Ág Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2013.(II.13.) számú rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 11. 25

Ág Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2013.(II.13.) számú rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

2014.01.01.

Ág Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. tv-ben kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) A rendelet célja, hogy a törvényben meghatározott pénzbeni és természetbeni juttatások igénybevételének szabályait megállapítsa, rendelkezzék az ellátások mértékéről és igénybevételük módjáról.

(2) E rendelet alkalmazása során mindenkor figyelembe kell venni az egyes szociális ellátásokra vonatkozó szabályokat. A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és a kötelezettség megállapítására, továbbá a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény (továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit, a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.), valamint az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK

2. § (1) A kérelem benyújtása elektronikus úton nem gyakorolható. A kérelmet írásban a Vásárosdombói Közös Önkormányzati Hivatalban hivatalában kell előterjeszteni.

(2) A szociális ügyek intézése hivatalból is indítható.

(3) A döntések előkészítése és végrehajtása az önkormányzati hivatal / Vásárosdombói Közös Önkormányzati Hivatal / feladatkörébe tartozik.

(4) A rendeletben megállapított feladatokban az e rendeletben meghatározott önkormányzati szervek kötelesek eljárni. A képviselő-testület átruházott hatáskörének gyakorlójaként: a polgármester.

(5) A /4/ bekezdésben meghatározott szerv döntése ellen a határozat kézhezvételét követő 15 napon belül a Képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A fellebbezés illetékmentes.

(6) E rendeletben szabályozott ellátások megítélése esetén egyszerűsített határozat hozható a Ket. 61. §. (5) bekezdése alapján.

3. § (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban élők adatairól, jövedelmi viszonyairól, vagyonáról nyilatkozni, és az igazolásokat a gyermeknevelési támogatás megállapításának szabályairól, valamint a szociális ellátások igényléséhez felhasználható bizonyítékokról szóló 32/1993.(II.17.) Korm. rendeletnek megfelelően a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni.

(2) A kérelemnek tartalmaznia kell az Szt. 18. §-ában felsorolt adatokat. A kérelem az e célra rendszeresített nyomtatványon adható be (1. sz.-4 sz. melléklet).

(3) Ha az önkormányzat, vagy annak jegyzője hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel az /1/ bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, az Szt. 10. §-a /1/ bekezdésének megfelelően a szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzon, azokat igazolja, illetőleg az Szt. 10. §.-a (2) bekezdésének megfelelően a kérelmező fenntartási költsége alapján vélelmezhető a jövedelme.

II. Fejezet

AZ ELLÁTÁSOK FORMÁI

4. §
(1) A kérelmező részére jövedelme kiegészítése céljából, vagy pótlására pénzbeni és természetbeni szociális ellátás nyújtható.
(2) 1Rászorultság esetén a
- képviselő-testület rászorultság esetén a jogosult részére: önkormányzati segélyt, ápolási díjat méltányossági alapon,
- a polgármester a képviselő-testület által átruházott hatáskörben szociális étkezést, közgyógyellátást méltányossági alapon,
- a polgármester köztemetést,
- a jegyző foglalkoztatást helyettesítő támogatást, rendszeres szociális segélyt, lakásfenntartási támogatást
állapít meg, illetve biztosít.
III. Fejezet

PÉNZBENI ELLÁTÁSOK

RENDSZERES SZOCIÁLIS SEGÉLY

5. §

Együttműködés eljárási szabályai

(1) Az együttműködésre kötelezett személy köteles
a) a határozatban megjelölt időn belül a c) pontban kijelölt intézménynél jelentkezni,
b) 2 együttműködni a beilleszkedési program kidolgozásában a megállapodásban foglaltak szerint, a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. Családsegítő Szakmai Egységével való kapcsolattartásra.
(2) A családsegítő szolgálattal való együttműködési kötelezettség magába foglalja:
a) a jogosultságot megállapító határozatban megjelölt időpontban történő megjelenést,
b) nyilatkozattételt az együttműködési szándékról,
e) az írásos megállapodásban foglalt időpontokban történő megjelenést,
d) az együttműködésre kötelezett szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó speciális segítő egyéni és / vagy csoportos programon való részvételt.

5/A. § (1) A beilleszkedést segítő program típusai:

a) állapotfelmérő és álláskeresési tréningek,

b) szociális életvezetési tanácsadás,

c) mentálhigiénés tanácsadás,

d) pályaválasztási és pályakorrekciós tanácsadás,

e) munkavállalási tanácsadás,

f) közfoglalkoztatási forma valamelyikében való részvétel,

g) az életvezetési képesség megőrzését és javítását célzó, az egyént és családját érintő személyes megbeszélés, csoportos foglalkozás,

h) pszichológiai tanácsadás,

i) egyéni képességeket fejlesztő, vagy az életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadáson, illetve munkavégzésre felkészítő programban való részvétel.

