Helesfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2005. (I. 28.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátásokról, szolgáltatásokról

Hatályos: 2014. 01. 02- 2015. 02. 28

Helesfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2005. (I. 28.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátásokról, szolgáltatásokról

2014.01.02.

Helesfa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 44/A. §. (2) bekezdésében és a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 10. § (1) bekezdésének, 25. § (3) bekezdésének, 26. §-ának, 37/D. § (8) bekezdésének, 50. § (2) bekezdésének, 92. § (1) bekezdésének, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. §-ának, 20. §-ának, 21. §-ának, 29. §-ának, és 131. § (1) bekezdésének végrehajtására az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja, hogy a képviselő-testület a helyi sajátosságokat figyelembe véve

a) eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a felnőttkorúakra vonatkozó szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit és az ellenőrzés rendjét; valamint

b) a Gyvt. és a felhatalmazása alapján megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához a feltételrendszert és az eljárásokat szabályozza.

(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.

(3) A szociális gondoskodás és a gyermekek védelme érdekében az önkormányzat és szervei, valamint a településen működő vagy illetékességi területtel rendelkező közigazgatási, oktatási, egészségügyi, szociális vállalkozási és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.

A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Helesfa község közigazgatási területén lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre,

c) letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,

d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.

(2) Az Sztv-ben meghatározott feltételek szerint a rendelet hatálya a község területén tartózkodó hajléktalan személyekre is kiterjed.

(3) A rendelet az Sztv. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások, valamint a rendkívüli gyermekvédelmi ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is, valamint ezek gyermekeire.

(4) A rendelet hatálya kiterjed

a) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott, valamint

b) az Sztv. 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszerek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK. tanácsi rendeletben meghatározott jogosultsági körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

Ellátási formák

3. § (1) A képviselő-testület szociális rászorultságtól függő pénzbeli pénzbeli ellátásként az alábbi támogatásokat nyújtja:

a) időskorúak járadéka,

b) rendszeres szociális segély,

c) lakásfenntartási támogatás,

d) ápolási díj,

e) átmeneti segély,

f) temetési segély.

(2) A képviselő-testület a gyermekek védelme érdekében pénzbeli ellátásként

a) rendszeres gyermekvédelmi támogatást és

b) rendkívüli gyermekvédelmi támogatást nyújt.

(3) A képviselő-testület az alábbi természetbeni szociális ellátásokat nyújtja:

a) köztemetés,

b) egészségügyi szolgáltatásokra való jogosultság,

c) méltányosságból történő közgyógyellátás.

(4) A képviselő-testület természetbeni gyermekvédelmi ellátásként

a) általános iskolás gyermekek tankönyv- és tanszerellátásának támogatását,

b) utazási bérlettérítést,

c) gyermekintézmények étkezési térítésének díjkedvezménye

támogatásokat nyújtja.

(5) A képviselő-testület a szociális szolgáltatások keretében az arra rászorulók részére

a) falugondnoki szolgáltatást,

b) szociális információs szolgáltatást,

c) szociális étkeztetést,

d) házi segítségnyújtást és

e) az időskorúak részére nappali ellátásként Idősek Klubja intézményt biztosít.

(6) A képviselő-testület a személyes gondoskodást nyújtó gyermekvédelmi ellátások keretében

a) a gyermekjóléti szolgáltatást és

b) gyermekek napközbeni ellátását biztosítja.

(7) A képviselő-testület döntése alapján az (1) bekezdés c) pontja szerinti lakásfenntartási támogatás, az e) pont szerinti átmeneti segély, az f) pont szerinti temetési segély, valamint a (2) bekezdés a) pontja szerinti rendszeres gyermekvédelmi támogatás, a b) pont szerinti rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

II. Fejezet

Felnőttkorúak szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátása

Időskorúak járadéka

4. § A képviselő-testület az Sztv. 32/B. §-32/E. §-okban foglaltak szerint megállapítja az időskorúak járadékát, illetve megszünteti az ellátást, ha annak feltételei hiányoznak.

