Abaújalpár Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018.(V.29.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2019. 07. 31- 2024. 11. 20Abaújalpár Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018.(V.29.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Abaújalpár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Abaújalpár településen a helyi önkormányzati jogok a település választópolgárainak közösségét illetik meg, melyeket az önkormányzat képviselő-testületébe közvetlenül választott képviselőik útján és a helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolnak.
(2) A helyi önkormányzat hivatalos megnevezése: Abaújalpár Községi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat).
(3) Az Önkormányzat székhelye: 3882 Abaújalpár, Petőfi u. 11.
(4) Az Önkormányzat jogi személy, az önkormányzati feladatok ellátásáát a képviselő-testület és szervei biztosítják.
(5) A képviselő-testület létszáma: 3 fő, a polgármesterből és 2 fő települési önkormányzati képviselőből áll. A Képviselő-testület tagjainak névsorát az SzMSz 1. függeléke tartalmazza.
(6) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
2. § Az Önkormányzat hivatalos bélyegzője:
(1) „Abaújalpár Községi Önkormányzat” feliratú körbélyegző, középen Magyarország címerével.
(2) Téglalap alakú bélyegző a következő felirattal:
3. § Az önkormányzat jelképeiről és azok használatáról, önkormányzati rendelet rendelkezik.
2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre, szervezete
4. § (1) Az önkormányzat feladat- és hatáskörei a képviselő-testületet illetik meg.
(2) Az ellátandó alapvető önkormányzati közfeladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése tartalmazza. Törvény a Mötv. 13. § (1) bekezdésében foglaltakon túl más ellátandó önkormányzati közfeladatot is megállapíthat.
(3) Az önkormányzat alaptevékenysége szakágazat és kormányzati funkciórend szerinti besorolását az 2. függelék tartalmazza.
5. § (1) A képviselő-testület a Mötv. rendelkezéseinek megfelelően önként feladatokat vállalhat.
(2) Új önként vállalt feladat elvállalása előtt tisztázni szükséges a feladat ellátásának anyagi, személyi és tárgyi feltételeit.
(3) A képviselő-testület önként vállalt feladatait az 1. melléklet tartalmazza.
6. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglaltak szerint hatásköreit átruházhatja.
(2) A képviselő-testület által a polgármesterre és társulásokra átruházott hatásköröket az 2. melléklet tartalmazza.
3. A képviselő-testület működése
7. § A képviselő-testület feladat- és hatáskörét, mint testületi szerv, ülésein gyakorolja.
8. § A képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti rendes és rendkívüli ülést tart, valamint közmeghallgatást.
9. § (1) A képviselő-testület működésének alapja az éves időtartamra elkészített munkaterv.
(2) A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé. A munkaterv tervezetét a tárgyévet megelőző december hónapban kell a képviselő-testület elé terjeszteni.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a testületi ülések tervezett időpontjait,
b) ülésenként, a tárgyalni kívánt napirendi pontokat,
c) a napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését,
d) az előterjesztések elkészítéséért felelősök nevét.
(4) A képviselő-testület munkatervéhez javaslatot tehetnek:
a) az alpolgármester,
b) az önkormányzati képviselők,
c) a jegyző,
d) az önkormányzati intézmények vezetői.
(5) Az elfogadott munkatervet a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel közzé kell tenni.
10. § A képviselő-testület ülései
(1) Az alakuló ülés időpontjára, tárgyalandó napirendjére, vezetésére a Mötv. és a szervezeti és működési szabályzat rendelkezései irányadóak. Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester választásáról, a polgármester illetményéről, az alpolgármester tiszteletdíjáról és a képviselők tiszteletdíjáról.
(2) A képviselő-testület éves munkatervében ütemezett ülések a rendes ülések, a képviselő-testület évente 6 rendes ülést tart.
(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az éves munkatervben nem ütemezett, az önkormányzat jogszerű működése, jogainak gyakorlása, kötelezettségeinek teljesítése, feladat- és hatásköre, vagy gazdasági érdeke indokolja, határidőhöz kötött, vagy halaszthatatlan az ügy megtárgyalása.
(4) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása, illetve a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a legidősebb települési képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.
(5) Az ülést az ülés helyének, napjának, kezdési időpontjának, a javasolt napirendi pontok és az egyes napirendi pontok előterjesztőinek megjelölését tartalmazó írásbeli meghívóval kell összehívni. A meghívónak mellékletként tartalmaznia kell az előterjesztéseket, a határozati javaslatokat. Amennyiben a napirendet helyben kiosztott, vagy szóban előadott előterjesztéssel tárgyalja a testület, ennek tényét a meghívóban rögzíteni kell. A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselő-testület tagjai és meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább 3 nappal, a rendkívüli ülésre szólót pedig legalább 1 nappal korábban megkapják. A meghívó elektronikus levl formájában is kézbesíthető.
