Drávapiski Község Önkormányzat képviselő-testületének 3/2015.(III.1.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 04. 28

Drávapiski Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 32. § (3) kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról a következő rendeletet alkotja:

Általános rendelkezések

A rendelet célja és személyi hatálya

1. §


(1) E rendelet célja, hogy Drávapiski község közigazgatási területén a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza az állam által biztosított egyes szociális ellátások formáit, szervezetét, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint érvényesítésének garanciáit.

(2) A rendelet hatálya kiterjed Drávapiski község illetékességi területén élő, bejelentett lakcímmel rendelkező az Szt. 3. §-ában meghatározott személyekre.

Eljárási rendelkezések

2. §


(1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokra érvényes általános eljárási szabályokat és értelmező rendelkezéseket az Szt. határozza meg. Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

(2) Az eljárás megindítása történhet kérelemre, illetve hivatalból. E rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmet az igénylő a Kovácshidai Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) terjesztheti elő, a Hivatal által e célra rendszeresített formanyomtatványán.

(3) A kérelemhez csatolni kell a hatályos jogszabályok szerinti igazolásokat, szakvéleményeket.

(4) A kérelmező köteles együttműködni a Hivatallal a szociális helyzetének feltárásában.

(5) A szociális ellátások kifizetése a házipénztárból, illetve kérelemre banki átutalással történik

Hatásköri rendelkezések

3. §


(1) A képviselő-testület az 5.§, a 6.§ (1) b) és d) pontja szerinti valamint a 10.§ szerinti települési támogatás megállapításnak hatáskörét a polgármesterre ruházza át.

Az ellátások formái

4. §


(1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható, melynek fajtái:

- települési támogatás:

a) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez

b) temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás,

c) születési támogatás

d) A gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás

Lakhatási támogatás

5. §


(1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások (villanyáram, víz-, gázfogyasztás, csatornahasználat, önkormányzati vagy pénzintézeti kölcsön törlesztése, tüzelőanyag költsége) viseléséhez havi települési támogatás nyújtható.

(2) Lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(3) A normatív lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét - az energiaárak várható alakulására figyelemmel - az éves központi költségvetésről szóló törvény határozza meg. 2016. évtől a képviselő-testület költségvetési rendeletében határozza meg.

(4) A normatív lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(5) települési lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, és a havi 10000 forint összeget nem haladhatja meg azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(6) A (6) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3- J-0,5 NYM

                  ─────    x0,15

                     NYM


ahol a J a jogosult háztartásában egy főre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(7) A lakhatási támogatás iránti kérelmet 21 napon belül kell elbírálni.

(8) A települési lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.

a) a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be normatív lakhatási támogatás iránti kérelmet, valamint

(9) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(10) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit

Települési támogatás

6. §


(1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati segélyt állapíthat meg annak,

a) aki a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (betegség, elemi kár, haláleset, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása érdekében, iskoláztatás biztosítása érdekében, gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások miatt, vagy aki a gyermek/ek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak)

b) aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti,

c) időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd és minden tőle elvárhatót megtesz, hogy élethelyzetének megfelelő jövedelemhez jusson.

d) a községben állandó bejelentett lakcímmel rendelkező szülőnek, aki életvitelszerűen a településen lakik és gyermeke a születését követően ténylegesen a család gondozásába kerül.

(2) Az (1) b) pont szerinti kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg a jövedelemigazolásokon túl csatolni kell a temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri az önkormányzati segélyt.

(3) A (1) d) pont szerinti kérelemhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.

(4) Az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi jövedelemhatár az öregségi nyugdíjminimum 200%-a.

a) az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a támogatás jövedelmi helyzetre való tekintet nélkül nyújtandó.

b) az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben nem történik jövedelemvizsgálat, a segély alapja a gyermek születésének ténye.

A települési támogatás összege

7. §


(1) Az önkormányzati segély összege a 6. § (1) a) és c) pontjában meghatározott esetben legalább 2.000,- Ft.

(2) A 6. § (1) b) pontjában meghatározott esetben az önkormányzati segély összege 28.500,- Ft, de elérheti a számlával igazolt költségek 100 %-át, amennyiben a kérelmező és családja jövedelmét csak az önkormányzattól kapott támogatás képezi.

(3) Az önkormányzati segély adható alkalmanként és havi rendszerességgel. A havi rendszerességgel megállapított önkormányzati segély betegség, elemi kár miatti anyagi segítségnyújtás, rendszeres nevelési támogatás, taníttatáshoz való hozzájárulás lehet, mely legfeljebb hat hónapra állapítható meg.

(4) A 6. § (1) a) és c) pontja szerinti önkormányzati segély ugyanazon kérelmezőnek vagy vele közös háztartásban élő személynek egy éven belül legfeljebb 4 alkalommal nyújtható.

(5) A 6. § (1) d) pontja szerinti önkormányzati segély összege 22.800,- Ft/gyermek.

(6) Az önkormányzati segély egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátás különösen: élelmiszer, tűzifa, gyógyszer, ruházat megvásárlása.

Méltányosság különleges esetben

8. §


A képviselő-testület különös méltánylást érdemlő esetben (különösen: rendkívüli szükséghelyzet, elemi kár) a körülmények mérlegelésével a 6. §-ban leírt feltételektől eltekintve önkormányzati segélyt állapíthat meg, melynek összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét, és egy család részére egy évben legfeljebb egyszer adható

Köztemetés

9. §


(1) A polgármester önkormányzati hatáskörében eljárva az Szt. 48. §-ában leírtak szerint gondoskodik a köztemetésről.

(2) Az önkormányzat a köztemetés költségeit hagyatéki teherként a közjegyzőnél bejelenti, vagy az eltemettetésre köteles személyt megtérítésre kötelezi.

Gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás

10. §


Méltányosságból, egyedi elbírálás alapján annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága

a) aki egyedül élő és havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg és havi rendszeres gyógyító ellátása költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át eléri, b) aki családos és az egy főre jutó havi jövedelme közgyógyellátásra jogosult az a személy, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg és havi rendszeres gyógyító ellátása költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át eléri,

Alapszolgáltatások

11. §


(1) Az alapszolgáltatások megszervezésével az önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból vagy más okból származó problémák megoldásában.

(2) Az önkormányzat a következő alapszolgáltatásokat nyújtja: házi segítségnyújtás, családsegítés.

Házi segítségnyújtás

12. §


(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítésnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a település rászorultjai részére Villányi Mikrotérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulás útján biztosítja.

Családsegítés

13. §


(1) A családsegítés célja a szociális vagy mentálhigiénés problémák, egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése.

(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő Szt. szerinti jelzőrendszer működik.

(3) A családsegítés keretében elsősorban a Szt.-ben meghatározott programokat és szolgáltatásokat kell biztosítani.

(4) A családsegítési feladatokat az önkormányzat a Villányi Mikrotérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulás útján biztosítja.

Záró rendelkezések

14. §


(1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló többször módosított 1/2009. (I.12.) önkormányzati rendelet.


Drávapiski, 2015. február 13.


           Mali Zoltán                                                           Ilosfai Péterné dr. Hatvani Edit     

          polgármester                                                                          jegyző



Záradék: A rendelet a mai napon kihirdetésre került. Drávapiski, 2015. március 1.


                        Ilosfai Péterné dr. Hatvani Edit

                     jegyző