Kaszó Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2004. (IX.23.) önkormányzati rendelete

a helyi hulladékgazdálkodási tervről

Hatályos: 2004. 10. 23- 2009. 09. 08


Kaszó Község Képviselő-testülete a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (továbbiakban: Hgt.) 35. §. (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az országos és a területi hulladékgazdálkodási tervben foglalt célokkal, feladatokkal a település rendezési tervével összhangban Kaszó község illetékességi területére, a hulladékgazdálkodási tervek részletes tartalmi követelményeiről szóló 126/2003.(VIII.15.) Kormányrendelet rendelkezéseit figyelembe véve az alábbi rendeletet alkotja:



1. §.



A Képviselő-testület az illetékességi területére vonatkozó helyi hulladékgazdálkodási tervet e rendelet 1. számú mellékletében állapítja meg.



2. §.



A Képviselő-testület a hulladékgazdálkodási tervben foglaltakról a Hgt. 37. §. (1) bekezdése alapján 2 évente beszámolót állít össze.



3. §.



(1) E rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.


(2) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon, hirdetőtáblán való közzététellel a körjegyző gondoskodik.


(3) A rendelet egy példányát a körjegyzőség hivatalában hozzáférhető helyen kell elhelyezni.



            H a j d u  Tibor                                                                    P i n t é r  Rezső

              polgármester                                                                               körjegy


                                            MKM

                                                        Consulting




KASZÓ KÖZSÉG

HELYI HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI

TERVE



Pécs, 2004. július



I. 1. a település bemutatása



            I./1. táblázat          A település jellemző 2002. évi statisztikai adatai (Forrás: KSH)



Település

Somogyszob

Terület (km2)

22,48

Lakónépesség a 2002. év végén

148

Lakásállomány a 2002. év végén

58

Villamos energiát fogyasztó háztartás

38

Vezetékes gázt fogyasztó háztartás

0

Közüzemi vízvezeték hálózat (km)

1,9

Közüzemi vízhálózatba bekapcsolt lakás

55

Lajosságnak szolgáltatott víz (1000 m3)

12

Közüzemi szennyvízcsatorna hálózat (km)

1,5

Közüzemi szennyvízcsatorna hálózatba bekapcsolt lakás

9

Működő vállalkozás összesen

185



Kaszó Község Somogy megye nyugati részén, mintegy 10 km-re Nagyatádtól északnyugatra fekszik. A település a 61-es és 68-as főutakat Iharosberénynél és Nagyatádnál összekötő mellékúton keresztül közelíthető meg. A település vasútvonalon közvetlenül nem közelíthető meg. A legközelebbi vasútállomás a 4 km-re lévő Somogyszobon és a 6 km-re található Szentán van. Helyközi buszközlekedéssel ellátott.


A település Belső-Somogyban helyezkedi el. Dús erdeiről híres. Szomszédságában, tőle dél-nyugatra fekszik a védett Baláta-tó.


A környék éghajlata átmeneti jellegű, a nedves, kontinentális éghajlatot mediterrán és óceáni hatás befolyásolja. A csapadék mennyisége az országos átlagot valamivel meghaladja 700-800 mm, a napfénytartam ennek alatta marad 1900-2000 óra. Az évi középhőmérséklet 10-11 0C, a januári átlag hőmérséklet -2 - -1 0C, a júliusi középhőmérséklet 20-21 0C. Az uralkodó szélirány É-i.


A település területe 22,48 km2, a lakosság száma 2002-ben 148 fő volt. A lakónépesség száma stagnáló tendenciát mutat (0 fő), a mi a születéshez képest egyenlő mértékű halálozásnak köszönhető. Ezt a mutatót növeli a bevándorlás jelenléte. Az élveszületések száma (1), ami megegyezik a halálozások számával (1). A bevándorlás meghatározó (6 fő különbözet).


A községben 58 lakás található, vezetékes víz a lakások majdnem 100%-ában (55 lakásban) van. A vezetékes gáz még nem került bevezetésre, de a közüzemi szennyvízcsatorna hálózat már ki van építve a településen. A közüzemi vízvezeték-hálózat 1,9 km. A villamos energiát fogyasztó háztartások száma 38. 2002-ben nem épült új lakás és megszűnt lakás sem volt.


Gazdasági szempontból a község fejlődését alapvetően hatalmas erdei határozzák meg. A munkavállaló lakosság nagy része a helyi erdészetnél vállal munkát. A fakitermelés mellett a vadászat és az ahhoz kapcsolódó vendéglátás nyújt munkát az itt élő lakosságnak. A vállalkozások száma összesen 18. Ebből az összes 9 egyéni vállalkozás. A Bt-k száma 3, a Kft-k száma 5. Fontosabb vállalkozások a HM Kaszó Erdőgazdaság Rt. (145 fő, fafeldolgozás, erdőtelepítés), Mega-Logistic Rt. (34 fő, turizmus), Vad-gép Kft. (13 fő, erdőfenntartás), Erdőtrans Kft. (24 fő, szállítás).


A településnek nincs önálló óvodája és általános iskolája. A falu gyerekei Nagyatádra, Somogyszobra vagy Csurgóra járnak óvodába, illetve tanulni.


Idegenforgalmát szintén a nagy erdőinek köszönheti. A Baláta-tó különleges növény- és állatvilága vonzza a zöld turizmus híveit.














I. 2. A helyi tervezés szükségességének bemutatása


A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény értelmében az ország hulladékgazdálkodási stratégiai célkitűzései, továbbá az alapvető hulladékgazdálkodási elvek érvényesítése érdekében (a hulladékkeletkezés megelőzése, a hulladékok minél nagyobb arányú hasznosítása, a hulladékok szakszerű ártalmatlanítása) Országos Hulladékgazdálkodási Terv (OHT) készült, melyet a 110/2002.(XII.12.) OGY határozatával hirdettek ki.


Az OHT kihirdetését követően – arra építve – Regionális Hulladékgazdálkodási Terveket kellett készíteni (15/2003. KvVM rendelete, (XI.17.)), majd ezzel összhangban, a területi tervek kihirdetését követően 270 nappal a településeknek helyi terveket kell kidolgozni.


A helyi hulladékgazdálkodási tervek elsősorban az önkormányzatok által szolgáltatott adatokon alapulnak. A hiányzó adatok kapcsán megkeresték a terv készítői az adott településen közszolgáltató vállalatot, a Dél-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőséget, egyéb hulladékgazdálkodásban illetékes szolgáltatókat. A terv készítése során a Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Projekt legfrissebb változatát is felhasználták (megvalósíthatósági tanulmány, pénzügyi-gazdasági elemzés).


A helyi hulladékgazdálkodási tervek elkészítése érdekében, összhangban a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvénnyel, illetve a 126/2003. évi kormányrendelet – A hulladékgazdálkodási tervek részletes tartalmi követelményeiről – rendelkezéseivel, figyelembe véve a 15/2003. KvVM rendelet – A területi hulladékgazdálkodási tervekről – a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium által kiadott „Segedélet a helyi hulladékgazdálkodási tervek készítéséhez” elnevezésű dokumentumot, kérdőívek észültek. A települési jegyző részére eljuttatott, majd személyes megkeresés útján, kérdezőbiztosok segítéségével kitöltött kérdőívek képezik jelen terv alapját. Az adatok összegyűjtése után kezdődött meg a meglévő adatok kiértékelése, a célok, prioritások meghatározása, illetve a célok elérését szolgáló cselekvési programok ütemtervének kialakítása. Az így elkészült helyi hulladékgazdálkodási tervek további egyeztetések után a települési önkormányzat fogadja el, hagyja jóvá.




I. 3. Tervezésbe bevont hatóságok, önkormányzatok és egyéb szervezetek


A helyi hulladékgazdálkodási tervezés kapcsán, még a kérdőívek kiküldése előtt egyeztetésre került sor Dél-Dunántóli Környezetvédelmi Felügyelőséggel, majd az illetékes települési önkormányzattal. A helyi hulladékgazdálkodási terv szorosan illeszkedik a térség regionális hulladékgazdálkodási tervéhez.


