Uzsa község képviselő testületének 1/2016(II.22.) önkormányzati rendelete
Uzsa Község Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről, a végrehajtásával kapcsolatos egyes szabályokról
Hatályos: 2017. 05. 26- 2017. 05. 25Uzsa község képviselő testületének 1/2016(II.22.) önkormányzati rendelete
Uzsa Község Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről, a végrehajtásával kapcsolatos egyes szabályokról
2017-05-26-tól 2017-05-26-ig
Uzsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1 § (1) A rendelet hatálya a Képviselő-testületre terjed ki.
(2) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket (rendes és rendkívüli bontásban), valamint kiadásokat (kiemelt kiadási előirányzatok szerinti bontásban), továbbá megállapítja az Önkormányzat létszámát.
(3) Uzsa Község Önkormányzatának ésszerű és takarékos gazdálkodást kell folytatnia, feltárva minden lehetséges pótlólagos külső és belső forrást.
(4) A (3) bekezdésben foglaltak végrehajtását a Képviselő-testület, a polgármester, a jegyző a gazdálkodás szabályszerűségét az éves belső ellenőrzési tervben megfogalmazottak alapján, a költségvetési ellenőrzések keretében végzik.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai, a finanszírozás módja
[1] 2. § (1) A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés
a) költségvetési bevételei összegét 127 530 ezer Ft-ban,
b) költségvetési kiadásai összegét 127 530 ezer Ft-ban,
c) a költségvetési hiányt 0 ezer Ft-ban,
d) a működési célú pénzmaradványt 53 311 ezer Ft-ban,
e) a felhalmozási célú pénzmaradványt ezer Ft-ban,
f) a finanszírozási célú működési bevételeket ezer Ft-ban,
g) a finanszírozási célú felhalmozási bevételeket ezer Ft-ban,
h) a finanszírozási célú működési kiadásokat ezer Ft-ban,
i) a finanszírozási célú felhalmozási kiadásokat ezer Ft-ban,
j) a bevételek és kiadások főösszegét 127 530 ezer Ft-ban
állapítja meg.
3. § (1) Az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének rendes bevételi előirányzatának részletezését, forrásait az 2. melléklet, költségvetési kiadásainak főbb jogcímeit a 3. melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület Magyarország 2016. évi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény törvény 3. melléklete III. pontjában szabályozott , az önkormányzat működőképességet veszélyeztető helyzet esetén kiegészítő támogatás iránti igényt kíván benyújtani a helyi önkormányzatokért felelős miniszterhez.
[2]4. § (1) Az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének a kiadási főösszegén belül a kiadásokat a következő összegekkel állapítja meg:
a) Működési kiadások 42 010 e Ft
1. személyi juttatás 17 776 e Ft
2. munkaadót terhelő járulék 4 004 e Ft
3. dologi és egyéb folyó kiadás 14 010 e Ft
4. egyéb működési kiadások 4 800 e Ft
5. Ellátottak pénzbeli juttatása 1 420 e Ft
b) Felhalmozási kiadások 29 600 e Ft
1. Beruházási kiadások áfá-val, pénzügyi befektetés 28 600 e Ft
2. Felújítási kiadások áfá-val 1 000 e Ft
3. Egyéb felhalmozási kiadások 0 e Ft
3.1 Támogatás értékű felhalm. Kiadások 0 e Ft
3.2 Felhalm.célú pe.átadás áh.kívülre 0 e Ft
3.3 Előző évi felhalmozási célú előir.,pénzmaradv.átadás 0 e Ft
c) Támogatási kölcsönök nyújtása, törlesztése 0e Ft
d) Finanszírozási kiadások 55 920 e Ft
1. Tartalékok
1.1 Általános tartalék 54 047e Ft
1.2 Céltartalék 0 e Ft
2. Felhalmozási célú hitelek kiadásai 0 e Ft
3. Működési célú hitelek kiadásai 0 e Ft
4. Egyéb finanszírozási kiadások 1 873 e Ft
Kiadások összesen: 127 530 e Ft
[3](2) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2016. évi működési bevételi előirányzatát feladatonként és kiemelt előirányzatonként az alábbiak szerint állapítja meg a következő főbb jogcímcsoportokban:
a) Működési bevételek 65 789 e Ft
1. Intézményi működési bevétel 5 031 e Ft
2. Közhatalmi bevételei 55 165 e Ft
3. Önkormányzat központi támogatása 1 850 e Ft
4. Egyéb működési bevételek 3 743 e Ft
4.1 Működési célú támogatások államháztartáson belülről 3 743 e Ft
4.2 Működési célú támogatások államháztartáson kívülről
4.3 Előző évi működési célú előirányz.-, pénzmarad.átvét.
4.4 Előző évi költségvetési kiegészítések, visszatérülések
b) Felhalmozási bevételek 7 321e Ft
1. Felhalmozási és tőke jellegű bevételek 0 e Ft
1.1 Tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése 79 e Ft
1.2 Önkormányzatok sajátos felhalmozási és tőke bevételei 0 e Ft
1.3 Pénzügyi befektetések bevételei 0 e Ft
2. Felhalmozási támogatások 0 e Ft
3. Egyéb felhalmozási bevételek 0 e Ft
3.1 Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 7 242 e Ft
3.2 Felhalmazási célú támogatások államháztartáson belülről 0 e Ft
3.3 Előző évi felhalm.célú előirányz.-, pénzmaradv.átvét. 0 e.Ft
c) Támogatási kölcsönök visszatérülése, igénybevétele 0 e Ft
d) Finanszírozási bevételek 54 420 e Ft
1. Pénzmaradvány működési célú 52 547 e Ft
2. Pénzmaradvány felhalmozási célú 0 e Ft
3. Működési célú hitel felvétele 0 e Ft
4. Felhalmozási célú hitel felvétele 0 e Ft
5. Egyéb finanszírozásibevétel 1 873 e Ft
Bevételek összesen: 127 530 e Ft
Létszámkeretét: 2016. 01. 01–től 13 főben
állapítja meg.
5. § (1) A mérlegegyezőséget a költségvetési rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A tárgyévre elfogadott összeg erejéig lehet kötelezettséget vállalni az ott szereplő feladatokra.
3. Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiadásai és bevételei
6. § A Képviselő-testület a 2016. évi költségvetés bevételi előirányzatát címenként, alcímenként a 2. melléklet szerint állapítja meg.
7. § (1) A Képviselő-testület a 2016. évi támogatások kiadásait célonként a 3. melléklet szerint állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület 2016. év során felhalmozási kiadásokat 15 000 eFt-ban tervezett.
4. A költségvetési tartalék
8 § (1) Az Önkormányzat 2016. évi költségvetésében 60 230 e Ft tartalékot határozott meg.
(2) Az Önkormányzat 2016. évi költségvetésében általános és céltartalékot határoz meg, amelynek felhasználása az alábbiak szerint történhet.
a) Működési célú tartalék | 20 230 e Ft |
b) Felhalmozási célú tartalék | 40 000 e Ft |
(3) A 2016. évi költségvetési általános tartaléka elsősorban az intézményi és önkormányzati rendkívüli feladatok megoldására szolgál.
(4) A tartalék felhasználásáról a polgármesteri, valamint a pályázati céltartalék kivételével, a cél megjelölésével a Képviselő-testület határoz.
5. A rendkívüli bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos szabályok
9. § (1) A költségvetési szervek feladataik ellátásához pályázatokat nyújthatnak be, közvetlenül pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
Pályázat csak olyan tevékenységi körbe tartozó célra nyújtható be, amit a költségvetési szerv alapító okirata tartalmaz. A vállalt cél nem veszélyeztetheti az alapellátás biztonságát.
A pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges.