Rendszeres szociális segély

5. § A polgármester átruházott hatáskörében az Sztv.37/A. §-ában foglalt jogosultsági feltételek fennállása esetén rendszeres szociális segélyt állapít meg. A segélyre való jogosultság feltételeit a megállapítást követő egy év elteltével, majd azt követően évenként felül kell vizsgálni.

6. § (1) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy esetében a rendszeres szociális segély folyósításának feltétele – az Sztv. 37/A. §-ában foglaltakon túl – az önkormányzattal, valamint a Baranya Megyei Munkaügyi Központtal (továbbiakban: munkaügyi központ) való együttműködés.

(2) Az önkormányzattal való együttműködés keretében az aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles

a) a Polgármesteri Hivatalban a szociális ellátás megállapításához szükséges adatait és ezen adatainak megváltozását bejelenteni,

b) a segélyre való jogosultság fennállásának felülvizsgálatát elősegíteni,

c) az önkormányzat által felajánlott, számára megfelelő munkalehetőséget elfogadni,

d) a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó, az önkormányzat által szervezett családsegítő programokon részt venni.

(3) A munkaügyi központtal történő, az Sztv.37/D. §. (2) bekezdés c) pontja szerinti együttműködés keretében az aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles

a) nyilvántartásba vétel céljából a munkaügyi központnál bejelentkezni, adatai megváltozását közölni,

b) a munkaügyi központ munkahely felajánlása céljából történő értesítése alapján a munkaügyi központnál megjelenni, a felajánlott megfelelő munkát elfogadni,

c) amennyiben munkába áll, s a munkahelyet nem az önkormányzat vagy a munkaügyi központ ajánlja fel számára, a munkába állás tényét köteles bejelenteni.

(4) A kérelmezőt – kérelme elbírálását megelőzően – tájékoztatni kell az együttműködési kötelezettségről, annak tartalmáról, formáiról, és írásban nyilatkoztatni kell arról, hogy kérelme kedvező elbírálása esetén az együttműködési kötelezettségnek eleget tesz. Amennyiben az együttműködést nem vállalja, részére a rendszeres szociális segély nem állapítható meg.

7. § (1) A rendszeres szociális segély megállapítása előtt a polgármester megvizsgálja a kérelmező önkormányzat által szervezett munkavégzés keretében történő foglalkoztatásának lehetőségét.

(2) Amennyiben a (1) bekezdés szerinti foglalkoztatásra 30 napon belül lehetőség van, úgy a rendszeres szociális segélyt a foglalkoztatás időpontjáig időarányosan kell megállapítani, illetve szüneteltetni kell.

(3) A (1) bekezdés szerinti önkormányzat által szervezett munkavégzés (közcélú munka, közhasznú munka, közmunka) keretében végezhető munkák köre különösen:

a) településtisztasági feladatok:

közterületek karbantartása (kaszálás, gereblyézés, gyommentesítés),
köztéri virágok gondozása, parkosítás (fásítás),
köztemető karbantartása (fák, bokrok kivágása, kaszálás, gyomtalanítás)
helyi középületek, közösségi színterek tisztántartása, meszelése, festése
téli hóeltakarítás a gyalogosforgalom számára, csúszásmentesítés,
rendezvények után a szemét eltakarítása,
közterületen lévő, ismeretlen tulajdonú elhullott állatok eltakarítása,
árkok, vízfolyók iszapmentesítése, tisztántartása;
b) szociális feladatok:
ebédkihordás, gondozottak részére bevásárlás, szakember felügyelete mellett a házi ápolás segítése;
c) településfejlesztési feladatok (szakember irányítása mellett):
árkok, átereszek, csatornák mélyítése, karbantartása,
járdaépítésben közreműködés,
útpadkáról a pangó vizek leeresztése,
önkormányzati beruházásoknál, felújításoknál segéd- és szakipari munkák végzése,
önkormányzati utaknál a karbantartásban közreműködés,
középületeknél, közösségi színtereknél jelentkező karbantartási, felújítási feladatok
d) állategészségügyi feladatok
közreműködés az ebek kötelező összeírásában,
közreműködés az évi kötelező veszettség elleni védőoltás lebonyolításában.
(4) Az önkormányzatnál szervezett munkavégzésben való foglalkoztatásról a képviselő-testület dönt, a munkavégzést a polgármester irányítja, hangolja össze és köti meg az önkormányzat nevében a munkavállalási szerződést.