(2) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha

a) a megállapított határidőn belül nem köt írásos megállapodást a családsegítő szolgálattal,

b) a vállalt programot 3 hónapon keresztül önhibájából nem teljesíti,

c) a megjelenési kötelezettségének elmulasztását a családsegítő szolgálat felé nem, vagy nem hitelt érdemlően igazolja, egészségügyi ok esetén háziorvos (szakorvos) által kiállított igazolást nem nyújtja be.

6. §

FOGLALKOZTATÁST HELYETTESÍTŐ TÁMOGATÁS

Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra az jogosult, aki az alábbi feltételeket biztosítja: a.) Lakókörnyezetét rendezetten, tisztán tartja
udvarában, kertjében található tárgyakat, eszközöket összerakja,
a tüzelőnek valót rendezett formában felhalmozva, nem szétszórtan tartja,
a lakóingatlannal közvetlenül határos közterületen lévő árok, nyitott csatorna, folyóka, áteresz tisztántartásáról gondoskodik, a csapadékvíz zavartalan elfolyását biztosítja.
b.) Lakóépületének állagmegóvásáról gondoskodik, különösen:
tetőcserepet rendben tartja, az épület beázását megelőzi, beázás esetén a hibát haladéktalanul helyreállítja,
a lakóépület falazatát, nyílászáróit rendben tartja, az esetleges keletkezett ill.
természeti károkat helyreállítja.
c.) Alapvető higiéniai követelményeket betartja, különösen:
a lakásában angol WC, vezetékes ivóvíz hiánya esetén az ingatlanon megfelelően megépített, zárt külső illemhely biztosított, és az illemhelyen kívül az ingatlanon emberi ürülék nem található,
nincs szemét az udvarán.
d.) A tulajdonában lévő kutyákat az ingatlanon belül köteles tartani, az ebek beoltásáról
gondoskodik, betartja az ebtartási, állatvédelmi szabályokat.
e.) Udvarát, kertjét, lakóhelye előtti közterületet folyamatosan kaszálja, gondoskodik az allergén növényzet irtásáról.
Téli időszakban az ingatlan előtti közterületen, járdán biztosítja a hó- és jégmentesítést.

ÁPOLÁSIDIJ

7. §

(1) Az önkormányzat képviselő-testülete az Szt.43/B. §-a /1/ bekezdése alapján ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, és a családban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, egyedülálló esetén annak 150%-a.
(2) Az ápolási díj havi összege az /1/ bekezdésben foglalt esetben az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a.

ÖNKORMÁNYZATI SEGÉLY

8. §3

(1) Önkormányzati segély adható a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére.
(2) Évente legfeljebb két alkalommal, eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra önkormányzati segélyben lehet részesíteni azokat a személyeket, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak, feltéve, hogy a kérelmező egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át.
(3) Különös méltánylást igénylő esetben évente legfeljebb 1 alkalommal, eseti jelleggel önkormányzati segélyben lehet részesíteni azokat a személyeket is, akik alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások (így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének előkészítéséhez kapcsolódó kiadások) anyagi segítségre szorulnak, jövedelemre tekintet nélkül.
(4) Az önkormányzati segélyre való jogosultság feltétele, hogy a kérelmező minden tőle elvárhatót megtegyen annak érdekében, hogy szociális problémáit megszüntesse vagy csökkentse, így például együtt működjön a munkaügyi központtal, közfoglalkoztatásban vegyen részt, igénybe vegye a családsegítő vagy gyermekjóléti szolgáltatást. Nem nyújtható
önkormányzati segély annak a személynek, aki körülményeivel kapcsolatban valótlan tényt közöl.

9. §4

(1) Az önkormányzati segély folyósításáról - a /2/ bekezdésben foglalt kivétellel - a Képviselő-testület dönt.
(2) A létfenntartást veszélyeztető, azonnali orvoslást igénylő rendkívüli élethelyzetbe került rászorult részére - e rendeletben foglalt szabályok betartásával - a polgármester is állapíthat meg önkormányzati segélyt.
(3) Az önkormányzati segélykérelemhez - a 13. §-ban foglalt eseteket kivéve - csatolni kell a család kérelem beadását megelőző havi jövedelmét igazoló dokumentumokat.