(2) A hozzájárulás megadása a Polgármester hatáskörébe tartozik abban az esetben, ha a polgármesteri keret terhére biztosítható önrész a megengedett értéket nem haladja meg, vagy pályázathoz szükséges saját forrás a költségvetési szervnek a jóváhagyott költségvetésében rendelkezésre áll.
(3) A pályázatban való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél kiadási vonzatát, annak többéves kihatását és szakmai hasznosságát.
(4) A többéves kihatással járó pályázatok elbírálása, engedélyezése és a hozzájárulás megadása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik, abban az esetben is, ha a pályázatnak a következő években többletfinanszírozási igénye van.
(5) A közvetlen pénzbeli támogatásról, felajánlás elfogadásáról, a pályázat elbírálásának eredményéről, annak felhasználásáról a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a Polgármestert, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolójában.
6. Az önkormányzat költségvetési szerveinek gazdálkodása és
előirányzat módosítása
10. § (1) Az Önkormányzat költségvetésének módosítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat-módosítás lehetőségét az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvényben foglalt rendelkezések betartásával engedélyezi.
A költségvetési szerv által végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettséget nem eredményezhet.
(3) A saját hatáskörű előirányzat-változtatásokról, valamint a központosított támogatásokról, az Önkormányzat számára biztosított pótelőirányzatokról a Polgármester a Képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja, és negyedévenként, de legkésőbb a zárszámadási rendelet-tervezet Képviselő-testület elé terjesztéséig december 31–i hatállyal előterjeszti emiatt a költségvetési rendelet módosítását.
(4) Az Önkormányzat által nem tervezett és többletbevételként jelentkező forrásokat általános tartalékként kell kezelni és felhasználásáról a Képviselő-testület az előirányzat-módosítások során dönt.
7. A személyi juttatásokkal és munkaerővel való gazdálkodás, az önkormányzati alkalmazottak egyéb támogatása
11. § (1) Az önkormányzat költségvetési szerveinek a személyi juttatások előirányzatából foglalkoztatható létszámkeretét címenként a 5. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzatnál foglalkoztatott közalkalmazottak, a Munka Törvénykönyve szerinti munkavállalók (kivéve közmunka-programban résztvevők) személyenként nettó 96 000 Ft összegű béren kívüli juttatásban részesülnek. A főállású polgármester cafetéria keretében biztosított juttatása bruttó 193.250 Ft.
12. § 2016. évben az Önkormányzatnál a közköltségen történő temetés összege legfeljebb 150.000 Ft.
8. Felhalmozási, felújítási, karbantartási előirányzattal való gazdálkodás
13. § (3) Az önkormányzati ingatlanok felújítási-beruházási előirányzatával az Önkormányzat gazdálkodik.
(5) A beruházások, felújítások, karbantartások előirányzat felhasználásánál figyelembe kell venni a közbeszerzési törvény eljárási szabályait és a költségvetési törvényben évente meghatározott érték-paramétereit.
(6) A felhalmozási, karbantartási feladatok teljesítésénél kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
9. A társadalmi, önszerveződő közösségek önkormányzati támogatása
14. § (1) A Képviselő-testület a helyi székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek részére (egyesületek, baráti körök, valamint a diákok sport és kulturális szervezetei, egyházak karitatív tevékenysége, stb.) a 6. melléklet kiadási előirányzatának mértékéig nyújt pénzbeli támogatást.
(2) A támogatások folyósításának további feltétele az előző költségvetési évben folyósított támogatásokról történő tételes elszámolás, valamint a támogatott nyilatkozata arról, hogy nincs 30 napon túli tartozása az adó-, járulék-, illeték-, és vámkötelezettsége tekintetében.
10. Az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos egyéb előírások
15. § (1) Az önkormányzatot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést a jegyző a Polgármesterrel történő egyeztetést követően engedélyezhet, ez azonban nem veszélyeztetheti az önkormányzat gazdálkodását.
