Nyíri Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021(III.11.) önkormányzati rendelete
Nyíri község településképének védelméről
Hatályos: 2021. 03. 12Nyíri Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021(III.11.) önkormányzati rendelete
Nyíri község településképének védelméről
Nyíri Község Önkormányzata Képviselő-testületének feladat és hatáskörében a Nyíri Község Önkormányzatának Polgármestere a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított hatáskörében, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében, az állami főépítészi hatáskörében eljáró Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal, a Nemzeti Média‐ és Hírközlési Hatóság, az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság, a világörökségi, műemléki és régészeti egyeztetési szakterület tekintetében a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal örökségvédelmi hatáskörében eljáró Miskolci Járási Hivatal véleményének kikérésével, valamint Nyíri Község Önkormányzat Képviselő-testületének a településfejlesztéssel,- a településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés helyi szabályairól szóló 1/2019. (I.23.) önkormányzati rendelete 3. §-ban meghatározott partnerek észrevételeinek a figyelembe vételével, - a következőket rendeli el:
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja, hatálya és értelmező rendelkezések
1. §
2. §
3. § A rendelet alkalmazásában használat fogalmak és magyarázatuk:
A HELYI VÉDELEM
2. A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
4. §
5. § (1) Helyi védelem alá helyezést, annak módosítását, illetve megszüntetését minden jogi vagy természetes személy kezdeményezheti.
(2) A helyi védelem alá helyezésre vagy annak megszüntetésére vonatkozó kérelmet postai úton a polgármesternek címezve lehet benyújtani.
(3) A helyi védelem a település összefüggő részére (a továbbiakban: helyi területi védelem), valamint egyes építményeire, ezek részleteire (a továbbiakban: helyi egyedi védelem) terjed ki.
(4) A kezdeményezés minimális tartalma az alábbi:
a) A helyi egyedi védelem esetén:
aa) az érintett elem beazonosításra alkalmas adatai (az ingatlan helyrajzi száma, címe, épületrész, térképi feltűntetés),
ab) a védendő elem rövid ismertetése, leírása, további adatai (tulajdonosa, története, korábbi állapota stb.),
ac) fotók,
ad) a javaslat rövid indoklása,
ae) a kezdeményező adatai elérhetőségével, valamint aláírása.
b) A helyi területi védelem esetén:
aa) a helyi építészeti örökség részét képező területi értékről jól értelmezhető, áttekintéshez szükséges léptékű térképet, esetlegesen adatokat (az ingatlan helyrajzi száma, címe),
ab) a védendő terület rövid ismertetése, leírása, további adatai (tulajdonosa, története, korábbi állapota stb.),
ac) fotók,
ad) a javaslat rövid indoklása,
ae) a kezdeményező adatai elérhetőségével, valamint aláírása.
(5) A kezdeményezés beadása a polgármesternek címezve e‐mailben, vagy postai úton megküldött írásos javaslattal történhet.
6. § (1) A helyi védetté nyilvánítás szakmai előkészítését a települési főépítész végzi.
(2) A védetté nyilvánításhoz vagy annak megszüntetéséhez értékvizsgálat készítése szükséges.
(3) A helyi védettség alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről a képviselő-testület e rendelet módosításával dönt.
(4) A helyi védettség alá tartozó értékek listáit e rendelet mellékletei tartalmazzák.
7. § (1) A kezdeményezésében meghatározott építmény vagy épületegyüttes helyi védelmére akkor kerülhet sor, ha az építészeti örökség feltárása és számbavétele során vagy a védetté nyilvánítás kezdeményezésére készülő értékvizsgálat alapján igazolást nyert, hogy az építmény épületegyüttes, környezeti elem Nyíri község építészeti örökségének kiemelkedő jelentőségű eleme.
(2) Az építészeti örökség helyi védettségének megszüntetésére akkor kerülhet sor, ha a helyi egyedi védettségű épületegyüttes vagy a helyi egyedi védettségű építmény a védelem alapját képező értékeit helyreállíthatatlanul elvesztette.
(3) A helyi védelem alá helyezés, vagy annak megszüntetése iránti eljárás akkor indítható, ha a kezdeményezés tárgyát érintő építésügyi hatósági eljárás nincs folyamatban, vagy ha végleges építésügyi hatósági engedéllyel és megkezdett jogszerű bejelentés alapján végezhető építési tevékenységgel nem ellentétes hatású a kezdeményezés.
(4) Helyi építészeti örökség részét képező egyedi érték műemléki védettsége megszűnése esetén, az önkormányzat köteles megvizsgálni annak helyi védelem alá helyezésének lehetőségét.
