Pusztafalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz

Pusztafalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló 7/2021. (V.31) önkormányzati rendeletéhez

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szabályozó eszközök közzététele során történő megjelenésről szóló 5/2019.(III.13.) IM rendelet 20. §.(3) bekezdésében foglaltak alapján: „Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztéstői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni.”

Erre tekintettel a 2021. május 31-i elfogadásra beterjesztett, az önkormányzat 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló 7/2021.(V.31.) önkormányzati rendelet indoklását az alábbiakban teszem közzé:

Általános indokolás

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Magyarország Kormánya a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel veszélyhelyzetet hirdetett ki az ország területére.

A rendelet megalkotására a felhatalmazást a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése biztosítja, mely kimondja: Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.

Pusztafalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 15-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában egy ízben módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a veszélyhelyzetben a polgármester hozott pénzügyi döntéseket.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások[1]

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 3 244 408 Ft volt.

Bevételként 98 868 661 Ft került elszámolásra.

Az év folyamán 92 520 365 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 6 554 197 Ft, mely tartalmaz – 3 038 507 Ft korrekciós tételt is.

1.

1. kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek 2020. évben nem merültek fel.

A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.

Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

1. közvetett támogatások tényleges összege 76 733 826 Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

Önkormányzat működési támogatások címen 25 377 446 Ft

Működési célú támogatások államháztartáson belülről címen 43 280 360 Ft

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről címen 8 076 020 Ft.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt.

A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 1 491 881 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 587 692 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 760 275 Ft.

1.

1. helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 366 145 031 Ft, mely közel 1,5 %-kal (5 925 493 Ft-tal) csökkent az előző évhez képest.

Az immateriális javak állománya 1 382 271 %-kal (28 952 Ft-tal), csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva.

A tárgyi eszközök állománya 356 048 300 Ft. 3 %-os növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.

A befektetett pénzügyi eszközei nincs az önkormányzatnak.

Az egyéb hosszúlejáratú követelések állománya szintén csökkenést mutat, a folyó évi törlesztések miatt.

A forgóeszközök állománya az önkormányzatnak 69 860 Ft a vásárolt készletek miatt.

Növekedés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 6 554 197 Ft.

A követelésállománya az önkormányzatnak 2 090 403 Ft, mely tartalmazza az adóköveteléseket 2 020 403 Ft értékben, illetve a forgótőke elszámolását.

Az önkormányzat működéséből és finanszírozásából származó kötelezettségek, részesedések alakulása

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezet nincs.

Működéséből és finanszírozásból származó kötelezettségek összes állománya 2 787 127 Ft, melyek a következő jogcímeken keletkeztek:

Költségvetési évben esedékes kötelezettségek dologi kiadásokra címen 837 500 Ft

Költségvetési évben esedékes kötelezettségek felújításokra címen 161 792 Ft

Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek dologi kiadásokra címen 551 692 Ft

Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek finanszírozási kiadásokra címen 960 242 Ft

Adótúlfizetés címén 275 901 Ft.

A részesedése az önkormányzatnak nem volt.

A zárszámadás elkészítését hatástanulmány készítése előzte meg.

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását és igyekezett a szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti, kultúrális és egészségügyi következmények

A 2020. évben befejeződött az önkormányzat VP útfelújítási pályázata. Magyar Falu Program keretében „A nemzeti és helyi identitástudat erősítése” című pályázat keretein belül befejeződött a Közösségi épület fejújítása és nagyrészt elkészült a 36-os helyrajzi számhoz kapcsolódó járda is. Az önkormányzat Környezetvédelmi Programjának 2020. évre tervezett részei nem valósultak meg, mert a tervezett európai uniós forrásokból nem részesültünk.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Fentiek okán szükséges a tárgyi önkormányzati rendelet megalkotása.

Részletes indokolás

1. §-hoz

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásának főösszegét, a költségvetési bevételeket és kiadásokat tartalmazza.

2. §-hoz

Részletesen rendelkezik 2020. év beruházási és felújítási kiadásairól, Az EU-s támogatással megvalósuló és egyéb projektek pénzügyi elszámolásáról, az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről, a költségvetési maradványról és annak felhasználásáról, valamint az állami támogatásokról jogcímenként.

3. §-hoz

A költségvetési maradvány feletti rendelkezés módját szabályozza.

4. §-hoz

A rendelet kihirdetését követően a beszámoló elfogadásáról, a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról szóló értesítés szabályairól rendelkezik.

5. §-hoz

Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.