Tornabarakony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 29.) önkormányzati rendelete

Tornabarakony Község Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 03. 01- 2024. 03. 01

Tornabarakony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 29.) önkormányzati rendelete

Tornabarakony Község Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

2024.03.01.

Tornabarakony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya Tornabarakony Község Önkormányzat képviselő-testületére, a polgármesterre és a Perkupai Közös Önkormányzati Hivatalra terjed ki.

(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselőtestülete, polgármestere, jegyzője, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről, a vezetői a kialakított kontroll rendszer 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet és a FEUVE hatékony működtetésével, azok egységes rendszerével ellenőrzik.

II. Fejezet

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszegét, a hiány mértéke és finanszírozásának módja

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését:

a) 28 400 698,-Ft költségvetési bevétellel

b) 34 900 698.-Ft költségvetési kiadással

c) 0 Ft költségvetési egyenleggel

d) 0 Ft - c)-ből működési többlet

e) 0 Ft felhalmozási (hiány, többlet)

f) 6 500 000.- Ft finanszírozási bevétellel

g) 0 -Ft finanszírozási kiadással

h) 0 Ft finanszírozási egyenleggel

i) a bevételek és kiadások főösszegét 34 900 698.-Ft-ban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a képviselő-testület az 1. melléklet szerint határozza meg.

(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

III. Fejezet

A költségvetés részletezése

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 4. melléklet szerint határozza meg.

(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 5. melléklet szerint részletezi.

(4) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról tartalmi elemeit a 7. melléklet tartalmazza.

IV. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

V. Fejezet

Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 400 000 Ft összeghatárig - mely esetlenként a 300 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület közös hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 65 000.Ft-ban állapítja meg.

VI. Fejezet

A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(3) A polgármesteri (önkormányzati, közös) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(4) A polgármester a képviselő-testület jelen felhatalmazása alapján, 300.000 Ft értékhatárig dönthet a forrásfelhasználásról, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdése szerint, döntéséről azonban, a következő ülésén a képviselő-testületet tájékoztatnia kell.

VII. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról megbízott belsőellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

VIII. Fejezet

Záró és vegyes rendelkezések

8. § Hatályát veszti a Tornabarakony Község Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló Tornabarakony község képviselő testületének 1/2021 (III.3..) önkormányzati rendelete.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba,rendelkezéseit 2024. január 1-től kell alkalmazni.