Jelen tervek alapját képező Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Projekt elkészítése során a következő egyeztetések lefolytatására került sor:

  • Fejlesztési koncepció kialakítása (2002-2003): egyeztetés a térség városainak, majd a kisebb településeinek bevonásával.
  • Projekt előkészítő tanulmánynak véleményeztetése (2002. szept.), véleményező: Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Hulladékgazdálkodási és Környezet-technológiai főosztálya.
  • Önkormányzati Együttműködési Megállapodás megkötése (2003. aug.): Mecsek-Dráva Projekt által érintett települések kötelezettségvállalásával.
  • Társulási Tanács megalakítása (2004. márc.): Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Projekt iránt elkötelezett önkormányzatok egyeztetésének intézményesült formája a program megvalósításával, későbbi működtetésével kapcsolatos kérdésekben.


A projekt elkészítése kapcsán számos kérdésben volt szükség hatósági egyeztetésre. Bevont hatóságok:

  • a Dél-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőséggel - környezetvédelmi engedélyeztetés, IPPC
  • Miniszterelnöki Hivatal – finanszírozás, projektbeszámoló
  • Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatóságával – finanszírozás, projektmenedzsment
  • KvVM szakmai főosztályok – program tartalmának szakmai egyeztetése
  • KvVM által megbízott tanácsadó cégek – tenderkiírás, regionális programok összehasonlító elemzése




II. fejezet A tervezési területen keletkező, hasznosítandó vagy ártalmatlanítandó hulladékok mennyisége és eredete



II.1. A keletkező hulladékok típusa és éves mennyisége


II.1.1 Nem veszélyes hulladékok


A településen 2002-ben 20 t/év települési szilárd hulladék és 5 732 m3/év folyékony hulladék és szennyvíz keletkezik.

A településen 3,6 t/év kommunális szennyvíziszap keletkezik.

Az építési-bontási hulladék mennyisége 1 t/év.


II./1. táblázat A keletkező nem veszélyes hulladékok és éves mennyiségük (tonna/év)


Hulladék

Mennyiség

Települési sziárd hulladék

20 (t/év)

Települési folyékony hulladék

5 732 (m3/év)*

Kommunális szennyvíziszap

3,6

Építési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

1

* a Dél-Dunántúli Regionális Tervben szereplő adatok alapján a településen keletkező csatornán el nem vezetett szennyvíz mennyisége

** a településről csatornán elvezetett szennyvíz mennyisége: 38 000 m3




II.1.2. Szelektíven gyűjtött, kiemelten kezelendő hulladékáramok


A településen a kiemelten kezelendő hulladékok gyűjtése közül az egészségügyi hulladék szelektív gyűjtés valósul meg, az elszállított mennyiség 1 kg/év.




II.1.3. Csomagolási hulladékok


A településen  csomagolási hulladékot szelektíven gyűjtik, két 1000 literes gyűjtőpont került kihelyezésre, ahol műanyag és üveg hulladék helyezhető el.


II.2. A felhalmozott hulladékok típusa és mennyisége


II.2.1. Nem veszélyes hulladékok


A község területén nem található nem veszélyes, felhalmozott hulladék.


II.2.2. A területen felhalmozott, kiemelten kezelendő hulladékáramok


A község területén nem található kiemelten kezelendő, felhalmozott hulladék.


II.2.3. Csomagolási hulladékok


A község területén nem található csomagolási felhalmozott hulladék.


II.3. A településre beszállított és onnan kiszállított hulladékok típusa és éves mennyisége


II.3.1. Nem veszélyes hulladékok


A településről a szilárd hulladék kiszállításra kerül, mert a településen nem található hulladékkezelő telep. A hulladék begyűjtését és elszállítását a Saubermacher-Pannónia Kft. végzi. A települési szilárd hulladék a nagyatádi hulladéklerakóba kerül.


A Dél-Dunántúli Regionális Terv adatai alapján a településen 2001-ben 5 732 m3/év folyékony hulladék keletkezett. Tengelyen 264 m3/év folyékony hulladékot Kovács Ferenc vállalkozó szállít Segesdre.

A szennyvíziszapot a DRV Rt. szállítja el Nagyatádra.




Az építési-bontási hulladék éves mennyisége 1 t/év, melyet az erdőgazdaság földutak javítására használ, így a településről nem kerül kiszállításra.


A településre hulladékbeszállítás nem történik.


II./2. táblázat A településre beszállított és onnan kiszállított nem veszélyes hulladékok és éves mennyiségük

Hulladék

Településre beszállított

(t/év)

Településről kiszállított

(t/év)

Települési szilárd hulladék

0

20 (t/év)

Települési folyékony hulladék

0

264 (m3/év)*

Kommunális szennyvíziszap

0

3,6 /t/év)

Építési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

0

0



II.3.2. A településre beszállított és onnan kiszállított, kiemelten kezelendő hulladékáramok


A kiemelten kezelendő hulladékáramok szelektív gyűjtése közül az egészségügyi hulladék szelektív gyűjtése valósul meg 1 kg/év mennyiséggel, ártalmatlanításáról a vállalkozó háziorvos gondoskodik.


II.3.3. Csomagolási hulladékok


A településen a műanyag és üveg csomagoló anyag szelektív gyűjtése valósul meg, az összegyűjtött mennyiségre vonatkozó adat nem ismert.






II.4. A tervezési terület éves hulladékmérlegének bemutatása


II.4.1. Nem veszélyes hulladékok


II./3. táblázat A nem veszélyes hulladékok kezelési arányainak bemutatása (hulladékmérleg)

Hulladék

Hasznosítás

Égetés

Lerakás

Egyéb kezelt

t/év

%

t/év

%

t/év

%

t/év

%

Települési szilárd hulladék

-

-

-

-

20

100

-

-

Települési folyékony hulladék

-

-

-

-

-

-

5 732

m3/év

100

Kommunális szennyvíziszap

-

-

-

-

-

-

-

-

Építési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

1

100

-

-

-

-

-

-

* A kommunális szennyvíziszap kiszállításra kerül a településről


II.4.2. Kiemelten kezelendő hulladékáramok


A kiemelten kezelendő hulladékok közül az egészségügyi hulladék szelektív gyűjtése valósul meg, mennyisége 1 kg/év, a teljes mennyiség kiszállításra kerül a településről.


II.4.3. Csomagolási hulladékok


A településen a műanyag és üveg csomagoló anyag szelektív gyűjtése valósul meg, az összegyűjtött mennyiségre vonatkozó adat nem ismert.












III. fejezet A hulladékkezeléssel kapcsolatos alapvető műszaki követelmények


III.1. A jogszabályokban meghatározott műszaki követelmények és a területen folyó hulladékkezelésre előírt követelmények ismertetése


  • Az önkormányzat területén telephelyengedéllyel, illetve hulladékkezelési engedéllyel rendelkező hulladékkezelési tevékenységet végző vállalkozás nem működik.
























IV. fejezet Az egyes hulladéktípusokra vonatkozó speciális intézkedések



Kaszó Község Önkormányzata a hulladékkezeléssel kapcsolatban az alábbi rendeletet hozta:

  • 10/2004.(VII.6.) számú rendelet a hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról.


Az önkormányzat nem hozott speciális intézkedést hulladékkezeléssel kapcsolatban.


























V. fejezet A hulladékok kezelése, a kezelőtelepek és létesítmények, a kezelésre felhatalmazott vállalkozások


V.1. Hulladékok gyűjtése és szállítása

A szilárd hulladék elszállítására a település a Saubermacher-Pannónia Kft végzi. A hetente egyszer összegyűjtött hulladékot a nagyatádi hulladéklerakóba szállítják.


A folyékony hulladék esetében. A település által szolgáltatott adatok alapján 264 m3 folyékony hulladékot pedig Kovács Ferenc vállalkozó szállít Segesdre.


A szennyvíziszapot a DRV Rt. kiszállítja a településről Nagyatádra.


Az építési törmelék mennyisége 1 t/év) az erdőgazdaság hasznosítja földutak karbantartására.


Az állati hulladékkal kapcsolatban adatok nem állnak rendelkezésre.


A csomagolási hulladékok szelektív gyűjtését a Saubermacher – Pannónia Kft. szervezi, az elszállított mennyiség nem ismert.


