Sósvertike Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (IX. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

A falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2021. 09. 24

A falugondnoki szolgálatról

Általános indokolás

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 60. § (2) bekezdése szerint a falugondnoki szolgáltatás nyolcszáz lakosnál kisebb településen működtethető. Amennyiben a falugondnoki szolgáltatás létesítését követően a település lakosságszáma tíz százalékot meg nem haladó mértékben emelkedik nyolcszáz lakos fölé, a szolgáltatás tovább működtethető. A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 39. §-a részletezi a közvetlen, személyes szolgáltatásoknak minősülő alapfeladatokat (a továbbiakban: alapfeladatok), a közvetlen, személyes szolgáltatásoknak minősülő kiegészítő feladatokat (a továbbiakban: kiegészítő feladatok), az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásokat, valamint az egyéb szolgáltatásokat. A hivatkozott jogszabályi helynek való megfelelés érdekében a rendelet-tervezet is ezt a négyes felosztást veszi alapul. Az alapfeladatok körében az étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, a közösségi és szociális információk szolgáltatásban való közreműködés, valamint az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása és az óvodáskorú, iskoláskorú gyerekek szállítása van szabályozva. A kiegészítő feladatok körébe tartozik a közösségi, művelődési, sport és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése, valamint az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása megjelölésű ellátási formák. A felosztás kapcsán kiemelendő az, hogy egyrészt az alapfeladatok ellátása előnyt élvez a kiegészítő feladatok ellátásával szemben, másrészt az, hogy az igények elbírálása fontossági szempont alapján történik. A lakosság számára garanciális jelleggel valamennyi alapfeladatnak és kiegészítő feladatnak minősülő szolgáltatási forma szabályozásánál rögzítésre került, hogy annak igénybevétele térítésmentes. A 11. § (3) bekezdésében meghatározott egyéb nevelési-oktatási intézménybe történő szállítási feladat képviselő-testületi döntés alapján díj fizetési kötelezettséget vonhat maga után.

Tekintettel arra, hogy a falugondnok személye az ellátandó feladatok sokfélesége, alapvető jellege okán kiemelkedő szerepet játszik a település lakosságának életében, így szükségszerű a vele szemben támasztott követelmények rendeleti szinten történő rögzítése is. Ennélfogva rendelkezik a szükséges gépjármű vezetési engedéllyel, vállalja, hogy a munkakör betöltéséhez szükséges falu- és tanyagondnoki alapképzést a foglalkoztatás kezdő időpontjától számított egy éven belül elvégzi, a külön jogszabályban meghatározott tevékenységi naplót vezeti, valamint a felmerülő lakossági igényeket – az alapfeladatok, valamint a fontossági szempontok előtérbe helyezésével – megfelelően kezeli.

Jelen rendelet megalkotásakor szem előtt kell tartani, hogy a már hivatkozott Szt. 60. § (2) bekezdése értelmében a falugondnoki szolgáltatás létrehozása az önkormányzat részéről nem kötelező feladat, létesítését gyakorlati szempontok, különösen az aprófalvak intézményhiányából eredő hátrányok kiküszöbölése indokolja. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv 10. § (2) bekezdésében foglaltak szerint az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.