10. §5

(1) Az önkormányzati segély természetbeni szociális ellátás formájában is megállapítható, különösen Erzsébet utalvány, élelmiszer, tüzelősegély, tankönyv, tanszervásárlás, tandíj, közüzemi díjak, térítési dijak, stb. formájában.
(2) A pénzbeni önkormányzati segély esetenkénti összege 3-20000,- Ft lehet.

11. §6

(1) Rendkívüli esetben az önkormányzat pénzügyi szolgáltatásnak nem minősülő kamatmentes kölcsönnel támogatja a kérelmezőt. A kölcsön összege életveszély elhárítása esetén maximum 50.000,- Ft, hozzátartozó eltemettetése esetén max. 150.000,- Ft lehet.
(2) A kölcsön folyósításáról szóló határozatban rögzíteni kell a kölcsön folyósítás célját, összegét, a visszafizetés feltételeit és a kölcsön késedelmes megfizetése esetén a behajtás módját. A kölcsön nyújtásáról a képviselő-testület döntése alapján a polgármester megállapodást köt, melyben meg kell határozni a kölcsön összegét, kifizetésének módját, a visszafizetés feltételeit, a kölcsön késedelmes megfizetése esetén a behajtás módját.
(3) A kamatmentes kölcsönt legfeljebb 1 év alatt kell visszafizetni a képviselő-testület döntése esetén havi egyenlő részletekben. A határidőben vissza nem fizetett kölcsönt az Szt-nek a jogosulatlanul felvett ellátásra vonatkozó rendelkezése szerint kell behajtani.

12. §7

(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segély (továbbiakban: temetési önkormányzati segély) nyújtható annak, aki a meghalt személy elétemettetéséről gondoskodott. Az önkormányzat temetési önkormányzat segélyt nyújt az elhunyt hozzátartozójának, vagy a temettetésről gondoskodó más személynek, jövedelmi viszonyaitól függetlenül. A kérelmezőnek nyilatkoznia kell arról, hogy ő az eltemettető.
(2) A temetési önkormányzati segély odaítélése a polgármester hatásköre, a kifizetésről a jegyző gondoskodik.
(3) A temetési önkormányzati segély kifizetése szóbeli vagy írásbeli kérelemre történik, melyhez csatolni kell az elhunyt anyakönyvi kivonatát;
(4) A temetési önkormányzati segély összege 20.000,- Ft.
(5) A temetési önkormányzati segély feltétele, hogy mind a temettető, mind az elhunyt a haláleset időpontjában a településen állandó lakóhellyel rendelkezzen.
(6) A temetési önkormányzati segély felvételének tényét a halotti anyakönyvi kivonatra fel kell jegyezni.
(7)A temetési önkormányzati segélyt a kérelem elbírálását követően 3 napon belül kell kifizetni.

13. §8

(1) Az önkormányzat a helyi önkormányzatok szociális célú tűzifa vásárlásához kapcsolódó kiegészítő támogatása pályázaton elnyert mennyiségben és minőségben rendelkezésre álló tűzifát a rászoruló lakosság számára természetbeni önkormányzati segélyként (továbbiakban: szociális célú tűzifa juttatás) biztosítja.
(2) A szociális célú tűzifa juttatásról a Képviselő-testület határozattal dönt. A rendelkezésre álló tűzifa mennyiséget a legrászorultabbak között kell kiosztani. A rászorultság mértékének meghatározása során előnyben kell részesíteni a lakásfenntartási támogatásra, a Gyvt. szerint gyermekvédelmi kedvezményben részesülő családokat, az aktív korúak ellátásában részesülőket, és az időskorúak járadékában részesülőket.
(3) Szociális célú tűzifa juttatás keretében háztartásonként legfeljebb 3 m3 tűzifa rászorulók ingatlanára történő szállítására kerül sor. A tűzifa biztosítása, valamint a rászorulókhoz való juttatása egyaránt ellenszolgáltatás nélkül történik.
(4) Szociális célú tűzifa odaítélése hivatalból történik.
IV. Fejezet

TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK KÖZTEMETÉS

14. § (1) A köztemetés szabályaira az Szt. 48. §-ának rendelkezései az irányadók.

(2) A Képviselő-testület az eltemettetésre köteles személyt részben vagy egészben mentesítheti a temetési költségek megtérítése alól. Erről a Képviselő-testület egyedileg dönt.

