Fulókércs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2011. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete

Fulókércs Község Önkormányzata képviselő-testületének 10/2011. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről

Hatályos: 2011. 08. 29

Fulókércs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2011. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete

Fulókércs Község Önkormányzata képviselő-testületének 10/2011. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről

2011.08.29.

Fulókércs Község Önkormányzatának képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 103/B. §. alapján a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről az alábbi rendeletet alkotja:

1. § (1) A társadalmi egyeztetés során biztosítani kell, hogy a véleményezési folyamatban a véleményeknek a lehető legszélesebb köre jelenjen meg.

(2) Az önkormányzati rendeletek előkészítése során biztosítani kell az egyeztetések átláthatóságát, azok minél teljesebb körű nyilvánosságát.

(3) A társadalmi egyeztetés során az abban részt vevők kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni.

2. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzati rendelet tervezetét és indokolását (továbbiakban együtt: tervezet).

(2) A tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátását megelőzően a jegyző döntése alapján társadalmi egyeztetésre lehet bocsátani a tervezet koncepcióját.

(3) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:

a) a költségvetésről, annak módosításáról,

b) helyi adóról, annak módosításáról,

c) a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeletek tervezeteit.

d) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról szóló önkormányzati rendeletek tervezeteit.

(4) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha egyeztetés Fulókércs Község Önkormányzatának különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.

(5) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani az önkormányzati rendelet tervezetét, ha annak sűrgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.

(6) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, amelynek bekövetkezése esetén önkormányzatot jelentős anyagi hátrány érné.

3. § (1) A társadalmi egyeztetésre bocsátásért, annak lefolytatásáért és a beérkezett vélemények feldolgozásáért az önkormányzati rendelet előkészítéséért a jegyző tartozik felelősséggel.

(2) Ha a közzétett önkormányzati rendelet tervezet más önkormányzati rendelet szakaszai több mint egyötödének módosítására irányul, a módosítani kívánt hatályos normaszöveget az önkormányzat hirdetőtábláján a tervezett módosításokkal egységes szerkezetben, a tervezett módosításokat külön is megjelölve kell közzétenni.

4. § (1) A társadalmi egyeztetés formái a követezők:

a) az önkormányzat hirdetőtábláján megadott elérhetőségen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés), és

b) más személyek, intézmények és szervezetek által történő közvetlen véleményezés (a továbbiakban: közvetlen egyeztetés).

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott egyeztetési formákon kívül más formákat is igénybe vehet az egyeztetés lefolytatásához.

5. § (1) Társadalmi egyeztetés keretében általános egyeztetés tartása minden esetben kötelező.

(2) A tervezettel együtt közzé kell tenni a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott előzetes hatásvizsgálat összefoglalóját.

(3) E rendelet 2. § (3) bekezdése alapján a társadalmi egyeztetésre nem bocsátott tervezeteket is közzé kell tenni a hirdetőtáblán.

6. § A hirdetőtáblán keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetekről, koncepcióról. A véleményeket kizárólag írásos formában adhatják le a helyi lakosok a Körjegyzőség Hivatalában elhelyezett gyűjtőládában.

7. § (1) A tervezetet úgy kell közzétenni, hogy a tervezet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan megfelelő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez és a vélemények kifejtéséhez, továbbá a jogszabály előkészítőjének arra, hogy a beérkezett véleményeket, javaslatokat érdemben mérlegelhesse.

(2) A véleményezési határidő minimum 15 nap.

8. § (1) A jogszabály előkészítéséért felelős személy mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról, valamint az elutasított vélemények esetében az elutasítás indokairól tipizált összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség.

(2) Az (1) bekezdés alapján elkészítendő összefoglalót az önkormányzati rendelet tervezettel együtt kell a képviselő- testület elé terjeszteni, ezzel egy időpontban kell közzétenni.

9. § Az önkormányzat hirdetőtábláján keresztül elérhetőséget biztosít arra, hogy az önkormányzati rendelet hatályosulásával kapcsolatos észrevételeket, problémákat, valamint a jogszabály módosítására vonatkozó javaslatokat bárki jelezhesse a jogszabály előkészítőjének.

10. § (1) Az önkormányzati rendelet előkészítéséért személy azon szervezetekkel, amelyek az adott jogterületek szabályozásának előkészítésében széles társadalmi érdeket jelenítenek meg a településen, vagy az adott jogterületen tudományos tevékenységet végeznek közvetlen egyeztetést folytathat le.

(2) Közvetlen egyeztetést kell lefolytatni az alábbi tárgyköröket szabályozó önkormányzati rendelet tervezetek esetében.

a) helyi építési szabályzat,

b) szociális ellátások helyi szabályairól.

11. § Ez a rendelet 2011. augusztus 29-én lép hatályba.