V./1. táblázat: A nem veszélyes hulladékokat begyűjtő szervezet

Hulladék

Begyűjtő,

szállító neve

Székhely

(település)

Begyűjtött

hulladék-

mennyiség

Begyűjtő

Kapacitása

(t/év)

Begyűjtésre

használt

szállító-

eszköz

Kezelő

meg-

nevezése

Települési

szilárd

hulladék

Saubermacher

-Pannónia

Kft.

Nagy-

kanizsa

20 t/év

21 065 t/év

Tömörítős hulladék-gyűjtő gépjármű.

Sauber-

macher-

Pannónia

Kft.

Folyékony

hulladék

Kovács Fe

renc


Segesd

264

m3/év

n.a.

Tengelyen

elszállítva

n.a.



V./2. táblázat A területen működő, egyéb kiemelt hulladékot begyűjtő szervezetek a tervezés időpontjában

Hulladék

Begyűjtő,

szállító neve

Székhely

(település)

Begyűjtött

hulladék-

mennyiség

(t/év)

Begyűjtő

Kapacitása

(t/év)

Begyűjtésre

használt

szállító-

eszköz

Átvevő Ke-

zelő meg-

nevezése


Műanyag

Saubermacher

-Pannónia

Kft.

Nagy-

kanizsa

n.a.

21 065

t/év

n.a.

Sauber-

macher

Pannónia

Kft.

Üveg

Saubermacher

-Pannónia

Kft.

Nagy-

kanizsa

n.a.

21 065

t/év

n.a.

Sauber-

macher

Pannónia

Kft.


V.1.2. A területen folytatott hulladékkezelési (hasznosítási, ártalmatlanítási) tevékenység általános ismertetése, értékelése


A település területén szennyvíztisztító mű található, ahol baktériumos technológiával végzik a szennyvíz tisztítását. A beszállítás kizárólag Kaszó községből történik, a beszállított szennyvíz mennyisége 400 m3-re tehető. A keletkező szennyvíziszap elszállítását a DRV Rt. végzi.


V.1.3. A felhalmozott hulladékok tárolásának, helyzetének (problémakörének) ismertetése


A településen illegális, illetve felhagyott hulladéklerakó nem található.








V.2. A települési szilárd hulladékgazdálkodás helyzetelemzésénél előírtakon túl ismertetendő tényezők


V.2.1. A másodnyersanyag visszanyerés és a hasznosítás aránya a tervezési területen


A településen rendszeres szelektív hulladékgyűjtés valósul meg, 2 db 1000 literes gyűjtőpont került kihelyezésre, amelyekben műanyag és üveg hulladékot gyűjtenek. A szelekatíven gyűjtött hulladék elszállításáról és további hasznosításáról a Saubermacher – Pannónia Kft. gondoskodik.


V.2.2. A területen a települési hulladék részeként keletkező biológiailag lebomló szerves hulladék mennyisége, és ebből a lerakásra kerülő mennyiség, a jelenlegi komposztáló- és egyéb kezelőkapacitás és a későbbiekben le nem rakható mennyiség összevetése


A település területén sem a zöldhulladék, sem a biohulladék gyűjtése, illetve a házi komposztálás nem valósul meg.


V.3. A települési folyékony hulladékkal való gazdálkodás helyzetelemzése


A településen a Dél-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Tervben szereplő adatok alapján összesen 5732 m3 folyékony hulladék keletkezik, ami 1 főre lebontva 29,72 m3-t jelent.


V.3.1. A településen keletkező települési folyékony hulladék mennyisége, lerakóhelyi gyűjtés – körzetenként


V./2. táblázat A településen keletkező települési folyékony hulladék mennyisége


Leé (m3/év/fő)

Mennyiség (m3/év)

Települési folyékony hulladék

41,43

5732 m3





VI. fejezet Az elérendő hulladékgazdálkodási célok meghatározása


VI.1. A hulladékkeletkezés csökkentési célkitűzései a tervezési területen, a tervidőszak végére várhatóan keletkező hulladékok mennyisége és összetétele


VI.1.1. A képződő hulladék mennyiségének várható alakulása


VI./1. táblázat A nem veszélyes hulladékok keletkezésének tervezett mennyisége (t/év)

Hulladék

2002

(t/év)

2005

(t/év)

2008

(t/év)

Települési szilárd hulladék

20 (t/év)

22 (t/év)

23 (t/év)

Települési folyékony hulladék

5 732

(m3/év)

5 158

(m3/év)

4 643

(m3/év)

Kommunális szennyvíziszap

3,6

3,9

4,4

Építési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

1

1

1


VI./2. táblázat A képződő települési szilárd hulladékból szelektíven gyűjtött hulladékáramok tervezett mennyisége (t/év)

Hulladék

2002

(t/év)

2005

(t/év)

2008

(t/év)

Műanyag

1,90

2,37

2,64

Üveg

0,76

0,80

0,80

Fém

0,71

0,74

0,72

Textil

0,33

0,35

0,35

Biohulladék

7,84

8,36

8,60

Papír

2,59

2,99

3,27

Veszélyes hulladék

0,26

0,26

0,24

Egyéb

5,60

6,13

6,38

Összesen

20

22

23


VI.1.2. Csökkentési célok


  • Az elérendő hulladékgazdálkodási célok meghatározásánál alapul vettük a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény, a 110/2002.(XII.12.) OGY határozatban kihirdetett, 2002. november 26-án elfogadott Országos Hulladékgazdálkodási Tervet (OHT) és a 15/2003. KvVM rendeletben kihirdetett Dél-Dunántúli Statisztikai Régió Hulladékgazdálkodási Tervét.
  • A helyi hulladékgazdálkodási terv elfogadása után – ami a 2004-2008-as időszakra vonatkozik – a tervről kétévente beszámolót kell készíteni és hatévente meg kell újítani. A helyi hulladékgazdálkodási terv céljait figyelembe kell venni és be kell építeni az önkormányzat más ágazati intézkedéseibe is.
  • Biztosítani és folyamatosan fejleszteni (képzés) kell a végrehajtáshoz az önkormányzatnak a megfelelő szakértői apparátust. Együtt kell működni a térségben kialakításra kerülő Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Program koordináló szervezeteivel.


A 2000. évi XLIII. hulladékgazdálkodási törvény 56. §-a alapján a hulladéklerakóban ártalmatlanításra kerülő hulladék biológiailag lebomló szervesanyag tartalmát a bázis évhez viszonyítva 2004. július 1-ig 75%-ra, 2007. július 1-ig 50%-ra (2014. július 1-ig pedig 35%-ra) kell csökkenteni.


A Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Projekt prognosztizálja a hulladékösszetétel alakulását 2001-2030 között. (lásd a VI/1. számú ábrát). Ez alapján a Programban részt vevő falvak települési szilárd hulladékában található biohulladék aránya folyamatosan csökken.











VI./1 ábra Hulladékösszetétel a falvakban














Ugyancsak a fent említett jogszabály szerint 2005. július 1-ig a hulladékká vált csomagolóanyagok legalább 50%-át hasznosítani kell és ezen belül legalább 25% anyagában kell, hogy hasznosításra kerüljön, úgy, hogy ez az arány minden anyagtípusnál legalább 15% legyen.


A település a 25/2002.(II.27.) kormányrendeletben meghatározott Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési és –tisztítási Megvalósítási Program szerint csak az un. „B” program részese lesz, mert a település nem szerepel egyik – a fent említett kormányrendelet mellékletében található – tervezési alegységként használt szennyvíz-elvezetési agglomerációban sem. A település, mivel a jogszabály alapján közműves szennyvízelvezető és –tisztító művel gazdaságosan nem látható el, ezért a 174/2003.(X.28.) kormányrendelet szerint, az Egyedi Szennyvízkezelés Nemzeti Megvalósítási Programjában vesz részt. A településnek jogszabályi kötelezettsége a szennyvíz szakszerű egyedi kezeléséről és ártalommentes elhelyezéséről az utóbbi rendelet és a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően gondoskodni. Az ezzel kapcsolatos intézkedések tervezésére a jelen helyi hulladékgazdálkodási terv felülvizsgálata során kell sort keríteni, mivel az intézkedések megvalósításának jogszabályban meghatározott határideje a tervezési időszakot meghaladja és jelenleg a település számára sem áll rendelkezésre olyan forrás, amelyből a szükséges intézkedéseket határidő előtt megvalósíthatnál.

