Pusztafalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2021. (IX.15.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 09. 30

Pusztafalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

Pusztafalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdés, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b.) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdéseiben, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében és 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében - a magasabb szintű jogszabályok figyelembevételével - meghatározza Pusztafalu községben, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátások helyi formáit, igénybevételük szabályait, valamint az ellátásokra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit, folyósításuk és ellenőrzésük szabályait.

2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed a Pusztafalu község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.

3. Értelmező rendelkezések

3. § (1) E rendelet alkalmazásában:

  • a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,
  • b) közeli hozzátartozó: a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés d) pontja,
  • c) tartósan beteg: akinek részére krónikus betegségére tekintettel legalább 2 féle rendszeres gyógyszer szedése lett előírva és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel, vagy emelt családi pótlékban részesül és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel,
  • d) súlyosan fogyatékos az, aki a Szoctv 41. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelel.

(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra az Szoctv. 4 .§ (1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.

4. Az ellátások formái

4. § (1) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli ellátásokat állapíthatja meg:

  • a) települési támogatás
  • b) rendkívüli települési támogatás
  • c) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás
  • d) köztemetés
  • e) születési támogatás

(2) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi ellátásokat természetben is megállapíthatja:

  • a) lakásfenntartási támogatás (számlák kifizetése)
  • b) rendkívüli települési támogatás (tűzifa, élelmiszercsomag)
  • c) köztemetés
  • d) születési támogatás (élelmiszercsomag, babakelengye).

5. Hatásköri szabályok

5. § A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik a

  • a) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj elbírálása, felülvizsgálata, visszavonása, megtérítésére való kötelezése,
  • b) köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.
  • c) települési támogatás
  • d) rendkívüli települési támogatás
  • e) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj elbírálása, felülvizsgálata, visszavonása, megtérítésére való kötelezése,
  • f) köztemetés
  • g) születési támogatás.

II. FEJEZET AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK

6. Települési támogatás: Település támogatás lakásfenntartásra

6. § (1) A képviselő-testület települési támogatást állapít meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez annak a kérelmezőnek,

  • a) aki családban él és háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
  • b) egyedül élő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,

feltéve, ha a lakásfenntartás havi költsége a háztartás összjövedelmének 15 %-át meghaladja és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(2) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata.

(3) A lakásfenntartás egy négyzetméterre jutó elismert havi költsége 450,-Ft/m2.

(4) Pusztafalu községben az elismert minimális lakásnagyság mértéke:

  • a) egy személyes háztartás esetén: 35 m2
  • b) két személyes háztartás esetén: 45 m2
  • c) három személyes háztartás esetén: 55 m2
  • d) négy személyes háztartás esetén: 65 m2
  • e) négy személynél több fős háztartás esetén a d.) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 m2.

(5) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatás havi összege a lakásfenntartás elismert havi költségének 20 %-a.

7. § (1) A lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások: a villanyáram-, a víz- és csatornahasználati díj, a szemétszállítás díja, a lakbér és a közös költség.

(2) A támogatást természetbeni szociális ellátás formájában a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

7. Települési támogatás: Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) Rendkívüli települési támogatás a Szoctv. 45 § (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.

(2) A Szoctv. 45 §. (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen

  • a) alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázása,
  • b) közgyógyellátásra nem jogosult gyermek akut megbetegedéséből adódó gyógyszereinek kiváltása,
  • c) amennyiben a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápolnak,
  • d) tüzelő beszerzése, illetve a fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen lakásfenntartásra biztosított települési támogatásban nem részesül,
  • e) elemi kár,
  • f) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el, és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.

9. § (1) A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, maximális mértéke a (2)-(3) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 60 %-a.

(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.

(3) Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-a. A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költsége 200.000.,- Ft.

10. § (1) Rendkívüli települési támogatást kell megállapítani a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedül élő esetében 500 %-át.

(2) Rendkívüli települési támogatást kell megállapítani, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át, egyedül élő esetében 500 %-át

  • a) alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermeke beiskolázására, vagy
  • b) ha a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápol, vagy
  • c) elemi kárt szenvedett,
  • d) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.

(3) Beiskolázásra nyújtott rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg, ha a gyermek tankötelezettség teljesítésének elmulasztása miatt gyermekvédelmi hatósági intézkedés alatt áll.

(4) A rendkívüli települési támogatás kérelemre, vagy – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – hivatalból is megállapítható.

(5) Amennyiben az önkormányzat sikeresen szerepel a szociális tűzifavásárláshoz kapcsolódó pályázaton a Képviselő-testület javaslatára határozattal dönt a támogatás odaítéléséről. A támogatás megítélésekor a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti

  • a) aktív korúak ellátására,
  • b) időskorúak járadékára,
  • c) adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásra,
  • d) lakásfenntartási támogatásra jogosultakat
  • e) továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő családokat

előnyben kell részesíteni.

