Kaszó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 07. 01

a szociális ellátásokról

Általános indokolás

A Somogy Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Kormányhivatal) a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletével kapcsolatos 2021. évi ellenőrzési munkatervében kiemelten vizsgálja a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeleteket.

A tapasztalatok alapján a szociális pénzbeli és természetbeni ellátások szabályozásával kapcsolatban szakmai segítségnyújtás keretében felhívták az önkormányzatok figyelmét, hogy „Több önkormányzati rendeletben az eseti települési pénzbeli és természetbeni támogatások között szabályoztak olyan támogatási formákat (pl. temetési, születési, beiskolázási, gyermeknevelési, táborozási és kirándulási, mikuláscsomag támogatás, időskorúak támogatása), melyek jövedelmi és vagyoni viszonyok vizsgálata nélkül hivatalból vagy kérelemre adhatóak, illetve annak év végi maradványa terhére. E támogatások jogosultsági feltételeként szociális szempontokat (pl. jövedelmi, vagyoni viszonyok, rászorultsághoz kapcsolódó feltétek) nem határozott meg a helyi jogalkotó.”

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi törvénynek (a továbbiakban: Szt.) 1. § (1) bekezdésében meghatározott célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza az állam által biztosított egyes szociális ellátások formáit, szervezetét, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint érvényesítésnek garanciáit.

A Szt. 45. §. (1) bekezdése szerint: „A képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján - pénzbeli vagy természetbeni formában - települési támogatást nyújt. Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.”

A Szt. 45. § (4) kimondja, hogy „Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.”

A Kúria a határozatában (pl.: Köf. 5014/2019/3., 5030/2019/3.) rámutatott arra: „megállapítható, hogy ez a megfogalmazás („jövedelmi és vagyoni viszonyokra való tekintet nélkül”) nem értelmezhető összhangban állóként az Szt.-nek a települési támogatást illetően kifejezetten a szociális rászorultság esetére vonatkoztatott meghatározásával, mi több azzal kimondottan ellentétes. A Szt. által intézményesített települési támogatásként tehát az önkormányzat ilyen támogatási tartalmat jogszerűen nem határozhat meg, mert az adott, éppen a felhatalmazó magasabb szintű jogszabállyal ütközik.” A Kúria rögzíti továbbá, hogy a Szt. által intézményesített települési támogatás nem szociális szemponthoz való kötése ellentétes a Szt. 26. §-ában meghatározott rászorultsági elvvel, pl. meghatározott életkor elérése, születés, nappali rendszerű oktatásban részesülés, kirándulás szervezése ugyanis nem tekinthető szociális szempontnak.

A Kúria már több döntésében (így a Köf.5.051/2012/6., Köf.5.008/2013/8., Köf.5.051/2014/3., Köf.5017/2015., Köf.5019/2015/5. számúhatározatokban) rögzítette, hogy önkormányzati rendeletben felhatalmazás hiányában nem lehet szociális támogatás feltételévé tenni nem szociális célú szempontokat.

Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontja alapján szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körébe tartoznak.

A rendelet-tervezet a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben meghatározottak figyelembe vételével került megalkotásra.

A Képviselő-testület önkormányzati rendeletben a település lakóinak szociális biztonsága érdekében:

1. a helyi önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit,

2. a szociális ellátás iránti kérelem benyújtásának önkormányzat által meghatározott módját és egyéb eljárási szabályokat,

3. az egyes ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának

4. részletes szabályait,

5. a szociális ellátásokra való jogosultság tekintetében az ellátások önkormányzat által

6. meghatározott feltételeit, valamint

7. a szociális szolgáltatások formáit

határozza meg.

A szociális ellátásokra vonatkozó önkormányzati rendelet megalkotására az Szt. alábbiak szerinti felhatalmazó rendelkezéseinek a figyelembevételével került sor:

Szt. 1. § (2) bekezdés: "A helyi önkormányzatok az e törvényben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak.";

Szt. 10. § (1) bekezdése: "A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a hatóság felhívhatja a kérelmezőt, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő - testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait rendeletben szabályozza.";

Szt. 25. § (3) bekezdés b) pontja: „Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület - az e törvényben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint - települési támogatást állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).”