KÖZGYÓGYELLÁTÁS
15. §9
(1) Méltányossági alapon közgyógyellátásra jogosult az a szociálisan rászorult személy, akinek
I. a családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 151%-át (egyedül élő esetén a 201%-a), és
II. havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 24%-át.
(2) A méltányosságból megállapított közgyógyellátás megállapítására a képviselő-testület átruházott hatáskörében a polgármester jogosult.
LAKÁSFENNTARTÁSI TÁMOGATÁS
16. §
(1) Az önkormányzat normatív lakásfenntartási támogatást nyújt az 1993. évi III. törvény 38. §. /2/-/4/ illetve /6/-/8/ bekezdései szerint.
(2) A kérelem az 2. sz. melléklet szerinti nyomtatványon nyújtható be. A kérelemhez csatolni kell a 32/1993.(II. 17.) Korm. rendelet ide vonatkozó mellékleteit.
(3) A normatív lakásfenntartási támogatás elbírálására a jegyző jogosult.
(4) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelemben nyilatkozni kell arról is, hogy a támogatást kérő milyen jogcímen lakik a lakásban.
(5) A lakásfenntartási támogatás összege a kérelmező kérésére utalható közvetlenül a különféle szolgáltatásokat végző közüzemi vállalatok, cégek részére is, amennyiben feléjük a kérelmezőnek tartozása áll fenn, és ezt igazolja.
(6) A megállapított támogatást havonta, legkésőbb a tárgyhót követő hó 10. napjáig kell kifizetni.
V. Fejezet

SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK

Ág község Önkormányzata a településen az alábbi szociális ellátást biztosítja: Alapellátás keretében:
1. családsegítést,
2. házi segítségnyújtást,
3. jelzőrendszeres házi segítségnyújtást,
4. támogató szolgálatot,
5. falugondnoki szolgálatot.

17. §

CSALÁDSEGÍTÉS

(1) 10 A családsegítő szolgáltatás célja a szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőlegezése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése. Az önkormányzat a családsegítő szolgáltatás az Szt. 65. §-a szerinti feladatait a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. működésével látja el.
(2) 11 Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. Családsegítő Szolgálata térítésmentesen biztosítja az Szt. 65. § (2)-(4) bekezdésében foglalt ellátásokat az igénylők számára. Az intézményvezető feltétel nélkül köteles biztosítani a településen élő kérelmező részére a családsegítés igénybevételét.
(3) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, a szolgálat az érintett, illetve törvényes képviselője hozzájárulásával jogosult intézkedni, kivéve ha valakinek a magatartása következtében a saját vagy más személy életét, testi épségét közvetlenül és súlyosan fenyegető élethelyzet áll elő.

18. §

HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS

(1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni
a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
b) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatban feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátást igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.
(2) 12 A házi segítségnyújtás iránti kérelmet a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. házi segítségnyújtó szolgálatánál kell benyújtani, a kérelem elbírálásáról az intézményvezető dönt. A házi segítségnyújtás keretében nyújtott szolgáltatás tartalmáról az intézményvezető a kérelem és az azt megalapozó háziorvosi szakvélemény figyelembe vételével dönt.
(3) A házi segítségnyújtásért térítési díjat kell fizetni. Az ellátás intézményi térítési díja 60, Ft/óra. A személyi térítési díjat az óradíj alapján az intézményvezető állapítja meg.
(4) 13 Az ellátást a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. szociális gondozója biztosítja. A kérelem benyújtását követő 3 munkanapon belül az intézmény vezetője a jogosultat előgondozásba veszi, az ellátás igénybevételekor pedig a jogosulttal megállapodást köt.
(5) Az ellátásra való jogosultságot az intézményvezető megszünteti, ha az ellátott körülményeiben sz /1/ bekezdés szerinti jogosultságot érintő változás következik be. Az intézményvezető a jogosult létfenntartását nem veszélyeztető ellátás erejéig a házi segítségnyújtás biztosítását felfüggeszti, ha a jogosult az esedékes térítési díjat két hónapig nem fizeti meg.

