Irota Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 10.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 11- 2025. 09. 17

Irota Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 10.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.11.

[1] A rendelet megalkotásának célja az Önkormányzat gazdálkodásának biztosítása, a kiadások pénzügyi teljesítése csak abban az esetben történhet, ha az előirányzatok rendelkezésre állnak. A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.

[2] Irota Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 78. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § [A rendelet hatálya]

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságára terjed ki.

2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]

(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését:

a) 42.097.129 Ft költségvetési bevétellel

b) 44.158.942 Ft költségvetési kiadással

c) -2.061.813 Ft költségvetési egyenleggel [a)-b)]

d) -2.061.813 Ft c) pontból működési hiány

e) 0 Ft c) pontból felhalmozás hiány

f) 2.834.377 Ft finanszírozási bevétellel

g) 772.564 Ft finanszírozási kiadással

h) 2.061.813 Ft finanszírozási egyenleggel [f)-g)]

i) a bevételek és kiadások főösszegét 44.931.506 Ft-ban állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 2025. évre 50.000.- Ft-ban határozza meg.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

a) Működésre: 2.061.813 Ft

b) Felhalmozásra: 0 Ft

3. § [A költségvetés részletezése]

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklete részletezi.

b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklete tartalmazza.

c) Az Önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklete részletezi.

d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklete szerint határozza meg.

e) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklete szerint részletezi.

f) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklete szerint hagyja jóvá.

g) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati megoszlását, az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát a 9. mellékletek szerint határozza meg.

(2) Az Önkormányzat a kiadások között általános és céltartalékot nem állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

4. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 15 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(8) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az éves költségvetési rendeletben szereplő feladatok végrehajtása során kötelezettséget vállal, szerződést ír alá a képviselő-testület hozzájárulása nélkül.

5. § [Az előirányzatok módosítása]

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(3) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(5) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. § [A gazdálkodás szabályai]

(1) Irota Község Önkormányzatánál dolgozó közalkalmazottak és munkaszerződéssel rendelkező munkavállalók részére 2025. évben a cafetéria keret összege személyenként nettó 200.000 Ft/év.

(2) Az önkormányzatnál alkalmazásban álló köztisztviselők, közalkalmazottak és munkaszerződéssel rendelkező munkavállalók (a közfoglalkoztatási jogviszonyban lévők kivételével) részére saját gépjárművel történő munkába járás esetén 2025. évben a munkában töltött napokra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként 30 Ft költségtérítést nyújt az 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdése alapján.

7. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]

Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról független belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § [Vegyes rendelkezések]

A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2025. január 1. napjától alkalmazni kell.

9. § [ 10. § [Záró rendelkezések]]

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.