Szt. 26. §-a: "A települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat.";

Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontja: Ha e törvény másként nem rendelkezik, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmet a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ellátás esetén az önkormányzat rendeletében meghatározott önkormányzati szervnél kell előterjeszteni.

Szt. 32. § (3) bekezdése: "Ha e törvény másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.";

Szt. 45. § (1) bekezdése: „A képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján - pénzbeli vagy természetbeni formában - települési támogatást nyújt. Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.”

Szt. 45. § (3) bekezdése: „A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.”

Szt. 48. § (4) bekezdése: "A települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt. ";

Szt. 62. § (2) bekezdése: „Az (1) bekezdés szerinti jogosultsági feltételek részletes szabályait a települési önkormányzat rendeletben határozza meg.”

Szt. 92. § (1) bekezdés a) pontja: A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a fenntartó önkormányzat rendeletet alkot.

Szt. 92. § (2) bekezdése: „Ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat az (1) bekezdés szerinti rendeletben szabályozza

a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit;

b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;

c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;

d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás;

e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait;

f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait.

g) az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket.”

Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontja: „Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.”

A fentiek alapján szükségessé vált a tárgykör újraszabályozása, a jelenleg hatályos szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése, egyben az új rendelet megalkotása.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

A rendelet célját és hatályát tartalmazza.

A 3. §-hoz

A hatásköri szabályokat tartalmazza. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdése értelmében a képviselő-testület hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. A hatáskör átruházásnál figyelembe vettük az ellátások sajátosságait, az azonnali intézkedés igénylő eseteket.

A 4. §-hoz

A tervezetben alkalmazott fogalmak meghatározását tartalmazza, figyelemmel arra, hogy az Szt.-ben használt fogalmaktól nem lehet eltérni.

Az 5–9. §-hoz

A tervezet a szociális ellátások elbírálásának eljárási szabályait határozza meg: az alkalmazandó jogszabályokat, a benyújtás helyét, a kérelmek tartalmát, a kérelmek indokolásához benyújtandó igazolások körét.

A tervezet kötelezővé teszi a kérelmező életkörülményeinek helyszínen történő ellenőrzését, a tényállás tisztázását, és biztosítja a javaslatkérés lehetőségét a gyermekjóléti szolgálattól.

A tervezet lehetőséget ad a települési támogatás pénzbeli megállapítása mellett a támogatás részben vagy egészben történő természetbeni szociális ellátás nyújtására.

A 10. §-hoz

A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére vonatkozó szabályokat rögzíti, felhatalmazást adva a hatáskör gyakorlójának a méltányosság gyakorlására (elengedés, részletfizetés).

A 11. §-hoz

A Szt. rendelkezései alapján nyújtott ellátásokat sorolja fel.

A 12. §-hoz

A megállapítható pénzbeli ellátásokat rögzíti.

A 13–17. §-hoz

Rendkívüli település támogatás keretében az önkormányzat által biztosított támogatások körét határozza meg, a jogosultság feltételeit, a támogatás minimális összegét, és az alkalmat.

A konkrét ellátási formáknál a jogosultsági feltételek megállapításához szükséges speciális igazolások és bizonyítékok köre szintén szabályozásra kerül.

A 18. §-hoz

A tervezet továbbra is biztosítja a hatáskör címzettjének a méltányosság gyakorlását.

A 19. §-hoz

A tervezet továbbra is lehetővé teszi a temetési kölcsön igénylésének lehetőségét, annak maximum összegét és visszafizetésének idejét.

A 20. §-hoz

Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesség, részletfizetés feltételeit határozza meg.

A 21. §-hoz és a 22. §-hoz

Meghatározásra kerülnek az önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások.

A 23. §-hoz

A hatályon kívül helyező rendelkezést tartalmazza.

A 24. §-hoz

A rendelet hatálybalépését tartalmazza.

A 25. §-hoz

Meghatározza mikortól indult ügyekben kell alkalmazni a rendeletet.

A 26. §-hoz

A vonatkozó európai uniós követelményekre utaló rendelkezést tartalmaz.