Kaszó község az alábbi táblázatban található csökkentési célokat tűzte ki a tervidőszakra:


VI./3. táblázat A nem veszélyes hulladékokra vonatkozó csökkentési célok

Hulladék

Csökkentési cél

települési

szilárd hulladék

A lerakott hulladék szervesanyag tartalmának csökkentése 2004-re 75%-ra, 2007-re 50%-ra, a hulladékgazdálkodási törvényben foglaltaknak megfelelően.

El kell érni, hogy 2008-ban a lerakási arány 60% alá csökkenjen.

települési

folyékony hulladék

A Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési és –tisztítási Megvalósítási Programban (NTSZMP) előírtak szerint – a „B” program részeseként – meg kell valósítani a szennyvízberuházást. Ennek megfelelően, el kell érni, hogy minél nagyobb arányban kössenek rá az ingatlantulajdonosok a hálózatra.

kommunális szennyvíziszap

Nem keletkezik kommunális szennyvíziszap.

építési-bontási hulladékok

és egyéb inert hulladékok

Csak a nem hasznosítható inert hulladék kerüljön lerakóban ártalmatlanításra. Az illegális hulladéklerakás visszaszorítása, és a legális ártalmatlanítás lehetőségének megteremtése.















VI./4. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramokra vonatkozó csökkentési célok

Hulladék

Csökkentési cél

Hulladékolajok

Lehetőség biztosítása az elkülönített hulladékok gyűjtésére, majd a szakszerű hasznosítására és ártalmatlanítására.

Akkumulátorok és

szárazelemek

Lehetőség biztosítása az elkülönített hulladékok gyűjtésére, majd a szakszerű hasznosítására és ártalmatlanítására.

Elektromos és elektronikai

hulladékok

Lehetőség biztosítása az elkülönített hulladékok gyűjtésére, majd a szakszerű hasznosítására és ártalmatlanítására.

Kiselejtezett gépjárművek

Lehetőség biztosítása a kiselejtezett gépjárművek országos gyűjtőrendszeréhez való csatlakozáshoz.

Egészségügyi hulladékok

Továbbra is lehetőség biztosítása az egészségügyi hulladékok országos gyűjtőrendszeréhez való csatlakozáshoz.

Állati eredetű hulladékok

Lehetőség biztosítása az állati hulladékok országos gyűjtőrendszeréhez való csatlakozáshoz.

Növényvédőszerek és

csomagoló eszközök

Lehetőség biztosítása az elkülönített hulladékok gyűjtésére, majd a szakszerű hasznosítására és ártalmatlanítására.

Azbeszt

Lehetőség biztosítása az azbeszt hulladékok országos gyűjtőrendszeréhez való csatlakozáshoz.

Egyéb hulladék

Lehetőség biztosítása az elkülönített hulladékok gyűjtésére, majd a szakszerű hasznosítására és ártalmatlanítására.


VI./5. táblázat A csomagolási hulladékokra vonatkozó csökkentési célok

Hulladék

Csökkentési cél

Papír és karton

csomagolási hulladék

Szelektív gyűjtés biztosítása továbbra is, és a külön gyűjtött hulladék hasznosító szervezeteknek történő átadása.

Műanyag

csomagolási hulladék

Szelektív gyűjtés biztosítása továbbra is, és a külön gyűjtött hulladék hasznosító szervezeteknek történő átadása.

Fa csomagolási hulladék

Anyagában történő hasznosítás biztosítása.

Fém csomagolási hulladék

Szelektív gyűjtés biztosítása, hulladékudvaron keresztül és a külön gyűjtött hulladék hasznosító szervezeteknek történő átadása. Az eljárás során mágneses szeparáció alkalmazása.

Hulladék

Csökkentési cél


Vegyes összetételű kompozit

csomagolási hulladék

Anyagában történő hasznosítás biztosítása.


Egyéb, kevert

csomagolási hulladék

Anyagában történő hasznosítás biztosítása.


Üveg csomagolási hulladék

Szelektív gyűjtés biztosítása továbbra is, és a külön gyűjtött hulladék hasznosító szervezeteknek történő átadása.


Textil csomagolási hulladék

Anyagában történő hasznosítás biztosítása.









VI. 2. Hulladékhasznosítási, ártalmatlanítási célkitűzések tervezése


VI./6. táblázat A nem veszélyes hulladékokra vonatkozó hasznosítási, ártalmatlanítási célok


Hulladék

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

települési szilárd

hulladék

Megteremteni a lehetőségét annak, hogy a hulladék minél nagyobb hányada kerüljön hasznosításra. A lerakást a lehető legnagyobb mértékben minimalizálni kell.

települési folyékony

hulladék

A folyékony hulladék megfelelő ártalmatlanításának megszervezése.

kommunális szennyvíziszap

Nem keletkezik kommunális szennyvíziszap.

építési-bontási hulladékok

és egyéb inert hulladék

Biztosítani kell a településen keletkező építési-bontási és egyéb inert hulladék külön gyűjtését, elszállítását és szakszerű újrahasznosítását, esetleg ártalmatlanítását.






VI./7. táblázat A nem veszélyes hulladékokra vonatkozó helyi és regionális hasznosítási, ártalmatlanítási célok összehasonlítása

Hulladék

Hasznosítási, ártalmatlanítás cél

Helyi

Területi

települési

szilárd

hulladék

Megteremteni a lehetőségét annak, hogy a keletkező hulladékok minél nagyobb hányada anyagában vagy energetikailag hasznosuljon, és a lerakóba csak a más módszerrel nem ártalmatlanítható hulladék kerüljön.

A már működő hasznosító létesítmények fejlesztésével, új technológiák telepítésével biztosítani kell, hogy a keletkező hulladékok fele anyagában vagy energetikailag hasznosuljon, és lerakóba csak a más módszerrel nem ártalmatlanítható hulladék kerüljön.

települési

folyékony

hulladék

A folyékony hulladék megfelelő ártalmatlanításának megszervezése a településen.

A tengelyen elszállított szennyvíz szakszerű ártalmatlanításának biztosítására 5 szennyvíztelepen – Beremend, Bóly, Sátorhely, Siklós, Szentlőrinc – szükséges szippantott szennyvíz fogadó-előkezelő műtárgyat létesíteni.

Kommunális

szennyvíziszap

A településen nem keletkezik szennyvíziszap.

Az alapvetően elérendő cél a szennyvíztelepi iszapok minél nagyobb arányú talajerő-visszapótláskénti (injektálás, komposztálás) hasznosítása a mezőgazdaságban.

Cél, hogy 2008-ra a teljes keletkező szennyvíziszap mennyiségének 24,5%-át komposztálás után hasznosítsák.

építési-bontási

és egyéb inert

hulladékok

Biztosítani kell a településen keletkező építési-bontási és egyéb inert hulladék külön gyűjtését, elszállítását és szakszerű újrahasznosítását, esetleg ártalmatlanítását.

Cél a hasznosítási arány növelése és az, hogy csak a nem hasznosítható inert hulladék kerüljön lerakóban ártalmatlanításra.


VI/8. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramokra vonatkozó hasznosítási, ártalmatlanítási célok

Hulladék

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Hulladékolajok

A lakosság részére lehetőség biztosítása a szelektíven gyűjtött hulladék elhelyezésére. Ideiglenes tárolás szakszerű megoldása. A hulladék ártalmatlanításának megszervezése. Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

Akkumulátorok és szárazelemek.

Szelektív gyűjtés biztosítása körzeti hulladékudvarok kialakításának segítségével. Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

Elektromos és elektronikai

hulladékok

Szelektív gyűjtés biztosítása körzeti hulladékudvarok kialakításának segítségével. Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

Kiselejtezett gépjárművek

Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

Egészségügyi hulladékok

Nem önkormányzati tulajdonú egészségügyi intézménynél információ szolgáltatása az ártalmatlanítás lehetőségéről.

Állati eredetű hulladékok

Szelektív gyűjtés biztosítása. Kapcsolódás a regionális ártalmatlanító műhöz, amennyiben a tervezési időszakban megvalósul.

