Sajóivánka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 11. 21- 2025. 11. 21Sajóivánka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Sajóivánka Község Önkormányzata Képviselő-testületének célja az önkormányzati vagyon megőrzése, értékének és állagának védelme, rendeltetésének megfelelő, az önkormányzat mindenkori teherbíró képességéhez igazodó, elsődlegesen a közfeladatok ellátásához és a mindenkori helyi társadalmi szükségletek kielégítéséhez szükséges, egységes elveken alapuló, átlátható, hatékony és költségtakarékos működtetése, értéknövelő használata, hasznosítása, gyarapítása, továbbá a helyi önkormányzat feladatának ellátása szempontjából feleslegessé váló vagyontárgyak elidegenítése.
[2] Sajóivánka Község Önkormányzata Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 13. § (1) bekezdésében és 18. § (1) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában, 109. § (4) bekezdésében, 143. § (4) bekezdésének i)-j) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) A korlátozottan forgalomképesnek besorolt önkormányzati vagyontárgyak esetében a vagyon elidegenítésének, megterhelésének, vállalkozásba, gazdasági társaságba vitelének, egyéb hasznosításának (bérbeadás) feltételeit az Nvt. vagy jelen rendelet határozza meg”
2. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„Az önkormányzati vagyon ingyenes vagy kedvezményes átengedése és megszerzése
6/A. § (1) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni az Nvt. előírásainak betartása mellett csak a tulajdonosi jogokat gyakorló döntése alapján az Nvt. 13. §-ának, valamint az Önkormányzat, továbbá a lakosság érdekeinek figyelembevételével lehet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tulajdonátruházásról ingatlanok esetében kizárólag a képviselő-testület jogosult dönteni.
(3) Ingó vagyon (1) bekezdés szerinti tulajdonátruházásról 100.000 Ft értékhatárig a polgármester, ezt meghaladó értékhatár esetében pedig a képviselő-testület jogosult dönteni. A polgármester döntéséről a képviselő-testületet az érintett vagyontárgyak tételes, értékszerinti feltüntetésével a következő ülésén köteles tájékoztatni.
(4) 300.000 Ft értékhatár fölött, ingóvagyon tulajdonjogát térítésmentesen átruházni nem lehet.
(5) A (3) bekezdés szerinti ingyenes vagyonátadás az önkormányzati feladatok ellátását nem veszélyeztetheti.”
3. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„7. § (1) A képviselő-testület a vagyontárgyak értékesítése esetén a vagyontárgy értékét:
a) ingatlanvagyon és vagyoni értékű jog esetén 3 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés,
b) ingó vagyon esetén szakvélemény vagy a könyv szerinti nyilvántartás alapján állapítja meg.
(2) A vagyontárgy értékének meghatározásához a 200.000 Ft egyedi beszerzési értéket meghaladó vagyontárgy esetében szakvélemény kérhető, az 500.000 Ft egyedi beszerzési értéket meghaladó vagyontárgy esetében a szakvélemény beszerzése kötelező.
(3) Az (1) bekezdés b) pontjának alkalmazásánál minden esetben a magasabb összegű vagyonértéket kell figyelembe venni.”
4. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„Vagyonkezelői jog megszerzése, gyakorlása
8/A. § [8/A §]
(1) A Képviselő-testület az önkormányzati vagyon kezelésével vagyonkezelési szerződéssel – e rendelet keretei között – vagyonkezelő szervet bízhat meg az Nvt.-ben megállapítottak figyelembevételével.
(2) A vagyonkezelési szerződés megkötéséről való döntés a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
(3) Ingatlanvagyon esetében a vagyonkezelői jog létrejöttéhez annak az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzése is szükséges. A vagyonkezelői jog jogosultja köteles gondoskodni az őt megillető vagyonkezelői jog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyeztetéséről.
(4) Amennyiben a vagyonkezelési szerződés önkormányzati társulással, költségvetési szervvel vagy önkormányzati intézménnyel kerül megkötésre az önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adása ingyenesen történik a nyilvántartási érték rögzítése mellett, egyéb esetekben az önkormányzat a vagyonkezelésbe adás előtt köteles vagyonértékelést végeztetni.
(5) A vagyonkezelő a rábízott vagyont – az önkormányzat kötelező feladatainak sérelme nélkül – e rendelet és a hatályos jogszabályok szerint, illetve a vagyonkezelési szerződésben foglaltak szerint a jó gazda gondosságával kezeli.
(6) A vagyonkezelő jogosult a vagyon birtoklására, használatára és hasznosítására, gyakorolhatja a vagyonkezelőt megillető jogokat.
(7) A vagyonkezelő viseli a rá háruló terheket, kötelezettségeket, illetve mindenkor hatályos vonatkozó jogszabályokban előírt kötelezettségeken túl köteles
a) külön megállapodás hiányában a rábízott vagyon biztosítására,
b) fenntartásával, üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatok ellátására,
c) önkormányzati vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni,
d) a vagyonkezelői jog ellenértékeként meghatározott pénzösszeg vagy más ellenszolgáltatás szerződés szerinti megfizetésére, teljesítésére.”
5. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„A vagyonkezelői jog ellenőrzése
8/B. § [8/B §]
(1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét a képviselő-testület ellenőrzi, az önkormányzat tulajdonosi minőségében.
(2) A tulajdonosi ellenőrzés célja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás vizsgálata, különösen az önkormányzati vagyonnyilvántartás hitelességének, teljességének és helyességének biztosítása, továbbá a jogszerűtlen, szerződésellenes, vagy a tulajdonos érdekeit sértő, illetve az önkormányzatot hátrányosan érintő vagyongazdálkodási intézkedések feltárása és a jogszerű állapot helyreállítása.
(3) A képviselő-testület, a képviselő-testület megbízásából eljáró személy, a tulajdonosi ellenőrzés keretében jogosult:
a) az ellenőrzött szerv, az önkormányzati tulajdonba tartozó, vagyonkezelésében álló ingatlan területére belépni,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba - a külön jogszabályokban meghatározott adat - és titokvédelmi előírások betartásával - betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, illetve tanúsítványt készíttetni,
c) az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni.
(4) A képviselő-testület a tulajdonosi ellenőrzés során köteles:
a) jogait úgy gyakorolni, hogy az ellenőrzött vagyonkezelő tevékenységét és rendeltetésszerű működését a lehető legkisebb mértékben zavarja,
b) tevékenységének megkezdéséről az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjét az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 3 nappal tájékoztatni,
c) megállapításait tárgyszerűen, a valóságnak megfelelően ellenőrzési jelentésbe foglalni és a jelentéstervezetet, valamint a végleges jelentést az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjének megküldeni.
(5) Az ellenőrzött vagyonkezelő, illetve képviselője jogosult:
a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni.
(6) Az ellenőrzött vagyonkezelő, illetve képviselője köteles:
a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,
b) az ellenőrzést végző részére szóban vagy írásban a kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,
c) az ellenőrzést végző kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentáció (iratok, okmányok, adatok) teljességéről nyilatkozni,
d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,
e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről a képviselő-testületet tájékoztatni.
(7) A polgármester az adott évben elvégzett tulajdonosi ellenőrzések legfontosabb megállapításairól, összefoglaló jelentésben - a tárgyévet követő év március 31-ig - tájékoztatja a képviselő-testületet”
6. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 11/2013. (IV.23.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdésében a „Sajóivánkai” szövegrész helyébe a „Szuhakállói” szöveg lép.
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.