Sósvertike Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015(II.26.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról
Hatályos: 2020. 05. 22- 2021. 09. 23Sósvertike Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015(II.26.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról
Sósvertike község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbiakat rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
(3) E rendelet a Szt-ben és Gyvt-ben foglalt rendelet alkotási kötelezettségnek megfelelően a Szt. 1. § (2) bekezdés felhatalmazása alapján rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról.
2. § (1) E rendeletet kell alkalmazni Sósvertike község Önkormányzat közigazgatási területén életvitelszerűen élő
1. magyar állampolgárokra,
2. bevándoroltakra és letelepedettekre,
3. hontalanokra,
4. a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.
(2) E rendelet hatálya a Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az
Eljárási rendelkezések
3. § . (1) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélszolgálati Irodájában lehet előterjeszteni egész évben folyamatosan, kizárólag az e célra rendszeresített formanyomtatványon.
(2) Az (1) bekezdés szerinti formanyomtatványokon a kérelmezők számára tömören és világosan fel kell tüntetni a nyomtatvány kitöltésének szabályait, valamint fel kell sorolni azokat a mellékleteket és nyomtatványokat, melyek a kérelem elbírálásához szükségesek.
(3) A Sellye Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal szociális igazgatással foglalkozó köztisztviselői az eljárás során kötelesek a kérelmezők részére a pénzbeli és természetbeni ellátásokról, az igénybevétel feltételeiről, szükséges iratokról, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, szolgáltatásokról, igénybevételük feltételeiről és rendjéről tájékoztatást nyújtani.
(4) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia az 1.melléklet szerinti jövedelemnyilatkozaton.
(5) A jövedelem igazolásához csatolni kell:
4. § (1) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a szociális ügyekkel foglalkozó osztály az alábbiak szerint ellenőrizheti:
1. megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,
2. megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
3. megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot,
4. elrendelheti környezettanulmány készítését,
5. megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.
(2) Amennyiben a kérelmező a szükséges igazolásokat felhívás ellenére, a megfelelő határidő alatt nem pótolja, kérelmét el kell utasítani.
(3) Ha a kérelmező jövedelmi és vagyoni adatairól valótlan adatot közöl, vagy a szociális ellátást biztosító szervet egyéb módon megtéveszti, és ezáltal az e rendelet szerinti ellátást jogosulatlanul veszi igénybe, köteles az ellátást az Sztv.17. §-ában meghatározottak szerint visszafizetni. A szándékosan jogosulatlanul igénybevett ellátás visszafizetése nem mentesít az egyéb (büntető, szabálysértési) felelősségre vonás alól.
(4) Eltérő szabály hiányában a rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni
5. § (1) Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
(2) A rendszeresen folyósított ellátások esetében a jogosult köteles a jövedelmi és vagyoni viszonyaiban bekövetkező változást -a változást követő- 15 napon belül bejelenteni az önkormányzatnak.
II.Fejezet
A szociális gondoskodás rendszere
Hatásköri szabályok
6. § . (1) Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával, valamint személyes gondoskodás biztosításával valósítja meg.
(2) Az önkormányzat szociális rászorultság esetén a jogosult számára a következő pénzbeli ellátásokat állapítja meg:
a) A képviselő-testület az e rendeletben meghatározott feltételek szerint:
aa) települési gyógyszertámogatás
ab) települési létfenntartási támogatás
ac) települési gyermeknevelési támogatás
ad) települési beiskolázási támogatás
b) A polgármester a képviselő-testület által átruházott hatáskörében, jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint:)
települési szennyvízszippantási támogatás
(3) A (2) bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások közül a lakásfenntartási támogatás, gyógyszertámogatás, gyermeknevelési támogatás részben vagy egészben természetbeni ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, tankönyv, tüzelő, közüzemi díjak illetve gyermekintézmények térítési díjának fizetése. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
7. § . A rendszeres pénzbeli ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres pénzbeli ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások
helyi szabályai
Települési lakásfenntartási támogatás
8. § . (1) A települési lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, a közüzemi számla kötelezettjének nyújtott hozzájárulás.
(2) Az önkormányzat a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez települési lakásfenntartási támogatást nyújt az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.
9. § . A települési lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
10. § Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén 250 %-át, a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, és a háztartás számlával igazolt havi kiadása meghaladja a háztartás egy főre jutó havi jövedelmének 20 %-át.
11. §
12. § .(1) A havi elismerhető költségeket kérelmező a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni a kérelem benyújtását megelőző hónap közüzemi számlamásolatainak, illetve feltöltős mérőóra esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap Előfizetős befizetési bizonylatának csatolásával a bizonylaton szereplő partnerszám igazolása mellett.
