Abaújalpár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete

Abaújalpár Község Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 06

Abaújalpár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete

Abaújalpár Község Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.03.06.

[1] Abaújalpár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott

[2] eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) – beleértve a közösen fenntartott intézményeket is – terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését

a) 55.465.150 forint költségvetési bevétellel

b) 55.465.150 forint költségvetési kiadással

c) 0 forint költségvetési hiánnyal

(2) Ezen belül kiemelt előirányzatonként:

a) 38.247.086 forint személyi juttatással,

b) 3.574.558 forint járulékokkal,

c) 12.571.064 forint dologi kiadással,

d) 0 forint ellátottak pénzbeli juttatásaival,

e) 100.000 forint egyéb működési célú kiadással,

f) 0 forint felhalmozási kiadással állapítja meg.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 2. melléklete, 3. melléklet, 4. melléklet szerint állapítja meg.

(5) A működési célú bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 5. melléklete tartalmazza. A felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

A költségvetés részletezése

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(2) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a rendelet 7. melléklet részletezi.

(3) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a rendelet 8. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat a kiadások között nem állapít meg tartalékot.

(4) Az Önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a rendelet 9. melléklete részletezi.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a rendelet 10. melléklete szerint határozza meg.

(6) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a rendelet 11. melléklete szerint részletezi.

(7) Az európai uniós forrásból finanszírozási támogatással megvalósuló programokat, projekteket a rendelet 12. melléklete mutatja be.

(8) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 13. melléklete, 14. melléklete, 15. melléklete, és 16. melléklete szerint határozza meg.

(9) A Képviselő-testület az elismert tartozásállományt a rendelet 17. melléklete szerint állapítja meg.

(10) Az Önkormányzat a 2025. évben nyújtott közvetett támogatásait a rendelet 18. mellékletében mutatja be.

(11) Az Önkormányzat pénzeszköz-előirányzat felhasználási ütemtervét a rendelet 19. melléklete tartalmazza.

(12) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület fenntartja magának.

(13) Képviselő-testület a polgármester cafetéria-keretét 2025. évben bruttó 400.000.- Ft-ban állapítja meg.

(14) A Képviselő-testület hivatalánál (Abaújkéri Közös Önkormányzati Hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltak alapján – az illetményalapot 51.000.-Ft-ban állapítja meg.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési szerv a hatáskörébe utalt személyi juttatások és létszám előirányzatával – a jogszabályi előírások figyelembevételével – önállóan gazdálkodik.

(4) A személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.

(5) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(6) Képviselő-testület jutalom címen előirányzat tervezését nem engedélyezi.

Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselőtestület dönthet.

(2) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A polgármester a saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.

(3) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, azonban az nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt.

(4) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(5) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a negyedévet követő aktuális testületi ülésen, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles betartani.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

6. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés ellátásáról az Encsi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró és vegyes rendelkezések

7. § Ezen rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.

8. § Ez a rendelet 2025. március 6-án lép hatályba.