jogosult személy bevonásával módosítja a programot.


(5) A beilleszkedést segítő programok típusai az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva a következők:

a) álláspontfelmérő és álláskeresési tréningek,

b) szociális életvezetési tanácsadás,

c) mentálhigiénés tanácsadás,

d) pályaválasztási és pályakorrekciós tanácsadás,

e) munkavállalási tanácsadás, tréning,

f) a nem foglalkoztatott személy saját erőforrásainak feltárására irányuló egyéni esetvezetés,

g) más ellátási formákhoz való hozzájutás elősegítése.


10. §. (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő egészségkárosodottnak nem minősülő személy együttműködési kötelezettségét megszegi, ha a 9. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezések bármelyikét nem teljesíti.


(2) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén a Családsegítő Szolgálat munkatársa:

a) 5 napon belül írásban, vagy személyesen megkeresi az együttműködésre köteles személyt, aki az együttműködési kötelezettség megszegésének okát megkeresést követő 8 napon belül igazolhatja,

b) vizsgálja a mulasztás okát és amennyiben az együttműködésre köteles személy:

ba) önhibáján kívül nem tett eleget kötelezettségének megkezdi, illetve folytatja az együttműködést,

bb) önhibájából nem tett eleget kötelezettségének, soron kívül értesíti a közös önkormányzati hivatal jegyzőjét az együttműködés létrejöttének elmaradásáról, vagy megszegéséről.


III.Fejezet


7.Természetben nyújtott szociális ellátások


11.§.  Az Szt. 50. §. (3) bekezdése szerinti méltányossági jogcímen az a szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra:

a) akinek családjában az egy főre számított havi  jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a  200%-át nem haladja meg és,

b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.  

IV. Fejezet


Szociális szolgáltatások


8. Az önkormányzat által biztosított szociális szolgáltatások



12. § (1) A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások körében Bódvaszilasi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás útján az alábbi szolgáltatásokat biztosítja:

a) házi segítségnyújtás,

b) családsegítés,

c) gyermekjóléti szolgáltatás.


(2) A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások körében az étkeztetést a Szalonna Községi Önkormányzattal kötött feladat-ellátási szerződés keretében nyújtja.




9. Az étkeztetés szociális alapszolgáltatásra vonatkozó részletszabályok



13. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi  egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) az idős koruk miatt rászorult, 62. életévét betöltött személyeknek,

b) egészségi állapotuk miatt rászorultaknak:

ba)   akiknek az egészségkárosodásuk mértéke legalább 30 %-os, melyet szakvéleménnyel igazol,

bb)   átmeneti jelleggel sérülése miatt önmaga ellátására képtelen,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük miatt rászorultaknak:

ca)fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül, vakok személyi járadékában, illetve magasabb összegű családi pótlékban részesül,

cb)pszichiátriai betegségük fennállását pszichiáter, vagy neurológus szakorvosi szakvéleménnyel igazolják,

d) szenvedélybetegségük miatt rászorultaknak, akiknek szakorvos véleménye alapján (addiktológus, pszichiáter) esetükben szenvedélybetegség került megállapításra,

e) hajléktalanságuk miatt rászorulónak kell tekinteni azokat a személyeket, akik semmilyen stabil, tartós lakhatási lehetőséggel nem rendelkeznek.


(2) Étkezés igénybevétele az étel házhoz szállításával történik.








V. Fejezet


Egyéb rendelkezések


10. A köztemetési költség megfizetésével kapcsolatos méltányosság



14. §  A települési önkormányzat az Szt. 48. (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól kérelmére részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, ha családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.




VI. Fejezet

Záró rendelkezések






15. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti


a) a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2007 (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 2/2009.

(I. 26.) önkormányzati rendelet,

b) a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2007 (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 2/2011.

(I. 25.) önkormányzati rendelet,

c) a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2007 (II.26.) önkormányzati rendelet,

d) a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 3/2008. (II.15.) önkormányzati rendelet.



Martonyi, 2014. január 28.




                  Vécsei István sk.                                          dr. Molnár Sándorné sk.

                  polgármester                                                            jegyző




Kihirdetési záradék:


A rendelet kihirdetésre került Martonyi Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata alapján a község hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel 2014. január 31. napján.


dr. Molnár Sándorné sk.

             jegyző