Sajógalgóc Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (VII. 29.) önkormányzati rendeletének indokolása
a helyi szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 07. 30a helyi szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
a helyi szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló önkormányzati rendelethez
A helyi szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör) módosítását, az alábbiak indokolják:
Az Ör. bevezető részében fel kell tüntetni felhatalmazó rendelkezésként a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontját.
Az Ör. 1. § (2)-(4) bekezdés, 3. § (7) bekezdés, (12) bekezdés, a 6. § (1) bekezdés, a 7. § (1) bekezdés, a a 10. § (2) bekezdés, a 11. § (3)-(6) bekezdés, a 12/A. § (2) bekezdés, a 14. § (1) bekezdés, valamint a 15. § (14) bekezdés pontjainak megjelölése során a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (Jszr.) 48. § (1) bek-nek megfelelő felsorolást kell alkalmazni.
Az Ör. 7. § (1) bekezdésében, a 9. § (1) bekezdés e) pontjában, a 12/A. § (2) bekezdés a)-c) pontjaiban és 13/A. § (1) bekezdésében nem csak az adott településen lakóhellyel rendelkezők, hanem a lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkezők jogosultságát is meg kell jelölni (a jogalkotói szándék az Ör. megalkotása során eleve erre terjedt ki, a módosítás során a lakóhely helyett a lakcím fogalom kerül alkalmazásra, mely az állandó lakóhelyet és a tartózkodási helyet is magában foglalja)
Az Ör. 11. § (12) bekezdése szerinti, a hatáskör gyakorlóját a rendkívüli települési támogatás körében, a kivételes méltánylást érdemlő esetekben eltérő eljárási lehetőséggel felruházó rendelkezéseket úgy kell átalakítani, hogy egyértelművé kell váljon, hogy a támogatásra való jogosultság feltételei és a támogatás mértéke tekintetében mennyiben térhet el a hatáskör gyakorlója.
(A szabályozás rendkívüli élethelyzetben, pl. elemi kár adott lehetőséget a hatáskör gyakorlójának gyorsított eljárásban, magasabb összegű támogatás megállapítására. Ennek a részletszabályai bemutatásra kerülnek a módosító rendeletben.)
Ugyanezen szabályozás lehetőséget adott a jogosultnak, hogy akár jövedelemnyilatkozat és jövedelemigazolás nélkül részesüljön támogatásban (pl. elemi kár esetén). A települési támogatás a támogatás jogcímétől függetlenül - természetéből adódóan szociális rászorultságtól függő ellátás, amely támogatás nem szociális szempont szerinti szabályozása, jövedelemtől függetlenül való megállapítása ellentétes az Szt. 25. § (3) bekezdés b) pontjában, illetve a 26. §-ában meghatározott rászorultsági elvvel
Az Ör. 4. § (1) bekezdése, az 5. § (1), (5), (6) és (8) bekezdése, a 10. § (2) bekezdése, a 11. § (6)-(8), (10)-(12)és (14) bekezdése, a 12/A. § (1) bekezdése, a 13. § (1), (8) és (9) bekezdése feltételes módban fogalmaz, a Jszr. 3. § (2) bekezdésében megfogalmazott előírásnak megfelelően - amely szerint a jogszabály tervezetében a normatív tartalmat jelen idejű kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazás alkalmazásával kell kifejezni – át kell fogalmazni.