(2) A helyben szokásos tüzelőbeszerzésekre tekintettel a tüzelő kiadások számla nélkül havi 4.000.Ft-ban kerül elismerésre.
13. § A lakásfenntartási támogatás mértéke havi 4.000,- Ft, amennyiben azonban az igazolt költségek meghaladják az 1 főre eső jövedelem 25 %-át, havi 6.000.-Ft, de nem haladhatja a támogatni kért szolgáltatásról becsatolt havi számla összegét.
14. § .(1) A lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kerül megállapításra 12 hónap időtartamra, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.
15. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában kell nyújtani, a szolgáltatóhoz utalás formájában. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
(2) Lakásfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a jegyző dönt.
16. § . A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet az 2. melléklet szerinti nyomtatványon kell benyújtani.
16/A. §
Települési szennyvízszippantási lakásfenntartási támogatás
A települési lakókörnyezetet megóvása, a környezetszennyezés megakadályozása, a közegészségügyi kockázatok elkerülése, valamint a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatási tevékenység részletes szabályairól szóló 455/2013. (XI. 29.) Korm. rendeletben az ingatlantulajdonost terhelő kötelezettségek maradéktalan betartásának elősegítése érdekében az önkormányzat szennyvízszippantási lakásfenntartási támogatást nyújt a szociálisan rászoruló háztartások részére a legális szennyvízszippantás kiadásának viseléséhez.Települési szennyvízszippantási támogatásra kérelmező akkor jogosult ha,családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át nem haladja meg,egyedül élő esetén a havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-át nem haladja meg, ésa kérelemhez csatolásra kerül 3 hónapnál nem régebbi szennyvízszippantásról szóló eredeti számla.A települési szennyvízszippantási támogatást ugyanazon lakásra 1 naptári éven belül legfeljebb 2 alkalommal lehet megállapítani.Az egy alkalommal megállapított támogatás összege a becsatolt számlaköltség 100 %-a.A települési szennyvízszippantási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.A települési szennyvízszippantási támogatás iránt a 2/A. melléklet szerinti formanyomtatványon kell a kérelmet előterjeszteni
17. §
18. §
19. §
20. §
21. §
22. §
Települési gyógyszertámogatás
23. § . (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) A települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult ha,
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem haladja meg,
b) egyedül élő esetén a jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 300%-át és
c) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőző két hónapon belül elérik, vagy meghaladják a nyugdíjminimum 10%-át
d.) közgyógyellátásban más jogcímen nem részesül
(3) Települési gyógyszertámogatást a kérelmezőnek akkor lehet megállapítani, ha a kezelőorvos igazolja a gondozott betegségéhez szükséges gyógyszerek szükségességét, a gyógyszertár a pedig az igazolt gyógyszerek árát.
(4)
(5) A települési gyógyszertámogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete dönt.
(6) Amennyiben a támogatott a számlával 8 napon belül nem számol el, úgy a rendszeres támogatást azonnali hatállyal meg kell szüntetni, és támogatott 1 évig jelen települési támogatásra nem jogosult.
(7) A települési gyógyszertámogatás nyújtható eseti, vagy rendszeres települési támogatás formájában.
(8) A települési gyógyszertámogatás iránt a 3. melléklet szerinti formanyomtatványon kell a kérelmet előterjeszteni, s a kérelemhez csatolni kell a 4.melléklet szerinti orvosi igazolást.
24. § . (1) Eseti települési gyógyszertámogatást egy naptári évben maximum két alkalommal lehet megállapítani.
(2) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás a gyógyszerköltség 100 %-a, de maximum 20.000,- Ft. Az eseti gyógyszertámogatás igénylése esetén a 23. § (2) bekezdés d.) pontját nem kell vizsgálni.
25. § . (1) Rendszeres települési gyógyszertámogatást havi rendszerességgel, legalább 3 és maximum 6 hónapra lehet megállapítani.
(2) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési gyógyszer támogatás maximális összege 7.000 Ft.
(3) A rendszeres települési gyógyszertámogatást 1 naptári éven belül legfeljebb 2 alkalommal lehet megállapítani.
Létfenntartási önkormányzati támogatás
26. § (1) Létfenntartási települési támogatásban azon személy részesíthető kérelemre, vagy hivatalból, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200% -át nem haladja meg, egyedülálló esetében ezen összeg 250 %-át.
(2) A létfenntartási települési támogatás megállapítható:
a) Alkalmanként
27. § A települési létfenntartási támogatás iránt az 5. melléklet szerinti formanyomtatványon kell a kérelmet előterjeszteni.
28. § Az eseti települési létfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete dönt.
Eseti rendkívüli települési támogatás
29. § (1) Eseti rendkívüli települési támogatásban azon személy részesíthető kérelemre vagy hivatalból, aki a létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedülálló esetén 300 %-át, és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert
a) tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be vagy
b) elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett vagy
c) nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCL törvény 3. § (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik vagy
d) nagyobb összegű, váratlan vagy előre látott kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy
e) gyermek nevelésével, gondozásával, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba történő visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásai keletkeztek.
(2) Eseti – rendkívüli élethelyzet miatti – kiadások támogatására nyújtott települési támogatás felső határa 60.000,- Ft.
(3) Azon személy részére, aki rendszeres létfenntartási támogatásban részesül, alkalmanként jelentkező – rendkívüli élethelyzet miatti – kiadások támogatására nyújtott települési támogatás egy évben maximum 1 alkalommal állapítható meg.
(4) Az eseti rendkívüli támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
30. § z eseti rendkívüli települési támogatás iránt a 6. melléklet szerinti formanyomtatványon kell a kérelmet előterjeszteni.
Települési gyermekvédelmi támogatás
31. § . (1) A képviselő-testület települési gyermekvédelmi támogatást állapíthat meg arra a gyermekre tekintettel, akinek a családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, s a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 % át, egyedül élő esetében ezen összeg 250 %-át.
(2) Az (1) bekezdés szerint támogatást kérelmezni lehet
a) a gyermek iskoláztatásához, vagy
b) válsághelyzetben lévő várandós anya által, a gyermekének megtartásához, vagy
c) a gyermek fogadásának előkészítéséhez, vagy
d) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges anyagi támogatásra.
(3) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
(4) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képvislő-testület – kérelemre, vagy hivatalból – a tanévkezdés megkönnyítése érdekében az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkező, óvodás, általános- és középiskolában tanuló gyermekek részére beiskolázási segélyt biztosít.
32. § A gyermekvédelmi támogatás iránt a 7. melléklet szerinti formanyomtatványon kell a kérelmet előterjeszteni.
Települési temetési támogatás
33. § . (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem. A támogatás feltétele, hogy az eltemettető a haláleset időpontjában települési állandó lakos legyen.
(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartását akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.
(3) A támogatás összege kérelmenként- a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 10-50%-a között állapítható meg, a támogatás minimum összege 15.000 Ft.
(4) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos számlát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(5) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
(6) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti, a segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 100 %-áig terjedhet.
(7) A temetésre nyújtott települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított egy hónapon belül kell előterjeszteni, csatolva a halotti anyakönyvi kivonatot és a támogatást kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított temetési számlát. E határidő elmulasztása jogvesztő.
33/A. §
Köztemetés
34. § (1) A haláleset helye szerinti önkormányzat polgármestere – átruházott hatáskörben - a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül gondoskodik az elhunyt eltemettetésről az Sztv.48. §. (1) bek. a.)-b.) pontjában meghatározott feltételek esetén.
(2) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti önkormányzat a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(3) Az eltemettetésre köteles személy a térítési kötelezettség alól
1. egészben mentesülhet, ha családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, és nincs vagyona,
2. 50 %-ban mentesül, ha családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-áts feltéve, hogy annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné.
(4) A köztemetéssel kapcsolatos hatásköröket - átruházott hatáskörben – a polgármester gyakorolja.
34/A. § A Képviselő-testület a településen állandó lakóhellyel rendelkező óvodás, általános iskolás és középfokú tanulmányokat folytató gyermekek, valamint a 65. életévüket betöltöttek és az annál idősebbek részére természetbeni támogatásként – hivatalból - évente egy alkalommal élelmiszercsomagot biztosíthat, az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott forrás rendelkezésre állása esetén, képviselő-testületi határozat alapján.
34/B. §
Települési élelmiszercsomag és tűzifa juttatás
34/C. § A képviselő-testület tárgyévi költségvetésében meghatározott forrás rendelkezésre állása esetén a pályázati forrásból megvalósított szociális célú tűzifa juttatásban nem részesült, szociálisan rászoruló, a településen életvitelszerűen élő személyek -családonként egy fő- támogatására, természetbeni juttatásként évente egy alkalommal települési tűzifa juttatást állapíthat meg képviselő-testületi határozat alapján.
34/D. § A 34/A-34/C. §-okban szabályozott ellátások szempontjából szociálisan rászoruló az, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át nem haladja meg. A támogatás biztosítása jövedelemvizsgálat nélkül, a támogatottnak a jogosultsági feltételnek való megfelelésére vonatkozó, büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata alapján történik
Szünidei gyermekétkeztetés
35. § (1) A képviselő-testület a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek részére ingyenesen biztosítja.
(2) A települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetést
Szociális szolgáltatások
Felnőtt korúak részére személyes gondoskodást nyújtó ellátások
36. § . (1) Sósvertike község Önkormányzat az alábbi személyes gondoskodást biztosító szociális alapszolgáltatások és szakosított ellátások biztosítására ellátási szerződést kötött a SZOCEG Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Kft-vel. (7621.Pécs, Jókai u.1.):
1. étkeztetés,
2. házi segítségnyújtás,
3. idősek nappali ellátása (idősek klubja)
4. ápoló-gondozó otthoni ellátást nyújtó idősek otthona
5. emeltszintű elhelyezést biztosító garzonlakásos ellátást nyújtó idősek otthona
(2) Az Sztv. 64. §-a szerinti családsegítés ellátási formát az önkormányzat a Sellye Család- és Gyermekjóléti Központ útján biztosítja, annak Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott módon.
(3)
Az ellátások igénybevétele
37. § . (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az intézményvezetőhöz kell benyújtani. A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről valamint a fizetendő térítési díjról az intézmény vezetője dönt.
(2) Az étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátásáért fizetendő térítési díjat az önkormányzattal kötött ellátási szerződés alapján a SZOCEG Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Kft. vezetője határozza meg, a díjakat a rendelet 9. melléklete tartalmazza
Étkeztetés
38. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani és
Házi segítségnyújtás
39. § . (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges, az Sztv. 62. § (2) és (3) bekezdés szerinti ellátást.
(2) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az intézmény vezetője intézkedése alapján az Sztv. 93. § - 94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.
Idősek nappali ellátása
40. § . A nappali ellátást az önkormányzat az Sztv. 65/F. § rendelkezéseinek megfelelően a tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosítja idősek klubja ellátás keretében.
Családsegítés
41. § A Sztv. 64. §-a szerinti családsegítés ellátási formát az önkormányzat a Sellye Család- és Gyermekjóléti Központ útján biztosítja. Az ellátás térítésmentes.Személyes gondoskodást nyújtó ellátások gyermekek részére
Általános szabályok
42. § . (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét kezdeményezhető.
43. § Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a) gyermekjóléti szolgáltatás
b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda ellátást
c.) gyermekétkeztetést
(2) Az (1) bekezdés b.) és c.) pontja szerinti óvodai nevelést és gyermekétkeztetést az Önkormányzat a Sellye Térségi Intézményi Társulás által fenntartott Ormánsági Tücsök Óvoda, Mini Bölcsőde és Konyha keretén belül biztosítja.
(3) Az Önkormányzat az általános iskolai tanulók étkeztetését az KLIK-kel kötött elltási szerződés alapján a (2) bekezdés szerint biztosítja.
(4) Az (1) bekezdés szerinti kérelmező a személyes gondoskodás igénybevételére irányuló kérelmét a gyermekjóléti szolgáltatás esetében az intézmény vezetőjéhez illetve a 43. § (1) c.)pontja szerinti ellátás esetén az óvodavezetőhöz illetve iskolaigazgatóhoz nyújtja be.
Gyermekjóléti szolgálat
44. § . (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás által fenntartott Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálaton (7960 Sellye, Erdély u. 4.) keresztül biztosíja.
(1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat Sellye Város Önkormányzat által fenntartott Sellye Család- és Gyermekjóléti Központon (7960 Sellye, Erdély u. 4.) keresztül biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár – gyermek veszélyeztetettségére utaló – jelzése alapján végzi.
Óvodai ellátás
45. § . Az óvodai ellátás igénybevételére a nemzeti köznevelésről szóló 2011.évi CXC.tv-t kell alkalmazni.
Térítési díj
46. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. Az óvodai és az iskolai gyermekétkeztetésért – jogszabályban meghatározott mentességek kivételével - térítési díjat kell fizetni.
(2) Az Ormánsági Tücsök Óvoda , Mini Bölcsőde és Konyha által biztosított gyermekétkeztetés intézményi térítési díját – annak igénybevevői körére kiterjedően – a rendelet 10. számú melléklete tartalmaza.
(3) A szülő (gondozó) által fizetendő személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.
(4) Gyvt. 148. § (5) bekezdésében meghatározott esetben normatív kedvezményt kell bizotsítani az ellátottnak.
Hatályba léptető rendelkezések
47. § . (1) A rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba..
(2) A 2015. január 1. napját megelőzően megállapított helyi lakásfenntartási támogatásokat a lejáratig kell folyósítani, a rendelet hatálybalépése előtt kiállított méltányossági közgyógyellátási igazolvány a lejáratig érvényes.
48. § (1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 8/2011.(IV.18.) rendelete.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.