8. § (1) Az önkormányzat által szervezett munkavégzés foglalkozatási időszaka:

a) nyári időszámítás alatt: reggel 700 órától este 2000 óráig,

b) téli időszámítás alatt: reggel 800 órától 1700 óráig.

(2) A foglalkoztatás időtartama napi 5 óránál kevesebb nem lehet, de nem haladhatja meg a napi 8 órát.

(3) Szombati és vasárnapi napokon a foglalkoztatás időtartama a napi 4 órát nem haladhatja meg.

9. § (1) A rendszeres szociális segélyt kérő aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles a részére felajánlott munkalehetőségről szóló értesítés kézhezvételétől számított 3 napon belül munkára jelentkezni. A munkavégzés megkezdése előtt a szükséges munkaköri alkalmassági vizsgálatot el kell végezni.

(2) A felajánlott munkakör ellátására való tartós vagy végleges alkalmatlanság foglalkozás-egészségügyi szakvéleménnyel, az átmeneti alkalmatlanság pedig háziorvosi szakvéleménnyel igazolható.

(3) Amennyiben az aktív korú nem foglalkoztatott átmeneti munkaképtelensége miatt a munkát nem tudja felvenni, munkaképessé válását követően ismételten munkára kell kötelezni.

(4) Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás legalább 30 ténylegesen munkával töltött munkanapig tart, melynek teljesítéséről a polgármester értesíti a képviselő-testületet.

(5) Amennyiben az átmeneti munkaképtelenség a munka felvételét követően áll elő, s emiatt az előírt legalább 30 napot az aktív korú nem foglalkoztatott személy nem tudta ledolgozni, munkaképessé válását követően a még hiányzó napok ledolgozására kell kötelezni.

(6) Amennyiben a támogatásban részesülő vagy kérelmet beterjesztő aktív korú nem foglalkoztatott személy – az Sztv. 37/A. §. (11) bekezdésében felsorolt elfogadási feltételekre is tekintettel –

a) az önkormányzat által szervezett munkavégzés keretében történő foglalkoztatást nem fogadja el, az alól kivonja magát vagy

b) a rábízott munkát nem az elvárható szakértelemmel és gondossággal, a munkájára vonatkozó szabályok, előírások, utasítások szerint végzi,

c) az előírt helyen és időben munkaképes állapotban nem jelenik meg vagy munkaidőben munkavégzés céljából nem áll a munkáltató rendelkezésére,

d) munkatársaival nem működik együtt és munkáját nem úgy végzi és általában nem tanúsít olyan magatartást, hogy ez más egészségét és testi épségét ne veszélyeztesse, munkáját ne zavarja, anyagi károsodását vagy helytelen megítélését ne idézze elő,

az eset gyakoriságát, szándékosságát és súlyosságát mérlegelve a polgármester javaslatára a képviselő-testület a munkaviszonyt rendkívüli felmondással megszünteti és a rendszeres szociális segélyt kérelmezőnek nem állapítja meg, ill. a megállapított segélyt megszünteti.

(7) A (6) bekezdés szerinti esetben az aktív korú nem foglalkoztatott személy részére 36 hónapon belül rendszeres szociális segély nem állapítható meg.

Lakásfenntartási támogatás

10. § (1) Az önkormányzat szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez az Sztv. 38. §. (1) bekezdés a) pontja alapján pénzbeli vagy természetbeni ellátásként normatív lakásfenntartási támogatást, illetőleg e rendeletben meghatározott feltételekkel önálló ellátásként, valamint a normatív támogatás kiegészítéseként helyi lakásfenntartási támogatást nyújt.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottak figyelembe vételével önálló ellátásként helyi lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át – egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében 250 %-át – és a lakásfenntartás havi költsége eléri vagy meghaladja a háztartás havi összjövedelmének 30 %-át.