Növényvédőszerek és csomagoló eszközeik

Szelektív gyűjtés biztosítása körzeti hulladékudvarok kialakításának segítségével.

Azbeszt

Információs szolgáltatása a lakosságnak a lehetséges ártalmatlanítás módjáról. Kapcsolódás az országos azbesztmentesítési programhoz.

Egyéb hulladék

-


VI./9. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramokra vonatkozó helyi és regionális hasznosítási, ártalmatlanítási célok összehasonlítása

Hulladék

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Helyi

Területi

Hulladékolajok

A lakosság részére lehetőség biztosítása a szelektíven gyűjtött hulladék elhelyezésére. Ideiglenes tárolás szakszerű megoldása. A hulladék ártalmatlanításának megszervezése. Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

A fáradt olajok begyűjtési rendszerének meglévő hálózatát tovább kell fejleszteni. A fáradt olajok környezetvédelmi szempontból kifogástalan hasznosításra.

Akkumulátorok és szárazelemek

Szelektív gyűjtés biztosítása környezeti hulladékudvarok kialakításának segítségével. Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

A kialakult gyűjtőhálózat hatékonyabb működése, a lakosság körében keletkező akkumulátor és elem hulladékok begyűjtésének fokozása és a bevallási fegyelem javítása.

Elektromos és elektronikai hulladékok

Szelektív gyűjtés biztosítása környezeti hulladékudvarok kialakításának segítségével. Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

A hulladékokra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség kiterjesztése révén – képet kell alkotni a térségben keletkező elektronikai hulladékok mennyiségéről. Ki kell alakítani a szükséges infrastruktúrát.

Kiselejtezett gépjárművek

Kapcsolódás az országos gyűjtő-hasznosító hálózathoz.

Törekedni kell a bontás során képződő hulladékok szelektív gyűjtésére, és minél kisebb arányú lerakással történő ártalmatlanítására.

Egészségügyi hulladékok

Nem önkormányzati tulajdonú egészségügyi intézményeknél információ szolgáltatása az ártalmatlanítás lehetőségéről.

Az egészségügyi ellátás során keletkező fotokémiai hulladékok ezüst tartalmának minél nagyobb arányú hasznosítására kell törekedni. Az egészségügyi intézményekben keletkező hulladékok – mára már megvalósult – gyűjtésével és ártalmatlanításával párhuzamosan a már kialakult rendszer további kiterjesztésével teljes körűvé kell tenni a kisebb orvosi rendelőkben keletkező betegellátási hulladékok begyűjtését és ártalmatlanítását az ország más területein lévő ártalmatlanító létesítmények igénybevételével. A jogi keretek megteremtése után ki kell alakítani a gyógyszerhulladékok begyűjtésének – mindenki által elérhető – rendszerét.

Állati eredetű hulladékok

Szelektív gyűjtés további biztosítása. Kapcsolódás a regionális ártalmatlanító műhöz, amennyiben a tervezési időszakban megvalósul.

Az állati takarmányozás mellett a talajerő visszapótlását célzó hasznosítást előtérbe kell helyezni. A takarmányozásra és talajjavításra nem alkalmas állati hulladékok égetéssel történő ártalmatlanítása érdekében fejleszteni kell a szelektált gyűjtés, begyűjtés és szállítás rendszerét, színvonalát. Meg kell szüntetni a dögkutakat, dögtereket, azaz az állati hulladékok lerakással történő ártalmatlanítását.

Növényvédőszerek és csomagoló eszközeik

Szelektív gyűjtés biztosítása körzeti hulladékudvarok kialakításának segítségével.

A korábbi tevékenységekből származó, felhalmozott növényvédőszeres csomagolóeszköz depóniákat teljes mértékben fel kell számolni. A lakossági szelektív gyűjtés kertében meg kell teremteni a kis mennyiségben keletkező növényvédőszeres hulladékok gyűjtésének lehetőségét.



VI./10. táblázat A csomagolási hulladékokra vonatkozó hasznosítási, ártalmatlanítási célok


Hulladék

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Papír és karton csomagolási hulladék

Szelektív hulladékgyűjtési rendszer biztosítása továbbra is a hulladékok különgyűjtésének kialakításához. A nem szelektíven gyűjtött csomagolási hulladékok energetikai hasznosítási lehetőségének megteremtése.

Műanyag csomagolási hulladék

Szelektív hulladékgyűjtési rendszer biztosítása továbbra is a hulladékok különgyűjtésének kialakításához. A nem szelektíven gyűjtött csomagolási hulladékok energetikai hasznosítási lehetőségének megteremtése.

Fa csomagolási hulladék

Energetikai hasznosítás megteremtésének lehetősége.

Fém csomagolási hulladék

Anyagában történő hasznosítás, mágneses szeparációs eljárás segítéségével.

Vegyes összetételű kompozit csomagolási hulladék

Lerakott mennyiség csökkentése mechanikai előkészítés és energetikai hasznosítás biztosításával.

Egyéb, kevert csomagolási hulladék

Lerakott mennyiség csökkentése energetikai hasznosítás lehetőségének megteremtésével.

Üveg csomagolási hulladék

Szelektív hulladékgyűjtési rendszer biztosítása továbbra is a hulladékok különgyűjtésének kialakításához.

Textil csomagolási hulladék

Lerakott mennyiség csökkentése energetikai hasznosítás lehetőségének megteremtésével. Karitatív gyűjtések támogatása.



VI./11. táblázat A csomagolási hulladékokra vonatkozó helyi és regionális hasznosítási, ártalmatlanítási célok összehasonlítása

Hulladék

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Helyi

Területi

Papír és karton csomagolási hulladék

Szelektív hulladékgyűjtési rendszer biztosítása továbbra is a hulladékok különgyűjtésének kialakításához. A nem szelektíven gyűjtött csomagolási hulladékok energetikai hasznosítási lehetőségének megteremtése.

A hasznosítás terén az EU előírásoknak megfelelően a csomagolási hulladék hasznosításában 2005-ig el kell érni az 50%-os hasznosítási arányt.


A hulladékgazdálkodási törvény előírásai szerinti, a csomagolóanyagokra vonatkozó hasznosítási kötelezettség teljesítése érdekében legalább az e hulladékokra kiterjedő elkülönített begyűjtést 200-ig a régió lakosságának legalább 40%-ára, 2008-ig 60%-ára ki kell terjeszteni.


Ösztönözni kell a Dél-Dunántúli Régióban a termelői hasznosító rendszerek kiépülését, illetve a termelők, hulladékkezelők és hasznosítók közötti kapcsolatok fejlődését.

Műanyag csomagolási hulladék

Szelektív hulladékgyűjtési rendszer biztosítása továbbra is a hulladékok különgyűjtésének kialakításához.

Fa csomagolási hulladék

Energetikai hasznosítás megteremtésének lehetősége.

Fém csomagolási hulladék

Anyagában történő hasznosítás mágneses szeparációs eljárással.

Vegyes összetételű kompozit csomagolási hulladék

Lerakott mennyiség csökkentése mechanikai előkészítés és energetikai hasznosítás biztosításával.

Egyéb, kevert csomagolási hulladék

Lerakott mennyiség csökkentése energetikai hasznosítás lehetőségének megteremtésével.

Üveg csomagolási hulladék

Szelektív hulladékgyűjtési rendszer biztosítása továbbra is a hulladékok különgyűjtésének kialakításához.

Textil csomagolási hulladék

Lerakott mennyiség csökkentése energetikai hasznosítás elehetőségének megteremtésével. Karitatív gyűjtések támogatása.


A hulladékok tervezési időszak végére (2008) várható mennyiségét, a Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Programban kialakított marcali hulladékközpontra vonatkozóan becsüljük meg. Ez azt jelenti, hogy a VI./12. és a VI./13. táblázatban szereplő adatok a hulladékközpontba beszállításra kerülő anyagokat foglalják magukban. Kaszó Község hulladéka is ide fog beérkezni.


VI./12. táblázat A Marcali Hulladékkezelő Központ tervezési időszak végére várható csomagolási hulladékmennyiségei, hasznosítási mennyiségei és hasznosítási arányuk

MARCALI

HULLADÉKKEZELŐ KÖZPONT


DÁTUM

2008

KELETKEZŐ

HULLADÉK (t)

Papír csom.

