Tornanádaska Község Önkormányzata Polgármesterének 7/2020. (VI. 18.) önkormányzati rendelete
a falugondnoki szolgálatról
Hatályos: 2020. 06. 19- 2020. 08. 31Tornanádaska Község Önkormányzat Polgármesterének 7/2020.(VI.18.) rendelete
a falugondnoki szolgálatról
2020-06-19-tól
Tornanádaska Község Polgármesterének
7/2020. (VI.18.) rendelete
a falugondnoki szolgálatról
Tornanádaska Község Önkormányzata Képviselő-testületének – a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti – hatáskörében eljáró Tornanádaska Község Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III.11.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében veszélyhelyzet idejére meghatározott feladat- és hatáskörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörre tekintettel a következőt rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. §
(1) Tornanádaska Község Önkormányzata a 2.§-ban meghatározott célok megvalósítása érdekében falugondnoki szolgálatot létesít és működtet, intézmény létrehozása nélkül, az önkormányzat által alkalmazott falugondnok útján.
(2) A falugondnok foglalkoztatására a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(3) A falugondnok tekintetében a főbb munkáltatói jogokat a képviselőtestület, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.
2. A rendelet célja
2. §
(1) A rendelet célja:
a) Tornanádaska település hanyatlásának megakadályozása,
b) szociális alapellátások színvonalának javítása, jobb életminőség eléréséhez segítségadás,
c) a község intézményhiányaiból eredő települési hátrányok enyhítése,
d) biztosítani a helyi adottságokhoz és sajátosságokhoz igazodó egyéni és közösségi szintű igények kielégítését,
e) a településen lakó családok életfeltételeinek javítása,
f) a helyi társadalmi és civil szféra erősítése a jobb életminőség elérése érdekében,
g) az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása.
3. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok
3.§
(1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:
a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,
b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,
c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások.
(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:
a) étkeztetésben való közreműködés,
b) házi segítségnyújtásban való közreműködés,
c) közreműködés a közösségi szociális információk szolgáltatásában,
d) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása,
e) óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása.
(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:
a) közösségi, művelődési, sport-és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) egyéb lakossági szolgáltatások, illetve a (2) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározottakon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(4) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:
a) Az ételszállítás önkormányzati intézménybe,
b) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
c) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
(5) A falugondnoknak elsősorban a (2) bekezdésben meghatározott alapfeladatokat kell ellátnia, A többi feladatot úgy kell végeznie, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön.
(6) A falugondnoki szolgáltatás által ellátandó feladatokat részletesen a Falugondnoki
szolgáltatás szakmai programja, valamint a falugondnok munkaköri leírása tartalmazza.
4. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételi rendje
4.§
(1) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2) A szolgáltatások igénybevételének szándékát a falugondnoknál kell bejelenteni személyesen, telefonon, vagy írásban. Az igények elbírálása fontossági szempont alapján történik, előnyben kell részesíteni a szociális alapellátási feladatokhoz kapcsolódó igényeket.
(3) A falugondnoki szolgálat igénybevétele térítésmentes.
(4) A falugondnoki szolgáltatás megszűnik:
a) kérelmező halálával,
b) kérelmező lemondása által,
c) ha az ellátásban részesülő személy a szolgáltatásra nem szorul rá.
5. A falugondnoki szolgálat ellátása
5.§
(1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a falugondnok a szolgálat rendelkezésére álló gépjármű segítségével látja el, mely érvényes műszaki vizsgával, kötelező felelősség- és CASCO biztosítással rendelkezik. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok a felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban keletkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.
(2) A fenntartó a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatási feladatok ellátásához, a falugondnok elérhetősége érdekében mobiltelefont biztosít.
(3) A falugondnok vezetni köteles a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 07.) SzCsM rendelet 8. melléklete szerinti tevékenység naplót. A tevékenységnaplót a szolgáltatást igénybe vevőnek nem kell aláírnia. Az adott napi teljesítés igazolására a polgármester jogosult.
(4) A falugondnok a munkaköri leírásában leírtak szerint, valamint a polgármester utasításának megfelelően látja el a falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatokat.
(5) A falugondnokot szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetében
helyettesíteni kell, a helyettesítő személyről a képviselő-testület gondoskodik.
(6) A falugondnok az elvégzett munkáról a tárgyévet követő minden év március 31-ig köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(7) Az alapszolgáltatásban részt vevő, személyes gondoskodást nyújtó feladatokat ellátó személy részére a munkáltató igazolványt állít ki, annak érdekében, hogy a feladatok elvégzése során a feladat ellátására vonatkozó felhatalmazását igazolni tudja.
6. Záró rendelkezések
6.§.
Ez a rendelet 2020. szeptember 1. napján lép hatályba.
Tornanádaska, 2020. június 17.
Beri Tamás Juhászné dr Soltész Edit Tünde
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet kihirdetve Tornanádaska Község Önkormányzata Képviselő-testületének hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel 2020. június 18. napján.
Tornanádaska, 2020. június 18.
Juhászné dr Soltész Edit Tünde
jegyző