Fáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015(II.25.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról és szociális szolgáltatásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2016. 01. 05

Fáj Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 32.§ (1) bekezdés b) pontjában, 32.§ (3) bekezdésében, 45.§ (1) bekezdésében,  62.§ (2) bekezdésében, 92.§ (1)-(2) bekezdésében, 132.§ (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. Fejezet


Általános rendelkezések


1.A rendelet hatálya


1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed a Fáj községben  lakóhellyel rendelkező és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.)  3.§-ában meghatározott személyekre.

(2)  A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.


2. Eljárási szabályok


2 § A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a Szt. rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni. 


3.§ (1) A rendeletben szabályozott ellátásokat, kivéve a 3. § (2) és a 15. § esetén, a helyi önkormányzat képviselő- testület állapítja meg. 

(2) A polgármester átruházott hatáskörben rendkívüli, sürgős esetben rendkívüli települési támogatást állapít meg és gondoskodik az ügyfél kérése alapján házipénztárból vagy banki átutalással történő kifizetésről. 

(3) A 15. §-ban szabályozott köztemetés esetében a polgármester dönt.


4.§ (1) A települési támogatás iránti kérelmeket a Szalaszendi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban KÖH ) szalaszendi székhely hivatalában (Szalaszend, Jókai út 91/b), illetve a baktakéki kirendeltségen ( Baktakék, Rákóczi út 112.) vagy a szemerei kirendeltségen ( Szemere, Fő út 83.) (a továbbiakban:KÖH) kell benyújtani.

(2) Szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(3) Szociális ellátás megállapításának hivatalbóli kezdeményezésére jogosult:

  1. helyi önkormányzati képviselő,
  2. polgármester,
  3. jegyző.


5.§ (1) A KÖH a , hivatalból indult eljárásokat környezettanulmány felvételével támasztja alá,  a kérelemre induló eljárások esetében –amennyiben a kérelemben foglaltakat vitatja az Szt. 10.§ (6) bekezdése alapján és a hatáskörrel rendelkező szerv elé terjeszti elbírálásra. 

(2)  Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az igénylőnél a tárgyévben már készült környezettanulmány, vagy a kérelmező életkörülményei hivatalból ismertek és az igénylő életkörülményeiben lényeges változás nem feltételezhető. A települési támogatás  esetében a  kérelmező köteles jövedelemnyilatkozatot tenni a saját és családtagjai havi rendszeres és nem rendszeres jövedelmeire vonatkozóan.

(3) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelem indokául előadottakat igazoló dokumentumokat. 

(4) A havi rendszeres és nem rendszeres jövedelmeket az Szt. szerint kell igazolni, az alábbiak szerint:

   a) a keresőtevékenységből származó jövedelmet munkáltatói igazolással,

   b) a rendszeres pénzellátást – kivéve a nyugdíjakat és nyugdíjszerű járadékokat – 

                 ba) a folyósító szerv igazolásával

   c) a nyugdíjakat és nyugdíjszerű járadékokat

                 ca) a folyósító szerv igazolásával,

           cb) az ellátás tárgyévbeni havi összegéről tájékoztató folyósító szervi értesítővel

                  cc) az ellátás tárgyévbeni havi összegéről tájékoztató folyósító szervi értesítővel

      d) a gyermektartásdíjat

                  da)  bírósági határozattal és pénzintézeti számlakivonattal, vagy

                  db) bírósági határozattal és postai kézbesítési szelvénnyel,

                   dc) kérelmező nyilatkozatával

       e) a családi pótlékot az 5§ (8) bekezdése alapján           

        f) az ösztöndíjat a folyósító szerv igazolásával

     g) a nem havi rendszerességgel szerzett, a vállalkozásból és az őstermelői tevékenységből származó jövedelmet az adóbevallással lezárt időszak vonatkozásában adóbevallással, az adóbevallással le nem zárt időszak vonatkozásában nyilatkozattal.

h.) Egyéb forrásból származó jövedelem esetén - különösen ingatlan-, üdülő-, lakás hasznosítása, alkalmi munka- személyes nyilatkozatot mellékelnek

(5)  A hivatalból indult eljárásoknál a nyilatkozatokat az ügyféltől, az eljárás megindításától számított 15 napon belül kéri be a KÖH. 

(6) Nincs szükség  igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek

a) a KÖH nyilvántartásaiban fellelhetők, vagy

       b) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004.évi   CXL.törvény ( a továbbiakban: Ket.) 36.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint beszerezhetők.