1 444

Műanyag.

csom.

2 716

Üveg csom.

746

Fém csom

654

anyagában

hasznosított

hulladék (t)

Papír csom.

606

Műanyag.

csom.

1103

Üveg csom.

205

Fém csom

589

anyagában

való hasznosítás

aránya (t)

Papír csom.

41,9 %

Műanyag.

csom.

40,63 %

Üveg csom.

27,49 %

Fém csom

90,0 %










VI./13. táblázat A Marcali Hulladékkezelő Központ tervezési időszak végére várható csomagolási hulladékmennyiségei, hasznosítási mennyiségei és hasznosítási arányuk

CSOMAGOLÁSI DIREKTÍVA - MARCALI


DÁTUM

2008

PAPÍR

CSOMAGOLÓ

Keletkező mennyiség (t)

1 444

Anyagában hasznosított (t)

606

Energetikai hasznosítás (t)

694

Összes hasznosított (t)

1 299

Anyagában hasznosítás aránya (%)

41,9%

Összes hasznosítás aránya (%)

90,0%

MŰANYAG

CSOMAGOLÓ

Keletkező mennyiség (t)

2 716

Anyagában hasznosított (t)

1 103

Energetikai hasznosítás (t)

1 341

Összes hasznosított (t)

2 444

Anyagában hasznosítás aránya (%)

40,6%

Összes hasznosítás aránya (%)

90,0%

ÜVEG

CSOMAGOLÓ

Keletkező mennyiség (t)

746

Anyagában hasznosított (t)

205

Energetikai hasznosítás (t)

0

Összes hasznosított (t)

205

Anyagában hasznosítás aránya (%)

27,5%

Összes hasznosítás aránya (%)

27,5%

FÉM

CSOMAGOLÓ

Keletkező mennyiség (t)

654

Anyagában hasznosított (t)

589

Energetikai hasznosítás (t)

0

Összes hasznosított (t)

589

Anyagában hasznosítás aránya (%)

90,0%

Összes hasznosítás aránya (%)

90,0%

ÖSSZES

CSOMAGOLÓ

Keletkező mennyiség (t)

5 559

Anyagában hasznosított (t)

2 502

Energetikai hasznosítás (t)

2 035

Összes hasznosított (t)

4 537

Anyagában hasznosítás aránya (%)

45,0%

Összes hasznosítás aránya (%)

81,6%


VII. fejezet A kijelölt célok elérését, illetve megvalósítását szolgáló cselekvési programok


Kaszó község a települési szilárdhulladék-gazdálkodással kapcsolatos kötelezettséginek a megoldására csatlakozott a Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Programhoz, amely Pécs Megyei Jogú Város kezdeményezésére a Pécs, Marcali, Nagyatád, Barcs, Dombóvár, Sellye és Bóly vonzáskörzetében lévő települések között jött létre. A Program célkitűzései a következők:

  1. A régió hulladékkezelésére műszaki és jogi követelményeknek megfelelő hulladékgyűjtő és kezelő rendszer létrehozása;
  2. A csomagolóanyagok, zöldhulladékok (ezer fő feletti településeken) és a háztartásokban keletkezett veszélyes hulladékok szelektív gyűjtésének bevezetése a hulladékok újrahasznosítható részének visszaforgatása céljából;
  3. A lerakóba kerülő biológiailag lebomló hulladékok mennyiségének csökkentése komposztáló berendezések beiktatásával, felhasználva a rendszeres belül szelektíven gyűjtött zöldhulladékokat, illetve a mechanikai szétválasztás után elkülönített bomló szerves hulladékokat. A bomló szerves hulladék sterilizálásának, a keletkező biogázok ellenőrzött körülmények közötti összegyűjtésének és energetikai, valamint hőhasznosításának biofermentálással történő biztosítása;
  4. Az anyagában nem hasznosítható éghető hulladékok energetikai hasznosítása;
  5. A végleges lerakásra kerülő hulladékmennyiség minimalizálása, a hulladéklerakásra meglévő lerakók, a jelenlegi műszaki és környezetvédelmi paramétereknek megfelelő bővítéssel;
  6. Gondoskodás a háztartási hulladék veszélyes komponenseinek külön gyűjtéséről és megfelelő módon történő elhelyezéséről;
  7. A hulladékok hasznosításából származó gazdasági és financiális előnyök kihasználása a lakossági díjak megfizethető szinten tartása érdekében;
  8. A régi lerakók rekultiválásával a terület-felhasználás valamint a lerakók által okozott környezeti terhelés csökkentése;


  1. Publicitási intézkedések bevezetésével a lakosság körében a helyes hulladékkezelés és a szelektív hulladékgyűjtés módszereinek megismertetése és elfogadtatása, a környezettudatos magatartás népszerűsítése.


A Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Program legfőbb előnye, hogy a hulladékgazdálkodási rendszert a környezetvédelmi, műszaki és gazdasági követelményeknek megfelelően korszerűsíti. A műszaki védelemmel nem rendelkező hulladéklerakók rekultiválásával és a korszerűtlen gyűjtőjárművek lecserélésével csökkenthető a talaj, víz és a levegő szennyezése; a lerakásra kerülő hulladékban az újrahasznosítható anyagok (csomagolóeszközök, szervesanyagok) mennyisége az EU követelményeknek megfelelően lecsökkenthető; valamint az egységes beruházások és az egységes üzemeltetés egységes díjrendszer bevezetését teszi lehetővé.


A komplex hulladékgazdálkodási program a nagytérségben élő 454 153 állandó lakost érint. Becslések szerint ez a népesség jelenleg mindegy 171 ezer tonna hulladékot termel, amely várhatóan évente folyamatosan növekszik és a projekt utolsó évében (2030) meghaladja a 234 ezer tonnát.


A program várt élettartama 25 év, amiből 3 évet vesz igénybe a javasolt fejlesztések megvalósítása. A kivitelezés 2007-ben kezdődhet, amennyiben a Kohéziós Alap pályázat sikeresen zárul. A teljes rendszer üzemeltetése a beruházási szakasz 2008. évi befejezését követően 2009-től indulhat. A rendszer működési ideje alatt a szelektíven gyűjtött, válogatott és újrahasznosított hulladékok mennyisége fokozatosan növekszik. Az évente elért visszagyűjtési és hasznosítási arányok teljesítik a magyar és EU jogszabályok követelményeit.


A program teljes beruházási költsége 21 638 millió Ft.








VII.1. Módszerfejlesztési, intézményfejlesztési, ismeretterjesztő, szemléletformáló, tájékoztató, oktatási és kutatási-fejlesztési programok


Kaszó település részét képezi a Mecsek-Dráva Szilárdhulladék Gazdálkodási Program Nagyatádi körzetének, amelynek keretein belül kommunikációs projekt végrehajtására is sor kerül. Ennek célja a Mecsek-Dráva Program működésével kapcsolatos információk továbbítása a lakosság felé, a környezettudatosság fejlesztése illetve a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése.


VII.1. táblázat Módszerfejlesztéssel, intézményfejlesztéssel, ismeretterjesztéssel, szemléletformálással, tájékoztatással, oktatással, képzéssel és kutatás-fejlesztéssel foglalkozó programok


Program célja

Határidő

Felelős

Költség

(eFt)

Forrás

A Mecsek-Dráva Program területén élő lakosság körében a korszerű hulladékgyűjtés ismertetése és népszerűsítése

2008.

Mecsek-

Dráva

Társulás

Körzet: 23 424

Település: 102

Kohéziós alap

+

Magyar Állami

Céltámogatás

+

Önkormányzati

önerő











VII.2. Hulladékgazdálkodási cselekvési program


VII.2.1. A hulladékhasznosítási, ártalmatlanítási célkitűzések elérését szolgáló intézkedések meghatározása


VII.2.1.1. A hulladékgyűjtési rendszer tervezett fejlesztése a települési szilárd hulladékok tekintetében


Somogyszob területén a Mecsek-Dráva program keretében a hulladékgyűjtés három típusa valósul meg, biztosítva ezáltal, hogy a különböző hulladékfrakciókat a további hasznosítás, ártalmatlanítás szempontjából optimális módon gyűjtsük.