11. § (1) Az önálló ellátásként megállapított helyi támogatás mértéke legalább 2.500 forint, legfeljebb azonban ezen alapösszeg 160 %-a. Ezen belül az önkormányzat a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetétől, a tényleges költségektől függően egyedileg határozza meg a támogatás összegét.

(2) Az önkormányzat a normatív lakásfenntartási támogatást, ha annak az Sztv. 38. § (6) bekezdés szerint számított egy hónapra jutó összege nem éri el az alapösszeg (2.500 forint) 160 %-át, kiegészítő helyi lakásfenntartási támogatásként az alapösszeg 160 %-áig kiegészíti.

12. § (1) A helyi lakásfenntartási támogatásra való jogosultság megállapításához az alábbi kiadásokat kell lakásfenntartási költségeken érteni:

a) lakbér vagy albérleti díj,

b) lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete,

c) szennyvízszállítás költsége,

d) villanyáram fogyasztás,

e) vízfogyasztás,

f) gázfogyasztás,

g) tüzelőanyag beszerzés költsége.

(2) A lakásfenntartás költségeit számlákkal kell igazolni, melyek legalább 3 havi költséget tükrözzenek.

13. § (1) A lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani és havi rendszerességgel kell nyújtani.

(2) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmeket folyamatosan lehet benyújtani a körjegyzőséghez, és évente meg kell újítani.

(3) A támogatás formájáról az önkormányzat dönt.

(4) A lakásfenntartási támogatás természetbeni szociális ellátáskénti nyújtása esetén a megállapított támogatás legfeljebb 6 hónapra szóló összege átutalható lakbér vagy közüzemi díjtartozás kiegyenlítésére, feltéve, ha a hátralék legalább 50 %-át saját erőből fedezik, és a díjtartozás összege nem haladja meg a három havi költség összegét.

Ápolási díj

14. § (1) Az Sztv. 41. § (1) bekezdésében meghatározottakon felül a képviselő-testület méltányossági jogkörében mérlegelve ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18 életévét betöltött, tartósan beteg helesfai állandó lakos személy gondozását végzi, feltéve, hogy

a) a gondozás más módon nem oldható meg vagy a gondozás más módja az önkormányzat számára nagyobb költséget jelentene, és

b) a gondozott állapota miatt a gondozó keresőtevékenységet nem folytathat,

c) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén 200 %-át.

(2) Az (1) bekezdés szerinti ápolási díj összege azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-ával.

(3) Az ápolási kötelezettség elmaradása az e jogcímen folyósított ellátás jogosulatlan igénybevételének következményeivel jár. Az ápolási kötelezettség teljesítését a képviselő-testület a körjegyzőség útján igény szerint ellenőrzi, a jogosultságot kétévente felülvizsgálja.