(7) Amennyiben az igénylő vagy családja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy az  KÖH   beszerzi az illetékes NAV igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.

(8) Az ellátást megállapító szerv az ellátást igénylő, illetve az ellátás megállapítása során az Szt. rendelkezései vagy a települési önkormányzat rendelete alapján figyelembe vett személy részére folyósított családtámogatási ellátásra vagy fogyatékossági támogatásra vonatkozó adatot az államháztartásról szóló törvény szerinti szociális nyilvántartásból közvetlen lekérdezéssel veszi át.


6.§ (1) A kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján megállapítható.


(2) Az (1) bekezdésben rögzített esetben a KÖH a határozat kiadását követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja meg a nyilatkozat valódiságát. Amennyiben az ellenőrzés eredménye alapján jogtalan volt a szociális ellátás, a jogosulatlanul felvett összeg visszafizetésére a hatáskör gyakorlójának 8 napon belül javaslatot tesz.


7. § (1) A kérelmezőt a havi rendszerességgel, meghatározott időre nyújtott rendkívüli  települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a meghatározott időre szóló rendkívüli települési támogatás esetében a támogatás hónapokban  megállapított időtartamára, de legfeljebb a költségvetési év végéig illeti meg.


 (2) Ha a jogosultság az ellátás folyósításának időtartama alatt szűnik meg, a megszűnés hónapjára a támogatást teljes összegben kell folyósítani.


8.§ (1) A megállapított települési támogatások postai utalással, lakossági folyószámlára való utalással, készpénzben pénztári kifizetéssel, vagy  közszolgáltatókhoz, intézményekhez való átutalással adhatóak, az alábbiak szerint:

     

a) a havi rendszerességgel, meghatározott időre nyújtott rendkívüli települési támogatást  utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani,

b) az eseti jellegű rendkívüli települési támogatást haladéktalanul, de legkésőbb a döntést követő 8 napon belül kell kifizetni.


(2) A készpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a jogosult 30 napon belül elszámoltatható.


(3) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17.§ (1)-(4) bekezdése az irányadó.


II. Fejezet

3. Pénzbeli és természetbeni szociális ellátások


9.§ A jogosult részére – az e rendeletben meghatározott feltételek szerint –

  1. pénzbeli ellátásként

aa.) rendkívüli települési támogatás,

ab.) települési temetési támogatás

b.természetben nyújtott ellátásként köztemetés, és

c.személyes gondoskodást nyújtó ellátásként étkeztetés

állapítható meg.

10.§ A települési támogatás természetben is adható, különösen a következő formákban: Erzsébet utalvány, tüzelő, élelmiszer, tankönyv, tanszer, szolgáltatási, közszolgáltatási díjak kifizetése.


Rendkívüli települési támogatás


11. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli települési támogatás nyújt a létfenntartást veszélyeztető,  az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő a települési lakosnak, aki családjáról valamint saját maga fenntartásáról nem képes gondoskodni.

(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha  a kérelmező

a.)  maga, vagy családja valamely tagja

    aa) sérelmére elkövetett bűncselekményből 10.000 forintot meghaladó 

          összegű anyagi kár keletkezett,

    ab) kéthéten túl kórházi fekvőbeteg ellátott,

    ac) gyógyításához szükséges 10.000 forintot meghaladó összegű rendkívül   többletkiadás merül fel,

  ad) nyugellátásra, vagy  rokkantsági ellátásra való jogosultsága elbírálásának elhúzódása miatt, a nyugellátás, illetve a rokkantsági ellátás folyósítása  késik,

 b) családja lakhatásának feltételeit veszélyeztető elemi kár következett be,

c.) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia elszenvedője.

(3) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező

a.) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazolt módon veszélyeztetve van,

b.) olyan- a kérelmezőnek fel nem róható okból bekövetkezett- váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti létfenntartásának biztosítását.

12.§  (1) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemből egyértelműen ki kell tűnnie az igényelt támogatási időszaknak, mint a támogatás  kért időtartamának és a támogatási igényt megalapozó konkrét körülményeknek.

Amennyiben a kérelemből a támogatás kért időtartamának megjelölése hiányzik, azt eseti jellegű rendkívüli települési támogatás iránti kérelemként kell elbírálni.

 (2) A kérelmet a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli körülmény bekövetkeztét követő 30 napon belül kell benyújtani.    

 (3) Az 3§ (2).§-ban foglalt, kezdeményezésre történő támogatásnál jövedelemvizsgálatra nem kerül  sor.