Mindez az alábbi hulladékfajtákra terjed ki:


  • Műanyag
  • Üveg
  • Papír
  • Fém
  • Textil
  • Biohulladék
    • Szerves lebomló
    • Zöldhulladék
      • Veszélyes












V.2.1.1.1. A hulladék gyűjtése



Ömlesztett hulladék:


Az ömlesztett hulladékgyűjtés a térség valamennyi településén jelenleg is működő gyűjtési forma, amely a Mecsek-Dráva Program elindulása után is tovább üzemel, azonban kizárólag az úgynevezett maradék hulladékra terjed ki. A lakosság tulajdonában lévő gyűjtőedényeket (70-1 100 liter) tömörítőlapos hulladékgyűjtő gépjárművek ürítik. Az összegyűjtött hulladékot a pormentes gyűjtést biztosító gépjárművek a Nagyatádon létrehozandó átrakóállomáson keresztül a Marcali Hulladékkezelő Központba szállítják.



Gyűjtőszigetes szelektív gyűjtés:


Kaszó községben gyűjtőszigeteket (1 db) helyeznek el, amelyekben a lakosság elkülönítetten gyűjtheti a papír-, műanyag, illetve üveg hulladékot. A gyűjtőpontok 1-2,5 m3 térfogatú, műanyagból vagy fémből készült edények, amelyek színei egyértelműen jelölik a gyűjtendő hulladék fajtáját (kék-papír, sárga-műanyag, zöld-üveg). A gyűjtőpontok ürítését speciális darus felépítménnyel rendelkező, görgős konténerszállító gépjármű végzi. A hulladékot a konténerszállító gépjárművek a Marcali válogatóműbe szállítják, ahol megtörténik a hulladék utóválogatása.



Zöldhulladék komposztálás:


A zöldhulladék elkülönített gyűjtése és hasznosítása az 1000 fő alatti településeken – így Kaszó esetében is – a házi komposztálás népszerűsítésével és az ehhez szükséges technológia megismertetésével lehetséges. Mindennek célja a szállítási távolságok és költségek minimalizálása.





Hulladékudvarok:


A hulladékudvarokban nagyméretű hulladékok (pl. homok, bútorok), elektromos készülékek, szelektíven gyűjtött háztartási hulladékok, építési törmelék és háztartásokban keletkező nehezen kezelhető anyagok (pl. festékes göngyöleg, akkumulátor, szárazelem) gyűjtésére kerül sor.

A hulladékudvarokban lévő konténerek cseréjét pótkocsis görgős konténeres, illetve láncos konténeres felépítményű járművek végzik.

A Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Program megvalósítás után a Nagyatádi körzet területén három hulladékudvar létestül. (Nagyatád, Csurgó és Lábod településeken) Ezeket Somogyszob lakossága is igénybe veheti.



Átrakóállomás:


Az átrakóállomásokba kizárólag az ömlesztve gyűjtött hulladékfrakció kerül. A körzet területén egy átrakóállomás (Nagyatád) létesül. Az átrakóállomásra érkeznek a térségből a hulladékszállító gépjárművek és a hulladékot az átrakóállomás garatába ürítik. Az átrakóállomáson üzemelő tömörítő berendezés a hulladékot 32 m3-es konténerekbe tölti, amely hulladékkezelő központba történő szállításáról pótkocsival rendelkező görgős konténerszállító gépjármű gondoskodik.



VII.2.1.1.2. A hulladék hasznosítása


A somogyszobi hulladékgyűjtési rendszer kiépítésének eredményeként három fajta hulladékáram érkezik három különböző kezelő létesítménybe:

  • a szelektíven gyűjtött papír, műanyag üveg a válogatóműbe,
  • az egyéb hasznosítható hulladék a mechanikai előkészítőbe,
  • a zöldhulladék a komposztálókba.


A válogatómű és a mechanikai előkészítőmű a Marcali Hulladékkezelő központban kap helyet. A begyűjtött hulladék részét képző bomló szerves hulladékot elkülönítik, és a Barcsi Hulladékkezelő Központba szállítják, ahol sor kerül biofermentációs eljárással történő előkészítésére majd komposztálására.

A Nagyatád körzet területén keletkező zöldhulladékot a Nagyatádon felépítendő komposzttelepre szállítják.



Válogatómű:


A kaszói szelektív hulladékgyűjtésből, valamint a hulladékudvarokban összegyűjtött papír, műanyag és üveg hulladék a Marcali válogatóműbe érkezik. Az üveg hulladékot nem válogatják, azt kizárólag a válogatómű területén elhelyezett 32 m3-es konténerben gyűjtik, majd továbbszállítják hasznosításra.

A papír és műanyag hulladék a válogatóműben további válogatásra, majd bálázásra kerül.

A válogatómű végtermékei a másodnyersanyag bálák, amelyeket az elszállításig a válogatóművek fedett tárolóiban raktároznak, mozgatásukat targoncák végzik. Megfelelő mennyiségű hulladékbálák összegyűlése esetén a bálákat teherszállító gépjárművekre rakodják és elszállítják a hasznosító üzembe.



Mechanikai előkészítő üzem:


Az ömlesztve gyűjtött kaszói hulladék a Nagyatádon létesítendő átrakóállomáson keresztül a Marcali Mechanikai előkészítőműbe kerül, ahol aprítják, majd egy dobszita segítéségével külön választják a nagy, illetve kisméretű frakciókat. A kisméretű frakció biofermentációra, majd komposztálásra kerül, míg a nagyméretű frakcióból a fém alkotórészeket mágnesszeparátor segítéségével eltávolítják. A megmaradó anyagot egy fajsúly szerinti osztályozó berendezés könnyű, illetve nehéz frakcióra osztja. A könnyű frakciót bálázzák, illetve műanyag fóliába csomagolják, így az hosszú időn keresztül tárolható, és igény szerint felhasználható energetikai hasznosítóműben fűtőanyagként. A könnyű frakció energetikai hasznosítására a projekt keretein kívül kerülne sor, együttégetéses technológia alkalmazásával, vagy külső égetőműbe történő szállítással. A csomagolt hulladékbálák mozgatását targonca végzi, szállításuk tehergépjárművekkel történhet.



Biofermentáció és komposztálás:


A Marcali mechanikai előkészítőműből kikerülő bomló szerves hulladék a Barcsi Hulladékkezelő Központban biofermentálásra kerül. A fermentálóban az anaerob baktériumok a szerves anyagot lebontják és metán gázt (CH4) állítanak elő.


A fermentált anyagot az utófermentáló után szeparátor segítségével a lehetőségeknek megfelelően víztelenítik és a fennmaradó anyagot a zöldhulladékkal – és szükség estén a víztelenített szennyvíziszappal – keverve, komposztálják.


A komposztálást szemipermeábilis membránnal takart, levegőztetett eljárással hajtják végre. A komposztálódási folyamat végén a komposztot tovább válogatják és tisztítják. A kész komposztot felhasználhatósága alapján három kategóriába sorolják.



VII.2.1.1.3. Ártalmatlanítás


Lerakás:


A Kaszó községben összegyűjtött hulladékból a mechanikai előkészítés után nem hasznosítható mennyiséget a Marcali Hulladékkezelő Központ részét képező lerakóba szállítják. A lerakóra csak regisztrált beszállítás történhet, a beérkező gépjárművek által beszállított hulladékot hídmérlegen megmérik, adatait számítógépen rögzítik. Ez a nyilvántartás lehetővé teszi, hogy akár évek múlva is visszakereshető, hogy egy adott gépjármű hulladéka a lerakó mely részére került, így a rendszer minimalizálja a környezeti kockázatot.



Energetikai hasznosítás:


A kaszói hulladékból a mechanikai előkészítés során keletkező könnyű frakció energetikai hasznosítása a projekt keretén kívül történik együttégetési technológia alkalmazásával, vagy regionális energetikai hasznosítóműbe történő szállítással.


Építési törmelék hasznosítása:


Az építési törmelék hasznosítására való előkészítésére a programban egy mobil hasznosító gépsor beszerzését tervezik. A gépsor fő állomáshelye Pécs, a Kaszó községből begyűjtött építési törmelék itt lesz hasznosítható.