11. § 1A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a meghívónak az önkormányzat – 3882 Abaújalpár, Petőfi Sándor utca 11. szám alatt elhelyezett – hirdetőtábláján történő kifüggesztésével kell értesíteni, valamint a meghívót közzé kell tenni az önkormányzat honlapján (www.abaujalpar.hu) a rendes ülést megelőzően 3 nappal, a rendkívüli ülésre szólót pedig 1 nappal korábban.
12. § (1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselő-testület tagjait.
(2) Tanácskozási joggal kell meghívni:
a) a jegyzőt,
13. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet és ha felszólalási jogot kapott, felszólalhat. Az ülésen megjelent hallgatóság a részükre kijelölt helyen foglalhat helyet. A hallgatóság részére a hozzászólást a polgármester engedélyezheti, legfeljebb 5 percben, véleménynyilvánításával a testület munkáját nem zavarhatja.
(2) Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja és azt felszólítás után is folytatja, az ülést vezető a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.
14. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 2 települési képviselő jelen van.
(2) A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester 30 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.
(3) A polgármester a határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkezésekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség legfeljebb 30 perc várakozással ismét biztosítható, úgy addig a polgármester tárgyalási szünetet rendel el.
(4) A határozatképtelen, vagy határozatképtelenség, vagy bármely más ok miatt félbeszakított testületi ülést 5 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni, amely ülésen új napirendi pontok is szerepelhetnek.
15. § (1) A polgármester a képviselő-testületi ülés megkezdésekor :
a) megállapítja a határozatképességet,
b) megnyitja az ülést,
c) előterjeszti, szavazásra bocsátja a meghívóban szereplő – tárgyalási sorrendet is tartalmazó – napirendi javaslatot. Az ülés napirendjének végleges megállapítása előtt a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslatként kezdeményezheti a meghívóban nem szereplő javaslatok napirendre vételét, vagy a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását (sürgősségi indítvány). A javaslatról a képviselő-testület – vita nélkül – minősített többséggel dönt. Ezt követően kerül sor a végleges napirend elfogadására. A napirendi pontok tárgyalási sorrendjétől ügyrendi javaslattal el lehet térni.
(2) Az ülést levezető további feladatai és jogosítványai:
a) az ülés folyamán figyelemmel kíséri a határozatképességet,
b) megnyitja és berekeszti az ülést,
c) napirendi pontonként vezeti a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
d) kiegészítést kérhet, illetve ennek lehetőségét megadhatja az előterjesztőnek,
e) hozzászóláskor megadja, illetve megvonja a szót,
f) a hosszúra nyúlt vita mielőbbi lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását, vagy a vita lezárását,
g) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, vagy ha ismétli a korábban már elmondottakat; a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben nem szólalhat fel,
h) napirendi pontonként – az elhangzás sorrendjében – egyenként szavazásra bocsátja a módosító és kiegészítő indítványokat, majd a döntési javaslatot,
i) megállapítja a szavazás eredményét,
j) kihirdeti a döntést,
k) biztosítja a képviselők kérdezési jogának gyakorlását,
l) tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja, vagy berekesztheti,
m) biztosítja az ülés zavartalan rendjét.
16. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testületi ülés napirendi pontjaihoz tartozó:
a) beszámoló és jelentés, az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslattal,
b) tájékoztató,
c) megállapodás-tervezet,
d) rendelet- és határozat-tervezet.
(2) A képviselő-testület elé előterjesztést terjeszthet
a) a polgármester, az alpolgármester,
b) a jegyző,
17. § (1) A képviselő-testület minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, az alábbiak szerint:
a) az írásbeli előterjesztést az előterjesztő a vita előtt szóban indokolhatja, illetve kiegészítheti;
b) az előterjesztőhöz a települési képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell;
c) válaszadás után a települési képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak ismertethetik észrevételeiket, javaslataikat, melyet követően a hallgatóság felszólalási jogot kapott tagjai mondhatják el véleményüket.
(2) A vitában résztvevők ugyanazon napirendi pont tárgyalása során legfeljebb két alkalommal nyilváníthatnak véleményt. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend esetében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.
(3) Az ülés levezetője, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, arról a képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a tárgyalás újbóli időpontját.
(4) Valamely napirendi pont tárgyalása során, az ülés levezetője saját döntése alapján, illetve az előterjesztő kérésére, tárgyalási szünetet rendelhet el.