13.§ (1) Rendkívüli települési támogatás akkor nyújtható be, ha kérelmező családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.

(2) A 11.§ szerinti rendkívüli települési támogatás esetén legfeljebb 50 ezer forint önkormányzati támogatás állapítható meg.

Települési temetési támogatás


14.§. (1) A képviselő testület támogatást nyújt jövedelmétől függetlenül az elhunyt hozzátartozójának, vagy a temetésről gondoskodó személynek, amennyiben az eltemettetésről gondoskodik.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege 20.000 Ft.

(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a jelen rendelet mellékletében foglalt formanyomtatványon lehet igényelni a temetést követő 30 napon belül. A határidő jogvesztő.

(4) A kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonat másolati példányát, valamint a temetés költségeiről szóló a támogatást igénybe vevő nevére kiállított temetési számla másolati példányát.

(5) Nem állapítható meg az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra tekintettel települési támogatás annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.


 Köztemetés


15.§ (1) A Fáj Község Önkormányzata költségvetése terhére való eltemettetésről és a köztemetés költségeinek az Szt. 48.§(3) bekezdése szerinti érvényesítéséről a polgármester gondoskodik, melyre legfeljebb 12 havi részletfizetést biztosíthat.

(2) A köztemetés összege nem haladhatja meg a helyben szokásos legkisebb temetési költség összegét, maximum a 150.000.- Ft-t.

(3) Az eljárás mind hivatalból mind kérelemre indulhat.

IV. fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások

4. Alapszolgáltatások és azok biztosítása

16. §. (1) A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások közül önállóan biztosítja.

  1. az étkeztetést,
  2. a házi segítségnyújtást,
  3. a családsegítést,
  4.  a gyermekvédelmi feladat ellátás,
  5. falgondnoki szolgálat

(2) A 16. § (1) bekezdés a),b) pontjában meghatározott alapszolgáltatásokat a Gondozási Központ Szemere (3866. Szemere, Arany János út 8.) útján biztosítja.

(3) A 16. § (1) bekezdés c.) d.)  pontjában meghatározott alapszolgáltatásokat a Szalaszendi KÖH útján biztosítja.

(4) A 16. § (1) bekezdés e.) pontjában meghatározott alapszolgáltatást az Önkormányzat saját feladatellátásban biztosítja.


étkeztetés


17.§. (1) A Képviselő-testület szociális étkeztetés lehetőséget biztosít a településen időskorúak, egészségi állapotuk miatt saját maguk ellátására nem képes személyeknek.

(2) Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Község Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati rendelete szabályozza.

18.§ (1) Külön eljárás lefolytatása nélkül kell gondoskodni a rendkívüli élethelyzetbe jutott, létfenntartásában súlyosan veszélybe került személy étkeztetéséről, feltéve, hogy az eljárás lefolytatása, a késedelem a rászorult egészségét, testi épségét súlyosan veszélyeztetné, vagy emiatt akárcsak időszakosan is, emberhez méltatlan körülmények közé kerülnek.

 (2) Külön eljárás keretében kell az ellátást biztosítani a külön eljárás nélküliséget indokoló körbe nem tartozó esetekben.


 Házi segítségnyújtás


19.§ (1)A házi segítségnyújtás feladatainak ellátása során a Szt. 63.§-a és az 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 25.§-ában foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Község Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati rendelete szabályozza.


Családsegítés


20.§ (1) A családsegítés során a Szt. 64. § (2)-(5) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni. A családsegítés feladatok ellátásáról megállapodás szerint a KÖH köteles gondoskodni.


Falugondnoki Szolgálat


21. § (1) A falugondnoki szolgáltatás az Szt. 60.§ alapján a Falugondnok biztosítja.

(2) A falugondnoki szolgálat igénybevételéről a Képviselő-testület dönt külön rendelet alapján

IV. Fejezet


5. Záró rendelkezések


Hatályba léptető rendelkezés


22.§ Ez a rendelet  2015. március 1-jén lép hatályba.


Átmeneti rendelkezések


23.§ A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított szociális ellátásokat az Szt. rendelkezései szerint kell továbbfolyósítani.

       

Hatályon kívül helyező rendelkezések


24.§ Jelen rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a szociális ellátásokról és szociális szolgáltatásokról szóló 9/2013 (IX.12.)  önkormányzati  rendelet.




Dávid József                                                                                         Nagy Boglárka

Polgármester                                                                                              jegyző