8. §
9. § Helyi védelem megszűntetésére kizárólag a következők miatt kerülhet sor:
3. A területi védelem meghatározása
10. §
11. §
4. Az egyedi védelem meghatározása
12. §
5. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
13. §
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
6. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
14. §
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
7. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények
15. §
8. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények
16. §
17. § A közterületeken a fasorokat meg kell őrizni, szükség esetén ki kell egészíteni. A nem javasolt fafajtákat a rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.
18. §
19. §
20. § Az épületek, építmények környezetének rendezése során tilos a rendelet 5. számú mellékletben szereplő inváziós fafajták telepítése.
21. §
9. A helyi védelemben részesülő területekre és elemekre vonatkozó építészeti követelmények
22. §
23. §
24. §
10. Egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
25. §
11. Az egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények
26. §
27. §
12. Reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
28. § Óriásplakát a település belterületén, szőlőhegyein és az ökológiai hálózat területén nem helyezhető el.
29. § (1) A település szempontjából jelentős valamely eseményről való tájékoztatás érdekében szükséges reklám, reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés kihelyezése, évente összesen 12 naptári hét időszakra, bármely települési területen megengedett.
(2) A nyilvánosság biztosítására szolgáló önkormányzati információs felület időkorlát nélkül, bármely települési területen megengedett.
(3) A reklámhordozókat egységes koncepció alapján és a terület településképi jellegéhez igazodóan kell kialakítani.
SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
30. § (1) Szakmai konzultációt lehet lefolytatni Nyíri község közigazgatási területen tervezett építési tevékenység megkezdése előtt, függetlenül attól, hogy az építési tevékenység építési engedélyezési, egyszerű bejelentési, vagy építési engedély nélkül végezhető.
(2) A szakmai konzultáció lefolytatása a települési főépítész feladata.
(3) A szakmai konzultációt a tulajdonos, a beruházó, vagy a tervező kezdeményezi. A kérelem tartalmazza
a) a kérelmező nevét és címét, elérhetőségét (lehetőség szerint e-mail és telefon);
b) a tervezett tevékenység helyszínének adatait (ingatlan helyrajzi száma, címe);
c) a tervezett tevékenység rövid leírását.
(4) A konzultáción szükséges a tervezőnek bemutatni a településképet érintő területről és környezetéről készített fotókat, valamint vázlatos koncepciótervet.
(5) A szakmai konzultációról emlékeztető készül, melyben az alábbiak kerülnek rögzítésre:
a) a tervezett tevékenység helyszínét érintő – településképi rendeletben szereplő – településképi követelmények,
b) felvetett javaslatok,
c) a települési főépítész nyilatkozatának a lényege.
(6) Az építettő vagy az általa megbízott építész tervező köteles szakmai konzultációt kérni, ha a tervezett építési tevékenység a lakóépítmény egyszerű bejelentéséről szóló országos rendelet hatálya alá esik.
TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ÉS BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
13. A településképi véleményezés szempontjai
31. § A véleményezési eljárás során vizsgálni kell
a) a településképi követelményeknek való megfelelést,
b) a telepítés településképbe való illesztését,
aa) a környezetbe illeszkedést,
ab) a beépítés vagy az építészeti jellegzetesség és látvány, a helyi jelleg érvényesítését,
c) a helyi építészeti érték védelmének érvényre juttatását, azokra gyakorolt hatását,
d) teljesíti-e a helyi védettségű épületek esetében az értékvédelemmel kapcsolatos előírásokat és elvárásokat,
e) homlokzat tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
f) a homlokzat színezése utcaképi szempontból megfelelő-e,
g) a tetőzet kialakítása megfelelően illeszkedik a környezet adottságaihoz, elősegíti-e az építmény településképi szempontból előnyösebb megjelenését,
h) meglévő építmény bővítése esetén a homlokzatot is érintő felújítás, átalakítás, emeletráépítés illeszkedik-e az adott épület struktúrájához,
i) gépészeti berendezések és azok tartozékainak településképi megjelenése megfelelő-e,
j) a közterület mentén az épület kialakításának módját és feltételeit,
k) közterületen folytatott építési tevékenység végzése esetén a közterület burkolatának, műtárgyainak, köztárgyainak, növényzetének, továbbá a díszvilágító berendezések és reklámhordozók kialakítását.
14. A véleményezési eljárással érintett építmények köre
32. § (1) Településképi véleményezési eljárással érintett a település teljes közigazgatási területe.
(2) Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni építmény építésére, bővítésére, településképet érintő átalakítására irányuló építési, összevont, vagy fennmaradási engedélyezés eljárásokat megelőzően az építésügyi hatósági engedélykérelem tárgyának településképi illeszkedésével kapcsolatban.
