Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete

Teresztenye Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 13

Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete

Teresztenye Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

2025.03.13.

[1] Teresztenye Község Önkormányzat 2025. évi költségvetési célja, hogy a kötelező feladatainak az ellátásához a tervezett bevételek fedezzék a felmerülő kiadásokat és az önkormányzat 2025 évben megőrizze fizetőképességét úgy, hogy biztosítva legyen a költségvetés tartós egyensúlya.

[2] Teresztenye Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói minőségében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) A rendelet hatálya Teresztenye Község Önkormányzat képviselő-testületére, a polgármesterre és a Perkupai Közös Önkormányzati Hivatalra terjed ki.

(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselőtestülete, polgármestere, jegyzője, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről, a vezetői a kialakított kontroll rendszer 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet és a FEUVE hatékony működtetésével, azok egységes rendszerével ellenőrzik.

II. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE, A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA

2. § (1) Teresztenye Község Önkormányzatának képviselő-testülete az önkormányzat 2025. évi összevont, korrigált

a) bevételi főösszegét 25.692.771 forintban

b) kiadási főösszegét 28.119.188 forintban

c) a hiányt 0 forintban

d) 2.426.417 forint finanszírozási bevétellel

e) kiadási összegét 0 forintban,

f) bevételi főösszegét 28.119.188 forintban,

g) kiadási főösszegét 28.119.188 forintban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A képviselő-testület a költségvetési bevételi és kiadási előirányzatait, előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok, és azon belül kötelező feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 3. melléklet szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 4. melléklet és 5. melléklet részletezi.

3. § (1) A képviselő-testület 2025. évben a bevétel – kiadás mérlegegyensúlyát 2.426.417 forint működési pénzmaradvánnyal és 0 forint felhalmozási pénzmaradvánnyal tervezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.

III. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉSI TARTALÉK-ELŐIRÁNYZAT

4. § Az önkormányzat 2025. évi költségvetésében 0 forint működési általános tartalékkal, céltartalékkal számol.

IV. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS KIADÁSAIVAL, BEVÉTELI ELMARADÁSÁVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK

5. § (1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében - kizárólag az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben – pályázhat, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást, adományt fogadhat el. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alaptevékenységének ellátását, annak biztonságát nem veszélyeztetheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges, kiemelten az Európai Uniós forrásból származó pályázat esetében.

(3) Mind a pályázó intézmény, mind az irányító szerv/képviselő-testület a hozzájárulás megadása előtt vizsgálja a pályázattal megvalósítandó cél fejlesztési és működési kiadásának vonzatát, annak több évre szóló kihatását és hasznosságát figyelemmel az (1) bekezdésben foglaltakra.

V. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI

6. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a képviselő-testület, a polgármester, a jegyző a Perkupai Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével látja el.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, illetve a közös önkormányzati hivatalt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A polgármester a képviselő-testület jelen felhatalmazása alapján, 300.000 Ft értékhatárig dönthet a forrásfelhasználásról, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdése szerint, döntéséről azonban, a következő ülésén a képviselő-testületet tájékoztatnia kell.

(4) Az Önkormányzat bevételei és kiadásai előirányzatainak módosítására, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra, a kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a képviselő-testület a polgármestert felhatalmazza.

(5) A polgármester az (1)–(2) bekezdés szerinti jogkörét az Áht. és az Ávr. rendelkezései szerint gyakorolhatja.

VI. Fejezet

A SZEMÉLYI JUTTATÁSOKKAL ÉS A MUNKAERŐVEL VALÓ GAZDÁLKODÁS, AZ ÖNKORMÁNYZATI ALKALMAZOTTAK EGYÉB TÁMOGATÁSA

7. § Az önkormányzat a személyi juttatás előirányzatából foglalkoztatható létszám-előirányzatát/keretét, annak 2025. évben tervezett módosulását a költségvetési rendelet 7. melléklete tartalmazza, melynek módosítására a képviselő-testület jogosult.

8. § (1) Az önkormányzat intézményeinél illetményfizetés lakossági folyószámlára utalással, a közfoglalkoztatottaknál házipénztári kifizetéssel történik. A dolgozó igényének megfelelően postai utalással is teljesíthető az illetmény kifizetése. Az illetmény utalásáról lehetőleg úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 5-éig - amennyiben a munkaszüneti napra esik a megelőző munkanapon – az alkalmazottak számláján jóváírásra kerüljön, vagy azt postán felvehesse.