14/A. §

Önkormányzati segély

(1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint önkormányzati segélyt nyújt eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére elsősorban az Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben.
(2) Az Szt. 45. §-ban foglaltakon túl rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező
a) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul;
b) az első nyugellátás kifizetése valamely okból késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása stb.)
(3) Önkormányzati segély annak a személynek állapítható meg, aki az (1) – (2) bekezdésben foglalt rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartási gonddal küzd és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén annak 200 %-át nem haladja meg.
(4) A családban az egy főre jutó jövedelemre való tekintet nélkül nem részesíthető önkormányzati segélyben az, aki az Szt. 4. § (1) b) pontjában meghatározott vagyonnal rendelkezik.
(5) Az önkormányzati segély iránti kérelmet írásban kell benyújtani a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal Helesfai Kirendeltségéhez címzett küldemény formájában vagy személyesen eljárva a Hivatal ügyfélfogadási idejében a szociális igazgatási előadónál. A kérelemhez csatolni kell a formanyomtatványon szereplő, szükséges igazolásokat.
(6) Az önkormányzati segély összege alkalmanként legalább 3.500,- Ft, legfeljebb 7.000,- Ft lehet.
(7) Az eseti jelleggel nyújtott önkormányzati segélyt egy naptári éven belül legfeljebb három alkalommal lehet megállapítani ugyanazon kérelmező javára.
(8) Amennyiben ugyanazon kérelmező egy naptári éven belül legalább egy alkalommal eseti jelleggel nyújtott önkormányzati segélyben részesült, a meghatározott időszakra szóló, havi rendszerességgel nyújtott önkormányzati segély iránti kérelmét ugyanazon naptári éven belül el kell utasítani.
(9) A meghatározott időszakra, havi rendszerességgel nyújtott önkormányzati segély egy naptári éven belül legfeljebb három hónap időszakra nyújtható ugyanazon kérelmező javára azzal, hogy ugyanazon családon belül egyidejűleg egy személy lehet jogosult az önkormányzati segély folyósítására.
(10) Amennyiben ugyanazon kérelmező egy naptári éven belül három hónapon keresztül, rendszeresen nyújtott önkormányzati segélyben részesült, eseti jellegű segély iránti kérelmét ugyanazon naptári éven belül el kell utasítani.
(11) Az e szakaszban szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszersegély, tüzelősegély, közüzemi szolgáltatási díjhátralék kiegyenlítése, valamint gyógyszertámogatás céljából.
(12) A megállapított önkormányzati segély folyósítása készpénzben, utalással vagy a (11) bekezdésben foglalt természetbeni ellátás formájában történhet. A segélyezési forma megválasztása egyedileg és célszerűségi okokból vizsgálandó.
(13) A készpénzben megállapított önkormányzati segélyt a jogosult a határozat kézhezvételét követően a házipénztárban veheti fel.
(14) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából igényelt önkormányzati segély akkor nyújtható, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.
(15) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez - az (5) bekezdésben előírt dokumentumok mellett - csatolni kell a temetés költségeiről szóló, az eltemettető kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
(16) Az e célból igényelt önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség mértékének 10 %-a, de legfeljebb 20.000,- Ft.
(17) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül terjesztheti elő.
(18) Az önkormányzati segélyre való jogosultság elbírálásával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Átmeneti segély

15. §

Temetési segély

16. §

III. Fejezet

A gyermekvédelem pénzbeli ellátásai

Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

17. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben a gyermeket rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a Gyvt. 19. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek fennállnak.

(2) A jövedelemszámításnál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél 3 hónap, kivéve, ha a jövedelmi viszonyokban igazolhatóan tartós romlás következett be. Ez esetben a kérelem benyújtását megelőző 2 hónap az irányadó.

(3) A havonta rendszeresen nem mérhető jövedelmeknél a jövedelemszámítás szempontjából irányadó időszak 12 hónap.

(4) A jövedelem számításánál a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás havi összege azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 %-ával és minden esetben a kérelem szerinti hónap első napjától esedékes.

(6) A támogatás folyósításának időtartama a feltételek fennállásáig tart, a jogosultság megszűnése esetén a megszűnés hónapjának utolsó napjáig.

(7) A képviselő-testület a Gyvt. 19. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek fennállása esetén saját jogán a fiatal felnőttet is rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, illetve a nagykorúság elérése előtt részére megállapított támogatást tovább folyósítja, ha az középfokú vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul. Ez az ellátás addig az időpontig folyósítható, ameddig a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennáll, legfeljebb azonban a 25. életév betöltéséig. E jogcímen folyósított támogatás feltételeit az önkormányzat évente kétszer (szeptember és március hónapokban) felülvizsgálja.

(8) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

18. §

IV. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

Köztemetés

19. § Az Sztv. 48. §-ában foglaltak szerint a polgármester gondoskodik annak a Helesfán elhunyt személynek a közköltségen történő eltemettetéséről, akinek

a) az eltemettetésére köteles személy nincs vagy nem lelhető fel, vagy

b) az eltemettetésről az eltemettetésre köteles személy nem gondoskodik.

Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság

20. § A polgármester az Sztv. 54. § (1) bekezdésében megállapított jogosultsági feltételeknek megfelelő kérelmező részére egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot állapít meg, melyről hatósági bizonyítványt állít ki.