(5) A napirendi pont előadója az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehet. A napirend előadója a vita megkezdése előtt módosíthatja, kiegészítheti a döntési javaslatot, ez esetben a módosított, kiegészített döntési javaslat eredeti javaslatnak minősül.
(6) Az előadóhoz, szakértőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők kérdést intézhetnek, amelyekre válaszolni kell. A hozzászólás joga a jelentkezés sorrendjében a képviselő-testületi tagokat, majd a tanácskozási joggal rendelkezőket illeti meg.
(7) Amennyiben további hozzászólás nincs, az ülés levezetője lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja.
18. § (1) A tárgyalt napirendi pontot érintően bármikor szót kérhetnek és ügyrendi észrevételt, javaslatot tehetnek a képviselő-testület tagjai és a jegyző.
(2) Az ügyrendi javaslat, az észrevétel a testületi ülés vezetésével, rendjével, a szavazás módjával, a vita lezárásával összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozhat.
(3) Az ügyrendi javaslat, észrevétel előterjesztőjének a polgármester elsőbbséggel adja meg a szót. Az ügyrendi javaslatról, észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel azonnal határoz.
(4) Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem azonnali döntést igénylő ügyrendi javaslat, észrevétel, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.
19. § (1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás. A kérdésre az ülésen, vagy azt követően legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Kérdés esetében a képviselő-testület az adott válasz elfogadásáról nem dönt.
(2) Az interpelláció olyan felvilágosítás kérés, amelynek tárgya szoros kapcsolatban áll a képviselő-testület hatáskörének ellátásával, illetőleg az valamely szervének, intézményének feladat- és hatáskörét érinti.
(3) Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, ha azt a címzett az ülés előtt legalább 3 munkanappal írásban megkapta.
(4) Amennyiben a (3) bekezdésben írt határidőn túl, vagy az ülésen nyújtanak be interpellációt, az érintettnek csak abban az esetben kell a testületi ülésen választ adni, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel, ellenkező esetben a (6) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni
(5) Az ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról – ha az interpelláló nem fogadta azt el – a képviselő nyilatkozata után a képviselő-testület határoz. Ha a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy külön napirendben folytatott vitában dönt a szükséges intézkedésről. Az interpelláció kivizsgálásában való részvételt fel kell ajánlani az interpelláló képviselőnek.
(6) A bonyolult, vizsgálatot igénylő ügyben interpellálónak az ülést követő 30 napon belül írásban kell választ adni. Az interpellálónak megküldött válasz másolatát valamennyi testületi tagnak meg kell küldeni.
(7) Az interpellációkról a jegyző – a Hivatal útján - rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.
20. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,
c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót, amelynek következményeként az illető személy ugyanazon napirendi pont tárgyalásánál nem szólalhat fel,
d) az ülést általa meghatározott időre felfüggeszti, ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi.
(2) A hallgatóság tetszését vagy „nemtetszését“ nem nyilváníthatja ki.
(3) Ha a polgármester szünetet rendel el, a tanácskozás nem folytatható. Szünetet kell elrendelni abban az esetben is, ha azt bármelyik képviselő indítványára a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadja
4. Döntéshozatal
21. § (1) A szavazás történhet :
a) kézfelemeléssel történő nyílt szavazással,
b) titkos szavazással.
(2) A tartalma szerint a szavazat "igen", "nem", "tartózkodom" lehet.
(3) A képviselő-testület a határozatait rendszerint nyílt szavazással, általában egyszerű szótöbbséggel hozza.
(4) A képviselő-testület döntését a törvény rendelkezésein túl minősített többséggel hozza
a) hitelfelvétel kérdésében,
b) a képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,
c) a ciklusprogram elfogadásáról,
d) kitüntetések, elísmerő címek adományozásáról,
e) titkos szavazás elrendeléséről, amennyiben az nem kötelező.
(5) Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta a szükséges többséget, nem kell szavazásra bocsátani a többi javaslatot.
(6) Ha a szavazás tárgya, vagy eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
22. § (1) Név szerinti szavazás „igennel”, vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A képviselők a polgármester felkérésére személyesen, élő szóval közlik szavazatukat, amelyet a jegyző a képviselő neve mellett rögzít.
23. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
(2) A titkos szavazás szavazólapon, a szavazás titkosságának biztosításával és urna igénybevételével történik.
(4) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
24. § (1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) a módosító és kiegészítő javaslatokról,
d) a bejelentésekről.
(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésen kívüli esetekben
a) rendeletet alkot, vagy
b) határozatot hoz.
25. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását, annak indokát és a tervezet összeállításához szabályozási elveket, szempontokat adva kezdeményezheti:
a) a települési képviselő,
b) a polgármester,
c) az alpolgármester,
d) a jegyző,
e) a helyi társadalmi és civil szervezetek vezetői testület,
f) települési választópolgárok.
(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület soron következő ülésén dönt.
26. § (1) 4A rendelet-tervezet elkészítése a Hivatal feladata, társadalmi egyeztetés céljából az Önkormányzat hirdetőtábláján kerül kifüggesztésre.
(2) A társadalmi egyeztetés keretében az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak a kozoshivatal@boldogkoph.t-online.hu elektronikus levélcímen, vagy írásban. A véleménynyilvánításra nyitva álló határidő nem lehet kevesebb 8 napnál.
(3) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a képviselő-testület lakossági fórumot szervezhet.
(4) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) a költségvetésről szóló,
b) a helyi adókról szóló,
c) a költségvetés végrehajtásáról szóló,
d) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet-tervezetet, valamint
e) az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha a módosítás magasabb szintű jogszabály rendelkezése miatt szükséges.
(5) A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet és javaslatot tesz a rendelet-tervezet esetleges módosítására.
27. § Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.
28. § (1) A képviselő-testület rendeletének megjelölése:
(2) Az Önkormányzat rendeleteit évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal, a kihirdetés hónapjának és napjának feltüntetésével kell jelölni, továbbá meg kell határozni a rendelet címét.
(3) Az önkormányzati rendelet hiteles szövegének a rendeletet elfogadó képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve mellékleteként kezelt rendelet szövegét kell tekinteni.
(4) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban tartani.
(5) Az önkormányzati rendeletek a döntést követően 3 munkanapon belül, kivételes és sürgős esetben 1 munkanapon belül elkészítésre és kihirdetésre kerülnek. A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztése. Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet.
(6) A jegyző gondoskodik arról, hogy az Önkormányzat rendeleteiről a község lakossága, az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek.
(7) A kihirdetett rendeletek egy példányát a község honlapján – www.abaujalpar.hu- közzé kell tenni.
29. § (1) A testület határozatainak megjelölése:
5. Jegyzőkönyv
30. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely a Mötv. 52. § (1) bekezdés a)-m) pontja szerinti tartalmon túl az alábbiakat tartalmazza:
a) a távolmaradásukat előzetesen bejelentett, illetve be nem jelentett képviselők nevét,
b) a napirendek előterjesztőinek nevét,
c) a szavazás során „nem“-mel szavazó nevét, ha ezt ő kéri,
d) a polgármester esetleges intézkedéseit,
e) az elhangzott kérdéseket, valamint az ezekkel kapcsolatos válaszokat.
(2) A képviselő kérésére a jegyzőkönyv a hozzászólását szó szerint tartalmazza.
(3) A jegyzőkönyvet
a) a nyílt ülésről 2 példányban kell elkészíteni, melyből
aa) az első példány az irattári,
ab) a második példány a betekinteni kívánók számára hozzáférhetővé tett példány,
b) a zárt ülésről egy példányban – mely az irattári.
(4) A jegyzőkönyvek megváltoztathatatlanságát, azok oldalainak zsinórral való átfűzésével és a zsinórnak a jegyzőkönyv hátoldalán zárócédulával való rögzítésével kell biztosítani, az önkormányzat bélyegzőlenyomatának a zárócédulán való, oly módontörténő elhelyezésével, hogy az a zárócéduláról a jegyzőkönyv hátoldalára érjen.
(5) A jegyzőkönyvkészítés elősegítése érdekében a képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készülhet.
31. § A képviselő-testület jegyzőkönyvét egy alapszámra történő iktatás mellett folyamatos alszámmal kell ellátni, törve a jegyzőkönyv évszámával.
6. Lakossági fórumok, helyi népszavazás
32. § A képviselő-testület a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását a falugyűlés és a közmeghallgatás intézményével biztosítja.
33. § (1) A képviselő-testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében szükség szerint falugyűlést szervez.
(2) A falugyűlés időpontját a képviselő-testület határozza meg.
(3) A falugyűlés helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.
(4) A képviselő-testület a falugyűlésen elhangzott hozzászólásokat értékeli és kijelöli azt a személyt, aki a szükséges intézkedést előkészíti.
34. § (1) A képviselő-testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját a képviselő-testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.
35. § A helyi népszavazás feltételeit és eljárásrendjét a képviselő-testület rendeletben szabályozza.