(3) Településképi véleményezési eljárást nem kell lefolytatni homlokzati változással nem járó, kizárólag belső átalakítási munkákra vonatkozó, engedélyköteles építési tevékenységek esetén.
15. A véleményezési eljárás részletes szabályai
33. § (1) A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa (továbbiakban együtt: kérelmező) kérelmére indul. A kérelmet Nyíri polgármesteréhez, az országos követelményekben meghatározott tartalommal és formában lehet benyújtani.
(2) A polgármester a településképi véleményét a települési főépítész szakmai véleményére alapozza, amennyiben települési főépítészt foglalkoztat a település.
(3) A véleményezési eljárás során vizsgálni kell:
a) a településképi követelményeknek való megfelelést,
b) a közterület mentén az épület kialakításának (tömeg, tetőzet, homlokzat tagolása, nyílászárók kiosztása) módját és feltételeit,
c) a terv településképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz‐e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére,
d) közterületen folytatott építési tevékenység végzése esetén a közterület burkolatának, műtárgyainak, köztárgyainak, növényzetének, továbbá a díszvilágító berendezéseknek és reklámhordozóknak a kialakítását.
16. A bejelentési eljárással érintett építmények, reklámhordozók, rendeltetésváltozások köre
34. § (1) Településképi bejelentési eljárással érintett, a (2) bekezdés területi hatályával – a nyilvántartott műemléki értéket, vagy műemléket érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez, vagy örökségvédelmi engedélyhez kötött tevékenység kivételével:
a) az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló kormányrendeletben építési engedélyhez nem kötött építési tevékenység, mely az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységre nem terjed ki,
b) építmények rendeltetésének megváltoztatása, valamint
c) reklámok és reklámhordozók elhelyezése.
(2) Településképi bejelentése eljárással érintett, indokolt esetben:
a) az (1) bekezdés a) és b) pontja tekintetében a település – e rendelet 2. számú melléklete szerinti – településképi szempontból meghatározó területe, valamint
b) az (1) bekezdés c) pontja tekintetében a település teljes közigazgatási területe.
17. A bejelentési eljárás részletes szabályai
35. § (1) A településképi bejelentési eljárás az építtető, illetve az építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa (továbbiakban együtt: bejelentő) kérelmére indul. A kérelmet Nyíri község polgármesteréhez, az országos követelményekben meghatározott tartalommal és formában kell benyújtani.
(2) A polgármester hatósági határozatát – amennyiben települési főépítészt foglalkoztat a település – a települési főépítész szakmai véleményére alapozza.
(3) A bejelentési eljárás során vizsgálni kell, hogy a tervezett építési tevékenység, vagy rendeltetésváltoztatás:
a) illeszkedik‐e a településképbe,
b) megfelel‐e a településképi követelményeknek.
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
18. A településképi kötelezési eljárás
36. § (1) A polgármester e rendeletben meghatározott településképi követelmények teljesítése érdekében – hivatalból vagy kérelemre – kötelezési eljárást folytat le.
(2) E rendeletben foglalt településképi követelmények megsértése, a településképi bejelentési eljárás kezdeményezésének elmulasztása, valamint a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlan birtokosa, használója, vagyonkezelője, ezek hiányában tulajdonosa (továbbiakban együtt: ingatlantulajdonos) figyelmét a jogszabálysértésre, és megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.
(3) A (2) bekezdésben foglalt határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel – a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezi.
19. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke, kiszabásának és behajtásának módja
37. § (1) Ha a polgármester felhívására az ingatlan tulajdonosa, a 35. §-ban rögzített tevékenységek településképi bejelentési eljárás nélküli, vagy a településképi bejelentési eljárásban hozott döntéstől, illetve a záradékolt tervektől eltérő megvalósítása esetén, a felhívásban meghatározott határidőn belül a bejelentési dokumentációt vagy a bejelentéstől eltérően végzett tevékenységre vonatkozó, módosított bejelentési dokumentációt utólagosan benyújtja, és annak tartalma alapján megállapítható, hogy az elvégzett tevékenység az e rendeletben foglalt és az egyéb követelményeknek megfelel, azt a polgármester utólagosan tudomásul veszi, és egyidejűleg az ingatlan tulajdonosát egyszeri, 100.000,-Ft-ig terjedő településkép-védelmi bírság megfizetésére kötelezi.
(2) A településkép-védelmi bírság összege – az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérő esetekben 100.000,- Ft-tól 1.000.000,-Ft-ig terjedhet, mely bírság kiszabása ismételhető.