Méltányosságból történő közgyógyellátás

21. § (1) A képviselő-testület az Sztv. 50. § (1) és (3) bekezdésében foglalt ellátáson kívül méltányosságból annak a személynek is megállapíthatja a közgyógyellátásra való jogosultságát, akinek

a) a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,

b) egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetén 250 %-át, továbbá

igazolt havi gyógyszerköltsége meghaladja a családjában az egy főre eső havi jövedelem 20 %-át és ezek közül a közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezők részére térítésmentesen rendelhető és kiszolgálható gyógyszerek forgalmi értéke eléri vagy meghaladja az önkormányzat által a Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnak az igazolvány kiállításáért fizetendő térítési díj egy tizenketted részét.

(2) A közgyógyellátás iránti kérelemhez csatolni kell a jövedelemnyilatkozatot és a háziorvos vagy gyógyszertár, illetőleg kezelő szakorvos igazolását a havi gyógyszerköltségről, gyógyászati segédeszközről.

V. Fejezet

A gyermekvédelem egyes természetbeni ellátásai

Általános iskolás gyermekek tankönyv- és tanszerellátásának támogatása

22. § (1) A képviselő-testület a tanévkezdés megkönnyítése érdekében az általános iskolás gyermekek részére az állami tankönyvtámogatáson felül, további kiegészítő támogatásként egyes tankönyvek, tanszerek, és egyéb iskolai felszerelések kifizetését átvállalhatja.

(2) A támogatás megállapítása csoportosan, az intézménnyel való egyeztetést követően hivatalból történik.

Utazási bérlettérítés

23. § (1) A képviselő-testület az általános és középiskolás gyermekek iskolába járásához bérlettámogatást nyújt.

(2) A támogatás mértékét a mindenkori költségvetési rendelet határozza meg.

Gyermekintézmények étkezési térítésének díjkedvezménye

24. § (1) A képviselő-testület az iskoláztatási költségek könnyebb viselése érdekében, a gyermekintézményi étkezést igénybe vevő tanulók részére az állami támogatás kiegészítéseként az étkezési térítési díj egy részét vagy az egészét átvállalhatja.

(2) A támogatás megállapítása csoportosan, az intézménnyel való egyeztetést követően hivatalból történik.

VI. Fejezet

Szociális szolgáltatások

Falugondnoki szolgáltatás

25. § (1) A falugondnoki szolgáltatás célja a község intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.

(2) A képviselő-testület a szolgáltatás által ellátandó alapellátási feladatok körét, az egyéb szolgáltatási feladatokat, valamint azok mértékét külön rendeletben állapítja meg.

Szociális információs szolgáltatás

26. § A képviselő-testület a hivatala útján gondoskodik arról, hogy a szociális biztonság megteremtéséhez kapcsolódó ellátásokat és szolgáltatásokat igénylők megfelelő tájékoztatást kapjanak az ellátások hozzáférhetőségével és az igénybevételükre vonatkozó szabályokkal kapcsolatban.

Szociális étkeztetés

27. § (1) A képviselő-testület azoknak a szociálisan rászorultaknak, akik önmaguk, illetve önmaguk és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek étkezésüket biztosítani, napi egyszeri meleg étkeztetést biztosít.

(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az (1) bekezdésben foglaltak szerinti étkezésről más módon gondoskodni.

(3) Az étkeztetésről – kérelemre vagy hivatalból – a képviselő-testület dönt, melyről szóló határozat jogerőre emelkedését követően az Idősek Klubjából történő elszállítással lehet az étkeztetést igénybe venni.

(4) Indokolt esetben a határozat azonnali végrehajtása is elrendelhető. A határozatról az ételt kiszolgáló intézmény vezetőjét is értesíteni kell.

(5) Az étkeztetés intézményi térítési díja: 232,- Ft/ebéd.