(2) A pénzkövetelés behajtásánál legalább az 1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamatot érvényesíteni kell, ha jogszabály vagy szerződés ettől eltérően nem rendelkezik.
16. § (1) Az önkormányzati biztos kijelölésére és kirendelésére az e tárgyban elfogadott önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.
17. § (1) Magyarország Helyi Önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 115. § (1) bekezdése szerint az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület felelős.
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester a felelős.
(3) Az önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a Lesenceistvándi Közös Önkormányzati Hivatal.
(4) Az önkormányzati költségvetési szervezetek és az Önkormányzat gazdálkodásának szabályosságát az önkormányzat által megbízott belső ellenőr útján éves költségvetési ellenőrzési terv alapján ellenőrzi.
18. § A Polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2016. szeptember 15–ig köteles beszámolni a Képviselő-testületnek. Az éves gazdálkodásról a Polgármester a Jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a Képviselő-testület elé a költségvetési évet követő négy hónapon belül terjeszti be.
11. Pénzmaradvány megállapításának, elszámolásának és
felhasználásának szabályai
19. § (1) A pénzmaradványból, illetve előirányzat-maradványból a költségvetési szervet nem illeti meg:
a) a végleges feladatelmaradás miatti előirányzat maradvány;
b) meghatározott célra rendelkezésre bocsátott előirányzatok, ha áthúzódó
pénzügyi teljesítési kötelezettségük nincs;
c) az az összeg, amelyet a tárgyévben, év közben engedélyezett feladattal
összefüggésben a jóváhagyott előirányzatból részben vagy egészben nem
használtak fel.
d) a munkaadókat terhelő járulékok előirányzatának költségvetési támogatással fedezett, illetve arányos részének maradványából azon összeg, amely nem
kapcsolódik a személyi juttatások előirányzatának járulékköteles maradványához, kivéve, ha ezen maradványrészt terhelő járulékfizetési elmaradása van;
(2) Kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradványnak kell tekinteni:
a) a tárgyévben szerződés alapján befolyt bevételt, ha az bizonyítottan a teljesítendő kiadásokra kerül felhasználásra a következő évben;
b) a kötelezettségvállalással terhelt azon maradvány, melyre a kötelezettségvállalás a tárgyévi előirányzat terhére történt, de a teljesítés a tárgyévben nem valósult meg.
(3) A kötelezettségvállalás dokumentumának kell tekinteni a kinevezési okiratot, aláírt szerződést, a megállapodást, a visszaigazolt megrendelést.
(4) A költségvetési szerveknél a pénzmaradvány személyi juttatásokból származó része –a személyi juttatásokba tartozó tételeken túlmenően – a kiemelt előirányzatokba tartozó tételek előirányzatára is fordítható. A pénzmaradvány további része személyi juttatásokra nem használható. A pénzmaradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, mely költségvetési támogatási többlettel jár.
(5) Az Önkormányzat a költségvetési szervet a beszámolóról és a jóváhagyott pénzmaradványról a zárszámadási rendelet megküldésével értesíti.
12. Záró rendelkezések
20. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba , rendelkezéseit a 2016. évi költségvetési évben kell alkalmazni.
(2) Uzsa Önkormányzat Képviselő-testületének az Uzsa Község 2015. évi költségvetéséről, a végrehajtásával kapcsolatos egyes szabályokról szóló 1/2015(II.12.) rendeletének előírásait a 2015. évi pénzmaradvány elszámolásánál még alkalmazni kell.
(3) Uzsa Önkormányzat Képviselő-testületének a 2015. évi költségvetéséről, a végrehajtásával kapcsolatos egyes szabályokról szóló 1/2015(II.12.) rendelete 2016. május 1-én hatályát veszíti.
Szántói Imre sk. Dr. Gelencsér Ottó sk.
polgármester jegyző
A 2. §-t módosította az 5/2017. (V.25.) önkormányzati rendelet. Hatályba lépés napja: 2017. május 26.