(3) A településkép-védelmi bírság kiszabásánál az alábbi szempontokat kell mérlegelni:
a) a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,
b) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,
c) a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,
d) a jogsértő állapot időtartamát,
e) a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát,
f) a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartását,
g) a jogsértést elkövető gazdasági súlyát.
(4) A településkép-védelmi bírságot határozatban kell kiszabni a bírsággal sújtott érintettnek.
(5) A kiszabott közigazgatási bírságot az ingatlantulajdonos a döntés jogerőre emelkedését követő 30 napon belül köteles az önkormányzat számlájára megfizetni.
(6) A véglegesen kiszabott és meg nem fizetett bírság, továbbá a meg nem fizetett bírság miatt jogerősen kiszabott és meg nem fizetett késedelmi pótlék köztartozásnak minősülnek és azokat adók módjára kell behajtani.
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER
20. A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése
38. § (1) A települési önkormányzat az e rendelet hatálya alá tartozó helyi védett épületek, épületegyüttesek, azok szűkebb környezete, illetve tartozékaik karbantartása, felújítása, rekonstrukciója érdekében végzett munkák költségeit támogathatja.
(2) A támogatásra fordítható összeget a települési önkormányzat éves költségvetési rendelete határozza meg.
(3) A pályázatot évente az éves költségvetés jóváhagyását követően a főépítész, vagy – folyamatos foglalkoztatásának, illetve jelenlétének hiányában a polgármester javaslatára a Képviselő-testület írja ki. A kiírásnak tartalmaznia kell:
a) az önrész mértékét, annak igazolásának formáját,
b) az igényelhető legnagyobb összegét,
c) a rendelkezésre álló forrást,
d) a beadandó mellékleteket,
e) a beadás és az elbírálás határidejét.
(4) A támogatás csak a fenntartás és állagmegóvás tulajdonosi kötelezettségét, illetve az ingatlan rendeltetésszerű használatához szükséges mértéket meghaladó költségeire adható (értékkülönbözet). A kérelemhez olyan költségvetést kell becsatolni, amelyből az értékkülönbözet megállapítható.
(5) A benyújtott pályázatnak tartalmaznia kell:
a) kérelmet, az igényelt támogatási összeg megadásával,
b) a felújítandó ingatlan 90 napnál nem régebbi tulajdoni lapját és hivatalos térképmásolatát,
c) amennyiben nem a kérelmező a tulajdonos, akkor az ingatlan tulajdonosának az építéshez hozzájáruló nyilatkozatát,
d) a megvalósítást szolgáló költségvetést,
e) helyszínrajzot 1:500 léptékben,
f) fotódokumentációt,
g) az épület homlokzati terveit (meglévő és tervezett állapot) 1:50 léptékben,
h) részletterveket a megértéshez szükséges számban és léptékben,
i) műszaki leírást a tervezett munkáról,
j) a megpályázott munka elkészülésének tervezett határidejét,
k) a megpályázott pénzösszeg megjelölését, felhasználásának tervezett módját és határidejét,
l) előzetes kötelezettségvállalást arra, hogy a támogatás elnyerése esetén a kapott összeget a pályázati feltételek szerint használja fel, továbbá, hogy az építkezést a megfelelő hatósági eljárások keretein belül végzi.
(6) A pályázati kiírás a (5) bekezdésben foglaltakon túlmenően további feltételeket is előírhat.
(7) A beérkezett pályázatokat a Képviselő-testület bírálja el.
(8) A döntésnek tartalmaznia kell: a védett érték és az azon végzett munkák megjelölését, a munkák igazolt költségét,
a) a támogatásban részesítettek megnevezését,
b) a támogatás mértékét,
c) a visszatérítendő támogatás esetén a visszatérítés időtartamát.
(9) A pályázat alapján vissza nem térítendő támogatás nyerhető el. A támogatást elnyert pályázókkal a polgármester megállapodást köt.
(10) A megállapodásnak tartalmaznia kell a megítélt pénzösszeg felhasználásának módját, határidejét, feltételeit, az ellenőrzés szabályait, feltételeit.
(11) A pályázat alapján elnyert pénzösszeg felhasználását a főépítész bevonásával a polgármester ellenőrzi.
(12) Amennyiben az alap nem kerül pályázati formában felhasználásra, úgy a Képviselő-testület dönt annak felhasználásáról.
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
21. Hatálybalépés
39. § (1) Ezen önkormányzati rendelet 2021. III.12. -én lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti Nyíri Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 11/2017.(XII.29.) önkormányzati rendelete.
(2) Az önkormányzati rendelet előírásait a hatálybalépés napját követően indult eljárásokban kell alkalmazni.