(2) Az önkormányzat intézményeiben rendkívüli helyzet - betegség, baleset, haláleset, gyermek iskolába való felkészítése, váratlan káresemény - esetén a közalkalmazottak és az állandó munkaviszonyban álló dolgozók munkabérelőleget vehetnek igénybe a gazdasági év folyamán egy alkalommal, amely maximálisan az adott dolgozó bruttó munkabérének mértékig terjedhet, azonban ez intézményfinanszírozási többletigénnyel nem járhat. A munkabérelőleget a gazdasági éven belül vissza kell fizetni, mely a második félévben felvehető maximális mértéket befolyásolja. Az elbírálásnál a munkáltató köteles vizsgálni a visszafizetés biztonságát.

9. § A köztisztviselő illetményalap 2025. évben 65 000 Forint.

VII. Fejezet

FELHALMOZÁSI ÉS KARBANTARTÁSI ELŐIRÁNYZATOKKAL VALÓ GAZDÁLKODÁS

10. § (1) A 8. mellékletben és 9. mellékletben a tervezett beruházások, felújítások, felhalmozási célú pénzeszköz átadások előirányzatával az önkormányzat Képviselő-testülete gazdálkodik, lebonyolításához speciális esetben külső szakmai szerv közreműködését veheti igénybe. A 8. mellékletben és 9. mellékletben szereplő előirányzatok további pályázatokhoz önrészként is szolgálnak.

(2) Azok az önkormányzati beruházások, melyek központi támogatással vagy más pályázati támogatással, pénzeszközátvétellel valósíthatók meg csak abban az esetben indíthatók, ha a kiadáshoz szükséges valamennyi forrásrendelkezésre áll. Amennyiben erre a költségvetési évben nincs lehetőség a polgármester legkésőbb 2025. december 31-ig, e forrásról köteles lemondani és egyúttal költségvetési rendeletmódosítását is kezdeményezni.

(3) Kiadási megtakarítás esetén a polgármester a 8. és 9. mellékletben rögzített feladatok között átcsoportosítást hajthat végre, melyről a képviselő-testület előtt beszámol, és a képviselő-testület legkésőbb december 31-ig, illetve 6. § szerint módosítja költségvetési rendeletét.

VIII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁVAL KAPCSOLATOS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK

11. § (1) Annak érdekében, hogy az önkormányzatot megillető pénzkövetelések mielőbb beszedésre kerüljenek, a költségvetési szervek vezetőinek minden intézkedést meg kell tenniük.

(2) A pénzköveteléseknél a szerződés külön kitétele alapján, amennyiben erre a szerződés nem tér ki a Ptk. szabályai szerint kamatot kell felszámítani.

12. § (1) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét az 10. melléklet szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat intézményeinek pénzellátását az önkormányzat időarányosan biztosítja, az előirányzat-felhasználási terv figyelembevételével. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. E szabálytól eltérni csak a beruházások és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében.

(3) Az önkormányzat költségvetési szerve kötelezettséget úgy vállalhat, hogy abban köteles megjelölni a számla utalására vonatkozó kötelezettség teljesítésének időpontját, mely a számlával érintett feladat szakmai teljesítésigazolásától számított 90 napban jelölhető meg, kivétel amennyiben egyéb jogszabály, szerződés vagy az önkormányzati érdek ettől eltérően rendelkezik. Amennyiben a kötelezettség tárgya „fordított adózás” alá eső termék vagy szolgáltatás, a kötelezettség ÁFA tartalmát a számla beérkezésének időszakában kell megfizetni.

13. § Az önkormányzat és intézménye átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja. Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközét a polgármester jogosult a legkedvezőbb – államilag garantált - betétben elhelyezni a tervezett kamatbevétel realizálása érdekében.

14. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

15. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati biztost akkor rendel ki, ha valamely költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelésével összefüggő valamennyi kiadás az önkormányzatot terheli akkor, ha finanszírozása teljes egészében az önkormányzattól származik, minden más esetben a finanszírozók a finanszírozás arányában viselik az összes költséget.

(3) Az önkormányzaton kívüli finanszírozót az önkormányzati biztossal kapcsolatos eljárásba be kell vonni.

(4) Az önkormányzat által kirendelt önkormányzati biztos köteles folyamatos kapcsolatot tartani a finanszírozóval és a tulajdonossal, tevékenységére vonatkozó szabályokat a polgármester részletesen szabályozza a feladatra szóló szerződésben, valamint annak mellékletében.

(5) Az önkormányzati biztos személyére és kirendelésére az Ávr. 116. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(6) Az önkormányzati biztost - a választható személyek vagy pénzügyi-számviteli tevékenységet folytató jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságok közül – a Képviselő testület jelöli ki.

(7) Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ávr. 117. §-ban foglaltakat kell alkalmazni

IX. Fejezet

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

16. § Hatályát veszti a Teresztenye Község Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló 2/2022. (III. 17.) önkormányzati rendelet.

17. § Ez a rendelet 2025. március 13-án lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.