(6) A támogatottak részére háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa adható.

(7) Az önkormányzat vállalja, hogy a szociális célú tűzifában részesülőtől ellenszolgáltatást nem kér.

11. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 120 %-át és az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg

  • a) családjában az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-át,
  • b) egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 550%.

(2) Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás,

  • a) annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994.évi CLX törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült,
  • b) amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.

(3) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, valamint a 17. § szerinti jövedelemigazolást.

(4) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a halotti anyakönyvi kivonatra, valamint a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.

8. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

12. § (1) A „Bursa Hungarica”Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében ösztöndíjat kell megállapítani annak a pályázatát határidőben benyújtó és a benyújtás időpontjában Pusztafalu községben bejelentett lakóhellyel rendelkező pályázónak, aki megfelel a „Bursa Hungarica” Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerre vonatkozó Általános Szerződési Feltételekben meghatározott előírásoknak és e rendelet szabályai szerint szociális rászorultsága megállapítható.

(2) Az ösztöndíjra való jogosultság megállapítása szempontjából szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a pályázót, akinél az egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át. Amennyiben a gyermeket egyedülálló szülő, vagy más törvényes képviselő gondozza, vagy ha a pályázóval egy háztartásában igazoltan tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy van, a szociális rászorultság akkor állapítható meg, ha a háztartás egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át.

(3) Előnyben részesül a fenti feltételeknek megfelelő azon pályázó:

  • a) akinél a vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át,
  • b) árva, vagy félárva,
  • c) akinek szülei elváltak, vagy különváltan élnek,
  • d) akinek családjában munkanélküli van,
  • e) aki tartós beteg, vagy fogyatékossággal élő, illetve családjában tartósan beteg, vagy rokkant személy van,
  • f) aki gyermeket nevel,
  • g) akinek családjában lévő eltartottak száma három, vagy annál több.

(4) A képviselő-testület egyedi méltánylást érintő esetekben eltekinthet a rendelet 12. §. (2) pontban megállapított jövedelmi határokról.

13. § (1) Az ösztöndíj időtartamát és az egyéb feltételeket a mindenkori pályázati felhívás tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.

(2) A felsőoktatási intézménybe jelentkezők szociális rászorultságát a Képviselő-testület évente egyszer köteles felülvizsgálni.

(3) Az önkormányzat által folyósított ösztöndíj havi összege a pályázó általános szociális helyzetétől függően 1.000-4.000,-Ft összegig terjedhet. Az ösztöndíj támogatás összegének megállapításánál a 12 § (3) bekezdésben foglalt feltételeket kell figyelembe venni.

(4) Az önkormányzat által megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül, a visszavonásról hozott határozat meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha

  • a) a “B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn, illetve a szociális rászorultság évenkénti felülvizsgálatánál nem működik együtt az önkormányzattal,
  • b) a támogatásban részesített “A” vagy “B” típusú pályázó elköltözik Pusztafalu önkormányzat illetékességi területéről.

(5) Az ösztöndíj elnyerésére beadott pályázatok elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs.

14. § (1) A pályázónak a saját és vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelméről szóló igazoláson túl a szociális rászorultság igazolására csatolni kell:

  • a) amennyiben a szülők elváltak, jogerős bírósági ítélet másolatát,
  • b) több eltartott esetén iskola-, óvodalátogatási igazolásokat,
  • c) amennyiben a pályázó árva, félárva halotti anyakönyvi kivonat másolatát, árvaellátást megállapító határozatot,
  • d) amennyiben gyermeket nevel, születési anyakönyvi kivonatot,
  • e) állami gondozott, gyámolt esetén gyámhivatal határozatát, bíróság ítéletét,
  • f) igazolást tartós betegségről, határozatot rokkantság, fogyatékosság megállapításáról,
  • g) munkanélküliség esetén a Munkaügyi Központ igazolását,

h)vállalkozó esetén Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolást előző évi jövedelméről.

(2) Az a pályázó, aki családban nevelkedett és a pályázat benyújtását megelőző egy éven belül lakcímet és családi státuszt változtatott, köteles csatolni a szülők jövedelméről szóló igazolásokat abban az esetben is, ha nyilatkozatuk szerint külön háztartásban élnek. A szociális rászorultság megállapítása a becsatolt igazolások figyelembe vételével történik.

9. Köztemetés

15. § (1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoctv. 48 §-a tartalmazza.

(2) A polgármester javaslatára a Képviselő-testület a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoctv. 48. § (3) bekezdés b.) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik

  • a) a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50 %-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
    • aa) egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy
    • ab) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
  • b) 50%-át elengedheti és a fennmaradó 50% megfizetésére részletfizetést engedélyezhet, ha az eltemettetésre kötelezett személy
    • ba) egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, vagy
    • bb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

10. Születési támogatás

16. § (1) A születési támogatás a gyermek születésekor, a gyermek otthoni gondozásához nyújtott egyösszegű támogatás.

