Kaszó Községi Önkormányzat Polgármesterének 3/2021. (II.26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 08. 28- 2022. 02. 21Kaszó Községi Önkormányzat Polgármesterének 3/2021. (II.26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Kaszó Községi Önkormányzat Polgármestere az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a katasztrófavédelemről és a hozzákapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Kaszó Községi Önkormányzat Képviselő-testületének rendeletalkotási hatáskörét gyakorolva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kaszó Községi Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: képviselő-testület) és annak szerveire terjed ki.
(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, valamint minden támogatásban részesülő szervre és szervezetre.
2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Kaszó Községi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege
3. § (1)1 Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2021. évi költségvetési főösszege: 280 633 232 Ft.
(2)2 A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését 280 633 232 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel, 280 633 232 Ft tárgyévi költségvetési kiadással állapítja meg. Ezen belül:
a) a működési célú bevételt 42 171 911 Ft-ban (önkormányzati kötelező feladat: 42 171 911 Ft, önkormányzati önként vállalt feladat: 0 Ft, államigazgatási feladat: 0 Ft)
b) a működési célú kiadásokat 41 653 171 Ft-ban (önkormányzati kötelező feladat: 41 653 171 Ft, önkormányzati önként vállalt feladat: 0 Ft, államigazgatási feladat: 0 Ft), ezen belül:
ba) a személyi juttatások kiadásait 8 509 062 Ft-ban
bb) a munkaadókat terhelő járulékokat 1 251 523 Ft-ban
bc) a dologi kiadásokat 4 373 975 Ft-ban
bd) a speciális célú támogatásokat 4 120 969 Ft-ban
be) a finanszírozási kiadásokra 550 032 Ft-ban
bf) az általános és céltartalékot 22 847 610 Ft-ban
c) a felhalmozási célú bevételt 238 467 068 Ft-ban (önkormányzati kötelező feladat: 238 467 068 Ft, önkormányzati önként vállalt feladat: 0 Ft, államigazgatási feladat: 0 Ft)
d) a felhalmozási célú kiadást 268 980 061 Ft-ban (önkormányzati kötelező feladat: 238 980 061 Ft, önkormányzati önként vállalt feladat: 0 Ft, államigazgatási feladat: 0 Ft), ezen belül:
da) a beruházási kiadást 890 270 Ft-ban
db) a felújítási kiadást 231 043 707 Ft-ban
dc) az egyéb felhalmozási célú kiadást 300 000 Ft-ban
dd) a céltartalékot 6 746 084 Ft-ban
állapítja meg.
(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi költségvetési maradványt, vállalkozási maradványt működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
(4) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban az 4. melléklet tartalmazza.
3. Az önkormányzat bevételei
4. § A 3. §-ban meghatározott bevételi főösszegek forrásonkénti bontását, tevékenységi és egyéb bevételeket e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
4. Az önkormányzat kiadásai
5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő működési jellegű feladatok kiadásait a 6. melléklet szerint állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a beruházási előirányzatokat feladatonként a 7. melléklet szerint állapítja meg.
(3) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként a 8. melléklet szerint állapítja meg.
(4) A képviselő-testület az egyéb felhalmozási célú előirányzatát a 9. melléklet szerint állapítja meg.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát e rendelet 10. melléklete szerint állapítja meg.
(6) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát a 11. melléklet szerint állapítja meg.
(7) A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi közvetett támogatásait a 12. melléklet szerint állapítja meg.
(8) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 13. melléklete tartalmazza.
(9) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 14. melléklete tartalmazza.
5. Európai Uniós projektek
6. § A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 15. melléklet szerint állapítja meg.
6. A bevételi többlet kezelése
7. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet a képviselő-testület pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 3 hónapos lekötésig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott lekötési időt meghaladó időre történő lekötésről a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
7. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
8. § (1) A képviselő-testület a költségvetési bevételek és kiadások közötti különbözet belső finanszírozására 40 526 560 Ft előző évi költségvetési maradványt vesz igénybe, melyből működési célra 18 429 233 Ft-ot, felhalmozási célra 22 097 327 Ft-ot.
(2) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány külső finanszírozási módja a likvid hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől. A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
8. Általános és céltartalék
9. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 600 000 Ft összegben állapítja meg.
(2)3 A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 29 593 694 Ft összegben a 16. mellékletben felsorolt célokra állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
9. Többéves kihatással járó feladatok
10. § A képviselő-testület megállapítja, hogy nincs az önkormányzatnak a korábbi évekről átnyúló, a 2021-as évre és az azt követő évekre kihatással járó feladata.
10. Előirányzat-felhasználási ütemterv
11. § A 2021. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 17. melléklet tartalmazza.
11. A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12. § (1) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendeletben meghatározott átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbiak szerint:
a) Általános tartalék terhére történő átcsoportosítás joga 500.000 Ft erejéig, esetenként maximum 50.000 Ft-ig.
b) Céltartalék terhére történő átcsoportosítás joga a 16. mellékletben megjelölt közművelődési tevékenység végrehajtása és a Vizi- és szennyvízközművek vonatkozásában.
(2) Az (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az Áht. rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
(5) A polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
(6) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
13. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról – ha az érdemi döntést igényel – a képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztására a 12. § (6) bekezdése az irányadó.
12. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
14. § (1) A polgármester önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az önkormányzat részére engedélyezett létszám (álláshely) előirányzatot a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A képviselő-testület a közalkalmazotti jogviszonyban álló foglalkoztatott részére 14 400 Ft/hó szép kártya béren kívüli juttatást, valamint egyéb költségtérítésként a munkabér bankszámlára történő utalás költségtérítésére 1.000 Ft/hó összeget biztosít. Ezen felül biztosítja a munkáltatói járulékok befizetési kötelezettségének teljesítését.
13. Átadott pénzeszközök pénzellátási rendje
15. § A képviselő-testület az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó szabályokat külön rendeletben szabályozza.
14. Egyéb rendelkezések
16. § (1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2021. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.
(3) A jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Áht., az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet, valamint Magyarország 2021. évi központi költségvetésről szóló 2020. évi XC. törvény és Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásai az irányadók.
17. § A képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester az Önkormányzat 2021. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló 10/2020. (XII. 10.) önkormányzati rendeletének megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek, mellékletei tartalmazzák.
15. Záró rendelkezések
18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2021. január 1-jétől kell alkalmazni.
19. § Hatályát veszti az Önkormányzat 2021. évi átmenti gazdálkodásáról szóló 10/2020. (XII. 10.) önkormányzati rendelet.
A 3. § (1) bekezdése a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (2) bekezdése a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. melléklet a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. melléklet a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
A 16. melléklet a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.
A 17. melléklet a Kaszó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.