19. §

JELZŐRENDSZERES HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS

(1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban lévő és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) 14 A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. útján látja el.
(3) 15 A szolgáltatás biztosítása iránti kérelmeket a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft.-hoz kell benyújtani.
(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele esetén a szociális rászorultságot vizsgálni kell.
(5) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult:
a) az egyedül élő 65 év feletti személy
b) az egyedül élő súlyos fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy
c) a kétszemélyes háztartásban élő 65 év feletti, illetve súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, ha egészségi állapota indokolja a szolgáltatás folyamatos biztosítását (a háztartásban élő kiskorú személyt nem kell figyelembe venni).
(6) A súlyos fogyatékosságot, a pszichiátriai betegséget és az egészségügyi állapot miatti indokoltságot igazolni kell.
(7) Amennyiben a szociális rászorultság több feltétel egyidejű fennállásán alapul, valamennyi feltételt külön igazolni kell.
(8) Súlyosan fogyatékos a külön jogszabály szerinti fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, illetve magasabb összegű családi pótlékban részesülő személy. A súlyos fogyatékosságot igazolni lehet:
a) az ellátás megállapítását, illetve folyósítását igazoló határozattal vagy más okirattal,
b) az ellátás megállapításának alapjául szolgáló, a fogyatékosság fennállását igazoló szakvéleménnyel.
(9) Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.
(10) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért havonta térítési díjat kell fizetni.

20. § TÁMOGATÓ SZOLGÁLAT

(1) A támogató szolgáltatás célja a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása, elsősorban a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének segítése, valamint életvitelük önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása révén az Szt. 65/C. §-a alapján.

(2)16 Az önkormányzat a támogató szolgálatot a Sásd és Vidéke Vagyonkezelő és Intézményfenntartó Közhasznú Nonprofit Kft. Támogató Szolgálata útján látja el.

(3) A támogató szolgálatért térítési díjat kell fizetni.

FALUGONDNOKI SZOLGÁLAT
21. §
(1) Az önkormányzat a község intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése céljából és alapellátási feladati teljesítésének biztosítása érdekében falugondnoki szolgálatot működtet a község közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel.
(2) A falugondnoki szolgáltatás körébe a következő alapellátási feladatok tartoznak:
a) egészségügyi alapellátás segítése érdekében a betegek orvoshoz szállítása Vásárosdombóra, gyógyszerek kiváltása,
b) a Vásárosdombói üzemeltetésű közösségi busz akadályoztatása esetén az óvodás korú gyermekek óvodába történő szállítása és hazaszállítása,
c) iskoláskorúak tanítási időn túli nem kötelező rendezvényeken történő részvételének biztosítása, a rendezvényekre ill. hazaszállítása.
d) a terheseknek a védőnő szervezésével történő csoportos dombóvári terhes gondozásra való szállítása és hazaszállítása,
e) betegek hétvégi orvosi ügyeletre szállítása,
f) önmaguk ellátására saját erőből nem képes emberek részére bevásárlás,
g) a lakosság szolgáltatási igényeinek és egyéb információk önkormányzathoz történő közvetítése.
(3) A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó egyéb szolgáltatási feladatok:
a) részt vesz a lakosság szabadidős tevékenységében (színházlátogatás, kirándulás, sportrendezvényeken való részvétel, stb.), részt vesz a helyi rendezvények szervezésében, lebonyolításában,
b) lakossági szolgáltatásokat végez, különösen:
- a helyben nem beszerezhető árucikkek megvásárlása, házhozszállítása, segítségnyújtás a nagybevásárlások lebonyolításában,
- diákok és munkába járók szállítása a helyi vasútállomáshoz, és egyéb tömegközlekedési eszközhöz,
- betegek szakorvoshoz szállítása,
- intézi a személyes jelenlétet nem igénylő, helyben nem intézhető ügyeket,
- részt vesz a település infrastruktúrája működőképességének fenntartásában, ennek érdekében az észlelt hibát bejelenti, a kisebb hibákat megjavítja,
- a lakosság családi eseményeken történő részvételét segíti, az esemény helyszínére történő szállítással.
c) közreműködik az önkormányzat ügyeinek intézésében:
- elvégzi a szükséges beszerzéseket és szállításokat,
- közreműködik a közmunkások foglalkoztatásában,
- intézi a képviselő-testület által meghatározott egyedi ügyeket.
VII. Fejezet

KORLÁTOZÓ RENDELKEZÉSEK

22. § (1) A rendeletben szereplő szociális ellátások igénybevételének feltétele, hogy a kérelmező minden tőle várhatót megtegyen szociális problémái részben vagy egészben történő megoldása érdekében.

(2) Nem nyújtható szociális ellátás annak sem, aki körülményeivel kapcsolatban valótlan tényt közöl, vagy megállapítható, hogy a támogatást nem szociális helyzetének javítására fordítja.

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

VIII/A. Fejezet

23. §

(1) Jelen rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 2013. január 1. napjától kell alkalmazni
(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidőben az önkormányzat rendelete hatályát veszti.