Cserdi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól
Hatályos: 2015. 03. 01Cserdi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól
Cserdi Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában foglalt feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról szóló, többször módosított 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 45. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1.1. A rendelet célja
1.2. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendeletet alkalmazni kell a Cserdi Község Önkormányzat közigazgatási területén élő
a) lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre
e) az Szt. a 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben
1.3. Eljárási rendelkezések
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Bicsérdi Közös Önkormányzati Hivatal Bodai Kirendeltségén (továbbiakban: közös hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni. A kérelem formanyomtatványon vagy szabad megfogalmazású kérelem formájában nyújtható be.
(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet az ellátást végző intézmény vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.
(3) Civil szervezetek, nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmény, gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, illetve természetes személy is kezdeményezheti a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.
(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a „A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről” szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.
(5) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.
3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.
4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta, a tárgyhót követő hó 10. napjáig
5. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadottakat a képviselő-testület vitatja, illetve hivatalos tudomás szerint a kérelemben leírtak nem felelnek meg a valóságnak, a kérelem megalapozott elbírálása érdekében az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.
(2) A közös hivatal a kérelem benyújtásakor saját adatbázisa (adónyilvántartás, ingatlan-nyilvántartás stb.) alapján vizsgálja kérelmező és vele közös háztartásban élő személyek vagyoni helyzetét.
(3) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a közös önkormányzati hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.
(4) A képviselő-testület által szabályozott támogatási formákat csak az veheti igénybe, illetve az kaphatja,
a) akinek nem áll fenn köztartozása (adótartozás) az önkormányzattal szemben
b) önhibájából került rossz szociális helyzetbe
c) értékesíthető vagyontárggyal nem rendelkezik
6. § (1) Települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
7. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.
8. § A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell, ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – az ügyiratban rögzíteni kell.
9. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások
10. § Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint
a) rendszeres települési támogatást és
b) rendkívüli települési támogatást
állapít meg.
2. Rendszeres települési támogatás
2.1. Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások támogatása
11. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk
2.2 18. évét betöltött tartós beteg ápolására nyújtható támogatás, helyi ápolási díj
12. § (1) A település képviselő-testülete helyi ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és
a) akinek a háztartásában az egy főre számított havi családi jövedelem összege a öregségi
2.2.1. Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
12. § . (1) Az ápolást végző személy ápolási díjra való jogosultságát meg kell szüntetni akkor, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti.
(2) Akkor nem teljesíti az ápolást végző személy az ápolási kötelezettségét, ha az ápolást végző személy több egymást követő napon nem gondoskodik:
a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről, különösen
2.3. Gyógyszertámogatás
13. § . (1) A település képviselő-testület havi rendszerességgel a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy
3. Rendkívüli települési támogatás
14. § (1) A település képviselő-testülete által átruházott hatáskörben a polgármester rendkívüli települési támogatásban részesíti
a) azt az egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg,
b) azt a családot, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át nem haladja meg, és a kérelmezőnek/családnak vagyona nincs.
(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha a kérelmezőnek
a) tartós betegség miatt jelentős jövedelem-kiesése van,
b) elemi kár, baleset, tragikus helyzet miatt anyagi segítségre szorul,
c) körülményeihez képest jelentős beiskolázási kötelezettségek merülnek fel.
d) Rendszeres pénzellátás iránti kérelme folyamatban van, és megélhetését ezen időszak alatt más jövedelemből, megtakarításból biztosítani nem tudja
e) gyermek fogadásának előkészítéséhez nem rendelkezik megtakarítással
f) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz
g) nevelt gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez anyagi segítségre szorul
h) a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul
(3) Elutasítható annak a személynek rendkívüli települési támogatás iránti kérelme, aki önhibájából (alkoholizmus, munkakerülés, játékszenvedély stb.) került nehéz anyag helyzetbe, ugyanakkor anyagi helyzetének javítására, munkavégzésre, fizikai, szellemi és lelkiállapota figyelembevételével nehézségek nélkül képes
(4) A polgármester különös méltánylást érdemlő esetben értékhatárra, jövedelemre és egyéb pénzbeli ellátásokra tekintet nélkül, - a rendkívüli körülmények figyelembevételével – rendkívüli települési támogatásban részesítheti a kérelmezőt.
15. § (1) A települési támogatás egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan 10.000,- Ft-ig
3.1. Temetési segély
16. § (1) A település képviselő-testület temetési segélyt nyújthat annak a helybeli lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.
(2) Temetési segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(3) A temetési segély összege 5.000,- Ft.
(4) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kell előterjeszteni. A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonat és a temetési számla másolatát csatolni kell.
(5) Amennyiben a kérelem elbírálásához szükséges információk rendelkezésre állnak a döntés lehetőleg azonnal meghozatalra kerül, egyébként az eljárási határidő l5 nap.
Természetben nyújtott szociális ellátások
4. Szociális tűzifa támogatás
17. § . (1) A település önkormányzat képviselő-testülete tüzelőtámogatásban részesíti azt az aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában,
5. Köztemetés
18. § (1) A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzatnak kell gondoskodnia az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) Az elhunyt személy elhalálozása időpontjában fennálló lakóhelye (a továbbiakban: utolsó lakóhely) szerinti települési önkormányzat a köztemetés költségét az (1) bekezdés szerinti önkormányzatnak megtéríti. A megtérítés iránti igényt a köztemetés elrendelésétől számított hatvan napon belül kell bejelenteni.
(3) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat
a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(4) Ha az elhunyt személynek utolsó lakóhelye nem volt, vagy az nem ismert, úgy a temetési költséget viselő önkormányzat a (3) bekezdés szerint jár el.
(6) A köztemetésről a polgármester dönt.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
19. § A személyes gondoskodás keretében tartozó szociális alapellátási formák a következők:
a) házi segítségnyújtás
b) gyermekjóléti szolgálat
c) családsegítő szolgáltatás
(2) A szociális ellátások közül az önkormányzat a házi segítségnyújtást a Szentlőrinc Város Önkormányzata Szociális Szolgáltató Központján keresztül látja el.
(3) A szociális ellátások közül az önkormányzat a családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatásokat a Szentlőrinc Város Önkormányzata Szociális Szolgáltató Központjával kötött ellátási szerződés alapján biztosítja.
Önkormányzati szociális alapszolgáltatások
6. Falugondnoki szolgáltatás
7. Étkeztetés
21. § (1) Az önkormányzat az étkeztetést a falugondnoki szolgálat keretében látja el.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szociális alapszolgáltatásra az Szt. 62. §-a és Cserdi Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Falugondnoki Szolgálatról szóló. rendelete az irányadó.
Záró rendelkezések
26. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba. Hatályba lépésével egyidejűleg a szociális igazgatásról és ellátásról szóló 7./2013. (12.22.) számú rendelet hatályát veszti.
(2) A rendelet rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.