Tékes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2002. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete

a helyi közművelődésről

Hatályos: 2002. 08. 30- 2021. 10. 31

Tékes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2002. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete

a helyi közművelődésről1

2002.08.30.

Tékes község önkormányzata „A kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről” szóló 1997. évi CXL törvény rendelkezései és felhatalmazása alapján e rendeletet alkotja:

Alapelvek

1. § A közművelődéshez való jog gyakorlása közérdek, a közművelődési tevékenységek támogatása közcél. A közművelődés feltételeinek biztosítása alapvetően az állam és a helyi önkormányzat feladata.

Minden helyi polgár joga, hogy
a./ megismerhesse a kulturális örökség javait, az oktatás, közművelődés, ismeretterjesztés és a sajtó útján,
b./ igénybe vegye a közművelődési intézmények szolgáltatásait,
c./ műveltségét gyarapítsa, kézségeit fejlessze, kulturális jogai érvényesítése céljából közösségeket hozzon létre, szervezetet alapítson, működtessen vagy azok munkájában részt vegyen,
d./ művelődési céljai megvalósításához közművelődési – közösségi színteret, szervezési, szervezeti és tartalmi segítséget kapjon,
e./ tájékozódjon a kulturális intézmények programjairól és részt vegyen azokon.

2. § A művelődési jogok minden polgárt megilletnek, nemre, korra, vallási, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi hovatartozás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.

3. § Az önkormányzat által fenntartott közművelődési intézmények vallási, világnézeti politikai irányzattól függetlenül működnek.

4. § Az önkormányzat gondoskodik a saját fenntartású közművelődési intézmények működtetéséről, szolgáltatásaik folyamatos fejlesztéséről.

5. § Az önkormányzat a szervezeti és a szakmai önállóság tiszteletben tartásával támaszkodni kíván az önkormányzati fenntartású nem közművelődési intézmények, a nem önkormányzati fenntartású intézmények, a helyi nonprofit közösségi szervezetek, a kulturális tevékenységet (is) végző vállalkozások, az egyének és a közösségek kezdeményezéseire, feladatvállalására, amelyek a község kulturális életét gazdagítják.

A rendelet célja

6. § A rendelet célja, hogy

a./ a helyi társadalom, a helyi közművelődés adott állapota, igényei és lehetőségei ismeretében meghatározza az önkormányzat feladatait és törekvésit a közművelődési ellátás területén,
b./ elősegítse a közművelődési intézmények és tevékenységek feladat– és feltételrendszerének továbbfejlesztését.

A rendelet hatálya

7. § E rendelet hatálya kiterjed:

a./ az önkormányzati fenntartású közművelődési intézményekre,
b./ nem önkormányzati fenntartású és finanszírozású közművelődési intézményeknek, nonprofit közösségi szervezeteknek, gazdasági társaságoknak, vállalkozóknak, magánszemélyeknek és a társulásaiknak a helyi kulturális életet gazdagító tevékenységeire és szolgáltatásaira. E feladatok ellátására az önkormányzat e szervezetekkel közművelődési megállapodást köthet,
c./ a közművelődési tevékenység résztvevőire.

8. § Az önkormányzat a következő közművelődési célok megvalósítását támogatja, illetve biztosítja:

a./ az egyetemes és nemzeti kultúra értékeinek megismerése, közvetítése,
b./ a környezeti, szellemi, művészeti értékek feltárása, megismerése, gondozása,
c./ a helyi művelődési szokások gondozása, gazdagítása,
d./ a művelődő közösségek (ismeretterjesztő és társas közösségek, valamint amatőr alkotó közösségek) tevékenységének támogatása,
e./ iskolarendszeren kívüli képzések, tanfolyamok, életminőséget és életesélyt javító tanulási lehetőségek,
f./ az ünnepek kultúrájának gondozása,
g./ a szabadidő kulturális célú eltöltése,
h./ a helyi társadalom kapcsolatrendszerének, közösségi életének, érdekérvényesítésének segítése.