(6) A térítési díj összege, ha az étkeztetésben részesített jövedelme nem haladja meg:

a./ a saját jogú öregségi nyugdíjminimum összegét, 0 %;
b./ a saját jogú öregségi nyugdíjminimum 120 %-át, 20 %;
c./ a saját jogú öregségi nyugdíjminimum 140 %-át, 40 %;
d./ a saját jogú öregségi nyugdíjminimum 160 %-át, 60 %;
e./ a saját jogú öregségi nyugdíjminimum 180 %-át, 80 %.
(7) Amennyiben az étkeztetésben részesített jövedelme meghaladja a saját jogú nyugdíjminimum 180 %-át, a térítési díj teljes összegű.

Házi segítségnyújtás

28. § (1) A képviselő-testület házi segítségnyújtás keretében gondoskodik

a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,

b) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybe-tegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,

c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.

(2) A házi segítségnyújtásba történő felvételről a képviselő-testület dönt és gondoskodik gondozó biztosításáról.

(3) A házi segítségnyújtásban részesülő által fizetendő térítési díj összegét a körjegyző állapítja meg, az ellátásra fordított költségek alapján megállapított óradíj szerint.

(4) Az ellátásért fizetendő térítési díjat a képviselő-testület csökkentheti, amennyiben a kedvezményezett jövedelmi viszonyai azt indokolják.

(5) A házi segítségnyújtásban részesülő a térítési díjat a tárgyhót követő hónap 5-ig fizeti meg a házigondozó által igazolt gondozási órák és a kedvezménnyel csökkentett óradíj szorzata alapján.

Idősek Klubja

29. § (1) A képviselő-testület az idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére Idősek Klubja intézményt tart fenn.

(2) Az intézmény jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat, alapítói okirat, szakmai program és működési engedély alapján részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervként működik.

(3) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

VII. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó gyermekvédelmi ellátások

Gyermekjóléti szolgáltatás

30. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a „Hogyan létezzünk?!” Egyesülettel kötött megállapodás keretében biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást az (1) bekezdés szerinti szolgáltató bármely szervezet vagy állampolgár – a gyermek veszélyeztetettségére utaló – jelzése alapján végzi.

Gyermekek napközbeni ellátása

31. § Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény rendelkezései alapján kerül sor.

VIII. Fejezet

Eljárási szabályok

32. § E rendeletet az Sztv-vel és a Gyvt-vel, valamint az egyes pénzbeli szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 30/1993.(II.17.) Korm. rendelettel, a gyermeknevelési támogatás megállapításának szabályairól, valamint a szociális ellátások igényléséhez felhasználható bizonyítékokról szóló 32/1993.(II.17.) Korm. rendelettel, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993.(II.17.) Korm. rendelettel, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997.(VII.29.) Korm. rendelettel és a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997.(IX.10.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.

33. § (1) Ha e rendelet eltérően nem rendelkezik, a szociális és gyermekvédelmi ellátás iránti kérelmeket a polgármesteri hivatalon lehet csak előterjeszteni, akár írásban, akár szóban. A szóben előterjesztett kérelmekről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(2) A polgármesteri hivatal a kötelezően alkalmazandó nyomtatványok kitöltéséhez szükség esetén tömör és világos tájékoztatást ad, a kitöltésben és a mellékletek összeállításában segítséget nyújt.

(3) Amennyiben a szociális ellátást kérő az általa kérelmezett ellátás helyett más ellátásra lenne jogosult, erre a tényre a kérelme elutasításáról szóló határozatban a figyelmét fel kell hívni, illetve az ellátást részére hivatalból meg kell állapítani.

34. § (1) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: a munkáltató által kiadott keresetigazolás, rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény (pl. nyugdíjszelvény), egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, igazolás, szerződés stb.

(2) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetők.

35. § (1) A rendszeres szociális segély, időkorúak járadéka, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj, temetési segély, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, rendszeres gyermekvédelmi támogatás ellátások tekintetében a 30. § szerinti rendeletekben felsorolt bizonyítékokat is csatolni kell.

(2) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi és vagyoni helyzetét igazolta és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságot érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

36. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Helesfa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az egyes szociális ellátási formák megállapításának helyi szabályozásáról szóló 5/2000.(IX.6.) számú rendelete hatályát veszíti.