VII.2.1.2. Intézkedések a folyékony hulladékok tekintetében


Fontos feladat, hogy a tervezési időszak alatt a csatornára való rákötések számának folyamatos növelése, ennek érdekében tájékoztatni kell a lakosságot és meg kell tenni a szükséges adminisztratív intézkedéseket.


VII.2.1.3. Intézkedések az egyéb hulladékok tekintetében


A településen az egyébhulladékokkal kapcsolatos fejlesztéseket, intézkedéseket jelenleg nem terveznek.

VII/2. táblázat A nem veszélyes hulladékáramok hasznosításához, ártalmatlanításához szükséges kapacitásigények bemutatása


Hulladék

Hasznosítás/

Ártalmatlanítás

Kapacitásigény

Hasznosítás/

ártalmatlanítás

helye

Települési szilárd hulladék

Hasznosítás/

Ártalmatlanítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Válogatómű: 4 000 t/év

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Nagyatádi komposzttelep:

1 500 t/év

Régión belül

megoldható

Települési

folyékony hulladék

Hasznosítás

5 732 m3/év

Régión belül

megoldható

Kommunális

szennyvíziszap

Kiszállítás a településről

-

Régión belül

megoldható

Építési-bontási

hulladék és egyéb

inert hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Kökényi Központ

Mobil építési törmelék feldolgozó

gépsor: 100 000 t/év

Régión belül

megoldható

VII./3. táblázat A nem veszélyes hulladékok hasznosításával, ártalmatlanításával kapcsolatos cselekvési program

Cselekvési program

Felelős

Érintettek köre

Határidő

Költség (eFt)

Mechanikai előké-

szítőmű létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 303 514

Kaszó: 1 327

Válogatómű

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 272 920

Kaszó: 1 193

Biofermentáló

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 148 447

Kaszó: 649

Komposzttelep

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 87 850

Kaszó: 348

Kezelő központ

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 136 627

Kaszó: 597

Átrakóállomás

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 137 470

Kaszó: 601

Hulladékudvarok

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 91 475

Kaszó: 400

Szelektív

hulladékgyűjtés

megszervezése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 94 302

Kaszó: 412

Hagyományos

hulladékgyűjtés

fejlesztése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 103 596

Kaszó: 453

Korszerű

lerakó építése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 127 680

Kaszó: 558

Építési törmelék

kezelésének

biztosítása

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 18 891

Somogyszob: 83

A nem veszélyes hulladékok hasznosításával, ártalmatlanításával kapcsolatos cselekvési programok összesített költsége 6 656 eFt.


II./4. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramok hasznosításához, ártalmatlanításához szükséges kapacitásigények bemutatása

Hulladék

Hasznosítás/

Ártalmatlanítás

Kapacitásigény

Hasznosítás/ártalmat-

lanítás helye

Veszélyes hulladékok

Hulladékjogok

Hasznosítás

n.a.

Országos szinten

kezelendő

Akkumulátorok és

szárazelemek

Hasznosítás

Termékdíjas/ Országos

kapacitás

Országos szinten

kezelendő

Elektromos és

elektronikai hulla-

dékok

Hasznosítás

Termékdíjas/ Országos

kapacitás

Regionális / Országos

szinten kezelendő

Kiselejtezett

gépjárművek

Hasznosítás

Termékdíjas/ Országos

kapacitás

Regionális / Országos

szinten kezelendő

Egészségügyi

hulladékok

Ártalmatlanítás

n.a.

Régión kívül

megoldható

Állati eredetű

hulladékok

Hasznosítás

n.a.

Régión kívül

megoldható

Növényvédőszerek

és csomagoló

eszközeik

Hasznosítás/

Ártalmatlanítás

n.a.

Országos szinten

kezelendő

Azbeszt

Ártalmatlanítás

Országos azbesztmen-

tesítési program

Országos szinten

kezelendő

Nem veszélyes hulladékok

Csomagolási hul-

ladékok összesen

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali

Központ

Válogatómű: 4 000 t/év

Mechanikai válogatóm

Régión belül

megoldható

Gumi

Hasznosítás

Termékdíjas/Országos

kapacitás

Régión belül

megoldható







VII./5. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramok hasznosításával, ártalmatlanításával kapcsolatos cselekvési program

Cselekvési program

Felelős

Érintettek köre

Határidő

Költség (eFt)

Hulladékudvarok

létesítése

Mecsek-Dráva

Önkormányzati

Társulás

Nagyatádi

hulladékgyűjtő

körzet települései

2008.

Körzet: 91 475

Település: 400

Regionális együtt-

működés kialakí-

tása az állati hulla-

dékok ártalmatlaní-

tására, csatlakozás

az országos szintű

gyűjtőrendszer ki-

alakítását célzó

kezdeményehések-

hez.

Kaszó

és a vele

együttműködő

önkormányzatok

Kaszó és a

vele

együttműködő

önkormányzatok

2005.12.

31.

n.a.


VII/6. táblázat A csomagolási hulladékok hasznosításához, ártalmatlanításához szükséges kapacitásigények bemutatása

Hulladék

Hasznosítás/

Ártalmatlanítás

Kapacitásigény

Hasznosítás,

ártalmatlanítás

 helye

Papír és karton

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Válogatómű: 4 000 t/év

Régión kívül

megoldható

Műanyag

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Válogatómű: 4 000 t/év

Régión belül

megoldható

Fa

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Régión belül

megoldható

Fém

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Válogatómű: 4 000 t/év

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Régión kívül

megoldható

Hulladék

Hasznosítás/

Ártalmatlanítás

Kapacitásigény

Hasznosítás,

ártalmatlanítás

 helye

Vegyes összetételű

kompozit csomagolá

si hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Régión belül

megoldható

Egyéb, kevert

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Régión kívül

megoldható

Üveg

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Régión belül

megoldható

Textil

csomagolási hulladék

Hasznosítás

Mecsek Dráva – Marcali Központ

Mechanikai válogatómű: 25 000 t/év

Régión belül

megoldható



VII.2.2. A környezetvédelmileg nem megfelelő és illegális kezelő, lerakó telepek rekultiválásának, felszámolásának feladatai


VII./7. táblázat Az illegális és környezetvédelmileg nem megfelelő tároló, kezelő és lerakó telepek rekultiválási, felszámolási feladatai


Telep meg-

nevezése

A  telepre vonatozó intézkedés megnevezése

Intézkedés

határideje

Intézkedés

felelőse

Intézkedés

költsége

(e Ft)

-

-

-

-

-





VII.3. A tervezett intézkedések végrehajtásának sorrendje és határideje


VII.3.1. A Mecsek-Dráva programmal kapcsolatos intézkedések tervezett sorrendjét az alábbi táblázat tartalmazza:

Beruházások ütemezése


2005

2006

2007

2008

Hulladékkezelő

központ

Marcali

Tervezés,

engedélyezés

Tendereztetés

Építés

Átrakóállomás

Nagyatád

Tervezés,

engedélyezés


Építés

Komposztáló

Nagyatád

Tervezés,

engedélyezés

Építés


Gyűjtő

járművek



Zöldhull. gy


Beszerz.


Szelektív gy


Beszerzés

Hulladékgy.


Átrakóállomások


Gyűjtőszigetek


Hulladékudvarok

Beszerzés

Edényzet


Szelektív gy


Beszerz.


Zöldhulladék gy.


Beszerz.

Hulladékudvarok



Nagyatád

Tervezés,

engedélyezés

Építés


Csurgó


Építés

Lábod


Rekultiváció


Tervezés,

engedélyezés

Kivitelezés

Építési törmelék



Beszerz.










VII.3.2. Települési folyékony-hulladékkezeléssel kapcsolatos intézkedések:


Elsődleges feladat, hogy a tervezési időszak alatt a csatornára való rákötések számának folyamatos növelése, ennek érdekében tájékoztatni kell a lakosságot és meg kell tenni a szükséges adminisztratív intézkedéseket.


VII.3.3. Egyéb intézkedések:


Fontos cél főként a kiemelt hulladékáramok esetében területi és országos kezdeményezésekben való részvétel. Az ehhez kapcsolódó tevékenységeket és időpontokat jelen terv felülvizsgálata során a későbbiekben meghatározásra kerülő országos programok ütemezéséhez szükséges igazítani.