(2) A születési támogatásra jogosult a gyermekét saját háztartásában nevelő szülő, törvényes képviselő amennyiben:

  • a) legalább az egyik szülő, törvényes képviselő a gyermek születésekor és az azt megelőző 12 hónapban megszakítás nélkül Pusztafalu község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és
  • b) a gyermek Pusztafalu község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(3) A születési támogatás gyermekenkénti összege 10.000,- Ft.

(4) A Születési támogatás megállapításánál feltétel továbbá, hogy jelen rendelet 10. § (1), (2) bekezdésében a rendkívüli települési támogatás szerinti értékhatároknak kell megfelelnie a kérelmezőknek.

(5) A születési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a születési anyakönyvi kivonat másolatát, a gyermek és a szülő, törvényes képviselő Személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány (Lakcímkártya) másolatát, valamint a kérelmező nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a gyermeket saját háztartásában neveli. A támogatást ugyanazon gyermek után kizárólag egy alkalommal lehet igényelni.

(6) A születési támogatás iránti kérelmet a gyermek törvényes képviselője a Polgármesteri Hivatalban rendszeresített nyomtatványon a gyermek születését követően számított 6 hónapon belül nyújthatja be.

III. FEJEZET ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

11. Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai

17. § (1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzérkomlósi Kirendeltségéhez lehet benyújtani.

(2) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.

(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.

(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.

18. § A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen

  • a) a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye - nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,
  • b) a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,
  • c) az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,
  • d) a tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolás,
  • e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolása a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,
  • f) álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényétől, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott igazolás, határozat.

19. § (1) Annak igazolására, hogy

  • a) a szülő gyermekét egyedül neveli, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló jogerős bírósági ítélet, gyermektartásdíj c) pont szerinti igazolása,
  • b) a kérelmező háztartásában gyámhatóság által ideiglenesen elhelyezett, vagy gyámrendelés alapján eltartott gyermek él, a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott jogerős bírósági és gyámhatósági határozat,
  • c) gyermektartásdíjban részesül, a gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet, bíróság által jóváhagyott egyezség, vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat, vagy amennyiben - a tartásdíj fizetésére kötelezett nem fizet - végrehajtásról, illetve állam általi megelőlegezésről szóló igazolás,
  • d) a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik; bérleti szerződés másolata,
  • e) jövedelmet igazoló okirat csatolása szükséges.

(2) Havi rendszeresességgel szedett gyógyszernek minősülnek a terápiás jelleggel valamint szakorvosi javaslatra rendelt gyógyszerek, különösen a krónikus betegségre tekintettel felírt gyógyszerek.

12. Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok

20. § (1) A Képviselő-testület a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoctv. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.

(2) A Pálházai Közös Önkormányzati Hivatal, annak Füzérkomlósi Kirendeltsége, valamint a Családsegítő Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.

(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.

21. § (1) Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjától egy évre kell megállapítani.

(2) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.

22. § (1) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül kell folyósítani.

(2) A települési támogatás folyósítása postai úton, banki átutalással, vagy házi pénztári kifizetéssel történik.

(3) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás önkormányzati részének utalása és az ösztöndíj folyósítása az Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint történik.

13. Ellenőrzés, felülvizsgálat

23. § (1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított segély/támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.

(2) Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő a Szoctv-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szoctv. 17. §-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.

14. Lakásfenntartásra biztosított települési támogatás különös eljárási feltételei

24. § (1) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától.

(2) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatásra benyújtott kérelemhez csatolni kell

  • a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását,
  • b) a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolását az első éven benyújtott kérelemhez valamint változás esetén
  • c) a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosítás megállapítására, igazolására szolgáló irat másolatát.

(3) A Hivatal a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.

(4) A szolgáltató a támogatást első ízben a (4) bekezdés szerinti adatszolgáltatásnak a szolgáltatóhoz történő beérkezését és feldolgozását követő első számlában érvényesíti.

(5) Amennyiben a támogatás havi összege az adott havi számla végösszegét meghaladja, a jóváírást követően fennmaradó különbözeti összeg a következő számlában kerül érvényesítésre. Amennyiben a különbözeti összeg a következő számlában teljes mértékben nem jóváírható, azt a további számlá(k)ban a teljes jóváírásig érvényesíteni kell.

IV. FEJEZET ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

25. § Ez a rendelet 2021. szeptember 30-án lép hatályba.

26. § (1) A hatályba lépés napján már benyújtott, de el nem bírált kérelmek esetében is ezen rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Hatályát veszti az önkormányzat 4/2020. (VII.16.) önkormányzati rendelete.