Nyíri Község Önkormányzat Képviselő-testülete 10/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása
A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 31A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz
Nyíri Község Önkormányzata Képviselő-testületének
a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló 10/2021. (V.31) önkormányzati rendeletéhez
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szabályozó eszközök közzététele során történő megjelenésről szóló 5/2019.(III.13.) IM rendelet 20. §.(3) bekezdésében foglaltak alapján: „Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztéstői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni.”
Erre tekintettel a 2021. május 31-i elfogadásra beterjesztett, az önkormányzat 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló 10/2021.(V.31.) önkormányzati rendelet indoklását az alábbiakban teszem közzé:
Általános indokolás
A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.
Magyarország Kormánya a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel veszélyhelyzetet hirdetett ki az ország területére.
A rendelet megalkotására a felhatalmazást a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése biztosítja, mely kimondja: Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
Nyíri Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 15-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában egy ízben módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a veszélyhelyzetben a polgármester hozott pénzügyi döntéseket.
A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.
A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.
Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások[1]
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 9 410 047 Ft volt.
Bevételként 120 841 556 Ft került elszámolásra.
Az év folyamán 115 800 042 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 5 296 063 Ft, mely – 9 155 498 Ft korrekciós tételt is tartalmaz.
1.
1. kihatással járó döntések
A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek nem merültek fel 2020. évben.
A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.
Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.
A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.
Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.
Közvetett támogatások
1. közvetett támogatások tényleges összege 109 420 025 Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:
Önkormányzat működési támogatásai címen 32 345 791 Ft
Működési célú támogatások államháztartáson belülről címen 54 604 366 Ft
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről címen 22 469 868 Ft.
Adósság állomány alakulása
2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt.
A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 1 354 442 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 203 749 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 815 691 Ft.
1.
1. helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 393 961 853 Ft, mely 2 %-kal (9 064 741 Ft-tal) nőtt az előző évhez képest.
Az immateriális javak állománya nem változott a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva.
A tárgyi eszközök állománya 388 075 603 , Ft közel 4 %-os növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.
A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest szintén nem változott.
Az egyéb hosszúlejáratú követelések állománya szintén csökkenést mutat, a folyó évi törlesztések miatt.
A forgóeszközök állománya az önkormányzatnak nem volt. .
Csökkenés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 5 296 063 Ft.
A követelésállománya az önkormányzatnak 590 187 Ft, mely tartalmazza az adóköveteléseket, a forgótőke elszámolását, illetve egyéb tételt is.
Az önkormányzat működéséből származó kötelezettségek, részesedések alakulása
Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezet nincs.
2020. évben működéséből és finanszírozásból származó kötelezettségek összes állománya 2 967 830 Ft, melyek a következő jogcímeken keletkeztek:
Költségvetési évben esedékes kötelezettségek dologi kiadásokra címen 1 150 693 Ft
Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek dologi kiadásokra címen 203 749 Ft
Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek finanszírozási kiadásokra címen 1 237 251 Ft
Adótúlfizetés címen 376 137 Ft.
A részesedése az önkormányzatnak nem volt.
A zárszámadás elkészítését hatástanulmány készítése előzte meg.
Társadalmi, gazdasági, hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását és a szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában is igyekezett pénzbeli és nem pénzbeli támogatás formájában segítséget nyújtani.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A 2020. évben az orvosi rendelő felújítását végezte el az önkormányzat, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években. Temető fejlesztése című pályázatban foglaltak szerint urnafal került megépítésre a teleülésen, illetve közterület karbantartását szolgáló eszközök kerültek beszerzése a Magyar Falu Program keretén belül. Az önkormányzat Környezetvédelmi Programjának 2020. évre tervezett részei nem valósultak meg, mert a tervezett európai uniós forrásokból nem részesültünk.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Fentiek okán szükséges a tárgyi önkormányzati rendelet megalkotása.
Részletes indokolás
1. §-hoz
A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásának főösszegét, a költségvetési bevételeket és kiadásokat tartalmazza.
2. §-hoz
Részletesen rendelkezik 2020. év beruházási és felújítási kiadásairól, Az EU-s támogatással megvalósuló és egyéb projektek pénzügyi elszámolásáról, az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről, a költségvetési maradványról és annak felhasználásáról, valamint az állami támogatásokról jogcímenként.
3. §-hoz
A költségvetési maradvány feletti rendelkezés módját szabályozza.
4. §-hoz
A rendelet kihirdetését követően a beszámoló elfogadásáról, a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról szóló értesítés szabályairól rendelkezik.
5. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.