9. § A 8. §-ban megfogalmazott közművelődési célok megvalósulása érdekében különösen a következő konkrét közművelődési tevékenységek, feladatok ellátását biztosítja, illetve támogatja:

a./ klubok, szakkörök, társas körök működése,
b./ amatőr művészeti közösségek és alkotók tevékenysége,
c./ művészeti és ismeretterjesztő kiállítások, alkalmak,
d./ komoly- és könnyűzenei koncertek,
e./ gyermek- és felnőtt műsoros rendezvények,
f./ egyéb ifjúsági és gyermekprogramok,
g./ az iskolai oktatást segítő alkalmak, felnőtt képzések, tanfolyamok,
h./ ismeretterjesztő előadások, előadássorozatok,
i./ mindennapok ügyeiben és a közéletben való eligazodást segítő információs szolgáltatások, tanácsadások,
j./ szórakoztató alkalmak, népünnepélyek,
k./ közművelődési információs kiadvány megjelenítése,
l./ könyvtári szolgáltatás,
m./ muzeális értékek megőrzése, bemutatása, gazdagítása.

10. § A polgárok széleskörű tájékoztatása érdekében közművelődési információk díjmentes megjelenését biztosítja a Kábel Televízió hálózatán.

Közművelődési intézményrendszer

11. § A közművelődési feladatellátást és szolgáltatást biztosító intézmény:

(1) A közművelődési szolgáltatás működési feltételeinek biztosítása kötelező önkormányzati feladat, amelynek ellátására az önkormányzat részben önálló intézményként működteti a helyi Művelődési ház és Könyvtárt, mint községi hatáskörű intézményt.

(2) Az önkormányzat megalkotja és módosítja az intézmény alapító okiratát, jóváhagyja szervezeti és működési szabályzatát, éves munka- és költségvetési tervét, gondoskodik rendszeres szakmai és pénzügyi ellenőrzéséről.

(3) Önkormányzati fenntartású közművelődési intézmény létesítése, átszervezése, megszüntetése, tevékenységének 60 napon túli szüneteltetése esetén az önkormányzati testületi döntés meghozatala előtt 30 nappal a szakminisztérium véleményét be kell szerezni és annak tartalmát a testülettel ismertetni kell. Előzetesen ugyancsak be kell szerezni az országos szakértői névjegyzékben regisztrált közművelődési szakértő véleményét.

12. § A közművelődési intézmény működésének alapvető feltételei:

(1) Az intézményeknek önálló épülettel és az 1997. évi CXL. törvényben, valamint e rendeletben meghatározott szolgáltatási feladataihoz alkalmas és méltó intézményi megjelenéssel, infrastruktúrával, tárgyi feltételekkel kell rendelkeznie, amely tükrözi azt a közösségi, szellemi értéket, amit az intézmény képvisel. Az önkormányzat kiemelt figyelmet fordít informatikai, technikai eszközökkel való ellátottságára, azok korszerűsítésére.

(2) Az intézménynek a feladat ellátásához szükséges és elégséges, megfelelő szakképzettségű személyi állománnyal kell rendelkeznie, akik a munkakörükben végzett tevékenységükkel kapcsolatban a büntetőjogi védelem szempontjából közfeladatot ellátó személynek minősülnek.

(3) Megfelelő színvonalú munkavégzésük érdekében az intézményfenntartó önkormányzat biztosítja folyamatos továbbképzésük, ismeretmegújításuk (tanulmányutakon, tapasztalatcseréken, tanácskozásokon való részvétel) feltételeit, a törvény szerinti (7 évente szervezett) képzésben való részvételüket, dokumentumvásárlási lehetőségeiket, javaslatot tesz országos kitüntetésükre, elismerésükre.

13. § A közművelődési intézmény szolgáltatásai:

(1) a 11. §. (1)bekezdésében felsorolt/jelzett intézmény az alapító okiratában rögzített alapfeladatok teljesítésével járul hozzá a közösségi és kulturális célok megvalósításához.

(2) Az intézmény közművelődési, szakmai feladatait önállóan és partnereikkel együttműködve végzi.

Közművelődés finanszírozása

14. § A közművelődési feladatellátás és az intézményi működés finanszírozása:

(1) Az önkormányzat e rendeletben megfogalmazott közművelődési feladatait alapvetően költségvetésből finanszírozza, amelynek forrása saját bevétele, a központi költségvetésből származó normatív állami hozzájárulás, a központosított előirányzatokból származó összeg és az elkülönített állami pénzalapokból, más szervezetektől pályázati úton elnyerhető támogatás.

(2) Az önkormányzat éves költségvetési rendeletében biztosítja az intézményfenntartás költségeit, a szakmai és kisegítő munkakörök bérköltségeit, a technikai – műszaki feltételeket, az intézmények elfogadott költségvetési terve alapján a közművelődési tevékenységek megvalósításához szükséges pénzeszközöket.