7. A települési képviselő
36. § (1) Minden települési képviselő joga és kötelessége azonos.
(2) A képviselőt a Mötv-ben és a szervezeti és működési szabályzatban rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.
(3) A képviselő köteles:
a) a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,
b) rendszeres kapcsolatot tartani a község polgáraival és a közmeghallgatáson tájékoztatást nyújtani képviselői tevékenységéről,
c) írásban vagy szóban bejelenteni a jegyzőnek, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
d) a képviselő-testületi felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
e) közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó módon viselkedni.
f) személyes érintettségére vonatkozó bejelentést tenni.
(4) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal –a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(5) A képviselő-testület biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(6) A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
37. § A képviselők a közösség érdekében végzett munkájukért a képviselő-testület által rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosultak.
8. A bizottságok
38. § Abaújalpár településen az Mötv. 57. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a bizottsági feladatokat a képviselő-testület látja el.
9. A polgármester, alpolgármester
39. § A polgármester megbízatását főállásban látja el. Három napot meghaladó tartós távolléte esetén köteles az alpolgármestert és a jegyzőt tájékoztatni.
40. § (1) A polgármester felelős:
a) az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,
b) a településfejlesztés és a közszolgáltatások szervezéséért,
c) a társadalmi szervekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért,
d) a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel való kapcsolattartásért.
(2) A polgármester a képviselő-testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséről, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a végrehajtásról a testület tájékoztatásáért.
41. § (1) A polgármester döntést hozhat valamennyi, a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe nem tartozó ügyben, melyek vonatkozásában a képviselő-testület határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal nem hozott döntést.
(2) A polgármester dönthet a képviselő-testület két ülése közötti időszakban felmerülő valamennyi halaszthatatlan ügyben, amely nem tartozik a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe.
(3) A polgármester, amennyiben az (1)-(2) bekezdésben meghatározott hatáskörével él, a képviselő-testületet döntéseiről a következő ülésen tájékoztatni köteles.
(4) A polgármester átruházott hatáskörben dönt:
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez és az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott települési támogatás,
b) a köztemetés,
c) a 8.000.-Ft., azaz Nyolcezer Forint összeget meg nem haladó rendkívüli települési támogatás megállapításáról.
42. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 1 fő, társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
10. A jegyző, aljegyző
43. § (1) A képviselő-testület hivatalának szervezetét a jegyző vezeti. Az önkormányzati és közigazgatási feladatait a Hivatal bevonásával látja el.
(2) A jegyző javaslatára a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint, 1 fő aljegyző nevezhető ki.
(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat az megfelelő képesítéssel rendelkező közszolgálati tisztviselő látja el.
44. § (1) A jegyző:
a) az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása, e körben:
aa) előkészíti, koordinálja, és ellenőrzi a bizottságok és a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések törvényességét,
ab) megszervezi a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli
11. A közös önkormányzati hivatal
45. § (1) 6Boldogkőváralja, Abaújalpár, Abaújkér, Arka, Boldogkőújfalu, Hernádbűd, Hernádcéce, Korlát, Pere és Vizsoly községek képviselő-testületei – megállapodás alapján – az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek, vagy jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Hivatalt hoznak létre. A Hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködés összehangolásában.
(2) 7A Hivatal
12. Társulások
46. § A képviselő-testület – egyes feladatok hatékonyabb és célszerűbb ellátására – jogi személyiségű társulásokat hozhat létre. Az önkormányzat részvételével működő társulásokat a 3. melléklet tartalmazza.
13. Az Önkormányzat gazdálkodása, költségvetése, vagyona, belső ellenőrzése
47. § (1) A képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és költségvetéséről évente rendeletet alkot.
48. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát, törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak körét, azokkal való rendelkezés eljárásrendjét önkormányzati rendelet tartalmazza.
49. § 10Az önkormányzat gazdálkodásának feladatait a Hivatal látja el.
50. § 11(1) A képviselő-testület és a költségvetési szervek, az önkormányzat és a Hivatal ellenőrzését belső ellenőrzés útján, külső erőforrás bevonásával, az Encsi Többcélú Kistérségi Társulás az önkormányzatokkal megkötött szerződés keretei között látja el.
(2) A belső ellenőrzési szervezet feladata: minden tevékenységre, különösen a költségvetési bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásnak a vizsgálatára terjed ki.
14. Záró rendelkezések
51. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba
(2) Hatályát veszti Abaújalpár Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2014.(XII.1.) önkormányzati rendelet.
Függelékek a 4/2018. (V. 29.) önkormányzati rendelethez a 4/2018. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet.