Varbóc község képviselő testületének 2/2015 (II.26..) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2018. 04. 19Varbóc község képviselő testületének 2/2015 (II.26..) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-03-01-tól 2018-04-20-ig
Varbóc Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikkének (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdésének d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:
1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
1.§ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Varbóc Község Önkormányzata
2.§ Az Önkormányzat székhelye: 3756. Varbóc, Petőfi út 18.
3. § (1) A Képviselő-testület szervei:
- polgármester,
- a Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal,
- jegyző
( 2) A képviselő-testület tagjainak névsorát a Rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
2. A Képviselő-testület működésének szabályai
4. § A Képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.
5.§. A képviselő-testület évente hét ülést tart.
6.§. A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg az érintettek tartós akadályoztatása esetén a képviselő hívja össze.
7. § (1) A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét, kezdetének időpontját,
- a javasolt napirendet,
- a napirendi pontok előadóit,
- az ülés összehívójának nevét és az önkormányzat pecsétjét.
(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három naptári nappal korábban megkapják.
(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és tanácskozási joggal meghívottak részére.
(5) A zárt ülés tartását nem igénylő írásbeli előterjesztések a képviselők részére elektronikus formában kerülnek kiküldésre. Elektronikus levélcím hiányában, az írásbeli előterjesztések papír alapon, postacímre kerülnek megküldésre.
(6) Zárt tárgyalású napirendi pontra vonatkozó írásos előterjesztést papír alapon, zárt borítékban csak a képviselők, és a jegyző kapják kézhez.
(7) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének anyaga az ülésen kerül kiosztásra.
(8) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a község lakosságát a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.
(9) A rendelet kihirdetésére, illetőleg a közérdekű információk közlésére a helyben szokásos mód az önkormányzat Varbóc, Petőfi út 18. szám előtt lévő hirdetőtáblájára való kifüggesztés.
8.§ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg az érintettek tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a képviselő vezeti.
9. § (1) A Képviselő-testület üléseit a Varbóc Község Önkormányzat székhelyén lévő Hivatali épületben tartja. Címe: Varbóc, Petőfi út 18.
(2) A Képviselő-testület a testület döntése esetén indokolt esetben más épületben és teremben, vagy helyen is ülésezhet, ha azt az adott körülmények indokolják és ott a tanácskozás feltételei biztosítottak.
(3) A nyílt képviselő-testületi üléseket úgy kell megszervezni, hogy a hallgatóság a képviselő-testületi ülésnek helyt adó teremben helyet tudjon foglalni.
10. § A Képviselő-testület és a meghívottak részére zárt ülés elrendelése esetére a megjelent hallgatóságtól és a nyilvános ülésre meghívottaktól elkülönített tanácskozó helyet kell kialakítani.
11. § A képviselő köteles a képviselő-testületi ülésen
- olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
- a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktanul szem előtt tartani,
- a Képviselő-testület ülését vezető személy a Képviselő-testület méltóságának érdekében tett intézkedését tiszteletben tartani.
12. § (1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével
a polgármester tesz javaslatot.
(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a Képviselő-testület állapítja meg.
(3) A meghívóban szereplő napirendhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a Képviselő-testület határoz.
13. § Képviselő-testület rendes ülésén kötelező napirendi pontok:
- beszámoló a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról, két ülés közötti fontosabb eseményekről,
- tájékoztató az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről
14. § A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
- megnyitja az ülést,
- megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,
- vizsgálja a testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
- a napirend elfogadása előtt ismerteti a napirend előtti felszólalásokkal kapcsolatos kérelmeket, javaslatokat, a zárt ülés elrendelésére vonatkozó esetleges kezdeményezéseket
- napirendi javaslatot terjeszt a Képviselő-testület elé döntésre,
- közli a Képviselő-testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,
- biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról,
- megadja a szót az előterjesztőknek, hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától.
- minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
- megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a Képviselő-testület döntését,
- tanácskozási szünetet rendel el.
15. § (1) A Képviselő-testület ülésén a képviselők is nyújthatnak be előterjesztést, és kezdeményezhetik határozat meghozatalát.
(2) Ha a képviselő által az (1) bekezdés szerint kezdeményezett döntéshozatal előkészítést igényel, az ügyet a képviselő-testület következő ülésén tárgyalja.
(3) Az előterjesztő legfeljebb tíz percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb öt perc időtartamban szól hozzá. Az öt perc letelte után a polgármester a szót megvonhatja.
(5) A vitában elhangzottakra az előterjesztő amennyiben kíván, legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(7) A polgármester a vita lezárását követően ismerteti az előterjesztett és a módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
16.§ Amennyiben megállapítást nyer, hogy egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezte, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönthet és a képviselő figyelmét felhívja arra, hogy a jövőben bejelentési kötelezettségét ne mulassza el.
17.§ (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott
időre félbe szakíthatja.
(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.
18.§ (1) A képviselő-testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.
(2) Nyílt szavazás történhet:
- kézfelemeléssel,
- név szerinti szavazással.
(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(4) A szavazás módjának megválasztását adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva "igen" vagy "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét ismerteti.
19.§ (1) Törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.
(2) A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti.
20.§ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
21.§ (1) Titkos szavazást a jelen lévő jegyző vagy az általa megbízott személy bonyolítja le.
(2) A szavazás eredményéről a polgármester a képviselő-testületnek az ülésen jelentést tesz.
3. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
22.§ Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
- helyi képviselők,
- polgármester,
- alpolgármester,
- a jegyző,
23.§ (1) A rendeleti javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Polgármester gondoskodik a rendeleti javaslatnak a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(3) A rendeleti javaslat kidolgozását a jegyző segíti.
24.§ Azon rendelet-tervezeteket amelyek a lakosság mindennapi életkörülményeit szorosan érintik, társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.
A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum is szervezhető.
25.§ (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
- az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
- a helyi adókról
- a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,
- a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.
(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.
26.§ (1) A tervezetet az önkormányzat hirdető tábláján kell közzé tenni. A képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16.00 órától.. A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő-testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a Képviselő-testület.
(2) Az észrevételeket javaslatokat a Perkupai Közös Önkormányzati Hivatalnál írásban, vagy e-mailon a korjegyzoseg@perkupa .hu-n lehet benyújtani
(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a.) a véleményadó nevét,
b.) a véleményadó lakcímét
(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.
(5) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait
27.§ (1) A rendelet-tervezetet a testületi ülést megelőző 3 nappal a képviselő-testület tagjainak kézbesíteni kell.
(2) Ha a rendeleti javaslathoz módosító javaslat érkezik, szavazás során módosító indítványról kell először szavazni.
(3) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
28.§ ( 1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek
nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet a Nemzeti Jogszabálytárban és a helyben szokásos módon az önkormányzat hirdetőtábláján is közzé kell tenni. Az önkormányzati rendelet a hirdető táblán való kifüggesztés napján tekinthető kihirdetettnek.
( 2) A kihirdetés legkorábbi időpontja a rendelet elfogadását követő munkanap lehet.
29.§ Törvényben meghatározott eseteken túl minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
- kitüntetések, elismerő címek létrehozásához, adományozásához,
- helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,
- településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
- hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz.
30.§ Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a Képviselő-testület felé.
4. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
31.§ A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével, a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.
32.§ A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik a törvényben meghatározottakon túl a meghívó és a jelenléti ív.
5. A polgármester
33.§ (1) A polgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) A polgármester minden hétfői napon 8-10 óra között ügyfélfogadást tart.
34.§ A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi, szociális ügyekkel kapcsolatos hatásköreit:
- Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott települési támogatás, valamint rendkívüli sürgős esetben egyéb települési támogatás elbírálása
- Szociális étkeztetés iránti kérelem elbírálása
35.§ A polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (a továbbiakban: Mötv) 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
- ivóvízellátás,
- önkormányzati út felújítása
36.§ A polgármester az Mötv. 68. § 3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
- közvilágításról való gondoskodás,
- a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
- környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
- szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
- lakás- és helyiséggazdálkodás,
- helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
- honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
- helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok,
- sport, ifjúsági ügyek,
- település közbiztonsága
37.§ (1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármester minden hónap első szerdáján 8-10 óra között ügyfélfogadást tart.
6. A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző
38.§ (1) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal Perkupa Község Önkormányzatának, Szögliget Község Önkormányzatának, Varbóc Község Önkormányzatának, Szőlősardó Község Önkormányzatának, Égerszög Község Önkormányzatának, Teresztenye Község Önkormányzatának, Hidvégardó Község Önkormányzatának, Tornabarakony Község Önkormányzatának és Bódvarákó Község Önkormányzatának a közös hivatala.
(2) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3756. Perkupa Kossuth út 12.
(3) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltségei:
a.) 3762. Szögliget Kossuth út 57.
b.) 3764. Hidvégardó Tornai út 106.
c.) 3757. Szőlősardó Széchenyi út 103.
39.§ (1) A Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
(2) A közös hivatal szervezeti felépítését és működési rendjét a hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
7. A közmeghallgatás
40.§ Közmeghallgatást kell tartani szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal az előző évi zárszámadás elfogadása után vagy az adott év költségvetésének elfogadása előtt, illetve más fontos ügyben a Képviselő-testület döntése szerint.
41.§ A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intéznek, illetve közérdekű javaslatokat tesznek.
42.§ (1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyben szokásos módon, hirdetmény útján, legalább 6 nappal a közmeghallgatás időpontja előtt tájékoztatni kell lakosságot.
(2) A közmeghallgatást nyilvános testületi ülés keretében kell megtartani, a közmeghallgatás mellett az ülésen más napirendi pontok is tárgyalhatók. A jegyzőkönyvre a nyilvános képviselő testületi ülés szabályai vonatkoznak
(3) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat, közérdekű bejelentésként kell kezelni.
8. Belső ellenőrzés
43.§. (1) A belső ellenőrzést végző személy, szervezett jogállása: A belső ellenőrzés külső szolgáltató által megbízási szerződéssel kerül ellátásra.
A szolgáltató neve: Réti-Nagy László Pálné egyéni vállalkozó.
(2) A belső ellenőrzést végző személy feladatait a költségvetési szervek belső kontroll rendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 21.§-a határozza meg.
9. Vegyes rendelkezések
44.§ (1) Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek felsorolását és az ahhoz kapcsolódó kormányzati funkció rendet a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(2) Az önkormányzat a családsegítés, a házi segítségnyújtás és a gyermekjóléti szolgáltatás feladatát a Bódvaszilasi Körzeti Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján látja el, melyre ezt a hatáskörét átruházza.
(3) Az önkormányzat az egészségügyi alapellátás körébe tartozó orvosi ügyeletet az Edelényi Többcélú Kistérségi Társuláson keresztül biztosítja, melyre ezt a hatáskörét átruházza.
(4) Az önkormányzat a Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás feladatát a Sajó-Bódva Völgy és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás útján látja el, melyre ezt a hatáskörét átruházza.
(5) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 3. függeléke tartalmazza.
10. Záró rendelkezések
45.§. (1) A rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Varbóc Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IX. 19.) önkormányzati rendelet valamint az azt módosító 3/2014. (II. 13.) önkormányzati rendelet a 9/2014. (X.27.) önkormányzati rendelet.
Varbóc, 2015. február 26.
Molnár László Vécsei Vilmos
polgármester jegyző