(3) Az önkormányzat éves költségvetési rendeletében az intézmény alapfeladatán túli, valamint a más közművelődési szervezőknek és alkotóknak a község kulturális életét gazdagító közművelődési tevékenységei megvalósítása érdekében „támogatási alapot” különít el, melynek elosztásáról a Képviselő-testület rendelkezik.

(4) A klubok, szakkörök, társas körök, nonprofit közösségi szervezetek (a továbbiakban közösségek) számára a 14. §. (3) bekezdésében meghatározott formákon túl az önkormányzat kedvezményt biztosít, melynek mértéke és módja a végzett tevékenység jellege, hagyományai alapján eltérő. Legfőbb formái:

a./ ingyenes vagy kedvezményes infrastruktúra használat a közművelődési intézmények bázisán,
b./ ellátott tevékenységeik támogatása a közművelődési intézmények éves költségvetésén belül,
c./ közművelődés – szakmai, szervezői ellátás, illetve segítségadás, tanácsadás.
A közösségek közművelődési intézményi bázison megvalósuló támogatásának mértékéről és módjáról a közművelődési intézmény vezetője jogosult dönteni.
Az 1997. évi CXL. törvényben meghatározott állami alapok (telematikai információs alap, közművelődési infrastruktúra fejlesztési alap) lehetőségeinek kihasználhatósága érdekében az önkormányzat költségvetésében évente meghatározott célösszeggel rendel a pályázati önrész biztosításához.
Az alaptevékenységen túli többlet szakmai feladatok megvalósulását szolgáló intézményi pályázati tevékenységet ösztönzi, támogatja az intézményben a pályázati érdekeltségi rendszer kialakítását.
Az alaptevékenységen túli többlet szakmai feladatok megvalósítását szolgálják az intézmény többletbevételei. Az intézmény minden olyan bevételorientált tevékenységet folytathat, amelyek nem gátolják az alapfeladatok ellátását.
Az önkormányzat egyedi közművelődési megállapodásokat köt saját fenntartású intézményei által el nem látott jelentős és folyamatos közművelődési ellátási feladatokra.

Az együttműködés fórumai

15. § Az önkormányzat közművelődési céljai és feladatai megvalósítása során a döntés előkészítésében együttműködik a község közművelődési célú szervezeteivel. Amennyiben a közművelődési célú nonprofit közösségi szervezetek részéről kezdeményezés történik Közművelődési Tanács, mint tanácsadó és véleményező testület létrehozására, támogatja annak megalakulását és érdemi működését.

16. § Térségben vállalt, vagy hagyományozott szerepkör ellátásában – ha a kulturális értékrendszere túlmutat a település határain – a község környezetére is kiterjedő kérdésekben az önkormányzat egyeztet az illetékes, érintett szervezetekkel.

17. § A testvértelepülési és egyéb nemzetközi kapcsolatok keretében az önkormányzat kialakítja, illetve megerősíti és aktualizálja a közművelődési tevékenységei és a közművelődési – szakmai együttműködéseket.

18. § Az önkormányzat megbízásából a közművelődési – igazgatási kérdésekkel az Ág, Gerényes, Kisvaszar, Tarrós, Tékes és Vásárosdombó községek körjegyzője, pénzügyi igazgatási kérdésekkel a pénzügyi munkatárs foglalkozik.

19. § A képviselő-testületi feladat megjelölés alapján a polgármester:

- jogosult a közművelődési intézményt utasítani. Az intézményi önállóság tiszteletben tartásával jogosult tájékoztatást, jelentést kérni, vizsgálatot kezdeményezni,
- önkormányzati pénzeszközt felhasználó nem önkormányzat fenntartású szervezeteknél is jogosult ellenőrizni az önkormányzati támogatás cél szerinti és szabályszerű felhasználását.

20. § A körjegyzőség rendszeresen tájékoztatja a feladatokról a közművelődési intézmény vezetőjét.

21. § A lakossági közművelődési kezdeményezéseket az önkormányzat a Képviselő-testület elé terjeszti.

Záró rendelkezések

22. § (1) E rendelet a kihirdetés napjával lép hatályba.

(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi CXL. törvény, valamint a végrehajtásra kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) E rendelet kihirdetéséről a körjegyző köteles gondoskodni.

1

Az önkormányzati rendeletet a Tékes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (X. 28.) önkormányzati rendelete 9. §-a hatályon kívül helyezte 2021. november 1. napjával.